| کد مطلب: ۲۰۱۹۸

ماجرای کمبود بنزین در استان‌های شمالی

ماجرای کمبود بنزین در استان‌های شمالی

مجتبی شکوری، مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه گیلان، روز پنجشنبه اخبار منتشرشده درباره تعطیلی جایگاه‌ها به‌دلیل کمبود بنزین را تکذیب کرد و گفت:«هیچ جایگاهی در استان گیلان به‌دلیل نبود بنزین تعطیل نشده است، اما در برخی موارد به‌دلیل حجم بالای ترافیک درون و برون‌شهری، رسیدن نفتکش‌ها به جایگاه‌های عرضه و مجاری عرضه سوخت با تأخیر روبه‌رو شده است.» او دلیل این موضوع را کند شدن عملیات توزیع سوخت به جایگاه‌های عرضه با توجه به حجم بی‌سابقه مسافر ورودی به استان گیلان عنوان کرد.

گروه خبر: سردار سیدتیمور حسینی رئیس پلیس راهور فراجا، از بیش از 201 میلیون تردد در جاده‌های کشور در تعطیلات اخیر(۱۰ شهریورماه تا ساعت ۹ صبح دیروز) خبر داده است؛ ترددهایی که نسبت به روزهای عادی 8 درصد افزایش داشته است. به گفته او استان‌های شمالی کشور همچون مازندران، گیلان و خراسان رضوی در ایام تعطیلات، بیشترین حجم ورودی خودرو را تجربه کرده‌اند.

ترافیک سنگین در جاده‌ها همچون غالب تعطیلات یکی از معضلات مسافران بود؛ به شیوه‌ای که پلیس راهور در راستای مدیریت ترافیک سنگین و جلوگیری از بروز حوادث احتمالی، اقدام به اعمال محدودیت‌های ترافیکی در برخی محورهای پرتردد کرده است، که از جمله این محدودیت‌ها می‌توان به یک‌طرفه شدن جاده چالوس و آزادراه تهران-شمال از شمال به جنوب اشاره کرد؛ اقدامی که روز گذشته صورت گرفت. همچنین، برای افزایش ایمنی تردد خودروهای شخصی، از ورود کامیون‌ها و تریلرها به محورهای هراز، فیروزکوه، جاده قدیم قزوین-رشت، آستارا و اردبیل تا پایان شب گذشته ممانعت شد.

کمبود بنزین در گیلان و مازندران

معضل بزرگ‌تر اما مواجه شدن مسافران با کمبود بنزین بود. در روزهای اخیر و به‌ویژه روز چهارشنبه 14 شهریور به دلیل کثرت مسافران در دو استان گیلان و مازندران، پمپ‌بنزین‌ها با مشکلات فراوانی روبه‌رو شدند. برخی از رسانه‌ها دراین‌باره نوشتند که از صبح چهارشنبه بیشتر پمپ‌بنزین‌های استان تعطیل شده‌ و تشکیل صف‌های طولانی در پمپ‌بنزین‌ها باعث شلوغی و ترافیک سنگینی در خیابان‌های این دو استان شمالی شده است. همچنین گفته شد نرسیدن نفتکش‌ها در غرب مازندران باعث غیرفعال شدن مقطعی و چندساعته برخی جایگاه‌ها شده بود.

با این حال مجتبی شکوری، مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه گیلان، روز پنجشنبه اخبار منتشرشده درباره تعطیلی جایگاه‌ها به‌دلیل کمبود بنزین را تکذیب کرد و گفت:«هیچ جایگاهی در استان گیلان به‌دلیل نبود بنزین تعطیل نشده است، اما در برخی موارد به‌دلیل حجم بالای ترافیک درون و برون‌شهری، رسیدن نفتکش‌ها به جایگاه‌های عرضه و مجاری عرضه سوخت با تأخیر روبه‌رو شده است.» او دلیل این موضوع را کند شدن عملیات توزیع سوخت به جایگاه‌های عرضه با توجه به حجم بی‌سابقه مسافر ورودی به استان گیلان عنوان کرد. 

سیدشمس‌الدین حسینی، نماینده تنکابن، عباس‌آباد و رامسر در مجلس هم روز پنجشنبه اعلام کرد:«طبق تماس‌ها و پیگیری‌های انجام‌شده هفت تانکر سوخت از استان گیلان وارد شهرستان تنکابن شد. در حال حاضر جایگاه‌های بنزین اشباع شده اما حجم بالای مسافر صف‌های طولانی را ایجاد کرده است.»

حسینی این را هم گفت که اگر مشکل کمبود بنزین تا دو هفته دیگر در غرب استان حل نشود با معضلات بیشتری روبه‌رو می‌شویم:«با پیگیری‌ها از وزارت نفت مقرر شد که سوخت مورد نیاز تا هفته دیگر از بندر نوشهر وارد شهرستان تنکابن و رامسر شود».

مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه غرب مازندران هم با اعلام اینکه با ورود بی‌سابقه مسافران به غرب استان روبه‌رو هستیم، گفته بود:«انبارهای تامین سوخت در رشت مستقر است و مقرر شد تامین مصرف سوخت مسافران را مدیریت کنند.» 

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: «تمهیدهای لازم برای تامین بنزین استان‌های شمالی با خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی و نفتکش‌های سوخت‌رسان از استان‌های همجوار و غیرهمجوار اندیشیده شده است.»

علت کمبود بنزین چه بود؟

روز گذشته اما کرامت ویس‌کرمی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی علت کمبود بنزین در این دو استان را بیان کرد:«تعطیلات پیاپی و چند روز هفته جاری‌ سبب ازدحام بیش از حد و ترافیک فوق‌سنگین خودروها در مبادی ورودی جاده‌های بین‌شهری و خروجی استان‌های شمالی شد. این‌ حجم از ترافیک که تنها در استان مازندران ۲۱ میلیون سفر اعلام شده و بی‌شک استان گیلان نیز شرایط مشابهی را داشته، کم‌سابقه بوده است. این حجم از تردد باعث رشد جهشی و کم‌سابقه مصرف بنزین در یک هفته پیاپی در استان‌های شمالی شد. این افزایش تردد موجب کندی حرکت و تاخیر حداقل پنج برابری در تردد نفتکش‌های سوخت‌رسان در جاده‌های مواصلاتی و سبب تعطیلی مقطعی در بعضی از جایگاه‌های عرضه سوخت استان گیلان و غرب مازندران شد. تمهیدهای لازم برای تامین بنزین استان‌های شمالی با خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی و نفتکش‌های سوخت‌رسان از استان‌های همجوار و غیرهمجوار اندیشیده شده است.»

او همچنین آماری درباره توزیع بنزین در یک هفته اخیر ارائه داد:«توزیع بنزین از روز شنبه (۱۰ شهریور) تا پنجشنبه (۱۵ شهریور) به ترتیب ۱۴۲میلیون لیتر، ۱۳۷میلیون لیتر، ۱۳۲ میلیون لیتر، ۱۴۰ میلیون لیتر، ۱۲۴میلیون لیتر، ۱۳۶ میلیون لیتر در روز بوده است.»

محمدصادق عظیمی‌فر، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی هم با اشاره به ایجاد ترافیک فوق‌سنگین ۵ روزه در مبادی ورودی شهرهای شمالی و جاده‌های بین‌شهری و بی‌سابقه خواندن این میزان ترافیک به‌ویژه در استان گیلان درباره وضعیت کمبود بنزین گفته است: «نفتکشی که در حالت عادی مسیری را دوساعته طی می‌کرده، ۹ ساعت در راه بوده و این موجب شده بنزین با تأخیر به برخی جایگاه‌ها برسد و مشکل توقف ساعتی عرضه بنزین را فقط در برخی جایگاه‌ها در استان گیلان و غرب مازندران داشتیم.»

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی