| کد مطلب: ۱۷۳۴۶

محدودیت برق صنایع تشدید می‌شود

محدودیت برق صنایع تشدید می‌شود

ناترازی برق همچنان ادامه دارد و پیش‌بینی می‌شود امسال هم سخت‌گیری‌هایی به تولید تحمیل شود. گزارش‌ها نشان می‌دهد که ۱۰ تا ۱۱هزار مگاوات ناترازی برق وجود دارد که این ناترازی از طریق قطع برق صنایع در تابستان مدیریت می‌شود.

در این راستا معاون وزیر صمت در نامه‌ای خطاب به وزیر پیش‌بینی کرد که در سال ۱۴۰۳ اعمال محدودیت بر برق صنایع کشور تشدید شود و در ماه‌های تیر و مرداد فعالیت صنایع زنجیره فولاد و سیمان با اختلال بسیار زیادی همراه و عملاً منجر به کاهش تولید و افزایش قیمت‌ها در بازار شود.

به گزارش ایلنا، رضا محتشمی‌پور، معاون معدنی وزیر صمت اظهار کرد: توان اسمی برق کشور به ۹۰هزار مگاوات ساعت رسیده و درحالی‌که هنوز به ماه‌های گرم سال نزدیک نشده‌ایم، پیک مصرف برق به ۷۰هزار مگاوات رسیده است.

او افزود: مطابق با سال‌های گذشته این معاونت شروع به برنامه‌ریزی و همکاری با وزارت نیرو برای اعمال محدودیت برق صنایع کرده و مقرر شد برق موردنیاز صنایع فولاد از اول خرداد تا ۳۱ شهریور ۲۴۰۰ تا ۳۸۰۰ مگاوات ساعت باشد درحالی‌که صنایع فولادی به ۵۵۰۰ مگاوات ساعت برق در هر ماه نیاز دارند.

به گفته محتشمی‌پور برق موردنیاز صنعت سیمان نیز برای مدت زمان یادشده ۵۰۰ تا ۶۵۰ مگاوات ساعت در نظر گرفته شده درحالی‌که این صنعت به ۱۰۰۰ مگاوات ساعت برق در ماه نیاز دارند.

معاون وزیر صمت در ادامه این نامه تصریح کرد: با وجود اینکه هنوز گرمای هوا به اوج نرسیده است، محدودیت‌ها بیش از انتظار است و پیش‌بینی این معاون این است که در سال ۱۴۰۳ اعمال محدودیت بر برق صنایع کشور بسیار تشدید خواهد شد، همچنین پیش‌بینی می‌شود در ماه‌های تیر و مرداد فعالیت صنایع زنجیره فولاد و سیمان با اختلال بسیار زیادی همراه شود و عملاً منجر به کاهش تولید و افزایش قیمت‌ها در بازار شود.

علاوه بر اینها با وجود ناترازی‌های فعلی به نظر می‌رسد شرکت مدیریت برق منطقه‌ای امکان تامین برق برای شیفت شب را نیز به‌طور کامل در ماه‌های تیر و مرداد نداشته و محدودیت‌های بسیار بیشتری بر صنایع اعمال شود.

محدودیت‌های اعمال‌شده فقط به صنایع مربوط نمی‌شود و ادارات نیز با محدودیت برق مواجه خواهند شد. به‌طوری که مدیرکل امور مشترکان شرکت توانیر گفت: ادارات به کنتور‌های هوشمند مجهز شده‌اند و در صورت عدم کاهش مصرف به صورت خودکار، دچار محدودیت برق خواهند شد.

عبدالامیر یاقوتی، مدیرکل امور مشترکان شرکت توانیر در «خبر اقتصاد و بازار» از شبکه خبر گفت: در هفته گذشته با رشدی قابل توجه، مصرف برق از مرز ۷۰ هزار مگاوات عبور کرد و تقریباً به ۷۰ هزار و ۵۵۰ مگاوات رسید که نسبت به سال گذشته نزدیک به ۱۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

او افزود: با پیش‌بینی‌های هواشناسی برآورد می‌شود اگر هوا گرمتر شود، میزان مصرف فراتر برود و این رکورد‌ها شکسته شود. برای تامین این مقدار بار همکاری تمام مشترکین و استفاده صحیح از انرژی برق ضروری است.

یاقوتی ادامه داد: ادارات یکی از بخش‌های مهم برای کاهش مصرف محسوب می‌شود و نزدیک به ۵ هزار مگاوات از ۶۲ هزار مگاوات مصرف نهایی، به ادارات تخصیص داده می‌شود و طبیعتاً فرصت‌های خوبی هم برای کاهش مصرف در این بخش وجود دارد. براساس مصوبات، ۳۰ درصد کاهش مصرف در ساعات اداری و ۶۰ درصد کاهش در ساعات غیراداری نسبت به سال ۱۴۰۰ برای ادارات الزامی است.

او با اشاره به نصب کنتور‌های هوشمند برای ادارات گفت: در صورتی که ادارات از این کاهش مصرف تخطی کنند به صورت خودکار، دچار محدودیت برق خواهند شد.

براساس قانون برنامه هفتم باید ظرفیت فعلی نیروگاه‌‌‌های کشور از ۹۳‌هزار مگاوات به ۱۲۴‌هزار مگاوات در پایان برنامه برسد که حداقل ۱۰‌هزار مگاوات از این میزان مربوط به نیروگاه‌‌‌های تجدیدپذیر و حدود ۲۱‌هزار مگاوات هم مربوط به نیروگاه‌‌‌های حرارتی است که باید ۵۰‌درصد آن توسط صنایع و ۵۰‌درصد دیگر از طریق وزارت نیرو و سیاست‌‌‌های حمایتی آن (با تاکید بر ورود بخش خصوصی) احداث شود که با یک حساب سرانگشتی با احتساب توسعه شبکه‌‌‌های برق، انتقال، توزیع، فوق توزیع و همچنین هوشمند‌سازی صنعت برق نیازمند سالانه حدود ۴ میلیارد دلار (حدود ۲۰۰ همت) سرمایه‌گذاری جدید برای این میزان افزایش ظرفیت هستیم و چنانچه این رقم را با هزینه‌‌‌های جاری (سالانه حدود ۱۵۰ همت) جمع کنیم، به عدد حداقل ۳۵۰ همت هزینه صنعت برق در هر سال خواهیم رسید.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی