| کد مطلب: ۱۲۲۰۰

رئیسی در سفر به ترکیه عنوان کرد:

تبادلات تجاری۳۰ میلیارد دلاری تهران و آنکارا

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری، در هفته‌ای که گذشت، عازم آنکارا شد و با رئیس‌جمهور ترکیه دیدار کرد. این سفر روز چهارشنبه چهارم بهمن انجام شد. با توجه به روابط گسترده تهران و آنکارا این سفر از اهمیت بالایی برخوردار بوده است. در این سفر رسمی یک‌روزه، رئیسی در چند نشست شرکت و با رئیس‌جمهور ترکیه دیدار کرد. رئیس‌جمهور بامداد پنج‌شنبه وارد تهران شد. وزرای امور خارجه، راه و شهرسازی، نفت، کشور، ارشاد، دفاع و رئیس کل بانک مرکزی از جمله همراهان رئیسی در این سفر بودند. پیش از این، رجب‌طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه تابستان سال گذشته به تهران سفر کرده بود.  رئیس دولت سیزدهم عصر چهارشنبه به وقت محلی، وارد آنکارا شد و مورد استقبال وزیر ورزش و جوانان ترکیه قرار گرفت. اردوغان نیز در کاخ ریاست‌جمهوری ترکیه «آق‌سرای» از مهمان ایرانی خود استقبال کرد. براساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، رؤسای‌جمهور دو کشور ابتدا ملاقاتی خصوصی با یکدیگر داشتند و برنامه بعدی آن‌ها نیز شرکت در هشتمین نشست شورایعالی همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکیه بود.  رئیسی تشکیل و برگزاری هشت جلسه شورایعالی همکاری اقتصادی میان ایران و ترکیه را نماد اراده سران دو کشور برای گسترش و ارتقای بیش از پیش سطح روابط فیمابین دانست و ابراز امیدواری کرد که آثار آن در عرصه عمل نیز هر چه سریع‌تر آشکار شود. رئیس‌جمهور گفت: «با توجه به ظرفیت‌های موجود در دو کشور، تحقق هدف رسیدن به حجم ۳۰ میلیارد دلاری در همکاری‌ها و تبادلات تجاری را کاملاً قابل دسترس می‌دانیم.» اردوغان نیز با اشاره به‌گفت‌وگوهای تجاری بین دو کشور، بر تلاش برای رسیدن به هدف تجارت ۳۰ میلیارد دلاری تاکید کرد. مسئله جنگ در غزه نیز یکی از مباحث مطرح‌شده در نشست شورایعالی همکاری اقتصادی ایران و ترکیه بود. رئیس‌جمهور درباره وقایع جاری در فلسطین، با بیان اینکه تأسف‌بارتر از جنایات رژیم صهیونیستی، حمایت آمریکا و غربی‌ها از این جنایات و سکوت و بی‌عملی سازمان‌های بین‌المللی است، گفت: «‌امروز مقابله با جنایات صهیونیست‌ها نیازمند اقدامات بازدارنده است و از نظر جمهوری اسلامی ایران قطع روابط سیاسی و اقتصادی با این رژیم از مؤثرترین اقدامات بازدارنده محسوب می‌شود.» رئیس‌جمهور ترکیه نیز به گفت‌وگوهای صورت‌گرفته میان مقامات دو کشور درباره رخدادهای غزه اشاره کرد و گفت: ظلم و جنایات گسترده اسرائیل نسبت به فلسطینی‌ها استانداردهای دوگانه سازمان‌های جهانی را به نمایش گذاشت. پس از این نشست و در حضور رؤسای‌جمهور دو کشور، ۱۰ سند همکاری در حوزه‌های فرهنگی، رسانه و ارتباطات، حمل‌ونقل ریلی و هوایی،‌ برق، انرژی و اقتصادی و مناطق آزاد تجاری به امضا رسید. نشست خبری مشترک رئیسی و اردوغان نیز یکی دیگر از برنامه‌های سفر رئیس دولت سیزدهم به ترکیه بود.

 

ملاقات با ایرانیان ساکن ترکیه

رئیسی در جریان این سفر و در محل سفارت ایران، دیداری با ایرانیان مقیم ترکیه داشت. رئیس‌جمهور در بخشی از سخنان خود ضمن برشمردن ظرفیت‌های موجود برای سرمایه‌گذاری و فعالیت اقتصادی، ایرانیان خارج از کشور را به استفاده از این ظرفیت‌ها دعوت کرد. او در بخش دیگری از سخنرانی خود گفت: «نگاه ما به شما نگاه به شهروندان ایران است و تفاوتی میان ایرانیان داخل و خارج از کشور قائل نیستیم، شما نیز خودتان را شهروند ایران بدانید و همانند شهروندان داخل کشور برای رشد و اعتلای کشور تلاش کنید.»

 

نشست مشترک با فعالان اقتصادی دو کشور

یک هیئت اقتصادی نیز در این سفر رئیسی را همراهی می‌کرد. یکی از برنامه‌های این سفر، شرکت در نشست مشترک فعالان اقتصادی ایران و ترکیه به همراه اردوغان بود. رئیسی در سخنرانی خود در این نشست گفت: «جمهوری اسلامی ایران همانگونه که گسترش روابط با کشورهای همسایه و مسلمان را به‌عنوان محور دیپلماسی خود انتخاب کرده است، در حوزه گسترش روابط اقتصادی نیز برای کشورهای همسایه و مسلمان اولویت قائل است.»

 

سفرهایی که لغو شد

اردوغان روز ۱۱ نوامبر (۲۰آبان) پیش از ورود به هواپیمای ریاست‌جمهوری ترکیه که در آستانه بازگشت از عربستان به کشورش بود، خبر داد که  ابراهیم رئیسی ۲۸ نوامبر (۷ آذر) به ترکیه سفر ‌کند. این سفر از آن جهت حائز اهمیت بود که جنگ غزه هر روز اوج می‌گرفت. اما این سفر، ساعاتی پیش از اینکه رئیسی به سمت آنکارا پرواز کند، لغو شد و دفتر رئیس‌جمهور ترکیه نیز توضیحی در این خصوص نداد. پس از حمله تروریستی کرمان در سالگرد شهید سلیمانی، یک بار دیگر سفر رئیسی به ترکیه این بار از سوی تهران لغو شد. به دنبال وقوع این حادثه در ایران، رسانه‌ها خبر دادند که رئیسی برای رسیدگی مستقیم به امورات مربوط به این حمله، سفر را لغو کرده است.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی