| کد مطلب: ۲۴۰۱۲

توانایی ایستادن روی یک پا از پیری زودرس جلوگیری می‌کند

توانایی ایستادن روی یک پا از پیری زودرس جلوگیری می‌کند

مدت زمانی که می‌توانید روی یک پا تعادل خود را حفظ کنید، می‌تواند آزمایش خوبی برای کنترل وضعیت سلامتی شما باشد

به گزارش هم‌میهن آنلاین و به نقل از دوویچه ووله، محققان کلینیک مایو با آزمایش مدت زمانی که افراد ۵۰ ساله و بالاتر می‌توانند روی یک پا بایستند، دریافتند که این مدت زمان در پای غالب و در هر دهه ۲.۲ ثانیه و در پای غیر غالب ۱.۷ ثانیه کاهش می‌یابد. این مطالعه به تازگی در نشریه تخصصی "PLOS One" منتشر شد.

 به گفته محققان، توانایی حفظ تعادل و ایستادن روی یک پا معیار خوبی برای بررسی سلامت و نحوه تعامل سیستم‌های بدن با یکدیگر است. این توانایی منجر به بهبود کیفیت زندگی و جلوگیری از پیری زودرس می‌شود.

حفظ تعادل برای پیشگیری از سقوط و آسیب نیز مهم است و کسانی که قادر به حفظ تعادل روی یک پا برای بیش از پنج ثانیه نیستند ممکن است بیشتر در معرض خطر سقوط باشند.

یک مطالعه در ژوئن ۲۰۲۲ نشان داد که توانایی حفظ تعادل با زندگی طولانی‌تر مرتبط است و افرادی که قادر به ایستادن بر روی یک پا به مدت ۱۰ ثانیه بدون حمایت نیستند، ۸۴ درصد بیشتر در معرض خطر مرگ زودرس قرار دارند.

بر اساس این مطالعه افراد کمتر از ۶۹ ساله باید بتوانند حدود ۳۰ ثانیه روی یک پا تعادل خود را حفظ کنند. این میزان برای افراد ۷۰ تا ۷۹ ساله ۲۰ ثانیه و برای افراد بالای ۸۰ سال ۱۰ ثانیه باید باشد.

به گفته متخصصان، کسانی که نمی‌توانند برای مدت طولانی روی یک پا بایستند، احتمالا در معرض بیماری‌‌های قلبی و یا مغزی مثل سکته مغزی، زوال عقل یا بیماری پارکینسون قرار دارند.

بهبود حفظ تعادل با ایستادن روی یک پا معمولا از طریق انجام یوگا میسر است. اگر نمی‌توانید بیش از پنج ثانیه روی یک پا بایستید، با یک پزشک قرار ملاقات بگذارید.

 

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی