تخصیص ۱۲ هزار میلیارد ریال اوراق مرابحه برای تکمیل راهآهن اردبیل-میانه
با پیگیری استاندار اردبیل و مجمع نمایندگان، ۱۲ هزار میلیارد ریال از طریق اوراق مرابحه بانکهای تجارت و ملت برای تکمیل راهآهن اردبیل-میانه تأمین شد. این اعتبار مکمل تزریق ۳ هزار میلیارد ریالی پیشین است.

به گزارش هم میهن آنلاین و به نقل از ایرنا، دستور تخصیص این میزان اعتبار در راستای جدیت دولت برای تکمیل پروژه راهآهن اردبیل - میانه و با پیگیریهای مستمر استاندار اردبیل و مجمع نمایندگان استان اخذ شده است.
بنا به این گزارش، مسعود امامی یگانه استاندار اردبیل برای نهایی کردن این فرآیند، در نشستهای جداگانهای با هادی اخلاقی مدیرعامل بانک تجارت کشور و فرشید فرخنژاد مدیرعامل بانک ملت کشور، موافقت نهایی برای تأمین این مبلغ از طریق اوراق مرابحه را جلب کرد.
بنا به اعلام استانداری اردبیل، این اقدام پس از اخذ دستور از سازمان برنامه و بودجه در تهران و بهعنوان مکمل اعتبار سه هزار میلیارد ریالی که پیشتر بهطور نقد تخصیص یافته بود، صورت میگیرد.
استاندار اردبیل اعلام کرد: با توجه به اینکه پروژه راهآهن اردبیل - میانه به مراحل پایانی پیشرفت فیزیکی رسیده است، این اعتبار نقشی حیاتی در شتاب به تکمیل باقیمانده پروژه ایفا خواهد کرد.
مشخصات فنی و اجرایی راه آهن اردبیل ـ میانه
عملیات اجرایی راهآهن اردبیل- میانه به طول ۱۷۵ کیلومتر از سال ۱۳۸۴ آغاز شد اما سالها راکد ماند تا این که مسئولان دولت یازدهم عملیات اجرایی آن را از سر گرفتند و در دولت دوازدهم نیز کار تا مرحله پایانی پیش رفت اما به سرانجام نرسید.
تکمیل ساخت راهآهن اردبیل- میانه که جزو سختترین طرحهای ریلی کشور به شمار میرود، با پیگیری مسئولان امر در سال های اخیر سرعت گرفته و با وجود تنگناهای اعتباری اقدامات زیرسازی و ریلگذاری آن آغاز شده است.
بنا به اعلام مسئولان شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، تاکنون ۱۳۵ کیلومتر از پروژه ۱۷۵ کیلومتری راهآهن اردبیل ـ میانه به صورت ۱۱۰ کیلومتر از سمت اردبیل و ۲۵ کیلومتر از سمت میانه ریلگذاری شده است.
این خط ریلی پس از نزدیک ۲ دهه از آغاز عملیات ساخت، افزایش پیشرفت فیزیکی در چند سال اخیر در آستانه تکمیل شده و افتتاح قرار گرفته است.
مشخصات این پروژه ریلی کشور که در ۱۲ قطعه در حال اجرا است، شامل ۳۵ درصد منطقه کوهستانی و سختگذر، ۴۵ درصد تپه ماهور و ۲۰ درصد دشت است.
همچنین مرتفعترین پل ریلی کشور به ارتفاع ۸۱ متر، ۲۷ کیلومتر تونل و بازگشایی هفت کیلومتر گالری از دیگر مشخصات فنی این پروژه به شمار میرود که تکمیل و احداث آن را در زمره دشوارترین پروژههای عمرانی کشور قرار داده است.
به گفته مسئولان امر، در پروژه راهآهن اردبیل- میانه ۶۲ دستگاه تونل به طول ۲۳ هزار و ۸۱۰ متر، چهار کیلومتر پل درهای بزرگ، سه کیلومتر پل آبرو و ۱۰ دستگاه گالری به طول چهار کیلومتر اجرا شده است.
حجم عملیات اجرایی این خط ریلی بسیار گسترده بوده و برای تکمیل آن حدود ۳۵ هزار تن مصالح فلزی همچون آهنآلات، میلگرد، کابل و حدود ۲۲۰ هزار تن سیمان مورد استفاده قرار گرفته است.
وزیر راه شهرسازی در جریان سفر بهمن ماه سال گذشته خود به استان اردبیل وعده داد که سه هزار میلیارد ریال از اعتبارات امسال به این پروژه تزریق شود و برای سال آینده هم تفاهم شده است که ۱۵ هزار میلیارد ریال سازمان برنامه و بودجه پرداخت کند، حدود پنج هزار میلیارد ریال هم از محل منابع مولدسازی تامین شود.
ساخت راهآهن اردبیل- میانه که جزو سختترین طرحهای ریلی کشور به شمار میرود، پیش از سال ۹۴ با کندی پیش میرفت، اما با پیگیری مسئولان امر این طرح سرعت گرفت و با وجود تنگناهای اعتباری اقدامات زیرسازی و ریلگذاری آن تسریع شد.
مشخصات این پروژه ریلی که در ۱۲ قطعه در حال اجرا است، شامل ۳۵ درصد منطقه کوهستانی و سختگذر، ۴۵ درصد تپه ماهور و ۲۰ درصد دشت است.
استان مرزی اردبیل میتواند در ترانزیت بار و کالا به همسایگان شمالی نقش موثری داشته باشد، این امر بهویژه در چهارچوب سیاست همسایگی و گسترش تعامل با کشورهای منطقه حائز اهمیت است و از این جهت عملیات اجرایی راهآهن اردبیل - میانه سرعت گرفتهاست.
مراحل مطالعاتی ادامه این خط ریلی و اتصال آن به نقطه مرزی در پارسآباد ادامه دارد و با اجرای آن، کشورمان نقش بسزایی در ترانزیت و حمل و نقل شمال ـ جنوب ایفا خواهد کرد.
نکته مهم اجرای خط آهن اردبیل به مغان این است که به لحاظ جغرافیایی فاصله اردبیل تا پارسآباد از نظر توپوگرافی پیچیدگی زیادی ندارد و در مقایسه با سایر پروژههای مطرح ریلی کشور، هزینه اجرا و تملک اراضی مسیر اجرای آن هم بسیار پایین برآورد شده است.