| کد مطلب: ۲۳۶۱۷

افتتاح دبیرستان علی دهباشی در ماژینِ دره‌‏شهرِ ایلام

مدرسه بخارا

مدرسه بخارا

«مدرسه علی دهباشی بخارا»، نام دبیرستان شش‌کلاسه‌‌ی دخترانه‌ای است که به همت انجمن حمایت از توسعه فضاهاى آموزشی و فرهنگى حامی و دو نفر از حامیان قدیمی این انجمن؛ افسانه هدایتی و همسرش مجتبی محمودهاشمی در شهر ماژین یکی از شهرهای شهرستان دره‌شهر استان ایلام، آغاز به‌کار کرد و روز شنبه ۲۸ مهرماه آیین افتتاحیه‌ای برای آن برگزار شد.

«مدرسه علی دهباشی بخارا»، نام دبیرستان شش‌کلاسه‌‌ی دخترانه‌ای است که به همت انجمن حمایت از توسعه فضاهاى آموزشی و فرهنگى حامی و دو نفر از حامیان قدیمی این انجمن؛ افسانه هدایتی و همسرش مجتبی محمودهاشمی در شهر ماژین یکی از شهرهای شهرستان دره‌شهر استان ایلام، آغاز به‌کار کرد و روز شنبه ۲۸ مهرماه آیین افتتاحیه‌ای برای آن برگزار شد.

نام‌گذاری این دبیرستان دخترانه به‌نام علی دهباشی، روزنامه‌نگار، ادب‌پژوه، نویسنده و سردبیر مجله‌ی «بخارا» حاصل تلاش حامیان انجمن حامی در مسیر قدردانی از زحمات مردی است که به گفته و عقیده‌ی بسیاری، سال‌های‌سال است که بی‌هیچ‌ ‌ادعایی خدماتی ارزنده به فرهنگ‌وهنر ایران‌زمین ارائه کرده است. آن‌ها این مدرسه را وقف مردی کرده‌اند که معتقدند زندگی خود را وقف فرهنگ این سرزمین کرده است و این کار را قدم کوچکی در راستای قدردانی از این زحمات می‌دانند.  

پاسداشتی برای پاسدار فرهنگ ایران

علی دهباشی را بسیاری آینه‌ی فرهنگ ایران‌زمین در ۴۰ سال اخیر می‌دانند و معتقدند او به‌قول دوستان دور و نزدیکش به‌تنهایی به‌اندازه یک وزارتخانه کار کرده است. دهباشی که از سال ۱۳۶۹ به‌مدت هفت سال سردبیر ماهنامه «کِلک» بود و از شهریورماه ۱۳۷۷ سردبیری مجله «بخارا» را برعهده گرفت، یکی از فعالیت‌هایش در طول سال‌های اخیر، پاسداشت اهالی فرهنگ؛ آنان که نسل جوان امروز به‌خوبی نمی‌شناسندشان، در قالب «شب‌های بخارا» بوده است.

کسانی که دهباشی، آثار قلمی و چهره‌شان را از زبان همسانان‌شان در آینه فرهنگ نشان داده است و ازجمله نمونه‌های آن می‌توان به «جشن هشتادسالگی رضا سیدحسینی»، «جشن پنجاهمین سال فعالیت‌های هنری کامبیز درم‌بخش»، «جشن صدوبیست سالگی تولد ملک‌الشعرای بهار»، «جشن هشتادسالگی باستانی پاریزی» و... اشاره کرد. برگزاری نخستین شب از این شب‌ها به ۲۲ دی‌ماه ۱۳۸۴ برمی‌گردد که در خانه‌ هنرمندان برگزار شد و به بزرگداشت رابیندرانات تاگور،‌ شاعر بزرگ هند و برنده‌ جایزه نوبل اختصاص داشت. به‌عقیده بسیاری، کوتاهی ما در شناساندن بزرگان و آثار آن‌ها به نسل جدید اظهرمن‌الشمس است و باید بپذیریم که علی دهباشی با برپا کردن این شب‌ها، کمر به جبران این کمبودها بسته است. 

انجمن حامی؛ حامی برقراری عدالت آموزشی 

انجمن حامی، حامی توسعه‌ی فضاهای آموزشی و فرهنگی در حالی به وجود آمد که بنیان‌گذارانش ضرورت ساخت فضاهای آموزشی برای اقشار آسیب‌‌پذیر در مناطق کم‌برخوردار را به‌عنوان یک نیاز احساس کردند و به این نتیجه رسیدند که سازندگی در کشور به همراهی و همدلی جمعی نیازمند است. آن‌ها سعی کردند تشکلی را به وجود بیاورند که کمک‌های معنوی و مادی علاقه‌مندان را جمع و سازماندهی کرده و با کارشناسی و نیازسنجی، صرف ساخت مدرسه در مناطق محروم کنند و با این اندیشه، انجمن را در سال ۱۳۸۰ به ثبت رساندند.

حامی از سال ۱۳۸۸ با تفکر ایجاد پایگاهی فرهنگی با هدف فراهم آوردن امکانی برای ابراز وجود و کشف استعداد کودکان، ساخت و تجهیز کتابخانه‌های روستایی را به فهرست فعالیت‌های خود افزود و از آن‌جایی که بنیان‌گذارانش معتقد بودند، آموزش در زندگی کودکان هر مرزوبوم نقشی حیاتی دارد و درواقع کوتاه‌ترین راه کاهش فقر است، از سال ۱۳۹۱ به توانمندسازی کودکان از مسیر آموزش روی آوردند.   

افسانه هدایتی و همسرش مجتبی محمودهاشمی، دو نفر از حامیان قدیمی انجمن حامی از سال ۱۳۹۵ با این نگاه به انجمن پیوستند که باید اندوخته‌ شخصی‌شان را صرف توسعه فضاهای آموزشی و فرهنگی در مناطق محروم و محل زندگی اقشار آسیب‌پذیر کنند. آن‌ها در سال ۱۳۹۶، با کمک انجمن حامی، هم‌زمان با درگذشت زنده‌یاد مریم میرزاخانی، مدرسه‌ای را به‌نام او در روستای ایتکِ شهرِ سرباز استان سیستان‌وبلوچستان بنا گذاشتند.

مدرسه‌ای که طبق روال کاری انجمن حامی در طول هفت سال گذشته به پشتیبانی از آن نیز پرداخته‌اند. افسانه هدایتی و همسرش، از دو سال پیش تصمیم به راه‌اندازی مدرسه‌ای در ماژین یکی از شهرهای شهرستان دره‌شهر استان ایلام گرفتند. آن‌ها که سابقه آشنایی و دوستی‌شان با علی دهباشی به سال‌ها پیش برمی‌گردد، تصمیم گرفتند به پاس سال‌های‌سال زحمتِ او برای فرهنگ‌وهنر ایران، این مدرسه را به نام او بنیان بگذارند.

طی صحبت افسانه هدایتی و مجتبی محمودهاشمی با علی دهباشی، او ابتدا با ثبت این مدرسه‌ به‌نام خودش مخالف می‌کند و پیشنهاد می‌دهد نام «مجله‌ی بخارا» بر آن گذاشته شود. نتیجه‌ی نهایی اما قید نام «علی دهباشی بخارا» بر مدرسه‌ی مذکور می‌شود که از ابتدای مهرماه آغاز به‌کار کرده است و روز شنبه، ۲۸ مهرماه آیین افتتاحیه‌ای برای آن برگزار شد.  

افسانه قربانی، مدیرعامل و یکی از مؤسسان انجمن حمایت از توسعه فضاهاى آموزشی و فرهنگى حامى با ملی خواندن فعالیت‌های این انجمن ضمن تمرکز آن بر استان‌های سیستان‌وبلوچستان و ایلام، پروژه ساخت «مدرسه علی دهباشی بخارا» را یکی از ۳۰ پروژه احداث‌شده در ایلام می‌داند و به چهار سالن ورزشی ویژه دختران که انجمن حامی زیر نظر اداره‌کل آموزش‌وپرورشِ استان ایلام راه‌اندازی و تجهیز کرده است، اشاره می‌کند.

قربانی یکی از فعالیت‌های انجمن حامی را پشتیبانی از مدارس احداث‌شده پس از بنا کردن آن‌ها می‌خواند و به فرازوفرودهایی اشاره می‌کند که مدارس پس از احداث با آن مواجه می‌شوند و برای گذر از این فرازوفرودها به فعالیت‌ کارگروه‌های تخصصی از جذب مشارکت تا روابط‌عمومی و منابع انسانی نیازمندند. این پشتیبانی از ارسال تجهیزات ورزشی تا کتب کمک‌آموزشی و تجهیز کتابخانه‌های مدارس را دربرمی‌گیرد. ضمن این‌که پشتیبانی انجمن حامی از مدارسی که می‌سازد، تنها شامل پشتیبانی فیزیکی نیست و به‌عنوان مثال افزایش سطح کیفی دانش معلمان نیز بخش دیگری از پشتیبانی محسوب می‌شود.

تجهیز کتابخانه‌های مدارس غیر -مدارسی که توسط خود انجمن حامی ساخته نشده است- نیز ازجمله دیگر فعالیت‌های این انجمن است. قربانی همچنین به فعالیت داوطلبانه اعضای انجمن حامی اشاره می‌کند و می‌افزاید، تنها ۱۲ نفر از اعضای این انجمن، اعضای موظف و باقی که به حدود ۱۳۰ نفر می‌رسند، اعضای داوطلب هستند. ساخت ۶ کتابخانه، ۶ سالن ورزشی و ۸۰ مدرسه تنها بخشی از فعالیت‌های انجمن حامی در طول ۲۳ سال فعالیت رسمی‌اش است که بیشترین فعالیت خود را با توجهی ویژه بر دختران در جنوب استان سیستان‌وبلوچستان در منطقه دشتیاری در قالب ساخت مدرسه‌ و کتابخانه‌، سپس در استان ایلام در قالب ساخت سالن‌های ورزشی متمرکز کرده است.

مناطقی که می‌توان کم‌برخوردارترین‌ها از امکانات آموزشی و فرهنگی قلمدادشان کرد. علی دهباشی که زمانی در قالب «شب‌های بخار» اقدام به برگزاری «شب حامی (انجمن حمایت از توسعه فضاهای آموزشی و فرهنگی)» در مهرماه ۱۳۹۸ و «شب حامیان حامی (به مناسبت بیست‌ودومین سالگرد فعالیت انجمن حامی)» در دی‌ماه ۱۴۰۲، اکنون شاهد برگزاری پاسداشتی برای خود توسط این انجمن و ناگذاری مدرسه‌ای به‌نامش توسط دو نفر از حامیان قدیمی انجمن حامی است. 

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی