| کد مطلب: ۱۱۹۰۵

زنجیر پایداری

نشست سخنگویان شورای ائتلاف اصولگرایان با نفی اختلافات داخلی و حمله به رقیبان همراه بود

زنجیر پایداری

در روزهایی که تصمیمات سیاسی در نهادهای نظارتی، اتفاقی مشابه سال ۱۳۹۸ را رقم زده است و معدود اصلاح‌طلبان ثبت‌نام‌کننده برای کاندیداتوری مجلس دوازدهم با مُهر ردصلاحیت روبه‌رو شده‌اند؛ فضای سیاسی کشور را برای برگزاری انتخابات یازدهم اسفند می‌توان تا حدود زیادی اصول‌گرایی دانست؛ به‌گونه‌ای که ظاهر امر اینطور نشان می‌دهد که قرار است یازدهم اسفند انتخاباتی درون‌جریانی بین اصول‌گرایان برگزار شود تا مانند چهار سال گذشته، اکثریت قاطع کرسی‌های قوه مقننه در اختیار اصول‌گرایان بوده و آنها در سیستم یکدست خود، برای آینده کشور تصمیم‌گیری کرده و قانون‌گذاری کنند. در فاصله کمتر از شش هفته باقی‌مانده تا زمان برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس، شورای ائتلاف نیروهای انقلاب که به‌نوعی از جمله تشکل‌های تصمیم‌گیر برای اصول‌گرایان محسوب می‌شود و ریاست آن بر عهده غلامعلی حدادعادل است، روز گذشته اقدام به برگزاری نشست خبری برای اعلام سیاست‌های انتخاباتی خود کرد؛ نشستی که امیر ابراهیم رسولی (مشاور محمدباقر قالیباف، دبیرکل هیئت‌رئیسه مجلس یازدهم سخنگوی شورای ائتلاف) و عبدالحسین روح‌الامینی (نماینده مجلس یازدهم و مسئول کمیته استان‌های شورای ائتلاف) در آن پاسخگوی سوال خبرنگاران بودند. درباره آنچه در این نشست خبری گذشت، می‌توان این‌گونه گفت که به یک ابهام مهم درباره «ارتباط شورای ائتلاف با جبهه پایداری» پاسخ داده شد تا تقریباً تکلیف این جریان با این تشکل اصول‌گرا را روشن کنند. همچنین در این نشست از نظرسنجی‌ها و امیدواری‌هایشان برای افزایش مشارکت سخن گفتند و در پایان سرلیست شورای ائتلاف در شهر تهران معرفی شد.

با جریان غرب‌گرا مقابله می‌کنیم

یکی از موضوع‌های مهمی که در چند ماه اخیر پیرامون اصول‌گرایان به وجود آمده، هجمه‌هایی است که ارکان اصلی جبهه پایداری به چهره‌های شاخص جریان اصول‌گرا از جمله علی لاریجانی، محمدرضا باهنر و محمدباقر قالیباف داشته‌اند. در بخشی از این نشست خبری، دو عضو شورای ائتلاف به سوال خبرنگار هم‌میهن در ارتباط با این موضوع و تعیین‌تکلیف با این جریان واکنش نشان دادند.

ابتدا امیر ابراهیم‌رسولی پاسخ به این سوال را با کنایه به اصلاح‌طلبان آغاز کرد و گفت: «ما در شورای ائتلاف اسیر اختلاف‌افکنی‌های رسانه‌ای و فضای مجازی نمی‌شویم. درباره اینکه افرادی تلاش دارند این اختلاف‌افکنی را انجام دهند می‌گویم شما مسیر خودتان را بروید. آنچه برای ما اصل است، این است که ما در جریان نیروهای انقلاب با هم رقابت نمی‌کنیم، ما با جریان غرب‌گرا مقابله خواهیم کرد. رقابت اصلی ما با این جریان است، با جریانی که خودباوری ندارد و نگاهش به غرب و بیرون است. ما در درون جریان انقلاب بالاخره با هم تعیین‌تکلیف خواهیم کرد، شما نگران اختلاف در جریان انقلاب نباشید، ما آن را حل خواهیم کرد. کمااینکه در انتخابات گذشته هم این اتفاق افتاده است.»

 

رقابتی با جریان انقلاب نداریم

او در ادامه درباره هجمه‌های ایجادشده علیه «لاریجانی، باهنر و قالیباف» توسط جبهه پایداری گفت: «اینکه دوستی راجع به کسی اظهارنظر می‌کند و ایرادی می‌گیرد طبیعی است. اینکه کسی از کسی ایرادی بگیرد به معنی این نیست که ما با هم اختلاف داریم و در یک جلسه نمی‌نشینیم و با هم کار تشکیلاتی انجام نمی‌دهیم. اظهارات رسانه‌ای افراد و صحبت‌هایی که می‌کنند نمی‌تواند کل جریان را بگیرد. مطمئن باشید رقابت شورای ائتلاف با درون جریان انقلاب نخواهد بود.» رسولی ادامه داد: «با جریانی رقابت خواهیم کرد که سال‌ها کشور را در دست داشتند و بدون خروجی همیشه متوقع بودند. در قدرت هستند غر می‌زنند، در قدرت نیستند غر می‌زنند. این فرهنگ غر زدن را یاد گرفته‌اند. موقعی که در قدرت هستند می‌گویند نمی‌گذارند ما کارمان را انجام دهیم. موقعی که در قدرت نیستند، می‌گویند اینهایی که در قدرت هستند چرا اینطورند؟ حرف من این است با هم دور یک میز تلاش کنیم مشکل مردم را حل کنیم. مسئله مردم اظهارنظر آقای فلانی درباره آقای فلان نیست.» 

در ادامه، عبدالحسین روح‌الامینی هم درباره موضوع جبهه پایداری اینگونه واکنش نشان داد: «دور میز شورای ائتلاف شما چهره‌هایی مانند آقای باهنر، ترقی و تقوی را می‌بینید. یک جمع حداکثری از نیروهای انقلاب را داریم. در این یکی دو سال اخیر، به برکت نوآوری و حضور جدی‌تر رسانه و فضای مجازی، شفاف همه فعل و انفعالات ما برخلاف بسیاری از پستوهای سنتی مدعی اصلاح‌طلبی مشخص است. ما شورای ائتلاف نیروهای انقلاب هستیم، چتر گسترده و خیمه بلندی که همه زیر آن جای دارند.»

در بخش دیگر این نشست خبری، روح‌‌الامینی درباره نظرسنجی‌ها و میزان مشارکت احتمالی در انتخابات مجلس گفت: «من چند روز پیش دیداری با برخی مسئولان استانی داشتم، سوال کردم، روی 55درصد عموم بحث داشتند و قاعدتاً در روزهای آینده جلوتر از این هم خواهد رفت. دو برآیند هم در تجمیع نظرسنجی‌ها هفته گذشته داشتیم که مبنی بر این است که بعد از حوادث غزه و پس از آن حوادث کرمان چند درصد به مشارکت عام اضافه شده است. در مجموع صاحب‌نظران مشارکت را بین 50 تا 55درصد می‌دانند.» 

 

فشارپذیر نیستیم مگر اینکه فشار زیاد باشد

دبیر کمیته استان‌های شورای ائتلاف درباره لیست انتخاباتی ائتلاف برای مجلس دوازدهم گفت: «فشار که همیشه از همه جا وجود دارد، اما کسی که فشارپذیر باشد ما نیستیم. ما سعی خود را خواهیم کرد. فرآیند سیاست و سپهر سیاست فراز و فرود زیاد دارد اما نوع دوستانی که ما می‌بینیم، عقد اخوت با کسی نبسته‌ایم مگر اینکه به قول برادران افغانستانی، فشار خیلی زیاد باشد.»

 

سرلیستی قالیباف قطعی است

رسولی نیز درباره این موضوع و همچنین انتخاب سرلیست توضیح داد: «ترکیب لیست هنوز مشخص نیست، اما در اینکه سرلیست چه کسی است؛ بالاخره آقای قالیباف در مجلس یازدهم سرلیست شورای ائتلاف بوده‌اند و ما در این مورد مصمم هستیم و سیاست همین‌گونه خواهد بود و سرلیستی ایشان قطعی است. اما درباره ترکیب باید اجازه بدهیم زمان جلو برود. ما در لیست تهران 4جای خالی قطعی داریم. آقای نادران که اصلاً ثبت‌نام نکرده‌اند، آقای تقوی و میرسلیم از شرط سن انتخاب خارج شده‌اند و آقای خاندوزی هم که به دولت پیوسته‌اند.»

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی