مجید رضائیان استاد دانشگاه و پژوهشگر ژورنالیسم: رها شدن انرژیهایی که حق مسلم ماست
انرژیهای بسیاری حق مسلم ماست اما رها شدهاند یکی از آنها انرژی خورشیدی است.

برخی از کاربران فضای مجازی و کارشناسان به صحبتهای مسعود پزشکیان اشاره کرده و سوال پرسیدند که «مگر رئیسجمهوری در رسانهها بابت این ناترازیها عذرخواهی نکرده و قول نداد که ظرف یکسال این مشکلات حل میشود؟»
وعدههای مسئولان همیشه باعث شده که رسانههای منتشرکننده در مظان اتهام قرار گیرند و شاید همین امر باعث شده که رسانههای داخلی کمتر از اقبال عمومی برخوردار باشند و رسانهها را به نوعی ابزاری برای شعاردادن مسئولان میدانند. در این میان مرجع رسانهای به تدریج به خارج از کشور انتقال مییابد.
مجید رضائیان استاد دانشگاه و پژوهشگر ژورنالیسم در گفتوگو با هممیهن این موضوع را بررسی و تاکید کرد: «اساساً در تمام دنیا نمیدانند فرق کشورداری و سیاستگذاری چیست؟ اینکه شما یک نگاهی به حاکمیتی دارید و نگاه دیگر اجرا میشود و قوهمجریه و دولت است. میگوییم کانونهای تصمیمساز و کانونهای تصمیمگیر. در کانالهای تصمیمساز سیاستها بسته شدهاند و قوه مجریه باید آن را اجرا کند. بنابراین باید حرفها، عملکردها و تبیینها در چهارچوب سیاستها باشد و هر چقدر بین آنها فاصله وجود داشته باشد دو لطمه؛ «ارتباطی» و «رسانهای» پدید میآید. منظور از لطمه ارتباطی این است که سرمایه اجتماعی یا همان نرخ مشارکت از بین میرود. یعنی نرخ مشارکت، اعتماد یا سرمایه اجتماعی کاهش مییابد. حتی اگر جامعه یک سیاست را قبول داشته باشد، اجرا نشدن آن، باعث از بین رفتن اعتماد میشود و لطمه ارتباطی به جامعه میزند.»
او در ادامه با اشاره به لطمه رسانه، افزود: «البته این ایراد به رسانهها است که باید به این فاصله بین اجرا و سیاستها نقد کنند و از مسئولان بپرسند که چرا خلاف سیاست حرف میزنند؟ رسانه نباید بیتوجه باشد بلکه باید کنش داشته باشد. فاصله بین اجرا و سیاستها باعث میشود که رسانهها از مرجعیت بیفتند. بنابراین دو لطمه ایجاد میشود؛ اول اینکه نرخ مشارکت و سرمایه اجتماعی کاهش مییابد، دوم اینکه مرجعیت رسانه از بین میرود.»
رضائیان با اشاره به اینکه ایراد و انتقاد به رسانه وارد است، گفت: «رسانهها باید رسانههای کارشناسی باشند و در هر حوزهای روزنامهنگار-کارشناس فعالیت کند. این حرفها کهنه و مربوط به 35 سال پیش است و حرف تازهای نیست. روزنامهنگار-کارشناس نقش بسیار مهمی را ایفا میکند و در فاصله، تغایر و دوگانگی میان سیاست و عملکرد باید حضور پیدا کرده و نقد کنند تا مطالبه ایجاد شود. نقش مطالبه افزایش اعتبار و مرجعیت رسانه است. همسو بودن یک رسانه هرگز به این معنا نیست که نباید به حیطه نقد ورود پیدا کند. اتفاقاً نقد کارشناسی وظیفه رسانه همسو است و باید از دولت بپرسد که راه برطرف کردن ناترازیها پس از یکسال چیست؟ چطور میخواهید ناترازی را طی یکسال جبران کنید؟ آمار و ارقام آن را به ما بدهید تا اعلام کنیم.»
او با اشاره به اینکه رسانه میتواند کمپین انرژی خورشیدی راهاندازی کند، افزود: «انرژیهای بسیاری حق مسلم ماست اما رها شدهاند یکی از آنها انرژی خورشیدی است. تمام حق مسلمهای ما به جز یکی رها شده است. همسایه جنوبی کشور از امارات تا عربستان راهکارهای بسیار قوی استفاده از انرژی خورشیدی را در پیش گرفتهاند. اما این کشورها و حتی آفریقا اقلیم بینظیر و بینهایت کشور ما برای استفاده از انرژی خورشیدی را ندارند. دمای این کشورها در برخی از فصلهای سال از 50 درجه میگذرد درحالیکه کشور ما اینطور نیست. ما یکی از استثناییترین اقلیمها را با 4 فصل داریم. رسانه باید بپرسد؛ کسی که میخواهد ناترازی را رفع کند آیا استفاده از انرژی خورشیدی را هم جزو نقشه راه خود قرار داده است؟ رسانه اگر میخواهد مرجعیت خود را حفظ کند، باید فاصله بین اعلام سیاست با عملکرد و وعدههای مسئولان را رصد کند.»