| کد مطلب: ۷۷۶۶

از جامعه چه خبر؟

از جامعه چه خبر؟

مصطفی معین وزیر پیشین علوم هشدار داد سقوط پزشکی ایران

Mostafa Moeen

مصطفی معین
وزیر پیشین علوم هشدار داد

سقوط پزشکی ایران

مصطفی معین، وزیر پیشین علوم و رئیس انجمن آسم و آلرژی در متنی که در کانال تلگرامی‌اش نوشته، درباره احتمال سقوط پزشکی ایران در آینده‌نزدیک هشدار داده است. او نوشته که باتوجه به مسئولیت اخلاقی و پزشکی‌اش این‌هشدار را داده است: «هنوز کیفیت علم طب و دانش و مهارت پزشکان ایرانی در سطح منطقه، حرف اول را می‌زند و در سطح‌جهانی هم مورد تایید است، ولی آسیب‌شناسانه و تیتروار درباره علل‌اصلی سقوط پزشکی ایران نظر می‌دهم:

۱

سوءمدیریت مزمن در وزارت بهداشت که به‌جز در مواردی معدود، فضای سیاست‌زدگی، ناکارآمدی، تملق و هواداری حزب‌باد غلبه داشته و اکنون هم شاهد نمونه‌ای از آن هستیم. ضعف در سیاست‌ها و برنامه‌های سلامت‌محور بهداشت و تغذیه و پیشگیری، کمبود دارو و مشکل داروهای بی‌کیفیت، فساد در واردات دارو و تجهیزات و روابط باندی از دیرباز وجود داشته است.

۲

دخالت‌های شورای‌عالی انقلاب فرهنگی با تصویب سیاست‌های غیرعلمی ازقبیل سهمیه‌بندی پذیرش دانشجویان دانشگاه‌ها، تخلف در انتخاب بورسیه‌ها با رانتخواری و در سال‌های اخیر تقلب در پذیرش کنکور و واردکردن دانشجویان بی‌سواد با رتبه‌های بسیار پائین در رشته‌های گروه پزشکی، همچنین جذب اعضای هیئت‌علمی کم‌مایه یا وابسته با تنگ‌نظری‌های ایدئولوژیک و سیاسی.

۳

مهاجرت گسترده و روبه‌افزایش پزشکان و پرستاران به‌دلیل تحقیر، آزار، اجحاف و تبعیض‌های مالیاتی و فشارهای غیرقانونی شهرداری، دخالت بی‌مورد بیمه‌ها در تعیین تعرفه‌های پزشکی و نیز در نسخه تجویزشده پزشکان برای بیماران.»

او در ادامه از دو علت دیگر هم نوشته است: « بیگاری‌گرفتن از دستیاران پزشکی و فشار طاقت‌فرسای کار بر ایشان و اجبار چند ده‌ساله پزشکان طرح خارج از مرکز از ابتدای انقلاب، بدون تامین حداقل امکانات کار پزشکی و معیشت در مناطق و مورد پنجم، کمبود شدید سرمایه‌گذاری کشور در امر سلامت و به‌جای آن ایجاد زمینه دخالت‌های باندهای مافیایی اقتصادی پشت‌پرده طب به‌اصطلاح اسلامی، سنتی و ایرانی در امور پزشکی و حمایت وزارت بهداشت، دولت و مجلس و زعمای کشور از آن‌ که برای توده محروم بسیار زیانبار است، هرچند امکان اعزام به مراکز پیشرفته پزشکی در خارج کشور برای خواص وجود دارد.»

salajaghe

ولگا به خزر نمی‌رسد

علی سلاجقه، رئیس سازمان محیط‌زیست گفته که ورودی‌های دریای‌خرز ازسوی کشورهای همسایه بسته شده، مخصوصا ورودی رود ولگا بسته شده است. ازطرفی میزان بارش در کل حوضه آبخیز دریای‌خزر کاهش یافته است. او ادامه داد: «ورودی دریای‌خزر کاهش یافته و تراز آب دریا در حال پایین‌رفتن است و در برخی آمار و اطلاعات اعلام‌شده که قریب یک‌متر در 5-4سال اخیر، دریا عقب‌نشینی داشته است. در سال به‌طور میانگین دریای‌خزر ۲۰سانتی‌متر عقب‌نشینی می‌کند.» رئیس سازمان محیط‌زیست با بیان اینکه «امیدواریم در قالب کنوانسیون تهران بتوانیم هم حق‌آبه‌ها، هم آلایندگی را حل کنیم»، گفت: «کشورهای همسایه دریای‌خزر در زمینه اجرای پروژه‌های مشترک مشکلی ندارند ولی در زمینه استقرار دبیرخانه کنوانسیون مشکل وجود دارد که اگر این‌مشکل حل شود، پروژه‌ها قابل استفاده است. امیدواریم کشورهای همسایه به توافق برسند، حق‌آبه‌ها رها شود و آب به خزر برسد. احتمال اینکه بارش‌ها در پاییز امسال وضعیت بهتری داشته باشند هم وجود دارد.»

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی