| کد مطلب: ۵۴۴۶

میزان امیدآفرینی مطبوعات وابسته به تغییر سیاست‏‌ها و عملکرد مسئولان است

محمدجواد روح سردبیر «هم‌میهن» از رویکردها و سیاست‌های این روزنامه در سال جدید می‌گوید:

محمدجواد روح سردبیر «هم‌میهن» از رویکردها و سیاست‌های این روزنامه در سال جدید می‌گوید:

محمدجواد روح، سردبیر روزنامه «هم‌میهن»، درباره رویکرد این روزنامه در سال جدید و چگونگی ورود آن به مسائل مختلف به خبرگزاری شفقنا می‌گوید: «ما از همان ابتدای تاسیس روزنامه «هم‌میهن» دارای یک رویکرد کلی بودیم و به‌رغم چالش‌ها و رخدادهای مختلفی که در سال گذشته با آن روبه‌رو شدیم، سعی کردیم به این خط مشی و رویکرد در حوزه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی پایبند بمانیم. در سال جدید هم، همین رویکرد را ادامه خواهیم داد. اما چگونگی پیشبرد این رویکرد، متاثر از رخدادها و سیر تحولات داخلی و خارجی در سال جدید خواهد بود؛ چراکه روزنامه‌های تحلیلی متاثر از شرایط روز جامعه هستند. همچنان که فوت مهسا امینی و اعتراضات و ناآرامی‌های پس از آن، فضای خبری و رسانه‌ای کشور در سال گذشته را تحت تاثیر قرار داد و به موضوع خاصی نظیر گشت ارشاد و حجاب هم محدود نماند. بنابراین، مسائل پیش‌بینی‌نشده و رخدادها بر چگونگی پیشبرد رویکرد رسانه اثرگذار است. حال اینکه هر چقدر مسئله بزرگتر و در ابعاد جامعه تاثیرگذارتر باشد، گروه‌های بیشتری از روزنامه را متاثر خواهد کرد.
سردبیر هم‌میهن ادامه می‌دهد: «امسال هم رویکردمان براساس مسائل روز جامعه به‌خصوص سیاست داخلی است که امیدواریم تا حدی آرامش و ثبات سیاسی به جامعه برگردد و فضای دوقطبی و تعارض که در نیمه دوم سال گذشته اتفاق افتاد، در جامعه کم شود. همچنین، امیدواریم تحولاتی که در حوزه سیاست خارجی رخ داده، تعمیق و تعمیم پیدا کند تا آثار خود را بر بهبود وضعیت اقتصادی و افزایش ثبات و امید و نشاط اجتماعی برجای گذارد. در واقع، اینکه مسئولان مدام بر ضرورت امیدآفرینی از سوی رسانه‌ها صحبت می‌کنند؛ روند معکوس است و ابتدا باید دید سیاست‌ها و عملکردهای مجموعه حکومت در جهت افزایش امید و نشاط در جامعه اصلاح خواهد شد یا خیر؟ تحلیل‌ها و گزارش‌های مطبوعاتی هم، متاثر از نوع سیاست‌ها و عملکردها خواهد بود و مخصوصا می‌تواند بر رویکردها و تحلیل‌های روزنامه‌های سیاسی‌تر تاثیرگذار باشد. همچنین با توجه به انتخابات مجلس در نیمه دوم سال، امکان دارد چشم‌انداز روزنامه‌ها، تحت تاثیر این موضوع هم قرار بگیرد که این مسئله هم بستگی به میزان آزادی و رقابت در انتخابات آتی خواهد داشت.»
این فعال رسانه‌ای به این پرسش که «روزنامه هم‌میهن چه ایده‌هایی برای جذب مخاطب امروزی و به‌ویژه نسل جوان دارد؟»، چنین پاسخ می‌دهد: «طبعا باید هر رسانه‌ای یک مخاطب‌شناسی دقیق داشته باشد که چه گروه سنی و با چه میزان تحصیلاتی را مخاطب خود می‌داند. این شناخت قطعا در پرداخت سوژه و نوع تحلیل‌های روزنامه اثرگذار است. مثلا در دهه هفتاد روزنامه‌ها به مثابه یک دانشگاه بودند، گروه‌های سنی ۱۸ تا ۲۵ سال بسیار روزنامه‌خوان بودند و اطلاعات سیاسی خود را از تحلیل‌ها و گزارش‌های مطبوعات دریافت می‌کردند که در شرایط امروزی این متغیر سنی و پلتفرم موردنظر جوانان متفاوت شده است.»
او ادامه می‌دهد: «هرچند تحولات اخیر در نیمه دوم سال گذشته به‌خوبی نشان داد که جوانان متوجه موضوعات و مسائل روز جامعه هستند و حساسیت و تعلق‌خاطر لازم به مسائل جامعه را دارند؛ ولی اینکه تا چه حد مخاطب روزنامه‌ها باشند و تحلیل روزنامه‌ها چقدر بر این گروه سنی اثرگذار است، محل تردید است.»
او با اشاره به نسبت سنی مخاطبان با مطبوعات توضیح می‌دهد: «به نظر می‌رسد مخاطبان روزنامه‌های سیاسی یک فاصله سنی با جوانان دارند که الان نسبت به دهه 70 و 80 منطقی‌تر شده است. اصولا در همه جای دنیا مخاطبان یک روزنامه، نخبگان سیاسی و اجتماعی هستند که عموما در رده سنی ۳۵ تا ۶۵ سال قرار دارند و اگر در دوره‌ای جوانانی که کمتر از ۳۰ سال سن داشتند مخاطب روزنامه‌های داخلی بودند، چندان طبیعی نبود. البته این موضوع می‌تواند برای هر روزنامه‌ای متفاوت باشد، اما برای روزنامه‌های سیاسی بیشتر صدق می‌کند که در تمام دنیا معمولا نویسندگان و مخاطبان روزنامه‌های سیاسی تا حد زیادی میانسالان هستند که مخاطبان روزنامه «هم‌میهن» هم متاثر از این موضوع هستند.»
او ادامه می‌دهد: «البته ما در روزنامه هم‌میهن علاقه و تمایل زیادی هم برای نوشتن و پرداختن به دغدغه‌های نسل جوان داریم که نمود آن را می‌توانید در روزنامه ببینید. مثلا در جریانات اخیر جامعه، صفحات مستمری درباره مسائل دانشگاه‌های تهران داشتیم و ارتباط خوبی با دانشجویان و جوانان داشتیم و سعی کردیم مطالبی درباره پوشش نسل جوان و مطالبات آنان در این حوزه داشته باشیم.»
محمدجواد روح در پایان با اشاره به دانش و توانایی خبرنگاران و گزارشگران روزنامه هم‌میهن در رسانه‌های اجتماعی و بهره بردن از سبک‌های جدید خبری می‌گوید: «خوشبختانه بسیاری از نیروهای ما سابقه فعالیت در حوزه مولتی‌مدیا و رسانه‌های جدید دارند و تاکنون هم، تا حد زیادی توانسته‌ایم از ظرفیت رسانه‌های جدید برای بازنشر و افزایش مخاطب مطالب روزنامه استفاده کنیم. هرچند تا رسیدن به وضعیت ایده‌آل فاصله داریم و به دلایل مالی و امنیتی هنوز در حدی که پتانسیل مجموعه است، به حوزه فضای مجازی ورود نکرده‌ایم؛ ولی ظرفیت دانشی و تجربی این کار را داریم.»

دیدگاه

ویژه تیتر یک
  • نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز گذشته در وین آغاز به کار کرد. پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی تروئیکای…

  • هرچند تعبیر دوشنبه‌های ملاقاتی و سه‌شنبه‌های نظارتی و چهارشنبه‌های درایتی به طعنه به کار رفته اما اتفاقاً شاهد…

  • نمایندگان مجلس با تقاضای یک فوریت بررسی لایحه «اصلاح قانون نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس» با ۳۸ رأی موافق، ۲۰۷ رأی…

سرمقاله
پربازدیدترین
آخرین اخبار