| کد مطلب: ۱۳۲۳۳

اروپا باید مجدداً مسلح شود

فیلیپ لگرین

مشاور سابق رئیس کمیسیون اروپا

خطر رو به رشد بازگشت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا به قدرت و تهدیدهای او در خصوص خروج ایالات متحده از پیمان ناتو، باید به مانند یک زنگ بیدارباش برای اروپایی‌ها باشد. کشورهای اروپایی به جای امید بستن به بهترین سناریو‌ها باید نیروی نظامی خود را تقویت کرده و با افزایش هزینه‌ها در این حوزه یک اتحاد دفاعی ایجاد کنند. پیروزی احتمالی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری و بازگشت او به کاخ سفید در ژانویه ۲۰۲۵ تهدید بزرگی برای امنیت اروپا به حساب می‌آید. با توجه به جنگی که در اوکراین جریان دارد، کشورهای اروپایی پیش از اینکه خیلی دیر شود باید اطمینان یابند توانایی دفاع از خود را در مقابل تهاجم احتمالی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه دارا هستند. چشم‌انداز روی کار آمدن یک ترامپ ناخوددار و ناآگاه که از کنار گذاشتن تعهد ایالات متحده به حفظ امنیت اروپا سخن می‌گوید تا اندازه‌ای برای اروپایی‌ها نگران‌کننده است که به نظر می‌رسد آن‌ها نمی‌توانند این مسئله را انکار کنند. پس از پیروزی ترامپ در رقابت‌های انتخابات مقدماتی در ایالت آیووا و نیوهمپشایر، ترامپ مسیر سختی برای تبدیل شدن به کاندیدای نهایی حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ پیش روی خود ندارد. از سوی دیگر، نتایج نظرسنجی‌ها در ایالت‌هایی که رقابت در آن‌ها نزدیک است و نتیجه نهایی انتخابات به آن‌ها بستگی دارد، نشان می‌دهد شکست خوردن بایدن و پیروزی ترامپ یک خطر واقعی است.

در طول دور اول ریاست‌جمهوری، ترامپ بارها کشورهای اروپایی و سایر متحدان آمریکا را به خروج از ناتو تهدید کرد. او توسط برخی مشاوران ارشد خود در حوزه سیاست خارجی قانع شد که دیگر این تهدید را تکرار نکند، اما  رویکرد فعلی ترامپ نشان می‌دهد در صورتی که او دوباره به قدرت برسد، به جای سیاستمداران با تجربه و حرفه‌ای، بله‌قربان‌گو‌ها را در اطراف خود جمع خواهد کرد. هرچند برخی استدلال می‌کنند که خروج آمریکا از ناتو نیاز به تأیید کنگره دارد و کنگره چنین تصمیمی را تأیید نخواهد کرد اما واقعیت این است که ترامپ می‌تواند بدون خروج رسمی از این ائتلاف، عمل به تعهداتش در دفاع از کشورهای اروپایی را به کلی کنار بگذارد. او البته به همین مسئله که «آمریکا برای دفاع از یک کشور اروپایی» که تحت حمله روسیه قرار گرفته «به میدان نخواهد آمد» اکتفا نکرده بلکه اکنون در کارزارهای انتخاباتی خود می‌گوید روسیه را «تشویق» خواهد کرد که «هر غلطی می‌خواهد با آن‌ها بکند» اگر حاضر نباشند به اندازه کافی صرف هزینه‌های دفاعی کنند. کشورهای اروپایی نیاز است که به جای دل بستن به وقوع بهترین سناریوی ممکن یعنی پیروزی بایدن و تداوم روند حمایت آمریکا از اوکراین و اجرایی شدن تعهدات واشنگتن در راستای امنیت اروپا، خود را آماده وقوع بدترین سناریو کنند. به‌طور ایده‌آل، این آماده‌سازی باید از مدت‌ها قبل آغاز می‌شد؛ از زمان اشغال شبه‌جزیره کریمه توسط پوتین در سال ۲۰۱۴ یا  دست‌کم پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ‌۲۰۱۶. اگر ایده تشکیل اتحادیه دفاعی برای اروپا یک دهه قبل مطرح شده بود و مورد توجه قرار می‌گرفت، اکنون اروپایی‌ها می‌توانستند از وجود چنین اتحادی بهره‌مند باشند. در شرایطی که نمی‌توان زمان را به عقب بازگرداند، حرکت نکردن در مسیر آماده‌سازی برای بدترین سناریو‌ها یک بی‌مسئولیتی واقعی خواهد بود.

برای شروع، اروپا باید تلاش‌ها برای حمایت از اوکراین را تقویت کند. با حضور جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان، اجازه افزایش ۶۰ میلیارد دلاری حمایت‌های آمریکا از اوکراین به بایدن داده نشده و اوکراین با کمبود سلاح و تجهیزات در میدان نبرد مواجه است. خوشبختانه اروپا اخیراً توانست بسته ۵۴ میلیارد دلاری حمایت از اوکراین را تصویب کند اما باید اروپا برای مدت‌زمان طولانی‌تری حمایت از اوکراین را تضمین کند؛ حتی اگر مخالفانی مانند ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان مانع این امر هستند باید ۲۶ کشور دیگر در تصمیمی جمعی از این مانع عبور کنند و به تجهیز اوکراین با آنچه این کشور نیاز دارد بپردازند. روشن است که اگر روسیه در اوکراین شکست نخورد، پوتین حمله به دیگر کشورهای اروپایی را نیز در دستور کار قرار خواهد داد. مسکو همزمان با حمایت از احزاب راست و چپ افراطی در کشورهای اروپایی به تضعیف آن‌ها از درون می‌پردازد و هکرهای روسی نیز زیرساخت‌های اروپا را هدف قرار می‌دهند. در این شرایط گام بعدی باید افزایش قابل توجه بودجه نظامی و تقویت توان دفاعی هر کدام از کشورها باشد. از دیگر تبعات منفی نبود چتر امنیت هسته‌ای آمریکا به معنای آن است که در اروپا (که فقط دو کشور فرانسه و بریتانیا از سلاح هسته‌ای برخوردارند) تعدادی از کشورها به فکر توسعه سلاح هسته‌ای و تأمین امنیت خود خواهند بود.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی