| کد مطلب: ۱۹۷۴۶

کامالا هریس در نظرسنجی‌‏ها پیشتاز است اما آیا ترامپ شانس برنده شدن دارد؟

پیشتازی اندک هریس

پیشتازی اندک هریس

دموکرات‌ها در حالی نخستین روز کنوانسیون ملی حزب دموکرات را سپری کردند که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد کاندیدای آن‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری از رقیب خود پیش است اما این برتری می‌تواند پایدار نباشد.

در شرایطی که حدود یک ماه پیش و همزمان با برگزاری کنوانسیون ملی حزب جمهوری‌خواه، دونالد ترامپ کاندیدای این حزب با اختلاف قابل توجهی در نظرسنجی‌ها پیشتاز بود، کناره‌گیری جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا از رقابت‌های انتخاباتی و ورود کامالا هریس، معاون او به عرصه رقابت‌ باعث شد کمپین دموکرات‌ها جان تازه‌ای بگیرد و شرایط تا حدی به ضرر ترامپ تغییر کند.

مجموعه‌ای از نظرسنجی‌ها برتری هریس بر ترامپ را در حال حاضر تأیید می‌کنند. نظرسنجی‌های واشنگتن‌پست، ای‌بی‌سی‌نیوز و ایپسوس که هفته گذشته برگزار شد از برتری ۳ درصدی کامالا هریس در سطح ملی حکایت دارند. نظرسنجی نیویورک‌تایمز – سیه‌نا نیز حاکی از برتری و روند صعودی آرای کاندیدای دموکرات‌ها در ایالت‌های چرخشی است.

همزمان نظرسنجی مشترک آسوشیتدپرس و نورک نیز ثابت می‌کند واکنش رأی‌دهندگان مستقل و پایگاه رأی دموکرات‌ها به انتخاب هریس به جای بایدن مثبت بوده و مقبولیت عمومی هریس بیش از ۱۰ درصد بیشتر از مقبولیت عمومی بایدن است. برای هریس این یک موقعیت بسیار خوب است؛ به‌ویژه اینکه به‌طور تاریخی محبوبیت کاندیداها پس از پایان کنوانسیون ملی حزب متبوع‌شان روند صعودی به خود می‌گیرد.

با این وجود، زمان زیادی تا ماه نوامبر باقی مانده و تا آن زمان اتفاقات تأثیرگذار زیادی ممکن است رخ دهد. ترامپ نیز در گذشته - وقتی که در نهایت با  ۳ میلیون رأی کمتر در سال ۲۰۱۶ توانست هیلاری کلینتون را شکست دهد یا زمانی که به‌رغم شکست در انتخابات ۲۰۲۰ توانست عملکردی بسیار فراتر از پیش‌بینی نظرسنجی‌ها  داشته باشد - ثابت کرد که نظرسنجی‌ها می‌توانند درست نباشند.

میانگین نظرسنجی‌ها در سطح ملی

مؤسسه‌های افکارسنجی و رسانه‌های مختلفی اقدام به برگزاری نظرسنجی‌ می‌کنند اما روش‌های متفاوت آمارگیری و ضریب خطای متفاوت باعث می‌شود امکان اتکا به تک‌تک آن‌ها وجود نداشته باشد و بعضاً نتایج متفاوتی از نظرسنجی‌ها حاصل شود. در این شرایط، میانگین نظرسنجی‌های معتبر می‌تواند معیار مناسبی برای سنجش وضعیت واقعی یک کاندیدا در سطح ملی و ایالتی باشد.

براساس میانگین نظرسنجی‌های وب‌سایت ۵۳۸ وابسته به ای‌بی‌سی‌نیوز، تا روز ۱۹ آگوست کامالا هریس در سطح ملی با ۴۶/۷ درصد آرا از ترامپ با ۴۳/۸ درصد آرا پیشتاز است که از برتری ۲/۹ درصدی هریس حکایت دارد. وب‌سایت مستقل سیلور بولتین که از سوی مدیر سابق وب‌سایت ۵۳۸ اداره می‌شود، برتری هریس در سطح ملی را ۲/۶ درصد (۴۷/۱ درصد در برابر ۴۴/۶ درصد) برآورد می‌کند.

میانگین نظرسنجی‌های نیویورک‌تایمز نیز فاصله هریس و ترامپ را ۲ درصد نشان می‌دهد که بیشترین اختلاف به نفع هریس از زمان آغاز کمپین انتخاباتی است. در میانگین نظرسنجی‌های وب‌سایت ریل کلیر پلیتیکس (RCP) اختلاف کمتر است و هریس تا روز ۱۹ آگوست با برتری ۱/۵ درصدی از ترامپ پیش است. اگر می‌خواهید یک مقایسه واقعی داشته باشید و بدانید وضعیت آرا چقدر نزدیک است و چگونه ترامپ هنوز شانس بسیار زیادی برای پیروزی دارد، باید توجه کرد که در روز ۱۹ آگوست ۲۰۱۶ هیلاری کلینتون، کاندیدای وقت حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری با ۶ درصد اختلاف در سطح ملی از ترامپ پیش بود و در روز ۱۹ آگوست ۲۰۲۰ که بایدن به‌عنوان کاندیدا به رقابت با ترامپ می‌پرداخت، کاندیدای دموکرات‌ها برتری ۷/۴ درصدی در برابر رقیب خود داشت.

وضعیت در ایالت‌های کلیدی

هرچند نظرسنجی‌ها در سطح ملی از اهمیت زیادی برخوردار است اما سیستم الکتورال انتخابات آمریکا باعث می‌شود نتیجه نهایی انتخابات را نه مجموع آرا در سطح ملی که پیروزی کاندیداها در سطح ایالات‌ها تعیین کند. آرای اکثریت ایالت‌ها با توجه به ترکیب جمعیتی و سوابق رأی دادن قابل پیش‌بینی است و این موضوع سبب می‌شود رقابت اصلی کاندیداها در انتخابات بر سر پیروزی در ایالت‌های چرخشی باشد که وضعیت آرا در آن‌ها بسیار نزدیک است و نتیجه نهایی انتخابات را تعیین می‌کنند.

در این انتخابات، عمده نظرسنجی‌ها ۷ ایالت آریزونا، نوادا، ویسکانسین، میشیگان، پنسیلوانیا، کارولینای شمالی و جورجیا را به‌عنوان ایالت‌های کلیدی و «میدان نبرد» در نظر گرفته‌اند. در این ایالت‌ها وضعیت ترامپ به مراتب بهتر است اما نزدیک بودن آرا و روند رو به رشد آرای هریس در مقابل روند نزولی آرای ترامپ باعث می‌شود تا پیش‌بینی نتیجه این انتخابات در ایالت‌های کلیدی کاری دشوار باشد.

در حال حاضر بر اساس میانگین نظرسنجی‌های RCP تا روز ۱۹ آگوست، در ویسکانسین و میشیگان کامالا هریس به ترتیب با ۱ درصد و  ۲ درصد اختلاف پیشتاز است. در مقابل، دونالد ترامپ در کارولینای شمالی (۱/۲+ درصد) و نوادا (۱/۳+ درصد) و جورجیا (۱+درصد) پیش است. وضعیت آرا در آریزونا و پنسیلوانیا نیز بسیار نزدیک است و هیچ‌کدام از دو کاندیدا برتری محسوسی بر دیگری ندارد.

آمارها ثابت می‌کند تصمیم جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا برای کناره‌گیری از رقابت‌ها تصمیمی درست بوده چراکه در همه نظرسنجی‌ها وضعیت آرای هریس در مقایسه با آرای بایدن پیش از کناره‌گیری با اختلاف چشمگیری بهتر است. دموکرات‌ها امید دارند پس از پایان کنوانسیون ملی حزب دموکرات وضعیت برای آن‌ها در ایالت‌های کلیدی میدان نبرد بهتر شود.

موضوعات یا شخصیت؟

به‌طور جالب توجهی دونالد ترامپ در برخی موضوعات مثل اقتصاد که برای رای‌دهندگان از اولویت‌های مهم است، از کامالا هریس پیش است. در نظرسنجی‌های اخیر ای‌بی‌سی‌نیوز، واشنگتن‌پست و ایپسوس، شهروندان آمریکایی (۴۶ درصد در برابر ۳۷ درصد) می‌گویند در موضوع مدیریت اقتصاد به ترامپ بیشتر از هریس اطمینان دارند.

هریس و ترامپ نگاه‌های کاملاً متفاوتی در زمینه اقتصاد دارند. هریس اخیراً تاکید کرد که حمایت از طبقه متوسط و گسترش آن مهم‌ترین هدفش در صورت پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ خواهد بود. نامزد حزب دموکرات وعده داد که با ارائه لایحه‌ای افزایش قیمت توسط تولیدکنندگان مواد غذایی و خواروبارفروشان را در سطح فدرال ممنوع خواهد کرد.

او گفت که دولتش شرکت‌های بزرگی را که به گرانی دامن می‌زنند، جریمه خواهد کرد. هریس همچنین قول داد که هزینه خانه‌دار شدن مردم را کاهش دهد و به همین منظور به خرید‌اولی‌ها تا ۲۵۰۰۰ دلار برای پیش‌پرداخت خرید کمک کند و نیز برای سازندگان مسکن مشوق‌های مالیاتی در نظر بگیرد. نامزد ریاست‌جمهوری ایالات متحده در عین حال به مردم وعده داد که معافیت‌های مالیاتی برای خانواده‌های با درآمد و متوسط و پایین را افزایش دهد و مانع از تحمیل هزینه بالای داروها به اقشار کم‌درآمد شود.

او همچنین از طرح دونالد ترامپ، رقیب جمهوری‌خواه خود برای افزایش تعرفه واردات کالاهای خارجی انتقاد کرد و آن را اقدامی در جهت تحمیل گرانی بیشتر به مردم آمریکا ارزیابی کرد. در مقابل ترامپ هم طرح هریس را مبنی بر کنترل قیمت‌ها، اقدامی مشابه حکومت‌های کمونیستی توصیف کرد. با این حال آنچه باعث می‌شود هریس در نظرسنجی‌های ملی در مقایسه با ترامپ پیشتاز باشد، تفاوت شخصیت و محبوبیت دو کاندیداست.

زمانی که در این نظرسنجی‌ها از محبوبیت و مقبولیت عمومی هریس پرسیده شد،  ۴۵ درصد از شرکت‌کنندگان اعلام کردند که او را فردی مقبول و محبوب می‌دانند درحالی‌که ۴۴ درصد او را نامحبوب و نامقبول می‌دانستند. در مورد ترامپ اما در شرایطی که تنها ۳۵ درصد او را محبوب و مقبول می‌دانستند، ۵۷ درصد نظری خلاف این داشتند.

از طرفی، در ماه جولای، زمانی که هنوز بایدن در رقابت بود، ترامپ در زمینه «آمادگی ذهنی و جسمی کاندیدا برای ریاست‌جمهوری» ۳۱ درصد از رقیب خود پیش بود اما در حال حاضر در پاسخ به این سوال تنها ۱ درصد از رقیب خود کامالا هریس پیش است.

وقتی از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی پرسیده می‌شود که کدام کاندیدا را صادق‌تر و مورد اعتمادتر می‌یابید، با اختلاف ۱۵ درصد آن‌ها هریس را انتخاب می‌کنند. در پاسخ به سوالاتی مشابه نظیر هوش بیشتر کاندیدا برای ریاست‌جمهوری (۹+ درصد)، فهم مشکلات مردم (۷+ درصد) و نمایندگی ارزش‌های شخصی (۶+ درصد) نیز هریس با اختلاف وضعیت بهتری نسبت به ترامپ دارد.

بازگشت رأی سیاهان به حساب دموکرات‌ها

آخرین روزهای کمپین انتخاباتی جو بایدن در شرایطی سپری می‌شد که ناامیدی فضای کمپین دموکرات‌ها را در بر گرفته بود و حامیان قدیمی و سنتی آن‌ها نظیر سیاهان و رنگین‌پوستان نیز ترجیح می‌دادند از بایدن حمایت نکنند. براساس آخرین برآوردها از میانگین نظرسنجی‌ها، ۸۳ درصد از شهروندان سیاه‌پوست در انتخابات پیش رو به هریس و ۱۱ درصد به ترامپ رای خواهند داد.

در نظرسنجی اخیر نیویورک‌تایمز و سیه‌نا نیز این ارقام تکرار شد و هریس با ۸۴ درصد در برابر ترامپ با ۱۱ درصد در میان رأی‌دهندگان سیاهپوست پیشتاز بود. اهمیت این ارقام به حضور پررنگ سیاهان در ایالت‌های چرخشی بازمی‌گردد. در میشیگان و پنسیلوانیا آرای ترامپ در میان سیاهان افت نزدیک به ۱۰ درصدی داشته و به وضعیتی که او در سال ۲۰۲۰ در این ایالت‌ها داشت، بازگشته است.

در برخی نظرسنجی‌ها ارقام به‌طور معناداری متفاوت است. در آخرین نظرسنجی فاکس‌نیوز، ترامپ ۲۶ درصد آرای سیاهان را از آنِ خود کرده است که عددی تاریخی با توجه به ارقام ثبت‌شده در انتخابات‌های گذشته آمریکا به حساب می‌آید. با این حال، دموکرات‌ها امیدوارند هویت هریس که از پدری اهل جاماییکا و مادری اهل هند است، باعث شود که رنگین‌پوستان در ادامه استقبال بیشتری از او داشته باشند.

شکاف جنسیتی

مردان و زنان در آمریکا نگاه کاملاً متفاوتی به کاندیداها دارند و شکاف جنسیتی در این زمینه کاملاً محسوس است. براساس نظرسنجی شبکه سی‌بی‌اس، درحالی‌که ۴۵ درصد مردان از هریس و ۵۴ درصد از ترامپ حمایت می‌کنند، ۵۶ درصد زنان خواهان پیروزی هریس و ۴۴ درصد آن‌ها خواهان پیروزی ترامپ هستند. از نگاه زنان، هریس کسی است که بیشتر از ترامپ حاضر است «برای مردم بجنگد» و در این زمینه نیز مردان نگاه متفاوتی نسبت به زنان دارند. آمارها نشان می‌دهد زنان در مقایسه با بایدن، اعتماد بیشتری به هریس برای مدیریت امور از جمله اقتصاد و تثبیت حق سقط جنین دارند.

در میان کسانی که معتقدند سقط جنین باید به‌عنوان یک حق قانونی تثبیت شود، ۷۶ درصد گفته‌اند به کامالا هریس رای خواهند داد و ۲۳ درصد نیز می‌خواهند به ترامپ رای بدهند. کامالا هریس در دوره ریاست‌جمهوری بایدن به‌عنوان معاون رئیس‌جمهور نقش مهمی در پیگیری موضوع سقط جنین داشت. او در دوره‌ای که دیوان عالی فدرال رویه حقوقی «رو علیه وید» را ابطال کرد، مواضع مهمی علیه این تصمیم اتخاذ کرد.

  قانون «رو علیه وید» (Roe v. Wade) که در سال ۱۹۷۳ توسط دیوان عالی آمریکا تصویب شد، یکی از تصمیم‌های تاریخی این نهاد قضایی برای به رسمیت شناختن حق سقط جنین در ایالات متحده قلمداد می‌شود. هریس در یکی از سخنرانی‌های خود در این زمینه گفت: «برخی از رهبران جمهوری‌خواه می‌کوشند از قانون به عنوان حربه‌ای علیه زنان بهره‌برداری کنند. به چه جرأتی این کار را می‌کنند. به چه جرأتی به زنان می‌گویند که با بدن خود چه بکنند. به چه جرأتی تلاش می‌کنند مانع حق تصمیم‌گیری زنان در مورد آینده خود شوند. به چه جرأتی تلاش می‌کنند زنان را از حقوق خود و آزادی‌های خود محروم کنند.»

ربکا تریستر؛ نویسنده و روزنامه‌نگار آمریکایی در نیویورک مگزین می‌نویسد: «اینکه ترامپ نسبت به زنان و برای زنان وحشتناک است نیازی به تکرار و توضیح ندارد. با این وجود، کنوانسیون جمهوری‌خواهان دریچه‌ای خیره‌کننده بود که نشان می‌داد آنان تا چه اندازه نسبت به شهرت افتضاح خود در مورد زنان بی‌توجه هستند. در این کنوانسیون، شرکت افرادی به‌عنوان سخنران مانند هالک هوگان کشتی‌گیر حرفه‌ای سابق متهم به آزار خانگی و دِینا وایت کارآفرین و مدیر ورزشی که زمانی از درگیری فیزیکی با همسرش فیلمبرداری شده بود اسفبار بود.

همچنین، در آن نشست زن‌ستیزان دست راستی مانند تاکر کارلسون فعال رسانه‌ای نیز حضور داشتند که منصب خود را در شبکه خبری فاکس‌نیوز به  دلیل اتهامات مرتبط با آزار جنسی از دست داد و زنان را بسیار ابتدایی خوانده بود.   همچنین، فردی چون مت گاتز یکی از نمایندگان جمهوری‌خواه ایالت فلوریدا که متهم به رابطه جنسی با یک خردسال بوده است. درحالی‌که موسیقی صحنه هریس آهنگ آزادی بیانسه بود ترامپ و ونس از ترانه و آهنگ دنیای مرد مردانه است کار جیمز براون استفاده کرده‌اند.»

به نوشته او، «در واقعیت امر، دغدغه جمهوری‌خواهان تولد نوزادان بیش‌تر نیست که اگر چنین بود آنان از اعتبارات مالیاتی کودکان، قانون مرخصی استحقاقی فدرال، مسکن مقرون‌به‌صرفه، برنامه‌های مراقبت روزانه یارانه‌ای و صورتحساب‌های مراقبت‌های بهداشتی مادران حمایت می‌کردند و درمان ناباروری به روش لقاح خارج از رحم را به خطر نمی‌انداختند. دغدغه اصلی جمهوری‌خواهان تسلط بر زنان و بازنویسی دوباره قدرت مردسالار است.»

کنوانسیون ملی چه تأثیری دارد؟

کنوانسیون ملی حزب دموکرات روز دوشنبه ۱۹ آگوست کار خود را آغاز کرد. به‌طور تاریخی، کاندیداها عموماً در دوره برگزاری کنوانسیون ملی که با پوشش رسانه‌ای و تلویزیونی گسترده‌ای همراه است، با بهبود وضعیت در نظرسنجی‌ها مواجه می‌شوند. این برای هریس که با برتری ۱/۵ درصدی نسبت به ترامپ کنوانسیون را آغاز کرد خبر خوبی است اما مقایسه این آمار با سال ۲۰۲۰ نشان می‌دهد که هریس در مقایسه با بایدن وضعیت بدتری در زمان آغاز کنوانسیون دارد. وضعیت آرای او در مقایسه با زمانی که هیلاری کلینتون وارد کنوانسیون شد وضعیت بهتری است؛ با این توضیح که در سال ۲۰۱۶ برای جلوگیری از همزمانی کنوانسیون با بازی‌های المپیک، کنوانسیون ملی حزب دموکرات زودتر و در ماه جولای برگزار شد.

پولیتیکو نوشته است: براساس کتاب «خط زمانی انتخابات‌های ریاست‌جمهوری؛ چگونه کمپین‌ها اهمیت می‌یابند؟» کاندیداهای دموکرات عموماً بعد از کنوانسیون‌های ملی رشد ۴ درصدی را در نظرسنجی‌ها تجربه می‌کنند و برخلاف تصور این رشد موقتی نیست بلکه‌ تا هفته‌های پایانی منتهی به انتخابات هم پایدار است و به کاندیداها کمک می‌کند.

والز محبوب‌تر از ونس

یکی از مزیت‌های کامالا هریس در رقابت با ترامپ، معاونی است که برای خود انتخاب کرده است. تیم والز، فرماندار مینه‌سوتا نامزد معاونت کامالا هریس ۶۰ ساله، متولد نبراسکا و پدر دو فرزند است. او که فارغ‌التحصیل کالج چادرون استیت در نبراسکا است، پیش از ورود به عرصه سیاست، در گارد ملی ارتش خدمت کرده و سپس به‌عنوان معلم مشغول به کار شد.

او به‌عنوان یک سیاستمدار طبقه کارگر با پیشینه‌ای روستایی، گزینه جذابی برای مستقل‌ها و دموکرات‌های میانه‌رو محسوب می‌شود. هایدی هایتکمپ، سناتور سابق داکوتای شمالی، در مصاحبه‌ای با نیویورک‌تایمز گفت که او «شخصی با تجربه‌های زیسته مشابه بسیاری از مردم مناطق روستایی آمریکا» به نظر می‌رسد.  به گزارش فوربس، والز، به‌عنوان فرماندار مینه‌سوتا، با اتخاذ سیاست‌های مترقی در حوزه‌های مختلف اجتماعی و سیاسی، تحولات قابل توجهی را در این ایالت رقم زده است. او با تصویب قوانینی نظیر تأمین وعده‌های غذایی رایگان در دانشگاه‌های دولتی، قانونی‌سازی حق سقط جنین و ممنوعیت درمان‌های تبدیلی، گام مهمی در جهت تضمین حقوق شهروندی و بهبود کیفیت زندگی ساکنان ایالت برداشته است.

در واکنش به انتقادات محافظه‌کاران نسبت به این دستاوردها، والز بر اهمیت تأمین نیازهای اساسی شهروندان و احترام به حقوق فردی تأکید کرده است. علاوه بر این، والز با امضای قانونی مبنی بر اعطای حق رأی به حدود ۵۵ هزار نفر از زندانیان سابق، گامی مهم در راستای احیای حقوق شهروندی این افراد برداشته است. او همچنین در سال ۲۰۲۰، نقش محوری در مدیریت بحران همه‌گیری کووید-۱۹ و اعتراضات ناشی از مرگ جورج فلوید ایفا کرده است. اگرچه برخی از منتقدان، واکنش اولیه او به این اعتراضات را کند ارزیابی کرده‌اند، اما به طور کلی عملکرد والز در این بحران‌ها مورد توجه قرار گرفته است.

والز البته در دوره حضور در مجلس نمایندگان از حامیان حق آزادی در اختیار داشتن سلاح به حساب می‌آمد اما در دوره فرمانداری با قانون‌گذاری در این زمینه و محدود کردن این حق به بررسی سوابق افراد موافقت کرد. در مقابل، جی.دی ونس، نامزد معاونت ریاست‌جمهوری حزب جمهوری‌خواه چهره‌ای نسبتاً نامحبوب و طرفدار سیاست‌های رادیکال است.

او به‌طور کامل با سقط جنین مخالف است. او حتی سقط جنین را در مواردی نظیر تجاوز یا ارتباط با محارم نیز اشتباه می‌داند و معتقد است تنها استثنا زمانی است که جان مادر در خطر باشد. ونس خواهان تکمیل روند ساخت دیوار در مرز جنوبی آمریکا است و اعلام کرده با هرگونه سیاست مماشات در قبال مهاجران غیرقانونی که به هر نحو ممکن خود را به ایالات متحده رسانده‌اند، مخالف است.

طبق نتایج نظرسنجی‌های جدیدی که توسط  ا‌ی‌بی‌سی‌نیوز، واشنگتن‌پست و ایپسوس انجام شده است، تیم والز، نامزد معاونت ریاست‌جمهوری از حزب دموکرات، در مقایسه با همتای جمهوری‌خواه خود، جی‌دی ونس، استقبال مثبت‌تری از سوی عموم مردم دریافت کرده است. ۳۹ درصد از شرکت‌کنندگان نظر مثبتی نسبت به والز به عنوان یک فرد دارند، درحالی‌که ۳۰ درصد نظر منفی دارند. در مقابل، ونس با ۳۲ درصد نظر مثبت و ۴۲ درصد نظر منفی، وضعیت مناسبی ندارد.

این نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که بخش قابل‌توجهی از شرکت‌کنندگان هنوز نظر مشخصی در مورد هیچ‌یک از این نامزدها ندارند؛ ۳۱ درصد برای والز، فرماندار مینه‌سوتا، و ۲۶ درصد برای ونس، سناتور ایالت اوهایو. همچنین، ۵۲ درصد از شرکت‌کنندگان از انتخاب والز توسط کامالا هریس به‌عنوان معاون ریاست‌جمهوری رضایت دارند، درحالی‌که ۴۵ درصد از انتخاب ونس توسط دونالد ترامپ حمایت کرده‌اند. میزان نارضایتی از انتخاب والز ۴۴ درصد بوده و در مقابل، نارضایتی از انتخاب ونس ۵۰ درصد اعلام شده است.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی