| کد مطلب: ۲۲۳۵۹

درباره آنچه پس از حمله به اسرائیل ضرورت دارد

شرط بازدارندگی

شیلا سیف‌‏الدینی، دکتری روابط بین‌‏الملل

شرط بازدارندگی

سن تزو، تئوریسین هنر جنگ باستان، می‌گوید: «پیروزی در گرو محاسبات متعدد و شکست نتیجه محاسبات اندک است.» «کیش دائم» حریف در صفحه شطرنج خاورمیانه به محاسبات عقلانی و تبدیل تهدیدها به فرصت‌های ماندگار بستگی دارد.

پس از عملیات «وعده صادق۲» و خونخواهی اسماعیل هنیه، فضای خاورمیانه بیش از پیش ملتهب و تمامی کشورهای منطقه و قدرت‌های بین‌المللی منتظر پاسخ اسرائیل به این حمله هستند.

ایران بنا بر حق مشروع و اصل ۵۱ منشور ملل متحد و برای احیای بازدارندگی و توازن قدرت در منطقه، حمله موشکی «وعده صادق۲» که گفته شده اعلام قدرت بوده را ۶ ماه پس از «وعده صادق۱» که نمایش قدرت عملیاتی محسوب می‌شد، به اجرا درآورد. اما آنچه که اتفاقات پس از این حمله را رقم خواهد زد، پاسخ اسرائیل و چگونگی آن خواهد بود. واژه «محدود و هدفمند» را این روزها در اکثر تحلیل‌ها می‌شنویم. 

در حمله اسرائیل به خاک لبنان و یا حمله احتمالی و ادعایی اسرائیل به پروژه‌ها و زیرساخت‌های نفتی و نظامی ایران؛ اما هر حمله‌ای پتانسیل تبدیل به جنگی «گسترده» را در خود خواهد داشت. اگر نتانیاهو این حمله را با فاصله زمانی انجام دهد، تا حدی اصل بازدارندگی احیاء می‌شود و هم فرصت مناسبی است که ایران رایزنی‌های متعددی با کشورهای منطقه و آمریکا داشته باشد.‌

چشم‌انداز پاسخ‌های احتمالی پینگ‌پُنگی بین ایران و اسرائیل روشن نخواهد بود و باید در جایی متوقف شود و آن هم از یک‌طرف، منوط به فشار آمریکا به اسرائیل و از طرفی طرح روش‌های دیپلماتیک و سهیم شدن ایران در برقراری آتش‌بس است؛ درغیراین‌صورت، طرحی که گروه دیپلماسی کشور برای مذاکره و رفع تحریم‌ها در نظر داشتند، با توطئه جنگ‌طلبان، نتانیاهو مرد دیوانه و پشتیبانی غرب به بن‌بست خورده و خصوصاً اقتصاد نحیف‌تر خواهد شد.

برای حفظ دستاورد

چنانچه بررسی وضعیت تشکیل سرمایه در ۱۲ساله اخیر نشان می‌دهد که تشکیل سرمایه کاهش ۵۰درصدی داشته است و یا بررسی استهلاک سرمایه حاکی از آن است که استهلاک سرمایه در سال۱۳۹۰ به میزان ۱۸۰همت و در سال۱۴۰۰ به میزان ۲۵۷همت بوده است؛ این بدین معنی است که نرخ استهلاک با تشکیل سرمایه برابر شده است.

همان اصل خودیاری در فضای آنارشیک بین‌الملل ما را وادار به ترمیم زیرساخت‌های اقتصادی و نهادی و مهمتر ساختن محیطی امن برای جذب سرمایه‌گذاری می‌کند. و غیر از این، زمانی که دشمنان ما درصدد حذف ایران از کریدورهای بین‌المللی و تضعیف بیش از پیش قدرت اقتصادی ایران هستند، باید از اهرم‌های ژئوکالچرال و ژئوپلیتیکی خود به نحو صحیح و در جهت صلح استفاده کنیم.

چنانچه قدرت موشکی خود را به هدف موازنه نمایش و اعلام قدرت نشان داده‌ایم. تحقق این امر، بستگی به راهبرد درست و استفاده از ابزارهای مذاکراتی دیپلماتیک همزمان با احیاء بازدارندگی و حفظ دستاورد نسبی توازن قواست. سن تزو، تئوریسین هنر جنگ باستان، می‌گوید: «پیروزی در گرو محاسبات متعدد و شکست نتیجه محاسبات اندک است.» «کیش دائم» حریف در صفحه شطرنج خاورمیانه به محاسبات عقلانی و تبدیل تهدیدها به فرصت‌های ماندگار بستگی دارد.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی