| کد مطلب: ۲۴۰۱۵

جدیدترین دستورالعمل‌ها برای کاهش خطر سکته مغزی

جدیدترین دستورالعمل‌ها برای کاهش خطر سکته مغزی

انجمن سکته مغزی آمریکا برای اولین بار از سال ۲۰۱۴ دستورالعمل‌های خود را در مورد کاهش خطر سکته مغزی به‌روزرسانی کرده است.

به گزارش هم‌میهن آنلاین، سکته مغزی پنجمین علت اصلی مرگ و میر و همچنین یکی از علل اصلی ناتوانی طولانی‌مدت است.

این عارضه زمانی اتفاق می‌افتد که خونرسانی به مغز مسدود و یا یک رگ خونی در مغز پاره شود. انسداد یا پارگی مانع از رسیدن خون و اکسیژن به بافت‌های مغز می‌شود.

علائم سکته مغزی عبارتند از: فلج شدن، بی‌حسی یا ضعف در بازو، صورت یا پا، مشکل در صحبت کردن یا درک دیگران، مشکلات بینایی، سرگیجه و سردرد ناگهانی.

متخصصان می‌گویند سکته مغزی هر چه سریع‌تر تشخیص داده شود و تحت درمان قرار گیرد، شانس بیشتری برای نجات و بهبودی بیمار دارد.

بنا به اعلام انجمن سکته مغزی آمریکا (ASA)، تا ۸۰ درصد از سکته‌های مغزی ممکن است از طریق تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی و سایر تغییرات قابل پیشگیری باشند.

دستورالعمل‌های جدید این انجمن شامل اتخاذ رژیم غذایی سالم، ورزش منظم، خواب بهتر، کاهش سطح استرس، کنترل فشار خون و کلسترول و همچنین ترک سیگار و الکل است.

دستورالعمل‌های به‌روز سکته مغزی همچنین توصیه می‌کند که متخصصان عوامل خطری را که می‌توانند خطر سکته مغزی در زنان را افزایش دهند بررسی کنند.

این عوامل عبارتند از استفاده از داروهای ضد بارداری هورمونی خوراکی، افزایش فشار خون در دوران بارداری و عوارض بارداری مانند زایمان زودرس، اندومتریوز، نارسایی زودرس تخمدان و یائسگی زودرس.

این دستورالعمل همچنین هشدار می‌دهد که زنان تراجنسیتی که استروژن مصرف می‌کنند نیز ممکن است در معرض افزایش خطر سکته مغزی باشند.

بنا به تاکید متخصصان انجمن سکته مغزی آمریکا، یکی از مهمترین کارهایی که می‌توانید برای جلوگیری از این عارضه انجام دهید، حفظ یک رژیم غذایی سالم و متعادل است.

دستورالعمل‌های جدید از مردم می‌خواهد که از رژیم غذایی مدیترانه‌ای پیروی کنند. این رژیم غذایی مردم را به مصرف بیشتر میوه‌ها و سبزیجات و همچنین حبوبات، آجیل، دانه‌ها و چربی‌های مفید برای قلب تشویق و در مقابل از مصرف غذاهای فرآوری شده، قندهای افزوده شده و غلات تصفیه‌شده منع می‌کند. همچنین در رژیم غذایی مدیترانه‌ای، مصرف الکل بسیار محدود است و سیگار هیچ جایی ندارد.

این دستورالعمل‌ها توصیه می‌کنند که متخصصان مراقبت‌های بهداشتی بیماران را از نظر رفتارهای بی‌تحرک بررسی کرده و به آنها توصیه ‌کنند که به طور منظم ورزش کنند.

بزرگسالان باید حداقل ۱۵۰ دقیقه در هفته فعالیت هوازی با شدت متوسط ​​یا ۷۵ دقیقه در هفته فعالیت هوازی شدید داشته باشند.

ورزش منظم می‌تواند به بهبود معیارهایی مانند فشار خون، سطح کلسترول، نشانگرهای التهابی، مقاومت به انسولین و وزن کلی کمک کند.

 

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی