| کد مطلب: ۴۲۵۵

فعالیت اهالی رسانه هرروز محدودتر می‌‏شود

واکنش نماینده چابهار به بازداشت الناز محمدی

واکنش نماینده چابهار به بازداشت الناز محمدی

حلقه محدود کردن فعالیت رسانه‌ها هرروز تنگ‌تر از روز قبل می‌شود تا روزنامه‌نگارانی که قرار است سوت‌زنی کنند و حقایق را بنویسند، بیش‌ازپیش دچار سانسور ‌شوند. در این میان برخی از نمایندگان مجلس که با اظهارنظرات‌شان جامعه را ملتهب‌تر می‌کنند، دنبال آن هستند که حتی برای لایک یک پست اینستاگرامی یا دنبال‌کردن افراد خاص هم جرم‌انگاری کنند. قطعاً این تصمیمات هیجانی گلوی روزنامه‌نگاران را بیشتر ‌می‌فشارد و دامنه فعالیت‌شان را کوچک‌تر می‌کند. این محدودیت‌ها علاوه بر آنکه آرامش جامعه را سلب می‌کند، مردم را بیشتر به‌سمت رسانه‌هایی سوق می‌دهد که دروغ با لباس راست‌گویی و در قالب خبر به خورد مردم بدهند.
معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار در گفت‌وگو با هم‌میهن به این موضوعات پرداخته و تأکید کرد: «در تمام دنیا هرکسی که صاحب تریبون و تأثیر در جامعه است، حتماً باید ملاحظاتی در اظهارنظرهایش داشته باشد و مستندات ارائه کند.» او با اشاره به قوانین کشور، افزود: «قوانین ما بازدارندگی لازم را دارند و ایجاد محدودیت جدید در این عرصه کاملاً متضاد با اصل 9 قانون اساسی است و با آزادی‌های مشروعی که قانون دیده و امامین انقلاب روی آن تأکید داشتند در تضاد است. از سوی دیگر ما روزبه‌روز شاهد هستیم که بدعت‌های جدیدی برای محدود کردن نخبگان جامعه، اهالی رسانه و مردم اتفاق می‌افتد و حتی برخی در اظهارنظرهایشان می‌گویند لایک کردن در فضای مجازی هم جرم محسوب می‌شود. افزایش دامنه جرم‌انگاری در این حوزه‌ها هیچ کمکی به اصل ماجرا نمی‌کند.»
او گفت: «شاهد بودید که در اتفاقات اخیر عده‌ای بر طبل اعدام می‌کوبیدند اما رهبری بحث عفو عمومی را مطرح کردند. من معتقدم سیره علوی این است. هدف ما باید جذب بیشتر مردم باشد، نه دفع آنها. نمایندگان وکیل مردم‌اند، قیم مردم که نیستند. لذا فکر می‌کنم هر تحرکی که آزادی‌های مشروع مردم را محدود کند، کاملاً محکوم است. راه‌حل، پاک کردن صورت‌مسئله نیست. فکر نکنید با شکستن آژیر خطر می‌توانیم خطر را از بین ‌ببریم.» این نماینده مجلس با اشاره به اینکه انتظار داریم کسانی که طرح محدودیت‌ها را دادند یا هرکسی که می‌خواهد آزادی‌های جامعه را محدود کند، تجدیدنظر کند، تأکید کرد: «قوانین کنونی بازدارندگی لازم را دارد و نیاز به ایجاد محدودیت جدید نیست. اما این موضوع نافی این نیست که صاحبان تریبون هر چیزی را عنوان و در جامعه التهاب ایجاد کنند. هرگز. غیر از منابع رسمی، هرکسی ادعایی داشته باشد باید مستنداتی در دست داشته باشد.»
او گفت: «اگر فردی با رسانه‌های معاند ارتباط دارد و طی یک نظام سیستماتیک به‌دنبال التهاب باشد، هیچ نظامی این را برنمی‌تابد و فعالیت او قطعاً تبعات امنیتی دارد. اما به معنی این نیست که خبرنگار و رسانه رسالت خود را انجام ندهد. اینکه در یک اتفاق خاص خبرنگاری رفته و گزارشی تهیه کرده است، ایجاب رسالت خبرنگاری‌ بوده است. کما اینکه در مورد روزنامه‌های هم‌میهن و شرق مدیران‌مسئول عنوان کردند که خبرنگار با هماهنگی ما برای تهیه گزارش رفته بوده. این وظیفه ذاتی خبرنگار است. یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های دیپلماسی وجود جریان آزاد اطلاعات و رسانه‌های آزاد است. من فکر می‌کنم محدود کردن خبرنگارانی که بر مبنای رسالت خبرنگاری کار می‌کنند، مثل شکستن آژیر خطر برای از بین بردن خطر است. از طرف دیگر جامعه خبرنگاران و روزنامه‌نگاران در خط مقدم مبارزه با فساد هستند. اینکه هرروز سنگ‌اندازی کنیم و برای فعالیت جامعه خبر و اهالی رسانه، محدودیت ایجاد کنیم مشکلی را حل نمی‌کند بلکه خود به آتش زیر خاکستر تبدیل می‌شود. صدالبته ممکن است و احتمال دارد میان معدود خبرنگارانی نفوذ کرده باشند. باید توجه داشته باشیم که رهبری سیستم «نفوذ» را مطرح کردند. دانشمندان هسته‌ای ما را چه کسانی به شهادت رساندند؟ کسانی که شاید در لایه‌های امنیتی و اجرایی نفوذ داشتند. قطعاً احتمال دارد در جامعه خبرنگاری هم افرادی نفوذ کرده باشند که با سرویس‌های بیگانه ارتباط دارند و باید با آنها برخورد شود. اما قاطبه خبرنگاران ما بر مبنای رسالت خود فعالیت می‌کنند و وظایف ذاتی خود را انجام می‌دهند. بنابراین باید در جریان آزاد اطلاعات، فضای بهتری برای فعالیت آنها ایجاد شود، نه اینکه روزبه‌روز محدودیت ایجاد کنیم که متأسفانه بعضاً این اتفاق در حال رخ دادن است.» سعیدی تأکید کرد: «نمی‌شود ما صرفاً در حرف، شعار و کلیشه سخن از شفاف‌سازی و مبارزه با فساد کنیم اما رفتارهایمان طور دیگری باشد. یعنی بحث نقد را مطرح کنیم اما با کوچک‌ترین انتقادی از طرف جامعه رسانه‌ای آن را به دشمن و بیگانه ربط دهیم. به نظر من اگر در شعار مبنی بر انتقادپذیری، مبارزه با فساد و شفاف‌سازی تأکید داریم، مهم‌ترین مؤلفه، جامعه رسانه‌ای است که امیدواریم در عمل به شعارهایمان معتقد باشیم.»

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی