| کد مطلب: ۱۲۳۴۴

بایدن: به دنبال گسترده تر کردن جنگ نیستیم

دو روز بعد از حمله پهپادی در مرز اردن و سوریه که به کشته شدن سه سرباز آمریکایی منجر شد، گمانه‌زنی‌ها در مورد واکنش احتمالی ایالات متحده آمریکا به این حادثه همچنان ادامه دارد. رسانه‌های آمریکایی به نقل از مقام‌های بدون نام از قطعی بودن حملات انتقام‌جویانه آمریکا خبر می‌دهند. روز سه‌شنبه حساب کاربری رئیس‌جمهور آمریکا در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر پیشین) تصویری را از جلسه بایدن با اعضای تیم امنیتی‌اش در اتاق وضعیت کاخ سفید منتشر کرد. به گفته رئیس‌جمهور آمریکا وی در این جلسه تاکید کرده‌است که همه افرادی که در این حمله نقش داشتند در زمان و به روشی که ما انتخاب می‌کنیم، محاکمه خواهند شد. عصر دیروز رسانه‌ها گزارش دادند که رئیس‌جمهور آمریکا گفته‌است: «در مورد ماهیت واکنش به کشتار سربازان‌مان تصمیم گرفته‌ایم. ما خواهان گسترش جنگ نیستیم.» نمایندگان تندرو کنگره آمریکا از جمله تام کاتن، لیندسی گراهام، جان کورنین، راجر ویکر و مایک راجرز و همچنین نامزدهای حزب جمهوری‌خواه برای انتخابات ریاست‌جمهوری، یعنی دونالد ترامپ و نیکی هیلی دولت را تحت فشار قرار داده‌اند تا در واکنش به حمله روز یک‌شنبه به ایران حمله کند. این اظهارات در حالی بیان می‌شود که نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در نامه‌ای به شورای امنیت تاکید کرد: «ایران مسئولیتی در قبال اقدامات هیچ فرد یا گروهی در منطقه ندارد.» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هم روز دوشنبه در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران گفته‌بود: «جناح‌های مقاومت منطقه‌ای از ایران دستور دریافت نمی‌کنند و ایران در تصمیمات مقاومت برای حمایت از فلسطین یا دفاع از خود دخالت نمی‌کند.» پایگاه اینترنتی شبکه خبری سی‌ان‌ان در گزارشی به نقل از مقام‌های آمریکایی نوشته‌است که واکنش نظامی آمریکا احتمالاً از حملات پیشین که در واکنش به حملات ماه‌های اخیر به نیروهایش نشان داده‌است، بزرگ‌تر خواهد بود.  سی‌ان‌ان نوشته‌است که بزرگ‌ترین چالش برای دولت بایدن این است که چگونه چنین عملیاتی را اجرا کند تا باعث آغاز یک جنگ گسترده منطقه‌ای نشود. تا به امروز برآورد می‌شود که ۱۶۵ حمله توسط گروه‌های مقاومت در منطقه به اهداف آمریکایی انجام شده‌است که باعث جراحت دست‌کم ۱۲۰ نظامی آمریکایی شده‌است. اما حمله یک‌شنبه در مرز اردن و سوریه، نخستین حمله‌ای بود که باعث کشته شدن نیروهای آمریکایی در منطقه شد.  این حمله پرتلفات‌ترین حمله به نظامیان آمریکایی از دوسال‌ونیم پیش تاکنون محسوب می‌شود. اوت ۲۰۲۱ همزمان با تخلیه شهروندان خارجی و نظامیان آمریکایی از افغانستان بمب‌گذاری انتحاری در فرودگاه بین‌المللی حامد کرزی کابل باعث کشته شدن ۱۳ نظامی آمریکایی شد.  آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا می‌گوید که وضعیت منطقه خاورمیانه به اندازه دوران جنگ ۱۹۷۳ و یا حتی قبل از آن خطرناک شده‌است. بلینکن گفته‌است، واکنش آمریکا به این واقعه «می‌تواند چندمرحله‌ای باشد و در سطوح مختلف اجرا شود و یا اینکه یک عملیات مستمر در طول مدت مشخص باشد.» بلینکن گفته‌است که واکنش به این حملات در زمان و مکان مناسبی انجام خواهد شد.   

مقام‌های آمریکایی که با سی‌ان‌ان گفت‌وگو کرده‌اند معتقدند که دولت بایدن ممکن است در مورد حمله به گروه‌های شبه‌نظامی در عراق یا سوریه و یا هر دو کشور تصمیم بگیرد و یا رهبران این گروه‌ها را هدف قرار دهد.  پیش از این در ماه ژانویه آمریکا یک رهبر ارشد حرکت النجبای عراق را هدف قرار داد. یک حمله سایبری تهاجمی می‌تواند گزینه دیگری برای پاسخ به حمله یک‌شنبه باشد. یک مقام دفاعی آمریکایی به سی‌ان‌ان گفته‌است که آمریکا هیچ گزینه‌ای را از روی میز بر نمی‌دارد.

هر چند برخی رسانه‌ها گمانه‌زنی‌هایی در مورد احتمال حمله آمریکا به ایران در واکنش به حمله روز یک‌شنبه مطرح کرده‌اند، اما جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا روز دوشنبه تاکید کرد: «ما به دنبال جنگ با ایران نیستیم. ما دنبال یک منازعه گسترده‌تر در خاورمیانه نیستیم.  در واقع هر اقدامی تاکنون توسط رئیس‌جمهور انجام شده‌است با هدف کاهش تنش و کم کردن درگیری‌ها بوده‌است.» چند مقام آمریکایی به سی‌ان‌ان گفته‌اند که هرچند آمریکا در نهایت تهران را به دلیل تامین مالی و تسلیحاتی «گروه‌های نیابتی» مسئول می‌داند، اما هنوز هیچ شاهدی وجود ندارد که ایران صراحتاً دستور انجام چنین عملیاتی را صادر کرده‌باشد یا اینکه عامدانه برای تشدید تنش با ایالات متحده اقدام کرده‌باشد. یک مقام آمریکایی به این رسانه می‌گوید: «فکر نمی‌کنم که اراده‌ای برای تشدید تنش وجود داشته‌باشد، این حمله هم درست مانند ۱۶۳ حمله قبلی بود که بار ۱۶۴ آن، با خوش‌شانسی مواجه شدند.»

سابرینا سینگ، معاون سخنگوی پنتاگون در جمع خبرنگاران گفت: «ما می‌دانیم که این گروه‌ها توسط ایران حمایت می‌شوند و در نتیجه ردپای ایران در این حمله دیده می‌شود، اما من نمی‌توانم چیز بیشتری در این مورد بگویم که آنها دستور این حمله را داده‌باشند.»

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی