| کد مطلب: ۱۴۲۱۶

باربارا اسلاوین در گفت‌وگو با هم‌میهن

ایران بخشی از راه‌حل جنگ غزه شود

ایران بخشی از راه‌حل جنگ غزه شود

باربارا اسلاوین، کارشناس ارشد مرکز «استیمسون» و تحلیلگر مسائل ایران معتقد است که «زمان آن فرا رسیده است که ایران تلاش کند تا بخشی از راه‌حل این درگیری وحشتناک شود».

*هدف اسرائیل از حمله به مواضع ایران در منطقه چیست؟ آیا این مواضع براساس یک نقشه راه هدف‌گذاری شده‌ یا تصمیماتی لحظه‌ای هستند؟ آیا توالی این حملات پیام خاصی دارد؟

من از تفکر خصوصی مقامات اسرائیلی اطلاعی ندارم، بنابراین، این یک گمانه‌زنی صرف از سوی من است. من فکر می‌کنم اسرائیل از جنگ غزه برای تعقیب اهداف سپاه استفاده می‌کند، زیرا این ظرفیت را دارد و همچنین می‌خواهد این پیام را به ایران بفرستد که کل استراتژی «دفاع پیشرو» ایران با حمایت از بازیگران غیردولتی که اسرائیل را تهدید می‌کنند، شکست خورده است و ایران، خود و مقاماتش را در برابر حمله آسیب‌پذیرتر می‌کند.

*اکسیوس مدعی شده که آمریکا به ایران پیام داده است که دقایقی قبل از حمله مطلع شده، اما نقشی در آن نداشته است. دیدگاه واشنگتن در مورد این اقداماتِ تل‌آویو چیست؟

دولت بایدن در تلاش است تا از گسترش جنگ جلوگیری کند، بنابراین نمی‌تواند از تصمیم اسرائیل برای ضربه زدن به کنسولگری ایران خوشحال باشد. ایالات متحده نمی‌خواهد نیروهایش در سوریه و عراق بار دیگر به هدف تبدیل شوند و همچنین در تلاش است تا حملات حوثی‌ها به کشتی‌ها را متوقف کند.

*واکنش‌های ایران به این اقدامات اسرائیل را چگونه ارزیابی و آینده را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟ آیا تهران استراتژی خود را تغییر خواهد داد؟

کشتار دمشق ایران را در شرایط سختی قرار داده است که شاید همین امر موجب شود تا تهران برای دستیابی به آتش‌بس در غزه سخت‌تر کار کند و حماس را تشویق کند که پیشنهاد آتش‌بس شش هفته‌ای را بپذیرد. با توجه به نتایج فاجعه‌بار جنگ غزه، زمان آن فرا رسیده است که ایران تلاش کند تا بخشی از راه‌حل این درگیری وحشتناک شود.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی