| کد مطلب: ۲۲۰۳۴

نجیب میقاتی: با بزرگ‏ترین موج آوارگان در تاریخ لبنان مواجه شده‌‏ایم

حملات اسرائیل از جنوب لبنان تا بندر یمن

حملات اسرائیل از جنوب لبنان تا بندر یمن

حملات گسترده رژیم اسرائیل به جنوب لبنان و دیگر نقاط غرب آسیا روز گذشته نیز ادامه پیدا کرد. اسرائیل علاوه بر تکرار حملات در ضاحیه جنوبی لبنان، روز یک‌شنبه اهدافی را در دشت بقاع لبنان، اطراف دمشق در سوریه و بندر حدیده و راس عیسی در یمن انجام داد.

روز گذشته همچنین خبر شهادت سردار عباس نیلفروشان، از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حمله اسرائیل به ضاحیه بیروت، رسماً از سوی تهران تایید شد و همچنین حزب‌الله شهادت علی کرکی، از فرماندهان ارشد این گروه در حمله روز جمعه به ضاحیه را تایید کرد. حزب‌الله همچنین در بیانیه‌ای دیگر شهادت شیخ نبیل قاووق، از رهبران ارشد حزب‌الله را نیز تایید کرد.

ارتش رژیم صهیونیستی مدعی شد که در حمله روز جمعه به ضاحیه جنوبی بیروت ۲۰ تن از فرماندهان حزب‌الله لبنان را ترور کرده است. رادیو ارتش رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرد سمیر توفیق دیب، مشاور نصرالله و علی ایوب، مسئول هماهنگی یگان «قدرت آتش» حزب‌الله در حمله روز جمعه ترور شده‌اند.

نجیب میقاتی، نخست‌وزیر پیشبرد امور لبنان، که روز گذشته پس از بازگشت از سفر به نیویورک برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در جلسه اضطراری کابینه شرکت کرده‌بود، خبر داد که بر اثر حملات گسترده اسرائیل به جنوب لبنان، «بزرگ‌ترین موج آوارگان در تاریخ لبنان» شکل گرفته‌است. سازمان امدادرسانی لبنان اعلام کرد ۷۸۰ پناهگاه در حال حاضر پذیرای آوارگان لبنانی هستند و قرار است پناه‌گاه‌های بیشتری تأمین شود.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا ضمن حمایت مجدد از حملات اسرائیل به جنوب لبنان و ترور سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله، تاکید کرد که این جنگ نمی‌تواند امنیت اسرائیل را تامین کند. این مقام ارشد آمریکایی تاکید کرد: «اسرائیل با جنگ گسترده با ایران یا حزب‌الله نمی‌تواند ساکنان شمال اسرائیل را به خانه‌های خود بازگرداند.» او در عین حال گفت: «ما از نزدیک درحال دنبال کردن تحولات هستیم و اگر حزب‌الله، ایران یا دیگر شبه‌نظامیان حاضر در منطقه بخواهند اقدامی علیه اسرائیل انجام دهند، آمریکا باید برای مقابله با آن آماده باشد.»

آماده تسهیل اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ هستیم

نخست‌وزیر لبنان پس از جلسه اضطراری کابینه این کشور از آمادگی دولت لبنان برای اجرایی کردن قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد که در پی جنگ ۳۳ روزه سال ۲۰۰۶ صادر شد، خبر داد. در بخشی از این قطعنامه که ضامن آتش‌بس در جنوب لبنان پس از جنگ ۳۳ روزه است، از نیروهای مسلح غیر از ارتش لبنان و نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد خواسته‌شده‌است که حدفاصل بین خط آبی (خط عقب‌نشینی بعد از پایان اشغال جنوب لبنان در سال ۲۰۰۰) تا شمال رودخانه لیتانی را تخلیه کنند. اجرای این قطعنامه به معنای دور شدن حزب‌الله از مرزهای جنوبی لبنان است.

نجیب میقاتی، نخست‌وزیر پیشبرد امور لبنان، روز گذشته تاکید کرد که وضعیت جاری در جنوب لبنان در حال تبدیل شدن به بزرگ‌ترین موج آوارگی شهروندان در تاریخ این کشور است. نخست‌وزیر لبنان، در پی برگزاری جلسه کمیته اضطراری کابینه لبنان در جمع خبرنگاران گفت: «دولت تلاش می‌کند تا همه آنچه با منابع محدود در توان دارد برای مدیریت بحران روزافزون به کار گیرد.

برآورد می‌شود که نزدیک به یک میلیون نفر آواره می‌شوند که بزرگ‌ترین موج آوارگی در تاریخ لبنان محسوب می‌شود.» او از همه طرف‌هایی که کمک‌های بشردوستانه به لبنان ارسال کرده‌اند تشکر کرد، اما تایید کرد که تعداد آوارگان بیشتر از پیش‌بینی‌ها است. میقاتی با تاکید بر اهمیت هماهنگی برای توزیع کمک‌ها خبر داد که برای تسهیل ورود کمک‌های بشردوستانه بدون تشریفات گمرکی تصمیم‌هایی در دولت اتخاذ شد. وی تاکید کرد که لبنان اقدامات ضدامنیتی در جاده‌ها را تحمل نخواهد کرد و برای حفاظت از اموال خصوصی دست به هر اقدامی می‌زند. او همچنین از تصمیم‌گیری در خصوص کنترل قیمت‌ها و حمایت از مشتریان در جلسه کابینه خبر داد.

میقاتی با اشاره به وضعیت پیچیده لبنان در شرایط کنونی، خواستار تلاش مشترک برای حل و فصل بحران در سطوح بشردوستانه، دیپلماتیک و امنیتی شد. او تاکید کرد که اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد ضروری است و اشاره کرد که ارتش لبنان آماده تسهیل اجرای این قطعنامه است. میقاتی همچنین خبر داد که دولت لبنان درخواست کاخ سفید برای یک آتش‌بس ۲۱ روزه را دریافت کرده‌است که با اجرای آن زمان لازم برای اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ فراهم می‌شود. او با اشاره به وضعیت اقتصادی بحرانی کشور و منابع محدود تاکید کرد که برای تامین نیازهای کشور باید نظارت دقیق بر هزینه‌ها انجام شود. او بار دیگر بر آتش‌بس در همه جبهه‌ها تاکید کرد؛ امری که اجازه می‌دهد کشور به مسائل بشردوستانه و امنیتی رسیدگی کند. میقاتی تصریح کرد: «لبنان به مشروعیت بین‌المللی و سازمان ملل متحد باور دارد.»

حمله اسرائیل به یمن

روز گذشته رسانه‌های عبری‌زبان از حمله هوایی اسرائیل به بندر حدیده و راس عیسی در یمن خبر دادند. به گزارش میدل‌ایست‌نیوز، شبکه خبری المسیره وابسته به انصارالله یمن نیز اعلام کرد که رژیم صهیونیستی یمن را هدف قرار داده است. رژیم صهیونیستی برای دومین بار بندر الحدیده را هدف قرار داد و در پی این حملات، یک مخزن نفت در بندر الحدیده به آتش کشیده شد. سازمان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی همچنین از حمله این رژیم به فرودگاه بین‌المللی الحدیده خبر داد. از طرفی دیگر المسیره گزارش داد که حملات رژیم صهیونیستی یک نیروگاه برق در شهر الحدیده را هدف قرار داد.

بنابر اعلام این رسانه، در حملات رژیم صهیونیستی دو بندر الحدیده و راس عیسی و دو نیروگاه برق الحالی و رأس کثیب هدف حمله قرار گرفتند. نشریه اکسیوس به نقل از مقامات رژیم صهیونیستی نوشت، حمله امروز این رژیم به یمن با هماهنگی فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) صورت گرفته است. شبکه عبری‌زبان کان گزارش داد: مخازن نفتی که در الحدیده یمن مورد حمله جنگنده‌های رژیم صهیونیستی قرار گرفته است، خالی از نفت بوده‌اند؛ چراکه این مخازن قبل از حمله تخلیه شده‌اند. سازمان رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد: ده‌ها جنگنده اسرائیلی در این حمله مشارکت داشتند.

احتمال حمله زمینی اسرائیل به جنوب لبنان

رسانه‌های آمریکایی و اسرائیلی از احتمال حمله زمینی اسرائیل به جنوب لبنان خبر داده‌اند. براساس این گزارش‌ها هنوز تصمیم قطعی از سوی اسرائیل برای این اقدام گرفته نشده‌است. به گزارش میدل‌ایست‌نیوز، شبکه آمریکایی ABC به نقل از مقامات آمریکایی اعلام کرد رژیم صهیونیستی تحرکات مرزی محدودی را در داخل لبنان آغاز کرده یا در آستانه آغاز آن است. این مقامات با اشاره به مدارا و تسامح آمریکا با رژیم صهیونیستی در حال حاضر، اعلام کرد در صورت قطع ارتباط واشنگتن با صهیونیست‌ها، منافع آمریکا در منطقه ممکن است به شدت آسیب ببیند.

از طرفی دیگر روزنامه عبری معاریو به نقل از منابع صهیونیستی اعلام کرد تصمیم عملیات زمینی در لبنان هنوز اتخاذ نشده اشت و ارتش برای این امر آمادگی دارد و در صورت تایید انجام عملیات زمینی در لبنان، این عملیات محدود خواهد بود. در این میان، روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست تصریح کرد، آمریکا به رژیم صهیونیستی توصیه کرد به لبنان حمله نکند و این کشور هشدار داد که حمله زمینی ممکن است نتیجه معکوس در پی داشته باشد.

از طرفی دیگر لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در گفت‌وگو با یوآو گالانت، همتای صهیونیستی خود بر پایبندی واشنگتن بر دفاع از رژیم صهیونیستی تاکید کرد. شبکه NBC به نقل از مقامات آمریکایی اعلام کرد در پی ترور حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در بیروت، پنتاگون در حال بررسی افزایش شمار نیروهای خود در خاورمیانه است.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی