| کد مطلب: ۱۲۸۳۷

20 استان درگیر برف و باران

بررسی بارش‌برف و باران که برخی از راه‌های مواصلاتی را مسدود کرد

بارش‌های آخر هفته گذشته – پنجشنبه و جمعه – زمستان بودن فصل را دوباره یادآوری کرد. زمستان امسال نیز مانند چند سال اخیر حسرت بارندگی به میزان استاندارد را به دل ایران گذاشته و بارش‌های گاه و بیگاه دلخوشی کوچکی برای مردم شده است. با وجود آنکه همه منتظر بارندگی‌ها هستند و سازمان هواشناسی نیز از بارندگی‌ها خبر داده بود، باز هم شاهد سیل و آب‌گرفتگی در معابر و جاده‌ها هستیم. مسئولان امر اعلام کردند که از سفرهای غیرضرور خودداری کرده و مسافران در صورت ورود به جاده‌ها از تجهیزات ایمنی مانند زنجیرچرخ استفاده کنند. حتی نسبت به خودداری از تردد و اتراق در حاشیه رودخانه‌ها و مسیرها و فعالیت‌های کوهنوردی نیز هشدار داده شد. این سامانه بارشی در این هفته نیز در ایران می‌ماند و سازمان هواشناسی نسبت به آن هشدارهایی اعلام کرده است.

 

پیش‌بینی ادامه بارش باران و برف

طبق پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور نسبت به بارش برف، باران و وزش باد در ۲۰ استان شاهد کاهش دما نسبت به بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها و آبگرفتگی معابر عمومی و کاهش دید در جاده‌های کوهستانی هشدار داد. سازمان هواشناسی کشور با صدور اخطار سطح زرد با اشاره به ادامه فعالیت سامانه بارشی در کشور طی روزهای ۲۸ تا ۳۰ بهمن‌ماه اعلام کرد:  «بارش برف و باران و وزش باد روز شنبه در استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، زنجان، جنوب اردبیل، شمال و غرب کردستان، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، غرب کرمانشاه، لرستان، شمال ایلام، شرق خوزستان، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، شمال خراسان جنوبی، خراسان رضوی، شمال قزوین، شمال البرز و تهران پیش‌بینی می‌شود.»

براساس اعلام هواشناسی بارش برف و باران رور یکشنبه ۲۹ بهمن در استان‌های آذربایجان غربی، جنوب آذربایجان شرقی و اردبیل، زنجان، غرب کردستان و کرمانشاه، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شرق خراسان رضوی، شمال سیستان و بلوچستان و روز دوشنبه ۳۰ بهمن برای جنوب آذربایجان غربی، غرب کرمانشاه، لرستان، جنوب همدان و مرکزی، جنوب قم، شمال غرب اصفهان، شمال ایلام و خوزستان پیش‌بینی می‌شود. سازمان هواشناسی همچنین با اشاره به وزش باد شدید و کاهش دما در استان‌های بوشهر، فارس، اصفهان، مرکزی، قم، البرز، تهران، سمنان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، یزد، سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان برای روز شنبه و استان‌های یزد، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان برای روز یکشنبه نسبت به خیزش گردوخاک و کاهش دید، احتمال اختلال تردد در ناوگان جاده‌ای و هوایی در استان‌های واقع در مناطق مرکزی و شرق و جنوب شرق کشور هشدار داد. احتیاط و امتناع از رفت و آمد و ترددهای غیرضروری در فضای آزاد، استحکام‌سازی سازه‌های موقتی همچون گلخانه‌ها، احتیاط و امتناع از تردد در مجاورت ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهنسال، تنظیم و تعمیر وسایل گرمایشی در وسایل نقلیه و منازل، برخی از توصیه‌های این سازمان به ساکنان استان‌های مذکور است.

 

شرایط جوی ۹ استان

به دلیل بارش برف و باران بسیاری از استان‌ها دچار مشکلاتی شدند که مهترین آن اختلال در تردد بود. براساس اطلاعات منتشرشده، پروازهای فرودگاه ایلام به دلیل مشکلات جوی در مسیر پروازها و کاهش سطح دید لغو شده است. خسرو کیانی، مدیرکل مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری نیز با اشاره به بارش برف و بادروفه در گردنه‌های چری و شاه منصوری، اعلام کرد: «تردد در این گردنه‌ها با زنجیر چرخ امکان‌پذیر است. در حال حاضر همه محورهای استان باز و تردد روان در حال انجام است.» علیرضا نیکروز، مدیرکل مدیریت بحران استان کهگیلویه و بویراحمد از ریزش در برخی جاده‌های استان و افزایش شدت بارش‌ها خبر داده و گفت: «در محور یاسوج به اقلید محدوده کاکان در محور پاتاوه و دهدشت به دلیل شدت بارندگی‌ها ریزش‌هایی را داشتیم. بارش‌های شدید اخیر تلفات انسانی نداشته و گزارشی از مسدود شدن جاده‌های روستایی و اصلی استان نشده است. شهر لوداب با مشکل قطعی برق مواجه بود که با تلاش نیروهای شرکت برق حل شد. بارش‌ها موجب آبگرفتگی معابر و خیابان‌های این شهر در مناطقی از یاسوج مانند بلوار قرنی، میدان انقلاب، شهرک امام علی و شرف‌آباد شد. سه عضو یک خانواده نیز در پی وقوع صاعقه در شهرستان لنده دچار مصدومیت شدند.» همچنین مسئولان از لغزنده بودن جاده‌های این استان در پی بارش‌های شدید خبر داده‌اند. حمید احمدی، مدیر مرکز مدیریت راه‌های اداره‌ کل راهداری فارس از روان بودن محورهای مواصلاتی این استان خبر داده و تاکید کرد: «امروز بارش باران در محورهای منتهی به شیراز اقلید، آباده، خرم‌بید، کازرون، کوهچنار، سپیدان، بوانات، فیروزآباد و محدوده گردنه موک داریم و مه‌گرفتگی نیز در گردنه کولی‌کش و سپیدان به اقلید داریم.» سرهنگ فرهاد ذاکری‌منش، رئیس پلیس راه استان قزوین نیز از عادی بودن شرایط عادی و مطلوب ترافیکی در محورهای این استان خبر داده و اعلام کرد: «بارش‌ها در محورهای مواصلاتی استان قزوین آغاز شده و امروز بعدازظهر شدت و گستردگی آن‌ها بیشتر شده  و در گردنه‌ها شاهد کولاک برف نیز خواهیم بود. در برخی مقاطع از راه‌ها شاهد آبگرفتگی هستیم.»

محمدحسن باقری‌شکیب، رئیس اداره پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای مرکز پیش‌بینی هواشناسی استان همدان نیز اعلام کرد: «در برخی مناطق مرتفع بارش‌ها به صورت مخلوط برف و باران را شاهد هستیم و کم و بیش این شرایط تا اوایل نیمه اول هفته آتی یعنی بارش پراکنده برف با احتمال در پاره‌ای از نقاط استان پیش‌بینی شده است.» محمدرضا رحمان‌نیا، مدیرکل هواشناسی استان زنجان نیز از فعال شدن سامانه بارشی، طی دو روز آینده خبر داد و گفت: «با توجه به کاهش دمای هوا، بارش برف در روزهای شنبه و یکشنبه در استان دور از انتظار نیست. در اثر استمرار بارش‌ها شاهد اختلال در تردد در راه‌ها، آبگرفتگی معابر و مه‌آلودگی جاده‌ها خواهیم بود.» حسینعلی محمدی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران با اعلام آنکه در حال حاضر تمامی راه‌های استان باز است و تردد جریان دارد، گفت: «در محور هراز و کندوان شاهد بارش برف هستیم و در محور سوادکوه مه‌گرفتگی شدید گزارش شده است. احتمال آبگرفتگی در مناطق ساحلی و جلگه‌ای، بالا آمدن آب رودخانه‌ها، اختلال در تردد و لغزندگی در ‌ارتفاعات و محورهای کوهستانی به‌دلیل کاهش دید، بارش و کولاک برف و یخبندان وجود دارد.» سرهنگ یدالله جهانتاب، رئیس پلیس راه استان مازندران نیز از یک‌طرفه شدن محور چالوس خبر داده و تاکید کرد: «در حال حاضر بارش برف در محورهای مواصلاتی استان به صورت مقطعی قطع شده و سطح جاده‌ها نیز مشکلی برای تردد ندارد.»

همچنین استان اردبیل نیمه‌ابری تا ابری، مه‌آلود، توأم با وزش باد شرقی، کاهش محسوس دمای هوا و بارش برف همراه با کولاک برف (در نوار شمالی استان بارش خفیف باران) پیش‌بینی شده است.

 

مسدود شدن ۱۰۰ روستا در لرستان

مهدی پازوکی، مدیرکل مدیریت بحران لرستان آخرین وضعیت استان پس از بارش‌ها را تشریح و تاکید کرد: «به علت بارش ۲۴ ساعت اخیر در لرستان هم‌اکنون راه دسترسی ۱۰۰ روستا از شهرستان دلفان مسدود است. همچنین راه دسترسی پنج روستای شهرستان معمولان نیز مسدود شده است. او درباره وضعیت گردنه‌های استان، نیز گفت: «به علت بارش سنگین برف، گردنه گله بادوش الیگودرز مسدود شده است. همچنین به دلیل بارش سنگین برف تردد در گردنه گاماسیاب با زنجیر چرخ امکان‌پذیر است. همچنین گردنه پایه آستان شهرستان کوهدشت را نیز به دلیل سنگ افتان خودمان مسدود کردیم. در مابقی شهرستان‌ها مشکل خاصی وجود ندارد. به دلیل بارش باران و طغیان رودخانه خرم‌آباد پل جهادگران هم‌چنان زیر آب است.»

در این میان مهران امیری، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان لرستان از قطع نبودن برق هیچ‌یک از شهرها و روستاهای استان خبر داده و گفت: «خوشبختانه تا این لحظه گزارشی مبنی بر قطع برق و یا بروز مشکل در شبکه‌ها در هیچ‌یک از نقاط استان گزارش نشده است. با شروع بارش‌ها ۴۰ اکیپ از شرکت در حالت آماده‌باش کامل قرار دارند. در صورت بروز هرگونه مشکل به سرعت نیروها را به نقاط مختلف استان اعزام خواهیم کرد. ۴۱ اکیپ عملیاتی به‌صورت شبانه‌روزی و بی‌وقفه در حال رصد شبکه جهت تامین برق پایدار استان هستند.»  صلاح‌الدین محمدی، معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کردستان با اشاره به اینکه در مدت یادشده ۱۵ مورد کمک و رهاسازی به خودروهای گرفتار در برف انجام شده است، تاکید کرد: ریزش‌برداری ۳۴ مقطع در ۲۱ مرتبه نیز از دیگر اقدامات عملیات برفروبی ۲۴ ساعت گذشته بود. در برخی محورهای مواصلاتی استان از جمله دیواندره- سقز و مریوان- سقز بارش شدید برف داشتیم و موجب اختلال در تردد شده بود که با تلاش راهداران مشکلات برطرف شده و در حال حاضر تردد برقرار است. اکنون در تمامی محورهای مواصلاتی استان تردد به آسانی و بدون زنجیر چرخ جریان دارد.»

 

قطع دسترسی به بازارچه سومار

غلامرضا رضایی، رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمانشاه نیز با اشاره به رفع آبگرفتگی ۲۱ مورد اماکن و منازل در کرمانشاه، اعلام کرد: «۳۵ دستگاه خودروی گرفتار را از آب بیرون کشیده‌اند و رفع آبگرفتگی معابر کرمانشاه هنوز هم ادامه دارد.» شیدا نوربخش، معاون سیاسی-امنیتی فرمانداری گیلانغرب اما از قطع مسیر اصلی دسترسی به بازارچه سومار به دلیل وقوع سیلاب خبر داده و گفت: «چند ماه پیش در پی بارندگی‌های شدید و وقوع سیلاب، پل «چم سورک» در محور گیلانغرب به بازارچه سومار تخریب شده بود. باتوجه به اینکه بازسازی این پل اعتبارات بالا و زمان زیادی می‌برد، بنابراین به منظور برقراری جریان ارتباطی در این محور، یک کنارگذر در کنار پل تخریب شده، احداث شد. به‌دنبال بارش‌های شدید چند روز اخیر، متاسفانه این کنارگذر هم تخریب شد تا عملاً مسیر اصلی دسترسی به سومار قطع شود.» او از انتخاب یک مسیر جایگزین برای تردد خودروها به بازارچه سومار خبر داد و گفت: «در حال حاضر فعالیت‌های صادراتی در بازارچه مرزی سومار انجام می‌شود و مشکلی در این زمینه وجود ندارد. پل چم سورک به‌عنوان مسیر اصلی تردد به سومار در حال بازسازی است. بازسازی این پل حدود ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.»

 

رفع قطعی گاز در آذربایجان غربی

از سوی دیگر حمید محبوبی، مدیرعامل هلال‌احمر آذربایجان غربی از امدادرسانی به ۱۰۰ نفر از متأثرین برف و کولاک در شهرستان اشنویه خبر داده و اعلام کرد: «در پی برف و کولاک محور اشنویه - ارومیه، در پنجشنبه ۲۶ بهمن‌ماه، نجاتگران پایگاه امداد و نجات عین‌الروم هلال‌احمر شهرستان اشنویه به ۱۰۰ نفر متأثر از برف و کولاک در محور ارومیه - اشنویه امدادرسانی کردند.» علیرضا شیخی، مدیرعامل شرکت گاز آذربایجان‌غربی نیز درباره رفع نشتی لوله‌ خط تغذیه‌ گاز شهر ارومیه توضیحاتی ارائه کرده و گفت: «عصر روز پنجشنبه، ۲۶ بهمن حوالی ساعت ۱۷، خط تغذیه گاز شهر ارومیه از سمت ایستگاه شماره دو، دچار نشتی شد که با اقدام فوری نیروهای فنی این شرکت، نشتی مذکور بدون قطعی جریان گاز شهر رفع شد.» یاسر اشتاد، کارشناس هواشناسی آذربایجان غربی نیز اعلام کرد: «بارش‌ها از شنبه در نیمه جنوبی و غربی این استان شدت می‌گیرد. براساس بررسی نقشه‌های هواشناسی و با تداوم فعالیت سامانه بارشی تا روز یکشنبه (فردا) همچنان شاهد ادامه بارش‌های متناوب باران و برف، همراه با رعد و برق مه‌گرفتگی و وزش باد در اغلب نقاط استان خواهیم بود. احتمال آبگرفتگی، لغزندگی معابر شهری، سیلابی شدن رودخانه‌ها و اخلال در ترددهای جاده‌ای به‌ویژه در گردنه‌های کوهستانی و برف‌گیر استان وجود دارد.»

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی