| کد مطلب: ۸۶۵۶

مرگ 4 کارگر در آرادکوه و دردسرهای شهرداری

سکوت اعضای شورای شهر تهران

سکوت اعضای شورای شهر تهران

انتظار می‌رفت اعضای شورای شهر تهران در جلسه روز گذشته درباره فوت ۴ کارگر در حوزه شهری و گیر کردن دست یک دختربچه در پله‌برقی واکنش جدی نشان دهند اما اینگونه رقم نخورد و تنها از سوی نایب‌رئیس شورا اعلام شد که این اتفاقات در حال بررسی است.

صدوهفتادوپنجمین جلسه شورای شهر تهران در حالی برگزارشد که بسیاری منتظر بودند نمایندگان‌شان پس از یک هفته تعطیلی به سه حادثه ناگواری که در شهر رخ داده بود، رسیدگی کنند. حادثه اول این بود که برای بار دوم دست دختربچه‌ای در پله‌برقی مترو گیر کرده بود اما این بار شانس با مدیران شهری یار بود که اتفاق غیرقابل جبرانی برای این دختربچه رخ نداد و مترو نیز با استفاده از شرایط به‌وجودآمده با انتشار یک توضیح از کنار این حادثه به‌راحتی گذشت. حادثه دوم جان باختن یک کارگر بود، آن‌هم به دلیل بی‌توجهی به مسائل ایمنی در یکی از کارگاه‌های ساخت مترو، محدوده شمال غرب تهران جرثقیلی سقوط کرده و یکی از کارگران جان خود را از دست داد.

حادثه سوم، انفجاری که در آرادکوه - محل دفن زباله‌های تهران - رخ داد و ۳ کارگر جان خود را از دست دادند و هنوز یک کارگر مصدوم است. شهرداری و مدیریت شهری سعی در پنهان کردن این حادثه داشتند اما این حادثه نیز مانند دیگر حوادثی که در سال‌های اخیر شاهد آن بودیم، رسانه‌ای شد. برخی بر این عقیده بودند که مدیران شهری تصمیم داشتند تا بعد از مراسم اربعین این موضوع را کتمان کنند اما باز هم فضای مجازی دست آنها را رو کرده است.

روز گذشته پرویز سروری، نائب‌رئیس شورای شهر تهران در صحن علنی شورا تنها در چند جمله این حوادث را خلاصه و تاکید کرد: «فوت کارگران در آرادکوه در حال بررسی فنی است و برای درگذشت یک کارگر در مترو نیز پیگیری‌ها ادامه دارد. هنوز نمی‌توان قضاوت کرد که قصور فنی وجود داشته یا خیر؟ HSE در این دوره مورد توجه ویژه قرار گرفته و مناطق مسئولیت پیدا کرده‌اند تا توجه ویژه‌ای به این امر داشته باشند. موضوع ایمنی در شهرداری به‌طور جدی مورد توجه بوده و اقدامات ساختاری آن به‌خوبی پیش رفته است.»

متاسفانه اتفاقات رخ‌داده در مدیریت شهری کمتر مورد توجه شورای شهر تهران قرار می‌گیرد؛ حوادث دلخراشی که از ابتدای سال جاری رخ داده و گویا همچنان نیز ادامه‌دار است. در این میان انتظارها بر این است که همانند دوره‌های گذشته، شورای شهر در جایگاه ناظر بر عملکرد شهرداری درباره دلایل رخ‌داده ورود جدی داشته باشد اما اینگونه نیست. حال این سوال مطرح می‌شود که چرا شهرداری واکنش به‌موقعی نسبت به حوادث موجود نداشته است؟ آیا مدیران ارشد شهرداری سعی در پنهان کردن حوادث به‌خصوص حادثه آرادکوه داشته‌اند؟

تاخیر ۱۰روزه در اعلام حادثه دلخراش

ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران در واکنش به نحوه برخورد مدیریت شهری به این رخدادها به هم‌میهن گفت: «البته مدیریت انفجار قابل پیش‌بینی نیست. به نظر شما اگر مدیران شهرداری در تهران بودند فکر می‌کنید این انفجار رخ نمی‌داد؟ باید ببینیم علت چه بوده است؟ اگر نبود مدیر مربوطه، عدم پیش‌بینی لازم یا نبود کنترل لازم دستگاه - که توسط پیمانکار ناظر انجام می‌شود - علت این حادثه شده، حتماً این اشکال دارد.»

او افزود: «بدتر از خود حادثه اطلاع‌رسانی این حادثه پس از ۱۰ روز است. کاری که در بوستان زیتون منطقه ۲۱ هم رخ داد. امروزه شرایطی نیست که خبری مخفی بماند. با وجود اینترنت و سیستم اطلاع‌رسانی که وجود دارد اگر در قاره آفریقا اتفاقی رخ دهد تمام دنیا یک ساعت بعد مطلع می‌شوند. این تاخیر جز اینکه ابهام و تردید ایجاد و مسئله را پیچیده کند، هیچ چیز دیگری نداشت چون با تاخیر نمی‌توان شرایط را تغییر داد. علت اینکه در مورد این حادثه مدیریت ۱۰ روز سکوت کرد و اطلاع‌رسانی نکرد، چیست؟ ما هم نمی‌دانیم.»

امانی در پاسخ به این سوال که مدیریت شهری تصمیم داشت بعد از اربعین درباره این حادثه اطلاع‌رسانی کند؟ تاکید کرد: «بلافاصله بعد از رسانه‌ای شدن این حادثه، محمدی، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند در مصاحبه‌ای توضیحاتی ارائه و اعلام کرد که تاخیر خبر این حادثه رخ‌داده که ۲ کارگر جان باختند و بعد هم یکی دیگر از کارگران جان خود را از دست داد، چیزی را تغییر نداد و اتفاقا قبل از مراسم اربعین این خبر توسط مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند منتشر شد.» این عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه به نظرم باید از این دو حادثه درس بگیرند و شهرداری به صورت رسمی اینگونه اخبار را منتشر کند، گفت: «اگر همان روز اعلام می‌شد که این حادثه رخ داده و در حال بررسی جزئیات آن هستیم و گزارش نهایی را به اطلاع مردم می‌رسانیم، در همین حد کافی بود تا جلوی این ابهامات و سوالات گرفته شود.»

او در پاسخ به این سوال که آیا اگر حقیقت همان باشد که شهرداری ادعا می‌کند، در جامعه قابل باور است؟ تاکید کرد: «یکی از ایرادات تاخیر در اطلاع‌رسانی و عدم شفافیت همین است که بعد از اینکه در فضای مجازی و غیررسمی خبر منتشر می‌شود، بعد تصمیم بگیرند یک بیانیه رسمی اعلام کنند، مردم می‌گویند حتما موضوعی برای پنهان کردن بوده که با تاخیر خبر را اعلام کرده‌اند. درحالی‌که چیزی که آقای محمدی گفته، درست است. یک انفجار در لوله خروجی رخ داده و ۴ نفر آنجا بودند که ۲ نفر بلافاصله جان باختند. یک نفر در بیمارستان بستری است و یکی دیگر از مصدومان پس از انتقال به بیمارستان جان باخته است. چیزی غیر از این نبوده اما اگر این موضوع را روز اول مطرح می‌کردیم باورپذیرتر بود تا اینکه اطلاع‌رسانی با تاخیر ۱۰ روزه انجام شود.»

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی