| کد مطلب: ۱۲۰۸۱

چشم‌انتظاران نمایندگانی شایسته

بررسی فضای سیاسی استان‌ها در سال انتخابات مجلس

چشم‌انتظاران نمایندگانی شایسته

مشارکت ۹۰ درصدی در انتخابات مجلس اول در استان مرکزی شاید بی‌تاثیر از زادگاه بنیانگذار انقلاب ایران نباشد. امام خمینی زاده‌ی شهر خمین در استان مرکزی بود و او بود که رهبر انقلابِ ایران شد. اما  این مشارکت بالا به تدریج طی دهه‌های اخیر در این استان رنگ باخت و در انتخابات آخر مجلس به کم‌سابقه‌ترین رقم رسید. «استان مرکزی آماده برگزاری انتخابات است. همه مجریان، سلامت انتخابات را در رأس اقدامات خود قرار داده‌اند و تمامی امکانات، تجهیزات و ظرفیت‌های استان در مسیر برگزاری انتخابات سالم قرار دارد.» این بخشی از صحبت‌های رئیس ستاد انتخابات استان مرکزی است. صحبت‌هایی از این دست در ماه‌های اخیر از سوی مسئولان برگزاری ستاد انتخابات مجلس و مدیران این استان، بارها تکرار شده است اما در صحبت‌های مدیران خبری از احتمالِ کاهش مشارکت نیست. مردم استان مرکزی که در اولین دوره برگزاری انتخابات مجلس بالاترین درصد مشارکت در کشور را رقم زدند اما در آخرین دوره انتخابات برگزارشده در کشور با ۷۱/۳۹درصد مشارکت، در رتبه پنجم، کمترین شرکت‌کنندگان در انتخابات مجلس قرار گرفتند و با ریزشی بی‌سابقه مواجه شدند. جدای از مسائل سال ۱۳۹۸ در کشور و نارضایتی‌های عمومی موجود که قطعاً در سرنوشت مشارکت مردم این استان نیز تاثیرگذار بوده است، آلودگی هوا در این استان را باید یکی از مهمترین دلایل عدم مشارکت مردم این استان در انتخابات در نظر گرفت. استان مرکزی را اگر در  دهه ۷۰ و ۸۰ با نام صنعت به‌خاطر می‌آوردند اما از دهه ۹۰ این آلودگی بود که با نام این استان گره خورد. شرایطی که به گفته نماینده شازند در مجلس منجر به ابتلای ۳۰ درصد مردم این شهر به بیماری سرطان شده است. یکی از کاندیداهای انتخابات مجلس دوازدهم استان مرکزی در گفت‌وگو با هم‌میهن، در واکنش به نارضایتی مردم این استان از عملکرد نمایندگان مجلس در موضوع آلودگی هوا، این مسئله را فرااستانی می‌داند که یک‌شبه حل نخواهد شد، حال آنکه عمر آلودگی هوای این استان بیشتر از یک دهه قدمت دارد. در این زمینه سیدعلی آقازاده، استاندار وقت مرکزی در جریان برگزاری انتخابات مجلس یازدهم در یکی از جلسات شورای اداری استان مرکزی گفته بود:«موضوع آلودگی هوای اراک محل بازی سیاسی شده تا احساسات مردم را تحت تأثیر قرار دهند. باید توجه داشت که الان زمان ارزیابی عملکرد دولت نیست بلکه زمان ارزیابی عملکرد مجلس است. هر کسی خوب حرف بزند و تریبون در مجلس داشته باشد و دولت را زیر سوال بگیرد از مسئولیت فرار می‌کند. اگر جرأت، جسارت و جوانمردی دارند، مشکلات مردم را حل کنند.»

نکته مهم دیگر در فضای انتخاباتی این دوره از انتخابات مجلس در این استان، همچون دیگر استان‌های کشور، نبود چهره‌های سیاسی شاخص و برجسته به‌ویژه از طیف اصلاح‌طلب است. بنا بر اعلام رئیس ستاد انتخابات استان مرکزی ۵۲۴ نفر در مدت‌زمان اعلام‌شده برای ثبت‌نام کاندیداتوری انتخابات مجلس شورای اسلامی اقدام کردند که ۴۰ نفر از آنها انصراف داده و در نهایت ۳۰۶ نفر کاندیدا معادل ۶۵ درصد مجموع ثبت‌نام‌کنندگان تاییدصلاحیت شدند. همچنین ۱۵ نامزد واجد احراز شرایط نامزدی تشخیص داده نشدند. عباس رجایی نماینده ادوار مجلس هشتم، نهم و دهم شناخته‌شده‌ترین چهره‌ای است که در این استان تائیدصلاحیت نشده است. به گفته فعالان سیاسی این استان، فضای رقابت حتی برای چهره‌های شناخته‌شده اما مستقل در این استان نیز محدود شده است چه برسد به اینکه انتظار حضور چهره‌های سیاسی اصلاح‌طلب را داشته‎باشیم. حال با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات مجلس دوازدهم، باید منتظر ماند و دید مردم این استان که در تمنای نماینده‌ای شایسته برای گرفتن حق تنفس از آسمان آلوده این استان هستند، چه رفتار سیاسی‌ای از خود نشان خواهند داد.

Untitled-1

 

 

نگاه اصلاح‌طلب

 

 

سعید کمیجانی  دبیر جبهه اصلاحات استان مرکزی:

رنگ و بویی از انتخابات نمی‌بینیم

 

سعید کمیجانی، دبیر جبهه اصلاحات و حزب کارگزاران استان مرکزی در گفت‌وگو با هم‌میهن درباره فعالیت احزاب اصلاح‌طلب در استان مرکزی در مدت باقی‌مانده تا زمان برگزاری انتخابات مجلس دوازدهم، نظر مردم نسبت به انتخابات و فضای سیاسی حاکم بر شهرها و روستاهای این استان توضیحاتی داده است که در ادامه می‌خوانید:

 

‌فضای سیاسی این روزهای استان مرکزی چگونه است؟ آیا فضای موجود مشابه روزهای منتهی به انتخابات در  ادوار گذشته است یا خیر؟

فضای سیاسی و انتخاباتی استان مرکزی همچون فضای سیاسی حاکم در کشور است. هنوز هیچ فضای انتخاباتی شکل نگرفته است چراکه فضای جامعه و کشور به‌گونه‌ای بود که وضعیت اقتصادی و درآمدی مردم در این سال‌ها تحت‌الشعاع بود و در نتیجه تنها چیزی که این روزها برای مردم مهم نیست، فضای سیاسی و انتخاباتی است و به تنها چیزی که فکر نمی‌کنند، انتخابات است. در ارتباطاتی که با احزاب و گروه‌های مختلف داریم، معلوم است که هنوز فضا انتخاباتی نشده است تا بتوانیم درباره انتخابات بحث و گفت‌وگو کنیم و به نظر می‌رسد مردم به جد تصمیم خود را گرفته‌اند چراکه ناراضی و به وضع موجود معترض هستند. مردم از این همه ناکارآمدی و تصمیمات نابخردانه‌ای که گرفته می‌شود، ناراحت هستند و آنگونه که باید به انتخابات فکر کنند و برای آن تلاش کنند اصلاً در اولویت‌شان نیست. برای اینکه فضای این استان را توضیح دهم و با توجه به اینکه دبیر حزب کارگزاران در استان مرکزی هستم، مثالی از این حزب می‌زنم. کارگزاران از احزابی است که تمایل دارد در انتخابات شرکت کند چراکه اعتقاد کارگزارانی‌ها این است که با توجه به انسدادی که در کشور وجود دارد، حداقل کار، شرکت در انتخابات است. اما هیچ کاندیدای واحدی را نداشتیم. در تماسی که حدود دو ماه پیش با بنده داشتند درخواست شد که رصدی انجام دهیم و حتی از کاندیداهای مستقل، چهره‌های هیئت‌علمی و دانشگاهی و کسانی که چهره اقتصادی موفق و کارآفرین موفقی بودند را معرفی کنیم و اگر قابل حمایت است، از آنها حمایت کنیم. ما در استان مرکزی چهار نفر را از حوزه‌های انتخابیه ساوه، اراک، شازند و تفرش معرفی کردیم که بیشتر نیروی تخصصی و صنفی هستند و اغلب سیاسی هم نبودند. برای مثال در شهر اراک رئیس دانشگاه علوم پزشکی دولت قبل که چهره شاخص علمی خوبی است را معرفی کردیم و یا یکی از کسانی که مدنظر داشتیم، معاون استاندار بوده است اما همه این چهار نفر ردصلاحیت شدند. در نتیجه اگر کورسوی امیدی هم بود که دوستان تایید شوند و فضای انتخاباتی شکل بگیرد، متاسفانه از طریق شورای نگهبان به هم ریخت و این فضای سیاسی کلی است. در صحبت‌هایی که با احزاب و گروه‌های اصلاح‌طلب داشتیم، انتخابات را تقریباً تمام‌شده می‌دانند و معتقدند گزینه‌ای نیست که بتوانیم انتخاب کنیم. وقتی با بسیاری از این چهره‌های سیاسی صحبت می‌کنیم معتقدند مجلس دیگر در رأس امور نیست و تصمیم‌های سیاسی و مهم در مجلس گرفته نمی‌شود و این نگاه هم باعث شده است که فضای سیاسی و انتخاباتی کمرنگ‌تر شود.

‌در مورد جایگاه احزاب سیاسی در استان مرکزی توضیح می‌دهید؟ مردم این استان نگاه حزبی به انتخابات دارند یا نگاه فردی، قومی و قبیله‌ای؟

جایگاه مجلس قطعاً سیاسی است و هرچقدر هم که بگوییم سیاسی نیست اما مردم باز هم با نگاه سیاسی رای خواهند داد. البته من از نگاه اصلاح‌طلبانه می‌گویم، اگر در نگاه مردم به جریان اصلاح‌طلب بی‌اعتمادی وجود داشته باشد، قطعاً نسبت به جریان اصولگرا بدتر است و اعتمادی که به جریان‌های سیاسی در دوره‌های قبل داشتند، سلب شده است. مردم در این چهل سال به هر طریقی که فکر کنید در انتخابات شرکت کردند و حرف خود را با رایی که دادند یا عدم مشارکت زده‌اند و همه راه‌ها را امتحان کردند اما در این دوره می‌گویند ما در همه دوره‌ها شرکت کردیم و همه راه‌ها را هم امتحان کردیم و نتیجه و خروجی‌ای که از انتخابات باید می‌گرفتیم را نگرفتیم و نسبت به انتخابات‌ها بی‌اعتماد شده‌اند.

‌در استان مرکزی جدای از اتفاقاتی که در کشور رخ داده و موجبات نارضایتی مردم این استان را هم فراهم کرده، مسئله آلودگی هوا در این استان به‌ویژه شهرهای اراک و شازند بسیار پررنگ است. حل نشدن مسئله آلودگی هوا را در مشارکت سیاسی مردم این استان چقدر تاثیرگذار می‌دانید؟

سه شهر استان مرکزی شازند، اراک و ساوه جزو آلوده‌ترین و سمی‌ترین شهرهای ایران شناخته شده‌اند. مردم سه هفته است که به درخواست سمن‌‎های زیست محیطی تحصن سکوت برگزار می‌کنند و این موضوع مردم استان مرکزی را بسیار نگران و ناراحت کرده است. در این تحصن‌ها نماینده‌های مجلس استان حضور نداشتند. فقط شهردار اراک هفته گذشته در یکی از تحصن‌ها شرکت کرده بود. مردم نسبت به مدیریت شهری و منطقه‌ای نگران و ناراحت هستند و این موضوع در مشارکت سیاسی مردم بی‌تاثیر نیست و هرچقدر نارضایتی بیشتر باشد در مشارکت سیاسی هم اثر خود را خواهد گذاشت. یکی از دلایلی که می‌بینیم فضا، فضای انتخاباتی نیست همین ناکارآمدی مدیران است که باعث نارضایتی و بی‌اعتمادی مردم می‌شود و همین موضوع باعث می‌شود تا مردم نسبت به صندوق‌های رای هم بی‌اعتماد شوند و حضور آنها در انتخابات کمرنگ شود.

‌پیش‌بینی شما از مشارکت مردم استان مرکزی با توجه به سیر نزولی مشارکت مردم این استان در انتخابات مجلس چیست؟

از الان نمی‌‎توان درباره انتخابات اسفندماه نظر داد و معلوم نیست چه اتفاقاتی رخ دهد اما اگر انتخابات همین حالا که صحبت می‎‌کنیم برگزار شود مشارکت کمتر از 25 درصد است.

‌فضای سیاسی در شهرستان‌های استان مرکزی چگونه است؟

استان مرکزی روستاهای زیادی دارد و فضای سیاسی نه خیلی قومی و قبیله‌ای و نه تماماً حزبی است. فضای نیمه‌مدرنی حاکم است و احزاب و گروه‌های سیاسی در برخی از شهرها و روستاها مؤثر هستند. در مجموع شهرها و روستاها رنگ و بوی انتخاباتی به خود نگرفته‌اند. افراد شاخصی هم تایید نشده‌اند. از طرفی بحث پیش‌ثبت‌نام را داشتیم و به‌گونه‌ای این قانون اجرا شد که افراد خاص و مورد تایید خود ثبت‌نام کنند و نگذاشتند فضای رقابتی و انتخاباتی حاکم شود تا از احزاب و گروه‌ها دعوت کنیم در انتخابات حضور پیدا کنند. همین قانون نیز باعث شد خیلی از افراد مؤثر نتوانند ثبت‌نام کنند. از طرفی در حال حاضر هم که شهرستان‌های استان را رصد می‎کنیم و در هیچ‌یک از حوزه‎‌های انتخابیه، افراد شاخص، مؤثر و سرآمدی در استان مرکزی ندیدیم که فضا را به سمت و سوی انتخابات رقابتی ببرند. 

 

 

نگاه اصولگرا / ۱

 

 

محمدحسن آصفری نماینده اراک در مجلس:

فضای انتخاباتی استان مثل ادوار قبل است

 

محمدحسن آصفری، نماینده اراک در مجلس در گفت‌وگو با هم‌میهن درباره تاثیر آلودگی هوا بر مشارکت انتخاباتی مردم استان مرکزی و جایگاه احزاب در انتخاب نماینده از سوی مردم توضیحاتی داده‌ است که در ادامه می‌خوانید:

  

‌فضای سیاسی استان مرکزی را در هفته‌های منتهی به برگزاری انتخابات مجلس دوازدهم چگونه ارزیابی می‌کنید؟

فضای انتخاباتی تقریباً شروع شده است اما خیلی گرم نیست. برخی از احزاب و گروه‌ها جلسه با نامزدها را شروع کرده‌اند و فضا دارد مقداری رنگ و لعاب انتخاباتی پیدا می‌کند. احزاب مایل به جریان اصولگرایی تقریباً فعالیت خود را شروع کرده‌اند اما از جریان اصلاحات هنوز فعالیتی ندیده‌ایم.

‌آیا این به دلیل ردصلاحیت‌هاست یا اینکه اصلاح‌طلب‌ها برای انتخابات ثبت‌نام نکردند؟

در دوره قبل هم فضا همین‌گونه بود و جریان اصلاحات خیلی در استان مرکزی فعال نیست و فعالیت خود را حالا هم شروع نکردند.

‌در مقایسه با دوره قبل، فضای انتخاباتی را چگونه می‌بینید؟

تقریباً مثل هم است و تفاوتی با دوره قبل ندارد. نامزدها جلسات دوره‌ای و خانگی خود را شروع کردند و احزاب به‌دنبال رایزنی با همدیگر هستند تا گزینه‌‎های مورد حمایت خود را انتخاب کنند. فعالیت‌ها همچون دیگر استان‎‌ها شروع شده است.

‌در کدام شهرهای استان مرکزی فضای حاکم اصلاح‌طلب و در کدام شهرها اصولگرا است؟

هر کدام از این جریان‌ها در تمامی شهرها طرفداران خاص خود را دارند. در مجموع مردم خیلی علاقه‌مند به این جریانات حزبی نیستند؛ چه جریان‌های اصولگرا و چه جریان‌های اصلاح‌طلب. در تهران است که احزاب رنگ و لعاب سیاسی پیدا می‌کند و جریان‌های شاخص اصولگرا و اصلاح‌طلب مطرح و برجسته هستند. در استان‌ها چندان خبری از این فضای جریانی و احزابی نیست و مردم نیز در انتخابات چندان به سمت‌وسوی جریانات خاص نمی‌روند.

‌مردم استان مرکزی بر مبنای چه معیارهایی کاندیدای موردنظر خود را انتخاب می‌کنند؟

مردم استان مرکزی براساس شناخت خود به افراد رای می‌دهند. نگاهی به جریانات حزبی و سیاسی ندارند و براساس میزان شناختی که از نامزد به‌دست می‌آورند گزینه خود را انتخاب می‌کنند، نه اصولگرا یا اصلاح‌طلب بودن یک نامزد.

‌آلودگی هوا در برخی از شهرهای استان مرکزی به‌ویژه اراک و شازند یک چالش بسیار بزرگ برای مردم این استان است. فکر می‌کنید موضوع آلودگی هوا در مشارکت نکردن مردم استان مرکزی در انتخابات چقدر تاثیرگذار است؟ تاثیر آن از مشکلات معیشتی و اقتصادی کمتر است یا بیشتر؟

آلودگی هوا هیچ ربطی نه در شهر ما و نه در پایتخت با انتخابات ندارد. این موضوع یک درخواست اجتماعی است که باید حل شود و مسئولین باید چاره‌اندیشی کنند. اما اینکه بگوییم آلودگی هوا باعث می‌شود که مردم در انتخابات مشارکت نکنند ربطی به هم ندارد. اما دغدغه و مطالبه مردم است که نسبت به کاهش آلودگی هوا اقدام شود.

‌چه عاملی باعث شد استانی که رکورددار مشارکت در انتخابات بوده حالا به این میزان از مشارکت رسیده است؟

این کاهش مشارکت مربوط به همه استان‌هاست و تنها در استان مرکزی رخ نداده است. مسائلی وجود دارد؛ اولاً نقش احزاب در تشویق مردم به مشارکت خیلی ضعیف است و بیشتر به دنبال آن هستند که گزینه‌های خود را وارد مجلس کنند تا اینکه تلاش کنند مشارکت مردم را افزایش دهند؛ درحالی‌که باید تلاش بیشتری برای مشارکت مردم داشته باشند. ثانیاً شبکه‌های بیگانه و فضای مجازی متاسفانه فعالیت زیادی دارند و علاقه‌مند هستند که مشارکت مردم پای صندوق‌ها کم باشد و از طرفی کار فرهنگی خیلی خوب انجام نشده است که مردم بدانند مطالبات خود را پای صندوق رای بخواهند و عدم مشارکت آنها باعث نمی‌شود که اگر نارسایی وجود دارد حل شود، بلکه حضور باعث می‌شود مشکلاتی که دارند با انتخاب در پای صندوق رای برطرف شود. مسائل استان مرکزی هم بی‌ارتباط با استان‌های دیگر نیست و در اکثر استان‌ها مشارکت در دوره قبلِ انتخابات مجلس خیلی بالا نبوده است. یکی از دلایل آن فضای مجازی و شبکه‌هایی است که سم‌پاشی می‌کنند. از طرفی وعده‌هایی که برخی کاندیداها می‌دهند و به آنها عمل نمی‌کنند، بی‌تاثیر نیست. موضوعاتی مثل تورم و گرانی و تحریم‌ها نیز در مشارکت بی‌تاثیر نیست اما باز هم مردم باید متوجه این موضوع باشند که دغدغه آنها با عدم مشارکت حل نمی‌شود و با انتخاب گزینه‌‎های درست مشکلات حل می‌شود.

‌یکی از دلایل البته این است که مردم احساس می‌کنند فرد مورد نظر آنها در بین کاندیداها نیست و رد و تاییدصلاحیت به‌گونه‌ای است که نظر تمامی افراد درنظر گرفته نمی‌شود.

ممکن است درصدی هم باشد و این قضیه را رد نمی‌کنم اما اینکه بخواهیم این موضوع را به عدم مشارکت ربط دهیم، به نظر من چندان تاثیری ندارد، البته نه اینکه بی‌تاثیر باشد؛ به‌رغم اینکه در همه دوره‌ها کسانی که تاییدصلاحیت شدند از جریانات و طیف‌های مختلف بودند. رسانه‌ها و فضای مجازی و روزنامه‌ها باید فعال باشند و مردم را با این موضوع آشنا کنند که مشارکت آنها چقدر می‌تواند در تعیین سرنوشتی که به آن علاقه‌مند هستند با انتخاب کسانی که این دغدغه‌ها را دارند اثرگذار باشد.

‌اما مردم بالاخره عملکرد را هم نگاه می‌کنند و آنچه که در واقعیت می‌بینند از آنچه که در فضای مجازی اتفاق می‌افتد و مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد، اثرگذارتر است.

متاسفانه رسانه‌های ما به اقدامات و اتفاقاتی که توسط مجلسی‌ها رخ می‌دهد، نمی‎پردازند. رسانه‌ها پل ارتباطی بین مردم و مسئولین هستند. مجلس کارهای کمی انجام نداده، هرچند ممکن است برخی از آنها عملی نشده باشد و ضعف دولت باشد اما کارهای بزرگی هم انجام می‌شود و اطلاع‌رسانی به آن اندازه که باید نیست.

‌پیش‌بینی شما از مشارکت مردم استان مرکزی در انتخابات چیست؟

به‌نظرم بالای 50درصد مشارکت خواهیم داشت. درک و فهم و شعور مردم نسبت به شرایطی که اکنون در کشور وجود دارد، بسیار ستودنی است. مردم هر زمان که دیدند دشمنان این کشور تلاش می‌کنند مردم پای صندوق رای نیایند، با توجه به فعالیت گسترده‌ای که رسانه‌های بیگانه برای عدم مشارکت مردم انجام می‌دهند، این اتفاق سبب خواهد شد که مشارکت مردم بیشتر شود چراکه عکس آنچه دشمنان نظام تنظیم کردند، عمل خواهند کرد. 

 

 

نگاه اصولگرا / ۲

 

 

نادر مقدسی  دبیر حزب مؤتلفه استان مرکزی:

هزینه بالای تبلیغات تلویزیونی کاندیداها

نادر مقدسی، دبیر حزب مؤتلفه استان مرکزی در گفت‌وگو با هم‌میهن درباره فعالیت احزاب اصولگرا در این استان، فضای سیاسی و پیش‌بینی مشارکت مردم در آستانه برگزاری انتخابات مجلس دوازدهم، توضیحاتی داده است که در ادامه می‌خوانید:

 

‌فضای سیاسی و انتخاباتی استان مرکزی در هفته‌های باقی‌مانده تا زمان برگزاری انتخابات چگونه است؟

احزاب و گروه‌های سیاسی کمابیش فعالیت‌های سیاسی خود را شروع کرده‌اند و از نامزدهای انتخاباتی دعوت می‌کنند تا در جلسات احزاب شرکت کنند و بررسی نقطه‌نظرات آنها و دیدگاه‌های آنها در این جلسات انجام می‌شود.

‌برنامه انتخاباتی احزاب اصولگرا در استان مرکزی چگونه است؟ آیا قرار است در اجماع با همدیگر لیست مشترکی ارائه دهند؟ و چقدر خط مشی احزاب این استان از تهران پیروی می‌کند؟

در حال حاضر به هیچ اجماعی نرسیده‌اند. اما در جلسات، بحث و تبادل نظراتی انجام می‌شود تا انشاءالله در آینده به یک اجماعی برسند. اکثر احزابی که در تهران هستند در شهرستان‌ها و اکثر استان‌ها وجود ندارند. چند تشکل از جمله مؤتلفه اسلامی، شورای ائتلاف نیروهای انقلاب و شورای وحدت در استان مرکزی مشغول فعالیت هستند.

‌اگر بخواهیم فضای سیاسی حال حاضر را با فضای سیاسی و انتخاباتی سال ۹۸ مقایسه کنیم، آیا فضای انتخاباتی قابل مقایسه با آن سال هست؟

نسبت به آن زمان کمی کمرنگ‌تر است. چراکه به کاندیداها اعلام کردند می‌توانند از طریق صداوسیما با مردم صحبت کنند و متاسفانه قیمتی که صداوسیما تعیین کرده برای نامزدهای جوان زیاد است و توان پرداخت این مبالغ را ندارند. صداوسیما اعلام کرده در مرکز استان هر کاندیدایی نفری 100 میلیون و در شهرستان‌ها 35 میلیون تومان پرداخت کنند و این مقداری شرایط را مشکل کرده است.

‌جایگاه احزاب و فعالیت‌های سیاسی در استان مرکزی چگونه است؟

در مرکز استان احزاب فعال هستند اما در شهرستان‌ها فعالیت احزاب خیلی کمرنگ است. در شهرستان‌ها فعالیت‌ها اکثراً قومی و قبیله‌ای است. شهرستان‌ها از روستاهای بسیاری تشکیل شده‌اند و در هر روستایی اقوام و قبیله‌ها کاندیدای خود را معرفی می‌کنند و مشارکت بهتر است و فضای محلی برای انتخابات برقرار است.

‌وضعیت تایید‌ها و ردصلاحیت‌ها در استان مرکزی چگونه بود؟

نسبت ردصلاحیت‎ها به ثبت‌نام‌کنندگان دوره‌های گذشته کمتر بود اما اگر تعداد افرادی که ردصلاحیت شدند بیشتر بوده، به دلیل آن است که تعداد ثبت‌نام‌کننده‌ها بیشتر بوده است. برای مثال برای یک کرسی 60 نفر نامزد وجود دارد و برای یک کرسی 30 نامزد و شرایط خوبی حاکم است.

‌جایگاه زنان در بررسی کاندیداها در بین تشکل‌های اصولگرای استان البرز چگونه است و آیا قرار است نماینده زن مشخصی از این استان معرفی شود؟

بله. در شهرستان‌ها کاندیدای خانم هم داریم و اگر اقبالی داشته باشند بتوانند در انتخابات رای بیاورند.

‌آیا سرلیست احزاب اصولگرا در شهرهای مختلف استان مشخص شده است؟

هنوز لیستی در نظر گرفته نشده است و هنوز از نامزدها دعوت می‌شود تا برنامه‌های خود را ارائه دهند تا بتوانیم بعد از آن به لیست واحدی برسیم.

‌استان مرکزی در اولین دوره برگزاری انتخابات رکورددار میزان مشارکت بوده اما در انتخابات سال ۹۸ در جمع ۵ استانی بوده که کمترین میزان مشارکت را داشته است. دلیل این کاهش مشارکت در چیست؟

یکسری از افراد قول‌ها و وعده‌هایی می‌دهند که در صلاحیت آنها نیست و نمی‌توانند وعده‌های خود را عملی کنند و این امر باعث ریزش آرا می‌شود. از طرفی موضوع گرانی و فعالیت دشمنان نیز تاثیرگذار است و مردم و احزاب باید بیشتر تلاش کنند تا اثراتی که دشمن روی جوانان گذاشته است خنثی شود.

‌پیش‌بینی شما از مشارکت مردم استان مرکزی در انتخابات پیش رو با توجه به کاهش مشارکت در سال ۹۸، مشکلات معیشتی و وقایع سال گذشته چیست؟

امیدوارم که بالای 50 درصد مشارکت ثبت شود.

‌یعنی فکر می‌کنید مشارکت از دوره قبل بیشتر خواهد بود؟

بله. در شهرستان‌ها که مشارکت بیشتر است فقط در مرکز استان مقداری مشارکت کاهش دارد. با توجه به تعداد کاندیداهای موجود، میزان مشارکت بیشتر خواهد بود. در دوره قبل هم اصلاح‌طلب زیاد داشتیم و براساس عملکردی که داشتند، مردم به آنها رای ندادند. در این دوره هم اصلاح‌طلب‌ها بیشتر ثبت‌نام کرده‌اند. در مجموع امیدوارم مردم در انتخابات شرکت کنند و سرنوشت خود را به دست خود رقم بزنند.

‌بخشی از مردم معتقدند کسانی که مدنظرشان است، در لیست آنها نیست و از طرفی در این سال‌ها حضور فعال داشته و شرایط و سرنوشت‌شان آنگونه که انتظار می‌رفت، رقم نخورده است.

مردم باید بیشتر دقت کنند. اینگونه نیست که نظر مردم مهم نباشد. متاسفانه برخی از کاندیداها قول و وعده‌هایی می‌دهند و بعد وارد مجلس می‌شوند و به کسی هم پاسخگو نیستند و احزابی هم نیستند که آنها را مورد سوال قرار دهند که سرانجامِ وعده‌هایی که به مردم دادید چه شده است و از این رو مردم مقداری دلسرد می‌شوند. از همین رو جایگاه حزب مهم است، اگر حزب کاندیدا ارائه کند، حرف‌هایی که می‌زند حساب و کتاب دارد و باید نسبت به عملکرد نماینده پاسخگو باشد.

‌جایگاه احزاب در استان مرکزی را آنگونه مؤثر ارزیابی می‌کنید که بتوانند نماینده‌ها را به دلایلی که به آنها اشاره کردید تحت پرسش قرار دهند؟

اگر انتخاب شوند حتماً فعالیت آنها را رصد خواهیم کرد.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی