| کد مطلب: ۱۸۳۳۹

در مراسم سپاس مسعود پزشکیان مطرح شد:

صدایی جدید برای ملت

صدایی جدید برای ملت

گروه خبر: روز پنجشنبه 21 تیرماه سالن اجلاس سران شاهد برگزاری مراسم «سپاس» بود؛ مراسمی برای دیدار و تقدیر «مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهور منتخب از اعضای ستادهای انتخاباتی استان تهران.

مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور منتخب هم در این مراسم سخنرانی کرد. او ضمن تقدیر از فعالان ستادی خطاب به آنها گفت:«شما فعالان ستادی صدای من باشید تا من صدای شما باشم. هماهنگ می‌کنیم تشکیلات به‌گونه‌ای شود که راحت بتوان صدا را رساند.»

او همچنین با طرح این سوال که چقدر حرف می‌زنیم اما پای آن نمی‌ایستیم، تاکید کرد:«برادران فکر می‌کنند که ما خودمان را گم کرده‌ایم یا زد و بندی خواهیم کرد اما مطمئن باشید زد و بند نخواهیم کرد. پست، مقام و جایگاه برای من به‌عنوان یک فرد هیچ امتیازی نیست.»

نهمین رئیس‌جمهور کشور این را هم گفت که بارسنگین مسئولیتی که مردم بر شانه‌هایش گذاشته‌اند به شدت سنگینی می‌کند:«اگر شما و مردم ما اعم از نخبگان،‌ کارشناسان و صنعتگران، مذهبیون، کشاورزان،  عشایر و...  در کنار من نباشید، امکان ندارد بتوانم کاری کنم. من می‌توانم، صادقانه بر پیمانی که با مردم بسته‌ام بمانم و خواهم ماند.»

او تاکید کرد: «به راهی که انتخاب کردم و حسینی که در این ماه شهید شده افتخار می‌کنم و همواره سعی کرده‌ام زندگی‌ام را با زندگی آنها تطبیق دهم. با تمام وجود از اینکه به من امید بسته‌‌اید،‌ تشکر می‌کنم. بارها گفته‌ام که من مانند شما بوده و از شما برتر نیستم. من را باور کنید.»

رئیس‌جمهور منتخب قول داد که همواره و در هر شرایطی با مردم صادقانه صحبت کند:«این موقعیت‌ها نمی‌تواند من را تغییر دهد. اگر قرار به تغییر بود تا امروز تغییر کرده بودم و اگر قرار بود «ببرم و بخورم» تا به حال انجام داده بودم نه اینکه امروز و در این سن بخواهم برای خودم و اطرافیانم دست به کاری بزنم، چنین نخواهم کرد.»

در ماجرایی عجیب اما در حین سخنرانی پزشکیان طنین فریاد «یاحسین، میرحسین» از  پخش زنده شبکه خبر ۲، منتشر شد. پزشکیان نیز به احترام این فریادها سکوت کرد.

راهی پر از موانع

علی تاجرنیا، قائم مقام ستاد استان تهران در این مراسم از رنج مشترک همه مردم گفت:«سوگ و اندوه جمعی، فریاد دادخواهی طبیعت ایران، یاد و نام فرزندان مظلوم میهن، سنگینی آوار دروغ و ناراستی، دلتنگی فرزندان هجرت‌کرده‌ میهن، و عزم اقلیتی تمامیت‌خواه و اقتدارگرا، که اندک ولی چیره بر منابع و فرصت‌های ملی هستند، واقعیت‌هایی انکارناپذیر بوده‌اند. پس از وقوع سانحه‌ای پیش‌بینی‌ناپذیر و در پی فراهم شدن فرصت انتخاباتی که به ناگهان با ورود دکتر مسعود پزشکیان به صحنه ایجاد شد، پرتو امیدی برای کنشگری و تکاپوی مؤثر در راستای بازسازی کشور و بازگشت به قانون به چشم آمد.»

او ادامه داد:«ما با دلی خونین و رنجیده ولی با عزمی پایدار و استوار بر آن شدیم که دکتر پزشکیان را که بر دو اصل حق و عدالت پافشاری داشت تنها نگذاریم و برای برقراری ارتباط او با مردم یاریگرش باشیم. صدایش بودیم تا بتواند صدای بی‌صدایان باشد، تا فریاد بزند ایران از آنِ همه‌ی ایرانیان است.» تاجرنیا تاکید کرد که مشی و منش ما رواداری و گفت‌وگو و امیدواری بود. ستاد ما ستادی برای ایران و برای بازگشت به زندگی بود و انشاالله همیشه همچنان امیدوار خواهد ماند:«شما شجاعانه در مسیری گام نهادید که مخاطرات زیادی داشت. شرایط کشور در حوزه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی به گونه‌ای بود که با چشم‌انداز، سیاست‌های کلی نظام و برنامه توسعه فاصله جدی داشت. کاش آن حادثه دردناک اتفاق نمی‌افتاد و دولت مستقر سال آینده پاسخگوی عملکرد ۴ ساله بود.  اکنون شما و با رای اعتماد اکثریت مردم ایران در شرایط بسیار سخت و دشواری مسئولیت پذیرفته‌اید. می‌دانیم که راهی پر از موانع مختلف پیش رو دارید. بنابراین همچنان همراه‌تان هستیم.»

تاجرنیا اضافه کرد:«از امروز کمک ما به شما حمایت همه‌جانبه است. ما از شما انتظاری جز عمل به حق و عدالت نداریم. ما از شما انتظاری جز سربلندی ایران و بازگرداندن عزت مردمانش نداریم. ما با شما قهر نمی‌کنیم و با شما هستیم با عهدی که بستیم.»

سرمایه‌ای جز مردم ندارید

علی پیرحسینلو، معاون مناطق ستاد استاد تهران هم در جمع فعالان ستادی خطاب به پزشکیان به زبان نهج‌البلاغه نکاتی را با او در میان گذاشت:«اما بعد، فلا تطولن احتجابک عن رعیتک». بقیه‌اش را خودتان بلدید. با مردم صحبت کنید. نگذارید بین گفت‌وگوهای مستقیم خودتان با مردم فاصله بیفتد. شما سه هفته هر روز بین مردم بودید و با ایشان رودررو حرف می‌زدید. چرا باید الان یک هفته بگذرد و تنها صدایی که از سمت شما به مردم می‌رسد، صداهای ناهنجار و حرف‌های مجعول و مجهول و خبرهای بی‌پایه و ضد و نقیض باشد؟ چرا خودتان جلوی دوربین و میکروفن نمی‌آیید و با مردم صحبت نمی‌کنید؟ صداوسیما پا به پای شما نمی‌آید؟ این‌همه بسترهای اینترنتی که هست. زنده صحبت کنید، این لازمه‌ حفظ اعتماد مردم است.»

او ادامه داد:««الناس ینظرون من امورک فی مثل ما کنت تنظر فیه من امور الولاه قبلک، و یقولون فیک ما کنت تقول فیهم». نکند که بگویند پزشکیان رای را گرفت و رفت سراغ کار خودش! شما که خودتان را می‌شناسید و می‌دانید سرمایه‌ای جز همین مردم ندارید. نگذارید که مردم از شما بی‌خبر بمانند. نگذارید کسانی به جای شما به نام شما حرف بزنند.»

پیرحسینلو با اشاره به جمله‌ای از نهج‌البلاغه عنوان کرد:«ان شر وزرائک من کان للاشرار قبلک وزیرا». نکند شما هم مثل قبلی‌هایی که به آنها دل بسته بودیم اما امیدمان را ناامید کردند، در حلقه‌ بسته‌ فسیل‌های همیشه ‌مدیر و چسبیده به صندلی گیر کنید. ما از طرف شما به مردم قول دادیم. قول ندادیم که کارهای بزرگ کنیم، ولی قول دادیم رفتارهای بدی که قبلی‌ها در حق این مردم روا داشتند را تکرار نکنیم. ما نگرانیم که شما هم مثل گذشتگان به نسل بعد اعتماد نکنید. نگرانیم که شما را هم از ادامه همنشینی با اصلاح‌طلبان هزینه‌داده بترسانند. نگرانیم که این بار هم، با وجود خواست شما و وعده‌های شما، روندها غیرشفاف و غیرکارشناسی طی شود. ما نگرانیم که شما گرفتار «من شرکهم فی الآثام» و «اعوان الاثمه و اخوان الظلمه» شوید.»

او انتظارات را هم بیان کرد:«از شما انتظار داریم به جای کهنه‌مدیران جاخوش‌کرده روی صندلی‌ها، به نسل جدید اعتماد کنید. از شما خواهش می‌کنم که نگذارید شما را از اعتماد به جوان‌ترها بترسانند، نگذارید به بهانه تجربه و رزومه و توانایی و سابقه و... شما را از شکستن حلقه‌ بسته‌ مدیران ناکارآمد ۴۰ ‌ساله بترسانند. گرفتاری‌های امروز مردم و کشور حاصل عملکرد آنهاست. به نسل بعد اعتماد کنید و مطمئن باشید که اینهایی که از هیچ برای شما و برای ایران رای ساختند، بهتر از آن قبلی‌ها می‌توانند کشور را اداره کنند.»

شهروندی مسئله امروز جامعه

الهام فخاری، سخنگوی ستاد استان تهران هم در جمع فعالان ستادی تاکید کرد:«امسال در تحلیل انتخابات درباره‌ی نسل‌ها و ناهمانندی‌های بین‌نسلی و نبود پل ارتباطی میان نسل‌ها گفته‌اند. زمان آن است که دریابیم گرچه نسل‌ها باورها و خواسته‌های متفاوت دارند ولی یاران و یاوران شما نه‌تنها زنان و مردان زاده‌ دهه‌های بیست و سی و چهل، فرهیختگان و کارگران، جانبازان و رزمندگان، کارآزمود‌گان و بازنشستگان، بلکه از متولدان دهه‌های ۵۰، ۶۰ و ۷۰ هستند، بسیاری از ما که هنوز اشک شوق جوانی‌مان برای ساختن دو خرداد در چشم‌مان و  رنج‌ها در دل‌مان برجا مانده است در جست‌وجوی گمشده‌ تاریخی‌مان، «قانون»، درس خواندیم، کار کردیم، باورمند زیستیم ولی هر بار عده‌ای کار، شوق‌، و امیدهایمان را از ما گرفته‌اند.»

او تاکید کرد که نه اقلیت یا اکثریت بلکه شهروندی؛ مسئله‌ امروز است. مسئله ایران بازخواستی درباره‌ حق و البته مسئولیت شهروندی است که نیروی پیشران آن به‌ویژه زنان و جوانان هستند ولی تحولی فراگیر و چندنسلی است.

مراسم سپاس 1

لزوم نفی قبیله‌سالاری

بهرام فیاضی دیگر سخنران این مراسم هم تاکید کرد:«ایران ما در سایه سیاست‌های غلط، حکمرانی ناصواب، به کار گماردن کوتاه‌قامتان به جای نخبگان، انحصار در منابع عظیم ملی اعم از ثروت قدرت و منزلت، دوقطبی کردن‌های مخرب، حاکم کردن دروغ، ریا و نفاق و مهم‌تر از همه قیمت‌گذاری بر شرافت، میهن‌دوستی و دینداری به وضعیتی دچار شده که همه شاهد آن هستیم، سرمایه اجتماعی ازبین‌رفته و شکافی که میان ملت و دولت ایجاد شده است به این سادگی پرشدنی نیست. آنچه که باقی مانده گره‌های فروافتاده‌ای در کار کشور و‌ ملت است که گویی فقط با معجزه می‌توان آنها را گشود.»

او معجزه گفت‌وگو را یکی از آن کلیدواژه‌های مهم پزشکیان عنوان کرد:«امید، هم‌سفره‌گی با مردم، رفع تبعیض، پاک‌دستی و ایجاد وحدت ملی و البته پیاده‌سازی برنامه‌های نظام، همگی کلیدواژه‌های مصرح شما در گفت‌وگوهای‌تان بوده است که امید آن می‌رود تحقق یابند.»

فیاضی از لزوم رفع تبعیض هم گفت:«رفع تبعیض یعنی استفاده از شایستگان و متخصصان، یعنی در صدر نشاندن نخبگان و هنرمندان، یعنی طرد فرصت‌طلبان، یعنی نصب‌العین کردن احترام به کرامت انسان، یعنی نفی قبیله‌سالاری. شایسته است که خط قرمز دولت شما احترام به آحاد مردم و حقوق انسانی آنها باشد. چه آنها که همراه شما بوده‌اند چه آنها که در برابر شما هستند و چه آنها که با شما و انتخابات قهر بودند وحدت ملی صرفا با نگاه به هسته سخت قدرت حاصل نمی‌شود.»

ایران را برای همه ایرانیان می‌خواهیم

رضا امیدوار تجریشی هم در آیین سپاس از پزشکیان خواست که تمام قد در مقابل سفارت نوردان، ریاکاران، خالص سازان و تمامیت خواهان و کاسبان تحریم و عوامل فیلترینگ ایستادگی کند:«انتخاباتی که ثمره آن شکوفا شدن بذر امید در جان ایران و ایرانیست نشان داد که شما آخرین سنگر امید ما دهه‌شصتی‌ها، هفتادی‌ها و هشتادی‌ها هستید نسل‌هایی که آرزوی آنان، توسعه‌ی ایران است. آنچه ما را آزار می‌دهد تخریب جایگاه ایران در عرصه‌های بین‌المللی، کاهش سطح کیفیت زندگی ایرانیان و گروگان نگه داشتن سفره‌های مردم در بند جریان‌های خالص‌ساز و دولت سایه‌هاست. ما از شما می‌خواهیم صدای بی‌صدایشان باشید، تا بتوانیم در پایان این چهارسال ۵۰ درصدی که رای ندادند را به صحنه سیاسی کشور و آشتی با دولت مستقر برگردانیم، مردم می‌خواهند زندگی کنند!»

او در ادامه از رئیس‌جمهور منتخب خواست اعتماد به سرمایه‌گذاری در ایران را بازگرداند تا صنعت‌گران و معدن‌کاران و بازرگانان و فعالین  فناوری و نوآوری و بازار سرمایه بدون هیچ ترسی از تعطیلی تا تهدید به مصادره در کشور فعالیت کنند:«ما ایران را برای همه ایرانیان می‌خواهیم؛ فارغ از نژاد و قومیت و جنسیت و دین و مذهب. و این یعنی همدلی و گره‌گشایی؛ و گره‌گشایی محقق نخواهد شد جز از معبر اقتصاد و صنعت. ما نیازمند شفافیت هستیم. این شفافیت نه در پستوها حاصل می‌شود و نه در تاریکخانه‌های هوادار اقتصاد رانتی؛ شفافیت در همه دنیا یک قاعده کلی است که بسیاری از کشورها آن را پذیرفته و به آن عمل می‌کنند. از FATF تا پالرمو تلاشی است به منظور دستیابی به این مهم باید سایه‌نشینان را نسبت به این نورافکن‌ها بیمناک کرد.»

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی