| کد مطلب: ۱۷۰۳۹

بررسی حضور شخصیت‎های نزدیک به سعید جلیلی و دولت در سایه او

همه یاران جلیلی

همه یاران جلیلی

با توجه به نوع حمایت دولت و مجلس از سعید جلیلی، اینگونه به نظر می‏‌رسد که او اگرچه طی دهه اخیر در دو قوه مذکور مسئولیتی نداشته است اما جمعیت قابل توجهی در این دو نهاد همراه او هستند و اگر خود او به عنوان گزینه مورد نظر جبهه اصولگرایی در رقابت پیش رو حضور داشته باشد و در نهایت ریاست دولت بعدی را بر عهده بگیرد، شاهد حضور دولتی مشابه دولت ابراهیم رئیسی و یا حتی ورژن اولترای دولت سیزدهم خواهیم بود.

وقتی در مسئولیت و جایگاه رسمی مورد نظرشان قرار نگرفتند، از در سایه بودن بهره جستند و تشکیلات یا به گفته خودشان گفتمان «دولت در سایه» را مطرح کردند؛ تشکیلاتی که حول سعید جلیلی از چهره‎های شاخص اصولگرای تندرو و با حضور بخشی از جبهه پایداری‎ شکل گرفت. جلیلی تا پیش از این دو دوره نامزد شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری شد و حالا برای سومین بار عزم پاستور کرده است.

جلیلی را از چهره‎های مؤثر و متأثر در جبهه پایداری می‌دانند، هرچند که در این حزب نیز خودخواسته یا ناخواسته نقشِ در سایه را داشته است و «اصلح» خطاب کردن او از سوی آیت‌الله محمدتقی مصباح‌یزدی نیز نتوانست او را در هیچ دوره‌ای کاندیدای نهایی جبهه پایداری کند، پایداری‌ها در سال۱۳۹۲ در نهایت باقری‌لنکرانی را کاندیدای اصلح خود معرفی کردند و در سال ۱۴۰۰ نیز سیدابراهیم رئیسی را به جلیلی ترجیح دادند. در انتخابات پیش‌رو نیز گمانه‌زنی‎هایی مطرح شده که خبر از احتمال عدم حمایت جبهه پایداری از او دارد. اما آنچه در این بین همواره قابل تأمل بوده است؛ حضور حلقه جلیلی در فضای سیاسی و مدیریتی کشور و نقش‎آفرینی این جماعت در بُعد سیاست داخلی و خارجی است. چهره‌هایی که با وجود اینکه جلیلی نتوانست به‌عنوان رئیس‌جمهور پیروز انتخاباتی باشد؛ اما نگاه مدنظر او و دولتِ در سایه‌اش در نهادهای گوناگون حاکم یا حداقل اثرگذار بوده است.

هم‌پیمان‌های جلیلی در دولت و مجلس حضور پررنگی دارند و دنبال کردن اظهارنظرها و خط فکری آنها، نزدیکی حلقه یاران‌اش به تفکرات او را به‌خوبی نشان می‌دهد. اما حلقه اطراف سعید جلیلی چه کسانی هستند؟ بخشی از نمایندگان مجلس، چهره‌های شاخصی در دولت سیزدهم، فعالان سیاسی و دانشجویی و همچنین اساتید دانشگاه، حلقه اصلی اطرافیان جلیلی را در دولت سایه و در تفکری که به او معتقد است تشکیل می‌دهند. در همین راستا با نگاهی به دولت در سایه و حلقه جلیلی به جریان‌شناسی آن می‎پردازیم.

همراه مجلسی جلیلی در روز ثبت‎نام انتخابات ریاست‎جمهوری

وقتی او برای کاندیداتوری در انتخابات زودهنگام دولتِ چهاردهم، به وزارت کشور رفت، از جمله افرادی که با او همراهی کرد، امیرحسین ثابتی، نماینده جوانِ مجلس دوازدهم بود که در انتخابات اخیر سومین گزینه ورود به مجلس از حوزه انتخابیه تهران بود. ثابتی پس از رسیدن به کرسی نمایندگی مجلس در تهران، از حضورش در یکی از جلساتِ دولت سایه خبر داد و به جزئیات جلسه پرداخت. در جلسه‌ای که تعدادی از مسئولان دولت نیز حضور داشتند؛ از مسئولان وزارت اقتصاد گرفته تا وزارت جهاد کشاورزی، بانک مرکزی، استانداری تهران، ستاد اجرایی فرمان امام و... جلیلی به ثابتی قول داده بود که برای کمک به پیشبرد دیپلماسی اقتصادی در دولت و مجلس روی او و دولت در سایه‌اش حساب کند. ثابتی که به‌عنوان یکی از نزدیکان جلیلی به شمار می‎رود تاکنون هیچ سمت اجرایی نداشته است و مجری شبکه افق (برنامه جهان آرا) و مجری برنامه اینترنتی رودررو بوده‎است. او از سال ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۷ در دولت سایه سعید جلیلی حضور داشت و در کارگروه‌های آن شرکت می‌کرد.

دولت در سایه و سعید جلیلی

«دولت سایه با بهره‌گیری از مدیران باتجربه و موفق، اصناف و اتحادیه‌ها، جوانان متخصص و اساتید دانشگاه در قالب بیش از ۲۰ کارگروه تخصصی و چندین کارگروه موضوعی، طی ۸ سال گذشته به‌منظور کمک به دولت مستقر اقدام به طراحی اقدامات گام‌به‌گام در موضوعات اساسی اقتصادی، مدیریتی، سیاسی و فرهنگی نموده است.»

این تعریفی است که در سایت اختصاصی سعید جلیلی درباره دولت سایه نوشته شده است، در این سایت، تنها ۶ کارگروه نیرو، کارگروه حقوق، کارگروه کشاورزی، کارگروه شیلات، مجموعه کارگروه‌های اقتصادی و کارگروه ارتباطات وجود دارد. اما بنابر اظهاراتی کارگروه‌های پولی و مالی (نظام بانکی، ارز، تامین مالی، بودجه، بازار سرمایه، خصوصی‌سازی، هدفمندی یارانه‌ها، مالیات)؛ کشاورزی (تراریخته، زراعت و باغی، دام و طیور، شیلات، گیاهان دارویی)، محیط زیست، خودرو، نیرو (آب، برق، انرژی‌های تجدیدپذیر)، نفت و گاز، اشتغال و کارگری، اصناف و صنعت، تعاملات اقتصادی خارجی، تحریم، سلامت، دانش‌بنیان، معدن، مدیریت شهری، بیمه، حسابرسی، هواشناسی، سازمان برنامه، مسکن، مدیریت بحران، روستا و عشایر، حقوقی، دولت الکترونیک، کارگروه سیاست خارجی، فضای مجازی، آموزش و پرورش، ورزش، زنان و خانواده، گردشگری، آموزش عالی، وزارت ارشاد، شورایعالی انقلاب فرهنگی، جمعیت و مسجد از جمله کارگروه‌های فعال در دولت سایه هستند.

جلیلی در زمینه‌های مختلفی از جمله انرژی، کشاورزی، فناوری و اقتصاد اظهارنظر کرده است؛ کلی‌گویی‌هایی که به نظر می‌رسد حتی خود جلیلی نیز از جلسات تخصصی کارگروه‌های دولت در سایه‌اش نتوانسته بینش تخصصی به دست آورد. در یکی از نشست‌های سایت جلیلی که با عنوان «امتداد انتخاب» سلسله‌نشست‌هایی را برگزار می‌کند، درباره نقش مجلس در سیاستگذاری فناوری‌های پیشرو صحبت می‌کند. تاکید او بر این است که باید در پنج سال و ده سال آینده جهش داشته باشیم، باید هوش مصنوعی فهمیده شود و اگر کشورهای جهان پیشاپیش اعلام می‌کنند که در این زمینه می‌خواهیم انحصار داشته باشیم و اگر چنین شرایطی ایجاد شد باید در این موضوع عقب نمانیم و انحصار ما را محدود نکند. مجلس باید ابعاد فنی و راهبردی و فرهنگی هوش مصنوعی را مدنظر قرار دهد و به آن توجه کند. باید فهم و آگاهی و چابکی در فهم قوانین فناوری‌های پیشرو و در عین حال نظارت بر قوانین داشته باشیم. در واقع او در گفتمان‌های خود بیشتر در حال تئوری‌پردازی است.

دولتِ سایه در دولتِ اصلی

از جمله چهره‎های شاخص نزدیک به این حلقه در دولت سیزدهم علی باقری‌کنی، سرپرست فعلی وزارت امور خارجه است که پیش از رسیدن به این سمت معاون سیاسی وزارت امور خارجه و رئیس تیم مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات احیای برجام بوده است که جایگزین سیدعباس عراقچی فارغ‌التحصیل اندیشه سیاسی دانشگاه کنت انگلستان شد. باقری‌کنی، فارغ‌التحصیل دانشگاه امام صادق است و زمانی که جلیلی سکان مذاکرات هسته‌ای در سال‌های ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۲ را برعهده داشت نیز معاون او بود؛ رئیس ستاد انتخاباتی جلیلی در سال ۱۳۹۲ که همچون خود او از مخالفان جدی مذاکره با آمریکا بود.

مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در دولت رئیسی دیگر حلقه نزدیک به سعید جلیلی است. او زمانی که سعید جلیلی مدیریت مذاکرات هسته‌ای را برعهده داشت، عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای بوده است. صفری در تیم جدید مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران در دولت رئیسی که به سرپرستی باقری‌کنی شکل گرفت، حضور پررنگی داشته است. او در یکی از جلسه‌هایی که گفتمان دولت سایه با عنوان «سیاست خارجی واقعی» برگزار کرد حضور داشت.

او در توضیح فرصت تعامل با روسیه و چین توضیح داد: «کسی مخالف مذاکره نیست اما راه‌حل‌های دیگر چه در بحران و چه در شرایط عادی هست که ما می‌توانیم روابط‌مان را با کشورها، به‌ویژه همسایگان به‌گونه‌ای ببندیم که ضریب امنیتی خودمان و این کشورها را بالا ببریم. یعنی به‌گونه‌ای با کشورهای همسایه و بعد کشورهای دیگر مثل روسیه، چین و هند همکاری کنیم که بتوانیم نیازهای خودمان و آنها را تامین کنیم. اگر از این فرصت‌ها استفاده کنیم، تهدیدهایی که از جانب آن کشورها به ما وارد است، خود یک فرصت می‌شود.»

سیدجواد ساداتی‌نژاد، وزیر سابق کشاورزی دولت سیزدهم از دیگر افراد مرتبط با سعید جلیلی مطرح می‌شود. او پس از رسیدن به سمت وزیر جهاد کشاورزی در یکی از جلسات دولت سایه با حضور جلیلی شرکت کرد؛ جلسه‌ای که به گفته جلیلی تعداد زیادی از شرکت‌کنندگان در آن در هفت هشت سال گذشته در جلسات بسیار زیادی که در حوزه کشاورزی حاضر بودند، درباره مباحث مختلفی در عرصه کشاورزی، وضع موجود و وضع مطلوب به تبادل‌نظر پرداختند. اما در دوره دوساله حضور او در جهاد کشاورزی، بزرگترین پرونده تخلف در این وزارتخانه، از جمله فساد ۱۱۰۰ میلیاردی پرونده نهاده‌های دامی و فساد چای دبش، روی داد و او در نهایت برای پرونده نهاده‌های دامی به سه سال حبس محکوم شد.

جواد اوجی، وزیر نفت دولت سیزدهم، دیگر چهره نزدیک به سعید جلیلی است. او از همان سال نخست تشکیل دولت سایه در سال ۱۳۹۶ در جلسات آن حضور پیدا می‌کرد، به انتقاد از وزارت نفتِ بیژن زنگنه می‌پرداخت و معتقد بود که میزان پیشرفت پروژه‌های نفتی در دولت روحانی ضعیف‌تر از دولت احمدی‌نژاد بوده است. تفکر نفتی او همچون سعید جلیلی است. معتقد به برجام نیست و با تکیه بر توان داخلی، نفت را در اوج می‌بیند.

او در حاشیه یکی از جسات هیئت دولت در جمع خبرنگاران گفت: «معطل برجام و خارجی‌ها نبودیم، از توان و ظرفیت‌های داخلی پیمانکاران و سازندگان داخلی استفاده کردیم.» حال آنکه سعید جلیلی نیز در بخشی از توضیحات خود درباره اینکه کشور ما باید خریدار نفت باشد اینگونه توضیح داد: «بیش از صد سال است که نفت وارد زندگی مردم ما شده است. مزیت نسبی ما نفت است. در این عرصه باید از این نفت استفاده حداکثری را بکنید، نه اینکه حداکثر هنر این باشد که نفت را بکنید در بشکه و آن‌هم به صورت خام بفروشید. بعد تازه ما را تحریم کنند و بگویند از شما نمی‌خریم. نفت باید اهرمی برای فشار بر دشمن و طرف مقابل باشد، نه اینکه علیه شما به کار بگیرد.»

اما اوجی تنها حلقه راه‌یافته از دولت سایه جلیلی به وزارت نفت در دولت رئیسی نبود، جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نیز یکی دیگر از افراد شرکت‌کننده در جلسات دولت سایه و از حلقه نزدیکان سعید جلیلی است. او اختلافات زیادی با اوجی وزیر نفت دارد و گفته می‌شود او را به اوجی تحمیل کرده‌اند. سجاد خلیلی، معاون نظارت بر منابع هیدروکربنی، مجید امیدی‌شهرکی، معاون پارلمانی وزارت نفت، احمد اسدزاده، معاون بین‌الملل وزارت نفت، مهدی علی‌مددی، معاون منابع انسانی وزارت نفت و عبدالحسین بیان، رئیس صندوق بازنشستگی وزارت نفت از دیگر مهره‌های سعید جلیلی در وزارت نفت یاد می‌شود.

وزیر بهداشت دولت رئیسی نیز یکی دیگر از چهره‌هایی است که در جلسات دولت سایه حضور داشته است. بهرام عین‌اللهی وزیر مورد وثوق رئیسی نبوده و به سفارش نیکزاد، دیگر فرد نزدیک به سعید جلیلی به رئیسی معرفی شده است. عین‌اللهی با وجود آنکه در دیدار با دولت سایه جلیلی پیشنهادهای مفصلی در حوزه بهداشت دریافت کرد و نتایج تحقیقات سال‌های اخیر کارگروه سلامت دولت سایه به او ارائه شد، اما تاکنون یک کارت زرد دریافت کرده و ۱۰ بار نیز به استیضاح رسیده است و عملکرد او به‌هیچ‌وجه مورد قبول مجلسی‌ها نبوده است.

محمد شیرجیان، معاون اقتصادی بانک مرکزی دیگر چهره نزدیک به جلیلی در دولت رئیسی است. او در روز ثبت‌نام سعید جلیلی در انتخابات ریاست‌جمهوری از جمله کسانی بود که به پیشواز حضور او در انتخابات رفت. او از سال‌های اولیه تشکیل دولت سایه در جلسات آن حضور پیدا کرده و اظهارنظرهای کارشناسی مطرح می‌کرد. او نیز همچون دیگر هم‌پیمانان جلیلی معتقد است بدون رفع تحریم‌ها و با تکیه بر داخل، مشکلات اقتصادی رفع خواهد شد.

حلقه جلیلی و مدیران صداوسیما

ردپای اطرافیان جلیلی در صداوسیما نیز با روی کار آمدن دولت سیزدهم بسیار پررنگ شد. پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما، مسئول رسانه‌ای شورایعالی امنیت ملی در دوره‌ای که جلیلی دبیر این شورا و مسئولیت تیم مذاکرات هسته‌ای را برعهده داشت، بود. او دانش‌آموخته دانشگاه امام صادق است و همچون جلیلی مخالف برجام و توافق هسته‌ای بوده است. وحید جلیلی، برادر سعید جلیلی نیز با روی کار آمدن جبلی در صداوسیما به جایگاه مهمی رسید و قائم‌مقام رئیس سازمان صداوسیما در امور فرهنگی و دبیر ستاد تحول در این سازمان شد. علیرضا خدابخشی، خواهرزاده جلیلی‌ها نیز به‌سمت رئیس ستاد انتخابات صداوسیما منصوب شد.

حلقه اطراف جلیلی در دولت در سایه با روی کار آمدن دولت سیزدهم، جای خود را در دولت اصلی پیدا کردند و بخش قابل توجهی از دولت اصلی شدند و سعید جلیلی بخشی از پاداش خود به واسطه کنار رفتن به نفع ابراهیم رئیسی در انتخابات ۱۴۰۰ را دریافت کرد. اما اطرافیان جلیلی در مجلس نیز متعدد و گسترده هستند و حضور جدی در جلسات دولت سایه داشته‌اند. به عقیده جلیلی «دولت سایه تشکیلات و دستگاه نیست. دولت سایه یعنی هر کسی در حد وسع خودش تحولات کشور را دنبال کند و در حد وسع خودش تاثیر بگذارد. این امر هم فقط منحصر به دولت سایه نیست، ما مجلس سایه هم می‌توانیم داشته باشیم، قوه قضائیه سایه هم می‌توانیم داشته باشیم، صداوسیمای سایه هم می‌توانیم داشته باشیم.»

یارانِ جلیلی در مجلس

سیدمحمود نبویان، دیگر نماینده مجلس دوازدهم، نفر اول انتخابات مجلس در تهران است که در روز ثبت‌نام جلیلی در انتخابات ریاست‌جمهوری به همراه امیرحسین ثابتی او را همراهی کرده است. او را از چهره‌های اصلی جبهه پایداری می‌دانند که شخصیت سیاسی بسیار تندرو و رادیکالی دارد. نبویان از مخالفان سرسخت مذاکرات هسته‌ای، برجام و پیوستن ایران به FATF است و معتقد است آمریکا با FATF می‌خواهد اقتصاد ایران را قفل کند. درباره جلیلی اینگونه گفته است: «زمانی که جلیلی دبیری شورای امنیت را برعهده داشت، تیم او با قوت عمل می‌کرد، آدم‌های متخصصی بودند و متوجه بودند چه چیزی را امضا می‌کنند.» او معترضانِ سال ۱۴۰۱ را «آدم‌هایی هوس‌باز و به دنبال فحشاء و هوسرانی در جامعه» خطاب کرد و از روی کار آمدن دولت طالبان در افغانستان استقبال کرد.

روح‌الله ایزدخواه، دیگر نماینده مجلس دوازدهم و از یاران نزدیک سعید جلیلی است که او نیز به پیشواز حضور سعید جلیلی در انتخابات ریاست‌جمهوری رفت. در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم نماینده ستاد جلیلی بود. او در حمایت از سعید جلیلی که متهم به دوقطبی‌سازی کاذب شده بود، گفت: «دکتر جلیلی معتقد است آحاد مردم باید در فضای سیاسی کشور حضور داشته باشند. از منظر جلیلی، دوگانه هسته‌ای - معیشت بسیار غلط است؛ چراکه او در زمان مذاکرات قبلی، (در دوران احمدی‌نژاد) تلاش بر استیفای حقوق مردم داشت.»

ابولفضل ظهره‎وند، دیگر نماینده مجلس دوازدهم و از یاران نزدیک سعید جلیلی، عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در دوران جلیلی است که او نیز به پیشواز حضور سعید جلیلی در انتخابات ریاست‌جمهوری رفت. او مواضع منتقدان مبنی بر اینکه جلیلی در مذاکرات مذاکره نمی‌کرد و فقط بیانیه می‌خواند را بی‌انصافی می‌داند و گفته بود: «دستاورد تیم مذاکره‌کننده همراه جلیلی خرید زمان برای ایجاد بازدارندگی بود… اگر جلیلی می‌خواست به توافق ضعیفی مثل برجام برسد خیلی راحت می‌رسید و در آن مقطع احمدی‌نژاد هم همکاری می‌کرد ولی بعضی‌ها شیطنت کردند و پایه‌های مواضع ضدآمریکایی‌اش را مثل موریانه خوردند و آن موریانه کسی مثل صالحی وزیر خارجه بود.»

مهدی کوچک‌زاده، مخالف سرسخت برجام و مذاکرات هسته‌ای و دیگر نماینده مجلس است که به پیشواز حضور سعید جلیلی در انتخابات ریاست‌جمهوری رفت. او در حمله‌ای تند به پروانه سلحشوری که نطق خود را در مجلس به اصلاح قانون اساسی و برگزاری همه‌پرسی اختصاص داده بود، گفت: «خانباجی به خانه‌ات برگرد و اگر توفیق یافتی دو رکعت نماز برای عاقبت بخیری خودت و شوهرت بخوان قول میدم اندکی از مشکلات مردم کم شود!»

او از منتقدین مذاکرات هسته‌ای بود و در یکی از اظهارنظرهای خود در سال ۹۳ نسبت به مذاکرات هسته‌ای بدبینی به مستکبرین را عقلانی مطرح کرد. وی همچنین در یکی از جلسات مجلس در اعتراض به مذاکرات هسته‌ای تابلویی را در مجلس حمل کرد که بر روی آن نوشته شده بود: «هرگونه قراردادی که موجب سلطه بیگانه بر منابع طبیعی، اقتصادی و فرهنگی و ارتش و دیگر شئون کشور گردد، ممنوع است. اصل ۱۵۳ قانون اساسی.»

نصرالله پژمان‌فر، نماینده مشهد در مجلس است که سوابقی همچون معاونت آموزش و پژوهشی حوزه علمیه خراسان و معاونت فرهنگی جامعة‌المصطفی العالمیه نیز در کارنامه او به چشم می‌خورد. او به همراه سه نماینده دیگر مشهد (اخلاقی، نخعی‌راد و ظهوریان) با حضور در دفتر جلیلی خواهان ثبت‌نام او برای انتخابات ریاست‌جمهوری شدند. پژمان‌فر با قطعی شدن حضور جلیلی برای ثبت‌نام به پیشواز انتخاباتی او رفت. پژمان‌فر در دولت در سایه جلیلی حضور فعالی داشته است. به عنوان رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در جلسات دولت در سایه جلیلی نیز حضور پیدا می‌کرد. براساس گزارش برخی منابع خبری او لیدر تعدادی از نمایندگان عضو فراکسیون اصولگرایان ولایی مجلس دهم برای حضور در جلسات دولت سایه بود.

میثم ظهوریان دیگر نماینده مشهد است که به استقبال سعید جلیلی برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری رفت. هرچند که او سوگندنامه صبح ایران به ریاست رائفی‌پور را امضا کرد اما از طرفداران سرسخت جلیلی است. او در حمایت از عملکرد هسته‌ای سعید جلیلی در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت: «سال ۹۲ بعد از خروج دکتر جلیلی از دبیری شورایعالی امنیت ملی حاج قاسم دفتر شخصی خودش را در اختیار جلیلی گذاشت. همان دفتری که تمام این ۸ سال میزبان جلسات دولت سایه بوده است. فقط جلیلی مثل شما و کاندیدای باب طبع‌تان اهل هزینه کردن از حاج قاسم برای بهره‌برداری سیاسی نیست.»

مجتبی ذوالنوری، دیگر نماینده مجلس است که تفکرات همسو با سعید جلیلی دارد. هرچند که به نظر می‎آید، اختلافاتی نیز با جلیلی دارد و در جریان انتخابات سال ۱۴۰۰ گفته بود: «شهید سلیمانی گفته بود اگر جلیلی رئیس‌جمهور شود، من یک روز در سپاه قدس نمی‌مانم و استعفا می‌دهم.»

هرچند که او درباره این اظهارات از جلیلی عذرخواهی کرد، اما سایه روابط او با جلیلی با انتشار دوباره این فایل صوتی در آستانه انتخابات احتمالاً قابل خدشه باشد؛ اگرچه سردار نوعی‌اقدم که در روزهای اخیر قائم مقام ستاد جلیلی شده است و از همرزمان قاسم سلیمانی بوده است، درباره دیدگاه او به جلیلی گفته است: «زمانی که آقای جلیلی دبیر شورایعالی امنیت ملی بودند، یکی از کسانی که حاج قاسم بینی و بین‌الله از او رضایت داشت شخص آقای دکتر جلیلی بود. او در سال ۱۳۹۲ در منطقه پاستور مجموعه دفتر و تشکیلات خود را با عشق تقدیم آقای جلیلی کرد.»

در لیست حامیان در مجلس و دولت جلیلی افراد دیگری از جمله سیدمرتضی محمودی؛ نماینده تهران، علی‌اصغر نخعی‌راد؛ نماینده مشهد در مجلس، رسول بخشی؛ نماینده اصفهان، علیرضا عباسی؛ نماینده کرج، محمد رستمی؛ نماینده نیشابور و عباس بیگدلی؛ نماینده تاکستان نیز حضور دارند که به پیشواز کاندیداتوری او در انتخابات رفتند. بعلاوه چهره‌هایی همچون علیرضا شاهمیرزایی؛ معاون تجارت و خدمات وزیر صمت، میثم فرج‌اللهی؛ رئیس مرکز فناوری‌های راهبردی معاونت علمی فناوری ریاست‌جمهوری، هادی عباسی؛ معاون شهرسازی وزارت مسکن، شهرام سلیمانی؛ رئیس مرکز تحقیقات فناوری‌های کوآنتومی، محمد جلال؛ دستیار و مشاور وزیر اقتصاد، مجید کریمی؛ مدیرکل دفتر بازارهای مالی وزارت اقتصاد، وحید عزیزی؛ معاون سازمان بهره‌وری، حسین شمالی؛ مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو، محمدحسین قمری؛ مدیرکل دفتر خدمات عمومی وزارت صمت، آرش فراز؛ دبیرکل مجمع عالی کارگران کشور، محمد نعمتی؛ مشاور وزیر اقتصاد، یوسف مرادی؛ مدیرکل مشارکت‌های مردمی سازمان منابع طبیعی، غلامحسین آقایا؛ مشاور وزیر جهاد کشاورزی، عماد رفیعی؛ مشاور وزیر نفت در توسعه زنجیره ارزش، صابر میرزایی؛ معاون پژوهش مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت، حسن فارسی؛ قائم‌مقام سازمان جهاد دانشگاهی، شهاب طلایی؛ مدیرعامل صندوق توسعه و احیای اماکن تاریخی، یونس سلمانی؛ رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت سازمان برنامه و مراد محمدی؛ معاون مرکز تحول اداری وزارت جهاد کشاورزی از دولت سیزدهم به استقبال او رفتند.

با توجه به نوع حمایت دولت و مجلس از سعید جلیلی، اینگونه به نظر می‌رسد که او اگرچه طی دهه اخیر در دو قوه مذکور مسئولیتی نداشته است اما جمعیت قابل توجهی در این دو نهاد همراه او هستند و اگر خود او به عنوان گزینه مورد نظر جبهه اصولگرایی در رقابت پیش رو حضور داشته باشد و در نهایت ریاست دولت بعدی را بر عهده بگیرد، شاهد حضور دولتی مشابه دولت ابراهیم رئیسی و یا حتی ورژن اولترای دولت سیزدهم خواهیم بود.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی