| کد مطلب: ۲۳۷۲۰

ابلاغ اجرای ۵ سال زندان ۲ خبرنگار واکنش‌های زیادی داشته است

درخواست برای توقف حکم الهه و نیلوفر

درخواست برای توقف حکم الهه و نیلوفر

پس از اعلام خبر ابلاغ اجرای حکم پنج سال حبس به الهه محمدی و نیلوفر حامدی، واکنش‌ها در این باره همچنان ادامه دارد؛ از وکلای این دو خبرنگار تا بعضی مسئولان دولتی، حقوقدانان، اساتید روزنامه‌نگاری و کاربران شبکه‌های اجتماعی در این دو روز خواستار عفو یا مختومه‌شدن پرونده این دو نفر شده‌اند.

پس از اعلام خبر ابلاغ اجرای حکم پنج سال حبس به الهه محمدی و نیلوفر حامدی، واکنش‌ها در این باره همچنان ادامه دارد؛ از وکلای این دو خبرنگار تا بعضی مسئولان دولتی، حقوقدانان، اساتید روزنامه‌نگاری و کاربران شبکه‌های اجتماعی در این دو روز خواستار عفو یا مختومه‌شدن پرونده این دو نفر شده‌اند.

شهاب‌الدین میرلوحی، وکیل الهه محمدی در گفت‌وگو با «هم‌میهن» گفته است که بازگرداندن الهه محمدی به زندان، تخلف آشکار از قانون و دستور عفو رهبری در سال ۱۴۰۱ است، انتظار داریم رؤسای محترم قوه‌قضائیه و دولت، شخصاً برای اجرای قانون و مختومه‌کردن این پرونده ورود کنند. از سوی دیگر بیش از ۵۰۰ نفر از روزنامه‌نگاران، هنرمندان و فعالان اجتماعی در نامه‌ای به رئیس قوه‌قضائیه از حجت‌السلام غلامحسین محسنی‌اژه‌ای درخواست کردند، از اختیارات خود استفاده کرده و اجرای حکم نیلوفر حامدی و الهه محمدی را متوقف کند.

این نامه به امضای چهره‌های شناخته‌شده‌ای چون سیروس علی‌نژاد، ترانه علیدوستی، ماشاالله شمس‌الواعظین، علیرضا رجایی، شهاب حسینی، کیوان صمیمی، لی‌لی فرهادپور، ژیلا بنی‌یعقوب، مینا اکبری، هانیه توسلی، علی حکمت، سعید شریعتی، سحر دولتشاهی، نگار جواهریان، فریدون صدیقی، علی رفیعی، فیض‌الله عرب‌سرخی، حسن فتحی، هانا کامکار، لیلی گلستان، سهیلا گلستانی، مهسا محبعلی، فخرالسادات محتشمی‌پور، مینو مرتاضی، احترام برومند، حمید پورآذری، رویا تیموریان، محسن امیریوسفی، مهوش شیخ‌السلام، مجتبی میرطهماسب، کامبیز نوروزی، ستاره اسکندری، محمد آقازاده، فردین خلعتبری، ناهید طباطبایی، بهتاش صناعی‌ها، بدرالسادات مفیدی، مریم مقدم، پیام دهکردی، کامبیز دیرباز،  و... رسیده است. 

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران هم دیروز از رؤسای قوه‌قضائیه و مجریه خواستند که برای توقف اجرای حکم به ماجرا ورود پیدا کرده و همه تلاش خود را در این زمینه به‌کار ببندند: «از آنجا که این دو روزنامه‌نگار از اتهام اصلی‌شان که ارتباط با دولت‌های متخاصم بود تبرئه شده‌اند و منطقاً مشمول عفو سراسری اعلام شده بوده‌اند، بازگشت آنها به زندان قابل دفاع نیست.»

از طرف دیگر جمعی از اساتید روزنامه‌نگاری در نامه‌ای به رئیس قوه‌قضائیه از غلامحسین محسنی‌اژه‌ای درخواست کردند از اختیارات خود استفاده کرده و اجرای حکم نیلوفر حامدی و الهه محمدی را متوقف کند. در این نامه که به امضای علی‌اکبر قاضی‌زاده، هادی خانیکی، محمدمهدی فرقانی، بهروز بهزادی، بیژن نفیسی، حسن نمک‌دوست، مجید رضاییان، فریدون صدیقی، یونس شکرخواه، احمد میرعابدینی، سیدفرید قاسمی و محمود مختاریان رسیده، آمده است: «جمع معلم‌های روزنامه‌نگاری با سابقه‌ای طولانی، انتظار دارند با دستور مساعد جنابعالی، اجرای این حکم متوقف شود و اندک فضای ایجادشده امید، به ناامیدی تبدیل نشود. این انتظار البته، شامل بقیه روزنامه‌نگاران در حبس نیز می‌شود که مساعدت شایسته جنابعالی را افزون خواهد کرد. بی‌تردید ما و شما بر این باوریم که جای صاحب‌قلم، زندان نیست و روزنامه‌نگار کاری جز روایت رویداد را دنبال نمی‌کند.»

دیروز یکی دیگر از خبرهایی که بازتاب زیادی داشت، توئیت سخنگوی دولت بود؛ فاطمه مهاجرانی در این باره نوشت: «رویکرد مثبت ریاست قوه‌قضائیه به حل‌وفصل موضوعات، این امید را ایجاد می‌کند که موضوع پرونده خانم‌ها نیلوفر حامدی و الهه محمدی نیز حل شود. دولت در هماهنگی با قوه‌قضائیه پیگیر موضوع است.»

کامبیز نوروزی، حقوقدان هم دیروز به «جماران» گفت که الهه محمدی و نیلوفر حامدی باید مشمول عفو شوند: «پرونده‌ای که برای اینها تشکیل شد و آن بازداشت طولانی‌مدت، بی‌هیچ تردیدی با انجام وظایف حرفه‌ای و قانونی روزنامه‌نگاری مرتبط است. این پرسش وجود دارد که چرا الهه محمدی و نیلوفر حامدی مشمول عفو بهمن ۱۴۰۱ نشدند؟ هیچ دلیل قانونی‌ای وجود ندارد و قاعدتاً باید اینها هم مشمول عفو شوند؛ بگذریم از اینکه خود فرآیند بازداشت طولانی‌مدت و روند محاکمه این دو روزنامه‌نگار هم محل بحث و گفت‌وگو شد. اما به هر حال باید این دو نفر هم مشمول آن عفو بشوند.»

آذر منصوری، فعال سیاسی هم در شبکه ایکس درباره حکم دو خبرنگار نوشت: «جای روزنامه‌نگارانی که به وظیفه و رسالت حرفه‌ای خود عمل می‌کنند، زندان نیست. از دولت و قوه‌قضائیه انتظار می‌رود که مانع اجرای حکم پنج‌سال حبس نیلوفر حامدی و الهه محمدی شوند.» 

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی