| کد مطلب: ۱۴۵۷۲

سایه تنش پررنگ تر شد

توقیف کشتی اسرائیلی در هرمز/ لابی در تل آویو/ تعطیل سفارتخانه ها در تهران

سایه تنش پررنگ تر شد

گروه خبر: روز گذشته یک کشتی اسرائیلی توسط نیروی دریایی سپاه در تنگه هرمز توقیف شد. در اختیار گرفتن کنترل این کشتی، بازتاب گسترده‌ای داشته است و موجب شده تا برخی از مقامات ارشد کشورها نسبت به آن واکنش نشان دهند. منابع خبری به محموله این کشتی اشاره‌ای نکرده‌اند اما با توجه به جلوگیری یمنی‌ها از عبور کشتی‌های مربوط به اسرائیل طی ماه‌های گذشته، توقیف این کشتی می‌تواند چالش تازه‌ای برای اسرائیل باشد. اگرچه این توقیف از سوی ایران در بُعد بین‌المللی نوعی مواجهه ایران با اسرائیل تعریف شده است اما رسانه نزدیک به سپاه ضمن رد این ادعا نوشت: «برخلاف ادعاهای رسانه‌های خارجی، انجام عملیات توقیف کشتی باری مذکور هیچ ارتباطی با موضوع انتقام ایران از رژیم صهیونیستی ندارد.»

نیروی دریایی سپاه ظهر روز گذشته یک کشتی باری مرتبط با رژیم صهیونیستی را در منطقه خلیج فارس توقیف کرد. برخی منابع خبری مدعی شدند این کشتی باری که  «ام‌اس‌سی‌آریز» (MSC Aries) نام دارد با پرچم پرتغال فعالیت می‌کند و مرتبط با شرکت «زودیاک مریتایم» مستقر در لندن است که مالک آن یک میلیاردر اسرائیلی به نام «ایال اُفر» است. بعد از این اقدام، دولت پرتغال در بیانیه‌ای اعلام کرد: «[دولت پرتغال] در زمینه توقیف یک کشتی با پرچم این کشور و مرتبط با رژیم صهیونیستی در خلیج‌فارس توسط سپاه پاسداران با مقامات ایران در ارتباط است و گزارشی از حضور شهروندان پرتغالی بر عرشه این کشتی، چه در میان خدمه و چه فرماندهی آن دریافت نشده است.»

واکنش به توقیف کشتی

در واکنش به این اقدام ایران، ارتش اسرائیل با صدور بیانیه‌ای نسبت به توقیف این کشتی توسط تفنگداران دریایی سپاه واکنش نشان داد. در بیانیه ارتش اسرائیل آمده است: «ایران عواقب تشدید اوضاع را متحمل خواهد شد. ما در حالت هوشیاری بالایی قرار داریم و آمادگی خود را برای محافظت از اسرائیل در برابر حمله ایران افزایش داده‌ایم. ما برای همه سناریو‌ها آماده هستیم و برای محافظت از اسرائیلی‌ها اقدامات لازم را با متحدان خود انجام خواهیم داد.»

«یسرائیل کاتس» وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی در پی توقیف یک کشتی مرتبط با این رژیم توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس، ایران را به «دزدی دریایی» متهم کرده و مدعی شد که این عملیات «ناقض قوانین بین‌المللی» است.

خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد که کاتس در پیام خود با گفتن اینکه این کشتی متعلق به یکی از کشورهای اتحادیه اروپا با مالکیتی اسرائیلی بوده است، از «اتحادیه اروپا و جهان آزاد» خواست که فوراً، سپاه پاسداران ایران را یک سازمان تروریستی اعلام و ایران را تحریم کنند. همچنین گرانت شاپس، وزیر دفاع انگلیس در واکنش به توقیف کشتی اسرائیلی توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران در تنگه هرمز مدعی شد که توقیف کشتی MSC Aries توسط ایران غیرقابل قبول و ناقض حقوق بین‌الملل است. او خواستار آزادی بدون شرط این کشتی شد و اضافه کرد که لندن با شرکا برای جلوگیری از تنش در خاورمیانه همکاری می‌کند. سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز توقیف کشتی مرتبط با اسرائیل از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را محکوم کرد و خواستار آزادی آن شد.

آغاز تعطیلی سفارت‌خانه‌ها در ایران

برخورد احتمالی میان ایران و اسرائیل نگرانی‌های زیادی را به وجود آورده است. براساس گزارش‌های متعددی که برخی رسانه‌ها منتشر کردند، تماس‌های تلفنی در سطح دیپلماتیک از سوی کشورهای مختلف با ایران برقرار شده تا تهران را برای کنترل تنش با اسرائیل، قانع کنند. هرچند هنوز مشخص نیست که پاسخ تهران در چه سطحی خواهد بود، با توجه به اینکه احتمال درگیری نظامی میان ایران و اسرائیل وجود دارد، برخی شرکت‌ها و کشورها اقدامات احتیاطی را پیش  گرفته‌اند. هواپیمایی لوفت‌هانزا که پروازهای روزانه به تهران دارد، طی چند مرحله عملیات پروازی خود را در تهران لغو کرد. آخرین مرحله لغو پروازهای لوفت‌هانزا تا روز گذشته تمدید شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پرواز‌های خطوط هوایی استرالیا نیز از حریم هوایی ایران عبور نخواهد کرد. اما از سوی دیگر، اخباری مبنی بر آغاز تعطیلی سفارت‌خانه‌ها در ایران و یا خارج کردن شهروندان خارجی از کشور منتشر شده است. وزارت خارجه هلند روز گذشته اعلام کرد که سفارت این کشور در تهران و کنسولگری آن در اربیل به دلایل امنیتی تعطیل خواهند بود چراکه امنیت پرسنل دیپلماتیک برای آن‌ها اولویت دارد. خبرگزاری اسپوتنیک روسیه نیز روز گذشته خبری مبنی بر خروج خانواده‌های دیپلمات‌های آلمانی از ایران منتشر کرد. این خبر توسط خبرگزاری آلمانی دویچه‌وله و به نقل از منابعی در دولت فدرال آن کشور تائید شد.

تعدادی از کشورها نیز نسبت به سفر اتباع‌شان به ایران و اسرائیل و مناطق اطراف هشدار داده و از شهروندان خود خواستند که این نقاط را ترک کنند. سفارت آمریکا در بیروت با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که شهروندان آمریکایی باید از رفتن به منطقه مرزی اسرائیل- لبنان، منطقه مرزی لبنان- سوریه و اردوگاه‌های پناهجویان خودداری کنند.

کانادا از شهروندانش که در اسرائیل هستند، درخواست کرد که آنجا را ترک کرده و همچنین از اتباع خود خواست که از سفر به اسرائیل خودداری کنند. وزارت امور خارجه آلمان با صدور بیانیه‌ای، نسبت به سفر شهروندان خود به ایران و اسرائیل هشدار داد و از اتباع خود خواست که ایران را ترک کنند. وزارت خارجه هند نیز با صدور بیانیه‌ای از شهروندان خود خواست که از سفر به ایران و سرزمین‌های اشغالی خودداری کنند. سوئیس، انگلیس، نروژ، فرانسه و روسیه نیز هشدارهای مشابهی صادر کرده‌اند.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی