| کد مطلب: ۲۳۱۷۴

تاد آمریکایی و دو گمانه

شیلا سیف‌‏الدینی، دکتری روابط بین‌‏الملل

تاد آمریکایی و دو گمانه

در خبرها آمده که آمریکا سامانه ضدموشکی تاد را در اسرائیل مستقر خواهد کرد. باید دید معامله این سامانه جدید و پذیرش قطعنامه ۱۷۰۱ آتش‌بس را هموارتر خواهد کرد یا این سامانه نابودکننده راه‌های دیپلماتیک خواهد بود و جنگی ویرانگر را رقم خواهد زد؟

پس از حمله موشکی ایران تحت عنوان «عملیات وعده صادق۲» و عبور موشک‌ها از گنبد آهنین، اسرائیل به فکر استقرار این سامانه در خاک خود افتاد. ۱۲روز از این حمله گذشت و هنوز اسرائیل عکس‌العملی بدان نداشته است؛ هرچند از حمله‌ای غافلگیرکننده و سنگین صحبت به میان آورده است. در این بین، گمانه و احتمال بده‌بستان و معامله بین جو بایدن و بنیامین نتانیاهو دور از ذهن نخواهد بود: «استقرار احتمالی سامانه دفاعی تاد و تقویت تسلیحات نظامی اسرائیل در مقابل عدم حمله گسترده و سنگین به ایران».

البته این بدان معنی نیست که اسرائیل از حمله‌ای محدود صرف‌نظر کند. گمانه دوم این است که اسرائیل حمله و ضربه سنگینی به ایران خواهد زد که ایران نیز درصدد تلافی بر خواهد آمد و نیاز به سامانه ضدموشکی بیش از پیش در اسرائیل احساس می‌شود. این درحالی است که دیروز نتانیاهو به بهانه سپر انسانی حزب‌الله از نیروهای حافظ صلح سازمان ملل خواست از منطقه جنوب لبنان خارج شوند و این دال بر ادامه حملات در جنوب لبنان و جنگی فرسایشی در لبنان به‌رغم مقررات بین‌المللی است.

بعد از تماس تلفنی بایدن و نتانیاهو و مخالفت آمریکا با زدن تاسیسات هسته‌ای و نفتی ایران، فعلاً اسرائیل واکنشی نشان نداده است؛ حزب دموکرات می‌داند حمله به تاسیسات نفتی ایران و بالا رفتن قیمت نفت و به تبع آن بنزین، کسب رأی برای این حزب را سخت و سبد رأی ترامپ را سنگین خواهد کرد. چنانچه بایدن به اوکراین نیز هشدارهایی مبنی بر عدم حمله به پالایشگاه‌های روسیه به دلیل کاهش عرضه و بالا بردن قیمت بنزین داده بود.

بنابراین، منافع آمریکا و حزب دموکرات در عدم حمله اسرائیل به ایران و تنش‌زدایی است و ترجیح آن بیشتر بر جنگ فرسایشی در جنوب لبنان تا قبل از انتخابات آمریکاست. اما اینکه نتانیاهو و کابینه او تا چه حد به حمله‌ای محدود به ایران در ازای ستاندن سامانه دفاع موشکی تاد رضایت دهد و یا با حمله سخت، شرایط را برای آمدن ترامپ که با او همسوتر است، مهیا می‌کنند؛ زمان معین می‌کند. چنانچه با جمع‌آوری اسناد مبنی بر اطلاع ایران از حمله هفتم‌اکتبر و دست داشتن ایران در این حمله تلاش‌هایی را برای جلب افکارعمومی علیه ایران و  پیش‌درآمدی بر موجه جلوه دادن حمله احتمالی به ایران انجام داده است.

حال باید دید معامله این سامانه جدید و پذیرش قطعنامه ۱۷۰۱ آتش‌بس را هموارتر خواهد کرد یا این سامانه نابودکننده راه‌های دیپلماتیک خواهد بود و جنگی ویرانگر را رقم خواهد زد؟

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی