| کد مطلب: ۱۴۲۸۴

ترک فعل بایدن جان نیروهای آمریکایی را به خطر می‌اندازد

ترک فعل بایدن جان نیروهای آمریکایی را به خطر می‌اندازد

بایدن نمی‌تواند تا ابد روی منطقی رفتار کردن مقام‌های ایرانی حساب کند. رفتار بایدن در مورد حفظ جان نظامیان آمریکا، فراتر از آتش‌بس موقت با نیروهای تحت حمایت ایران، چیزی جز ترک فعل نیست.

آدام واینستین و تریتا پارسی: حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق می‌تواند آتش‌بس یک‌ماهه میان نیروهای آمریکایی و گروه‌های تحت حمایت ایران در عراق و سوریه را از بین ببرد. درحالی‌که مجموعه‌ای از حملات آمریکا و فشارهای ایران باعث شد که گروه‌های شبه‌نظامی در دو ماه گذشته عقب‌نشینی کنند، اقدام اسرائیل ممکن است باعث شود خیلی زود توافقی که نیروهای آمریکایی را از آسیب در امان می‌داشت، پایان پیدا کند. توافق آمریکا و گروه‌های تحت حمایت ایران از ابتدا هم دائمی نبود. پایان یافتن دائمی حملات نیازمند آتش‌بس در غزه است، واقعیتی که مقام‌های دولت بایدن هم می‌دانند. همین هفته پیش تیموتی لندرکینگ، فرستاده ویژه آمریکا در یمن گفته‌بود که با آتش‌بس در غزه، حملات حوثی‌ها در دریای سرخ پایان می‌یابد. اما حتی اگر آتش‌بس بعد از حمله اسرائیل به سفارت ایران هم دوام بیاورد، بایدن نمی‌تواند تا ابد روی شانس خود حساب باز کند و روی جان نیروهای آمریکایی قمار کند. تا به امروز آمریکا در استفاده از فرصت برای آتش‌بس تعلل کرده‌است و حمله به سفارت ایران در دمشق باید یک زنگ هشدار باشد تا واشنگتن محکم‌تر برای فشار به اسرائیل برای پایان بمباران غزه تلاش کند.

تهران حمله‌ای را که باعث کشته‌شدن فرماندهان سپاه پاسداران در سوریه و لبنان شد، تشدید جدی تنش تلقی می‌کند. ایرانی‌ها درست مانند خود آمریکا، آمریکا را مسئول اقدام‌های اسرائیل تلقی می‌کنند، همانگونه که آمریکا ایران را مسئول حملات حوثی‌ها در دریای سرخ معرفی می‌کند. این مسئله را می‌توان در پیام‌هایی که ایران از طریق سفارت سوئیس در تهران برای واشنگتن ارسال می‌کند، مشاهده کرد که احتمالاً در آنها ایران به آمریکا می‌گوید که حملات اسرائیل می‌تواند باعث توقف آتش‌بس گروه‌های شبه‌نظامی منطقه با نیروهای آمریکایی شود. قطعاً در گفت‌وگوهای محرمانه عمان، درخواست آمریکا از ایران برای مهار حوثی‌ها با این پاسخ مواجه شد که ایران هم از آمریکا می‌خواهد تا اسرائیل را مهار کند.

بایدن نمی‌تواند تا ابد روی منطقی رفتار کردن مقام‌های ایرانی حساب کند. رفتار بایدن در مورد حفظ جان نظامیان آمریکا، فراتر از آتش‌بس موقت با نیروهای تحت حمایت ایران، چیزی جز ترک فعل نیست. بایدن علاوه بر حفاظت از اسرائیل در مقابل هرگونه مسئولیت‌پذیری، سرمایه دیپلماتیک خود را تاکنون روی میانجی‌گری ناموفق بین اسرائیل، مصر، قطر و حماس صرف کرده‌است تا بتواند به توافقی برسد که همه گروگان‌های اسرائیلی را آزاد کند و پس از آن آتش‌بس برقرار شود. درحالی‌که این تلاش‌ها به ظاهر ستودنی به نظر می‌رسد، اما مشکلات زیادی دارد که باعث شده‌است کشتار در غزه طولانی‌تر شود. پیوند دادن مسئله آزادی گروگان‌ها با آتش‌بس، عملاً توجیهی برای استمرار بمباران بدون تبعیض اسرائیل در غزه ایجاد کرده‌است، به این معنا که تا زمانی که گروگان‌ها آزاد نشوند، بمباران شهروندان غیرنظامی در غزه مشروع است. رویکرد بایدن نه‌تنها باعث آزادی گروگان‌های اسرائیلی نشده‌است، بلکه باعث به گروگان گرفته‌شدن ۲ میلیون شهروند غزه نیز شده‌است. علاوه بر این با توجه به پویایی‌های منطقه‌ای و تمایل اسرائیل به توسعه جنگ به ایران و لبنان، حالا جان نیروهای آمریکایی در منطقه هم گروگان این رویکرد شکست‌خورده بایدن است. بایدن عملاً تمایلات نتانیاهو را بر جان و منافع آمریکا ترجیح داده‌است.

سناتور کریس مورفی، به تازگی گفته‌است: «من به این نتیجه رسیده‌ام که تخاصم باید فوری متوقف شود. من این توقف را موکول به آزادی گروگان‌ها نمی‌کنم. امیدوارم که توافقی بین اسرائیل و حماس از طریق میانجی‌ها برای آزادی گروگان‌ها به دست بیاید. اما فکر می‌کنم که اوضاع انسانی در میدان بسیار وخیم است، در آستانه قحطی قرار داریم و اسرائیل باید عملیات نظامی را همین حالا متوقف کند و بر بازگرداندن نظم و مبارزه با قحطی تمرکز کند.» برای گروگان‌های اسرائیلی، برای شهروندان غیرنظامی غزه، برای نیروهای نظامی آمریکایی در خاورمیانه، بایدن بهتر است که به حرف‌های سناتور مورفی گوش کند.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی