| کد مطلب: ۱۳۴۴۷

جایزه کتاب سال مهندس مهدی بازرگان

جایزه کتاب سال مهندس مهدی بازرگان

مراسم دومین دوره «جایزه کتاب سال مهندس مهدی بازرگان» از سوی بنیاد فرهنگی مهندس مهدی بازرگان برگزار شد و برگزیدگان دومین دوره جایزه کتاب سال آن مرحوم اعلام و از آن‌ها تقدیر شد. در دومین دوره این رویداد، آثار منتشرشده در سه حوزه «روشنفکری دینی»، «اصلاح فرهنگ استبدادی و بسط دموکراسی» و «تحولات و چالش‌های فرهنگی اجتماعی نسل جوان» مورد داوری قرار گرفتند.

در ابتدای این مراسم محمدجواد مظفر، عضو هیئت‌مدیره بنیاد فرهنگی مهندس مهدی بازرگان به مشکلات حوزه نشر و ممیزی و سانسور در این حوزه اشاره کرد. وی با اشاره به اینکه نهادسازی مهم‌ترین اقدام برای تقویت جامعه مدنی ایران است، گفت: «به همین دلیل بنیاد مهندس بازرگان تاسیس شد و با تلاش‌های اکبر بدیع‌زادگان موفق شد بیش از ۳۵ مجموعه از آثار مهندس بازرگان را منتشر کند و همین‌طور ۲۰ کتاب از آثار ارزنده نویسندگان نام‌آور دیگر نیز از سوی بنیاد فرهنگی مهندس بازرگان منتشر شده است.» در ادامه این مراسم پرستو سرمدی، دبیر برگزاری جایزه کتاب سال مهندس بازرگان، در مورد عدم توجه کافی به وجهه فرهنگی و علمی مهندس بازرگان سخن گفت. براساس نظر هیئت داوران جایزه کتاب سال مهندس بازرگان، کتاب «دین و اخلاق محیط زیست: از تعارض تا اجماع هم‌پوش» نوشته دکتر ابوالقاسم فنایی و دکتر سجاد بهروزی و منتشرشده از سوی انتشارات دانشگاه مفید به‌عنوان کتاب سال در حوزه روشنفکری دینی برگزیده شد. همچنین کتاب «معمای استبداد و دموکراسی در ایران» نوشته دکتر نیما شجاعی و منتشرشده از سوی انتشارات طرح‌نو، به‌عنوان کتاب سال در حوزه «اصلاح فرهنگ استبدادی و بسط دموکراسی» انتخاب شد. کتاب «اندیشه‌های پیشرفت و تحولات جدید جامعه ایران» تألیف دکتر هادی خانیکی و منتشرشده از سوی نشر نی، در این بخش شایسته تقدیر شناخته شد. هیئت‌داوران کتاب «در ستایش عقل» ترجمه یاسر میردامادی و منتشرشده از سوی فرهنگ نشر نو را در بخش ترجمه شایسته تقدیر دانست. در این مراسم از محمد عبدی سازنده مستند «ساکن خانه نارون» در مورد زندگی مهندس بازرگان نیز تقدیر به عمل آمد.

در ادامه نشست نیما شجاعی، نویسنده کتاب «معمای استبداد و دموکراسی در ایران» با اشاره به اینکه در این کتاب تلاش شده موانع دموکراسی در ایران مورد بررسی قرار گیرد، گفت: «پژوهش‌های من که از زمان امیرکبیر تاکنون را مورد بررسی قرار داده، نشان می‌دهد پاشنه آشیل دموکراسی در ایران را باید در شکل جدیدی از نظریه توطئه دید که در روان‌پریشی و خودشیفتگی‌های سیاسی می‌توان آن را یافت. در این کتاب سعی شده بررسی شود که چرا فرهنگ سیاسی جامعه ایران که در زمان مشروطه مشارکتی بوده، تغییر کرده است.» در ادامه فنایی نویسنده کتاب «دین و اخلاق محیط زیست: از تعارض تا اجماع هم‌پوش»، با اشاره به بحران جهانی محیط‌زیست که زندگی روزمره انسان‌ها را تحت تاثیر قرار داده است، گفت: «برای حل بحران محیط زیست راه‌حل‌هایی وجود دارد، یکی از این راه‌حل‌ها، اخلاق است.» وی افزود: «در اخلاق محیط زیست ما با دو چالش مواجهیم؛ یکی از این چالش‌ها ادیان ابراهیمی هستند. بسیاری از هواداران محیط زیست ادیان را متهم می‌کنند به اینکه به هواداران خود اجازه می‌دهند محیط زیست را تخریب کنند. چالش دیگر این است که محیط زیست یک بحران منطقه‌ای نیست. یک بحران فراگیر و جهانی ‌است. بنابراین اگر بخواهیم راه‌حلی پیدا کنیم باید مورد تایید پیروان ادیان مختلف باشد.»

هادی خانیکی نیز در سخنانی با بیان اینکه در زندگی من سه جهان زیست اجتماعی و سیاسی، زیست فرهنگی و معرفتی و زیست علمی و پژوهشی وجود دارد، گفت: «من همواره در سال‌های زندگی‌ام تلاش کرده‌ام که این سه جهان را به هم ارتباط بدهم و این سه حوزه را در کنار هم داشته باشم. از زمانی که دانشجو شدم و بعد به زندان افتادم و به زندگی چریکی پا گذاشتم دغدغه اصلی من دغدغه سیاسی بود. در آن زمان آنچه که از حوزه سیاست به دانشگاه تزریق می‌شد، مسئله‌گرایی بود. بنابراین من همیشه به‌دنبال این بودم که مسئله ایران چیست و از منظر ارتباطات و توسعه به این مسئله نگاه کردم.» گفتنی است در این نشست تعدادی از چهره‌های فرهنگی و سیاسی از جمله علی‌رضا علوی‌تبار، مهندس توسلی، محمدحسین بنی‌اسدی، هادی خانیکی، مقصود فراستخواه، حبیب‌الله پیمان، علی محمودی، الهه کولایی، فریده غیرت، سیدحسین موسویان، حسین پایا، محمدجواد مظفر، مهدی معتمدی‌مهر و علی ملک‌پور حضور داشتند.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی