| کد مطلب: ۱۲۴۳۲

همزمان با اولین بارش برف سال در پایتخت، هواشناسی کاهش شدید دما و یخ‌بندان در ۲۰ استان را پیش‌بینی کرده است

زمستان به تهران رسید

زمستان به تهران رسید

با ورود سامانه جدید به کشور چند روزی است که شاهد بارش برف و باران در نقاط مختلف کشور از جمله شهر تهران هستیم. پیش از این اعلام شده بود که ۱۵ استان درگیر سامانه جدید خواهد بود و در جدیدترین پیش‌بینی هواشناسی، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از تداوم بارش برف و باران در نقاط محتلف کشور تا فردا شب خبر داده است.  در آخرین اطلاعیه،‌ این سازمان نسبت به فعالیت سامانه بارشی در برخی استان‌ها از جمله خراسان رضوی و کاهش دما در ۲۰ استان هشدار صادر کرده است. بر این اساس برای استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی، سمنان، تهران، البرز، قزوین، زنجان، اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، همدان، قم، مرکزی، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، نیمه غربی اصفهان، یخبندان و لغزندگی سطح جاده‌ها، اختلال تردد در معابر شهری و جاده‌های بین‌شهری پیش‌بینی شده است. وضعیت بارش‌ها در سال جاری از سوی وزارت نیرو نگران‌کننده اعلام شد. در این باره سیف‌الله آقابیگی، مدیرکل مدیریت بحران، پدافند غیرعامل و HSE شرکت مدیریت منابع آب ایران پیش از این گفته بود: «علی‌رغم پیش‌بینی‌های هواشناسی، در پاییز بارش قابل توجهی نداشتیم. براساس آمار اعلام شده تا ۵ دی‌ماه، متوسط بارش کشور در سال آبی جاری ۴۵ میلی‌متر بوده است.  

این درحالیست که کشور براساس میزان نرمال بلندمدت ۵۳ ساله باید ۶۶ میلی‌متر باران دریافت می‌کرد که اکنون با ۳۳ درصد کاهش بارندگی در اغلب حوضه‌های آبریز روبه‌رو هستیم و حتی نسبت به سال گذشته که سال بسیار سختی بود، ۸ درصد عقب‌ماندگی داریم؛ به همین دلیل چه در استان‌های پربارش و چه در استان‌های خشک، آمار بارش‌ها نگران‌کننده است.» براساس این آمار استان‌هایی مانند تهران، قم، مرکزی، فارس، قزوین، زنجان، البرز و چهارمحال و بختیاری نسبت به بلندمدت با کاهش بسیار زیاد بارندگی و استان‌هایی نظیر خراسان رضوی، کهگیلویه و بویراحمد و اصفهان با کاهش قابل توجهی مواجه هستند. در این میان تنها استان‌های سمنان، مازندران، خراسان شمالی و گلستان از ۹ تا ۳۰ درصد رشد بارندگی داشته‌اند.

 

وضعیت بارش در پایتخت

در این میان بارش برف در تهران و سفیدپوش شدن شهر تهران، با توجه به کاهش جدی ذخیره آب و برف‌ خوشحال‌کننده بود. بارش باران و برف از بامداد چهارشنبه همراه با کاهش دمای هوا در مناطق شمالی شهر تهران آغاز شد. این بارش‌ها از شامگاه پنجشنبه در تمامی مناطق شهر تهران گزارش شده است. بیشترین بارش‌ها در مناطق یک تا پنج و مناطق ۲۱ و ۲۲ بوده است.

اگرچه شهرداری تهران با توجه به هشدار سازمان هواشناسی آماده‌باش بود و مشکل جدی ایجاد نشد اما روز جمعه تمامی معابر فرعی و اصلی شهر تهران ترافیک سنگین داشت. براساس پیش‌بینی هواشناسی در روزهای آتی در ارتفاعات افزایش باد و بارش برف، گاهی مه رقیق و رگبار باران و کاهش دما پیش‌بینی می‌شود.

 

برف جاده‌ای را مسدود نکرد

مرکز مدیریت راه‌های کشور روز گذشته در اطلاعیه‌ای از بارش برف و باران در جاده‌های ۲۷ استان و ترافیک روان در محورهای شمالی خبر داد؛ به عبارتی به دلیل وجود بارش برف روز گذشته تردد وسایل نقلیه در محورهای چالوس، هراز، فیروزکوه، آزادراه تهران ـ شمال و آزادراه قزوین ـ رشت (رفت و برگشت) روان است و محورهای شمالی دارای بارش برف و باران و مه‌گرفتگی در ارتفاعات هستند. این مرکز از بارش برف و باران در برخی محورهای استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، اردبیل، البرز، تهران، زنجان، سمنان، فارس، قزوین، قم، لرستان، مازندران، مرکزی، همدان، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کرمان، سیستان و بلوچستان و گیلان خبر داده است.

بارش‌ها ادامه خواهد داشت؟

سازمان هواشناسی از بارش گسترده برف، باران و وزش باد در اکثر مناطق کشور خبر داد و برای ۱۸ استان هشدار سطح نارنجی خسارت به محصولات کشاورزی صادر کرد. در این باره صادق ضیاییان رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی شنبه (۱۴ بهمن ماه) گفت: «سامانه واردشده از امروز در نوار شرقی کشور به‌ویژه در استان‌های گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی و ارتفاعات البرز شرقی فعال است و در برخی مناطق جنوبی سیستان و بلوچستان سبب بارش برف و باران می‌شود سپس  در اواخر وقت این سامانه از مرزهای شرقی خارج می‌شود .همچنین صبح شنبه در برخی مناطق غرب کشور بارش پراکنده رخ می‌دهد.» او تصریح کرد: «از روز دوشنبه (۱۶ بهمن‌ماه) در برخی نقاط شمال غرب و غرب ارتفاعات البرز مرکزی بارش پیش‌بینی می‌شود. بیشینه بارش دوشنبه در جنوب آذربایجان غربی، غرب کردستان و شمال غرب کرمانشاه خواهد بود که به‌صورت بارش برف است.»

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی