| کد مطلب: ۱۱۹۹۵

سکوت سران در میانه بحران

رئیس‌جمهور همزمان با حمله پهپادی پاکستان به دماوند و فیروزکوه رفت

شاید زمانی که یک حمله نظامی علیه خاک یک کشور اتفاق می‌افتد، عادی‌ترین انتظار مردم آن کشور این باشد که مقامات سیاسی و نظامی، نسبت به این حادثه واکنش نشان دهند. مقامات پاکستانی بعد از حمله موشکی ایران به مقر «جیش‌العدل» و حمله متقابل خود به خاک ایران، چندین اظهارنظر مختلف در سطوح عالی داشتند اما این طرف مرز، چنین اتفاقی را شاهد نبودیم. در میان مقامات عالی کشورمان، هیچ‌یک نسبت به حمله بامداد پنج‌شنبه پاکستان به اطراف سراوان صحبتی نکرده‌اند. رئیس‌جمهور که روز پنج‌شنبه را در سفر استانی به دماوند و فیروزکوه به سر می‌برد، در هیچ‌یک از سخنرانی‌های خود اشاره‌ای به حمله پاکستان نکرد؛ با اینکه رئیسی در جریان سفر خود در جلسه شورای اداری دماوند و فیروزکوه شرکت کرد و دو دیدار نیز با مردم این شهرستان‌ها داشت. البته لازم به ذکر است که طبق آنچه پیش از این ذکر شد، طبق خبر منتشرشده توسط رسانه نزدیک به شورایعالی امنیت ملی، دو جلسه فوق‌العاده این شورا برای بررسی حمله مذکور برگزار شده است. با توجه به اینکه رئیس‌جمهور پنج‌شنبه در سفر بوده و این گزارش اذعان دارد که دو جلسه در نوبت‌های صبح و عصر برگزار شده، احتمالاً رئیس‌جمهور در جلسه عصر این شورا حضور داشته است. به غیر از خبر حضور رئیسی در جلسه شورایعالی امنیت ملی که رسانه‌های نورنیوز و خبرگزاری ایرنا به نقل از یک مقام آگاه منتشر کرده‌اند، خبر دیگری در ارتباط با این حادثه که مربوط به آقای رئیسی باشد، منعکس نشده است.

محمدباقر قالیباف نیز به‌عنوان رئیس یکی از قوای سه‌گانه، تاکنون واکنشی به این حمله نشان نداده است. آخرین پست منتشرشده در حساب منسوب به قالیباف در شبکه ایکس، مربوط به عملیات موشکی علیه اهداف واقع در سوریه و اقلیم کردستان عراق است. رئیس مجلس که روز پنج‌شنبه در مراسم سالگرد شهدای آتش‌نشان حادثه پلاسکو هم حضور داشت و سخنران اصلی برنامه بود، واکنشی نسبت به این حادثه نشان نداد. فرمانده کل، جانشین، معاون هماهنگ‌کننده و سخنگوی سپاه، فرمانده ارتش، رئیس‌ ستاد کل نیروهای مسلح و وزیر دفاع از جمله دیگر مقاماتی هستند که انتظار می‌رفت نسبت به این حمله واکنش نشان دهند.

صبح پنج‌شنبه آیین اختتامیه هشتمین جشنواره گوهرهای فاطمی ارتش برگزار شد که امیرسرتیپ خلبان حمید واحدی، فرمانده نیروی هوایی سخنران اصلی آن بود. در سخنرانی سرتیپ واحدی نیز اشاره‌ای به حمله بامداد پنج‌شنبه نشد. در این رویداد فرهنگی، امیر واحدی در خصوص مسئله حجاب و تلاش دشمن برای ایجاد دوقطبی حجاب و بی‌حجاب و قرار دادن مردم در برابر هم صحبت کرد.

 

 

مواضع ائمه جمعه

روز گذشته، مراسم نمازجمعه نیز در سراسر کشور برگزار شد که با توجه به اهمیت صحبت‌های مطرح‌شده در تریبون‌های این مراسم، این انتظار وجود داشت که اظهارنظری درباره حمله اخیر صورت بگیرد. زیرا به‌طور معمول مسائل روز و بااهمیت در خطبه سیاسی این مراسم مورد اشاره قرار می‌گیرد اما پیگیری اخبار خطبه‌های نمازجمعه بیست‌ونهم دی‌ماه نشان

می‌دهد که ائمه جمعه نیز اشاره خاصی به این حمله نداشته‌اند یا این عملیات را محکوم نکرده‌اند. شاخص‌ترین امام‌جمعه‌ای که روز گذشته در خطبه‌هایش به پاکستان اشاره کرد، سیداحمد علم‌الهدی بود. البته علم‌الهدی در خصوص عملیات ایران در پاکستان صحبت کرد و اشاره‌ای به پاسخ متقابل پاکستانی‌ها و حمله به نقاطی در سیستان و بلوچستان نداشت. امام‌جمعه مشهد در خطبه‌های نمازجمعه، پاکستان را شریک جرم

تروریست‌ها دانست.

حسینی‌همدانی، امام جمعه کرج شاید تنها امام‌جمعه شاخصی باشد که در این خصوص صحبت کرده باشد. امام جمعه کرج گفت: «قطعاً هر دو کشور دوست هستند و نمی‌خواهند که دشمن در این میان میدان‌داری کند و تروریست‌ها در این منطقه حضور داشته باشند. توجه دارید که پاکستان به نیروهای مسلح ما حمله نکرده، به تروریست‌ها در خاک ما حمله کرده. شیطنت را شروع کردند و بعضی حرف‌ها را می‌زنند. اوضاع مرزی هر دو کشور کاملاً تحت کنترل است. هر دو کشور مسئولین‌اش به حاکمیت خودشان اذعان کردند و قبول دارند این را. شیطنت نکنند.»

کاظم صدیقی، امام‌جمعه موقت تهران نیز در خطبه‌های روز گذشته خود هیچ اشاره‌ای به حمله‌ی پاکستان نداشت. صحبت‌های خطیب جمعه تهران به مسئله جنگ غزه و انتخابات پیش رو اختصاص داشت. صدیقی گفت: «مردم همه‌ساله امتحان خود را چندین بار پای صندوق رای پس داده‌اند و دشمنان باید بدانند که این انقلاب با این مردم خداجوی ولایی و شهیدداده برای انتخابات هم بهتر از گذشته مایه آبرو و عظمت کشور و نظام‌شان خواهند شد.» او در بخش دیگری از سخنانش به عملیات موشکی در عراق و سوریه اشاره و اضافه کرد: «سپاه با فرستادن موشک‌ها به صورت همزمان در دو کشور مختلف از جمله ادلب سوریه و اربیل که مواضع صهیونیست‌ها و محل جاسوسی آنها بود، انتقام گرفت. سپاه دو مقر در دو کشور را همزمان مورد هدف قرار داد و ادلب سوریه را از فاصله ۱۲۰۰ کیلومتری زد تا هشداری برای اسرائیل غاصب باشد. می‌توانستیم از کرمانشاه و مسیر نزدیک‌تر اقدام کنیم اما از خوزستان این حمله شروع شد تا به اسرائیل هشدار لازم را بدهیم، چون اسرائیل هم همین فاصله را با ما دارد. ضرب‌شستی از این منطقه شروع شد تا این حیوان چموش در لاک خود فرو رود و جرأت نگاه به ما را نداشته باشد.»

سیدحسن عاملی، امام‌جمعه اردبیل نیز اشاره کوتاهی به مسئله میان ایران و پاکستان داشت اما اشاره‌ای به حمله بامداد پنج‌شنبه نکرد. عاملی گفت: «از اینکه پاکستان اعلام کرد حاضر است با ایران در خصوص تروریست‌ها همکاری کند، موفقیت بزرگی است. حدود ۲۰ سال است که نیروی انتظامی، مرزبانان و مردم بی‌گناه در شهرهای مختلف توسط تروریست‌هایی که در پاکستان لانه کرده‌اند، به شهادت می‌رسند؛ تمام راه‌های دیپلماسی طی شده بود ولی آخرین جنایت که در راسک بود نشان داد که دفاع از جان ملت حرکت دیگری لازم دارد.»

امام جمعه شیراز نیز در خطبه‌های نمازجمعه روز گذشته، مسئله جنگ غزه، سیاست‌های فرزندآوری و خانواده را مدنظر قرار داد و هیچ اشاره‌ای به تحولات شرق کشور نداشت. لطف‌‌الله دژکام در بخشی از سخنان خود گفت: «خشکی آسمان و انقطاع نسل نتیجه کار‌هایی است که ما انجام داده‌ایم و به خاطر گناهان است، بنابراین باید استغفار کنیم، چراکه خداوند متعال بخشاینده است و اگر استغفار کنیم باران از آسمان می‌بارد.»

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی