| کد مطلب: ۱۳۶۸۰

تدلاسو در لیگ جزیره

تاد بولی شاید تصمیم بگیرد سرمربی بسکتبال گلدن استیت را به‌‏عنوان سرمربی تیم فوتبال چلسی منصوب کند

تدلاسو در لیگ جزیره

باشگاه چلسی روزهای عجیبی را پشت سر می‌گذارد. کمتر پیشگویی در دنیا می‌توانست روزهایی را ببیند که یک حمله نظامی در قلب اروپا رخ دهد و همین اتفاق تلخ، روی یک باشگاه فوتبال نیز تاثیر منفی بگذارد. متن این خبر که حمله نظامی روسیه به اوکراین، باشگاه چلسی را به‌هم ریخت، به یک شوخی می‌ماند اما حقیقت دارد. ماجرا از این قرار است که به‌دلیل ارتباط و مراوده مالی رومن آبراموویچ، مالک وقت باشگاه چلسی با ولادیمیر پوتین، دولت بریتانیا تصمیم به اخراج مالک روسی این باشگاه لندنی گرفت تا یک آمریکایی متمول جایگزین او شود. تاد بولی، فردی است که کمتر از یک‌سال پیش جانشین آبراموویچ شد و با تصمیمات عجیب همه را شوکه کرد. او که نتوانست چلسی را به روزهای خوب برگرداند شاید دست به یک تصمیم غیرمنتظره دیگر بزند و «استیو کر»، سرمربی موفق بسکتبال گلدن استیت وریرز را به‌عنوان سرمربی فوتبال چلسی معرفی کند. همان اتفاقی که مشابه‌اش در سریال پرمخاطب «تدلاسو» رخ داد. هرچند تدلاسو در آن سریال به‌عنوان یک فرد بی‌تجربه، موفق شد اما شاید سرنوشت مشابه در واقعیت، کمی متفاوت رقم بخورد.

 

مربی بسکتبال با الگوبرداری از پپ

بسیاری تصور می‌کنند «استیو کر»، سرمربی تیم‌ملی بسکتبال آمریکا با فوتبال ناآشناست، اما چنین نیست. «استیو کر»، نه‌تنها خودش از علاقه‌مندان به فوتبال روز اروپاست بلکه الگوی ذهنی او براساس تفکرات پپ گواردیولا در بارسلونا و منچسترسیتی شکل گرفته است. درواقع پاس‌های متعدد تیم گلدن‌استیت برگرفته از تفکر استیو کر و الگو گرفتن او از گواردیولاست. هرچند سال‌ها از آخرین فصل هنرنمایی‌های بارسلونای پپ گواردیولا در فوتبال می‌گذرد، با این حال میراث این تیم هنوز در ورزش پابرجاست و گلدن‌استیت وریرز یکی از نمونه‌های آن است. نسل (داینستی) طلایی وریرز طی یک‌دهه اخیر با اختلاف موفق‌ترین تیم NBA بود و در این‌مدت با رهبری استفن کری، چهار بار در بزرگترین لیگ بسکتبال جهان قهرمان شده است. ستاره گلدن استیت در یکی از مصاحبه‌هایی که پس از آل‌استار انجام داد، به خبرنگار موندو دپورتیوو در مورد تاثیر بارسلونا روی نسل طلایی گلدن‌استیت توضیحاتی ارائه داد: «ویدئوهای آن تیم را می‌دیدیم و نام سبک‌شان تیکی تاکا بود. دیدن آن تصاویر برای ما فوق‌العاده بود، آنها نمونه‌ای عالی از حرکت بدن و توپ داخل زمین بودند. سبک بازی سیال و پویا داخل زمین همراه با ریتم و هماهنگی، از مهم‌ترین نکاتی بود که در آن ویدئو‌ها می‌دیدیم. ما سبکی در بسکتبال داشتیم که در اجرا کردن آن استاد بودیم و آن را طی 10 سال به تکامل رساندیم».  استیو کر، سرمربی گلدن استیت هم قبلاً در مورد تیکی‌تاکا گفته بود: «برای نشان‌دادن اهمیت مالکیت توپ، ویدئوهایی از تیکی تاکا را به بازیکنان نشان می‌دادم. میان فوتبال یا آن‌طور که ما می‌گوییم «ساکر»، شباهات‌هایی وجود دارد.»

 

تصمیمات عجیب تاد بولی

برخی تصور می‌کردند با خرید چلسی توسط تاد بولی که سرمایه‌گذار مطرحی است، مشکلات چلسی برطرف می‌شود و آنها بار دیگر می‌توانند در جمع بزرگان رقابت کنند. براساس آنچه نشریه دیلی‌میل منتشر کرده تا این لحظه شرکت تحت مدیریت تاد بولی فقط طی 18 ماه، ضرری 653 میلیون پوندی معادل 750 میلیون یورو را متحمل شده است. باشگاه چلسی نیز به‌طور متقابل طی این مدت ۹۰ میلیون پوند معادل ۱۰۴ میلیون یورو ضرر مالی دیده است. به این ترتیب این ارقام می‌تواند روی بحث فیرپلی مالی چلسی در آینده‌ای نزدیک و در فصل نقل و انتقالات آتی تاثیر جدی بگذارد و باعث مشکلاتی برای آبی‌های لندن شود. همچنین تاد بولی تصمیمات عجیبی طی 18 ماه اخیر گرفته که حالا شایعه مربیگری استیو کر در تیم فوتبال چلسی، هواداران این باشگاه را شگفت‌زده نمی‌کند. این ایده در سر تاد بولی نهفته است که استیو کر می‌تواند مثل «تد لاسو» سریال معروف که با پشتیبانی «اپل» ساخته شد، به موفقیت برسد. چرا بسیاری چنین تشبیهی را به کار بردند؟ چون داستان سریال درباره مردی است که از دنیای فوتبال آمریکایی، به دنیای فوتبال انگلستان کشیده می‌شود. او مربی یک تیم فوتبال آمریکایی شکست‌خورده است و به انگلستان می‌آید تا یک تیم فوتبال را به‌همراه دوست خودش، مربیگری کند. هرچند استیو کر، مربی شکست‌خورده در بسکتبال نیست اما مربی‌ای است که نامش از دایره خارج از فوتبال مطرح شده است. از دیگر تصمیمات عجیب تاد بولی این است که علاقه زیادی به جذب بازیکنان و کادر فنی از باشگاه برایتون دارد به‌طوری‌که در دوران مالکیت تاد بولی در چلسی ۱۱نفر از بازیکنان یا اعضای باشگاه برایتون به چلسی پیوسته‌اند که شامل گراهام پاتر، بیلی رید، بیورن هامبرگ، برونو سالتور، بن رابرتز، کایل مک‌آولی، پل وینستنلی، رابرت سانچز، مارک کوکوریا، مویزس کایسدو و سم جیول بوده‌اند!

 

یک ایرانی رقیب تصمیمات بولی

پس از تصاحب چلسی توسط کنسرسیوم تحت هدایت تاد بولی، گروه کلیرلیک کپیتال 877 میلیون پوند به‌صورت خالص در این باشگاه هزینه کرده است. به نقل از گاردین؛ وقتی تاد بولی مالکیت چلسی را در اختیار گرفت، در کنار هزینه‌های هنگفت نقل‌وانتقالاتی، با ذوق بالایی در مورد تغییرات فوتبال انگلیس صحبت می‌کرد. او بدون هیچ سانسوری از تغییرات اساسی در فوتبال انگلیس می‌گفت و عقیده داشت، فوتبال انگلیس می‌تواند از فوتبال آمریکایی الگو بگیرد. هرچند هواداران چلسی از حضور یک مالک آمریکایی شوکه نشدند، چراکه اگر گروه 777 پارتنرز مالکیت اورتون را تصاحب کنند، تقریباً نیمی از باشگاه‌های لیگ‌برتری متعلق به آمریکایی‌ها خواهد بود. هرچند تاد بولی هنوز آنطور که باید، نتوانسته رضایت اعضای هیئت‌مدیره و سایر سهامداران را کسب کند و بسیاری بر این عقیده هستند که همین اختلافات شاید مشابه اتفاقاتی شود که باشگاه لیورپول را در سال 2010 تا آستانه نابودی برد. بولی همچنان نقش اصلی مدیریت در چلسی را دارد اما یک ایرانی، اختلاف شدیدی با او دارد. صحبت از بهداد اقبالی است که در پشت پرده نقش پررنگی دارد. بهداد اقبالی باعث شده، بولی نقش کمتری در باشگاه ایفا کند. درحقیقت با وجود حضور بولی در جلسات باشگاه‌ها و اسپانسرها، چلسی به‌صورت مشارکتی اداره می‌شود. حامیان بهداد اقبالی می‌گویند، ایده‌های تاد بولی با شکست مواجه شده و این‌همه هزینه سنگین، باشگاه را به‌سمت ورشکستگی مطلق خواهد برد. بهداد اقبالی می‌گوید، بسیار زشت است که باشگاه را از آبراموویچ خریداری کردند و حالا آنها کسانی باشند که چلسی را به‌سمت سقوط می‌برند. اما بهداد اقبالی کیست؟ او ۴۶ ساله ساکن لس‌آنجلس آمریکاست و تابعیت آمریکایی دارد. بهداد دارای مدرک لیسانس مدیریت بازرگانی از دانشگاه برکلی کالیفرنیاست. اقبالی به‌همراه ژوزه فیلیسیانو، کمپانی سرمایه‌گذاری «کلیرلیک کپیتال» را در سال ۲۰۰۶ تاسیس کرد و از آن‌زمان بر رشد گسترده این شرکت سهامی خاص از پایگاهش در سانتا مونیکا، کالیفرنیا، نظارت داشته است. این شرکت که در زمینه نرم‌افزار و محصولات صنعتی سرمایه‌گذاری کرده، 43 میلیارد دلار گردش مالی دارد. اقبالی که به‌عنوان مدیر این هلدینگ فعالیت می‌کند، توانست با پیروزی در مزایده 60 درصد سهام چلسی را به‌دست بیاورد. طبق گزارش نشریه «فوربس»، ارزش دارایی خالص بهداد اقبالی 4/3میلیارد دلار برآورد شده است و در رتبه ۸۸۸ ثروتمندترین افراد جهان قرار دارد.

 

تاثیر جنگ روسیه و اوکراین در باشگاه چلسی

اما چرا باشگاه چلسی با چنین بحران و حواشی عجیبی روبه‌رو شد؟ در پی حمله نظامی روسیه به اوکراین، دولت بریتانیا رومان آبراموویچ، مالک باشگاه چلسی لندن را در فهرست اشخاص و نهادهای موردتحریم این کشور قرار داده است.

رومان آبراموویچ نزدیک به ۲۰ سال مالک باشگاه چلسی بود و با این تیم و البته هزینه‌هایی که کرد، قهرمانی در لیگ‌قهرمانان اروپا، لیگ‌برتر جزیره و همینطور جام‌حذفی را به ارمغان آورد. با این حال پارلمان و دولت بریتانیا به‌دلیل ارتباط این تاجر روس با پوتین، جریمه سختی برایش درنظر گرفتند و اموال و دارایی‌های آبراموویچ در این کشور را مسدود کردند. رومان آبراموویچ نیز به‌عنوان یکی از اُلیگارش‌‌های روسی، شامل این تحریم شده است. حال باید دید اتفاقات عجیب دو سال اخیر در دنیا که روی سرنوشت باشگاه چلسی هم تاثیر گذاشته، آیا می‌تواند یک مستند چندقسمتی را به حقیقت تبدیل کند یا خیر.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی