| کد مطلب: ۱۷۲۵۱

افزایش جاذبه صنعت برق

افزایش جاذبه صنعت برق

تا پایان سال دو هزار مگاوات برق وارد مدار خواهد شد و اکنون هم احداث ۶ هزار مگاوات برق شروع شده است تا برق تابستان، تامین شود. در این میان، تلاش بخش خصوصی و دولتی ۹ هزار مگاوات به ظرفیت تولید اضافه کرده است. این نکته از آنجا حائز اهمیت است که بدانیم جاذبه سرمایه‌گذاری در صنعت برق طی دهه گذشته به شدت افت کرده است اما به نظر می‌رسد که حالا با اقدامات جدید دولت، جذابیت در این حوزه هم بیشتر شده است.

مصطفی رجبی‌مشهدی، مدیرعامل شرکت توانیر در نشست خبری روز گذشته با تاکید بر افزایش ظرفیت نیروگاه‌های تولیدی اظهار کرد: در حوزه توسعه تجدیدپذیر در حال حاضر ۲۲ هزار مگاوات در حال ساخت است که امیدواریم در کمتر از یک سال به بهره‌برداری برسند. نیروگاه‌های خورشیدی این قابلیت را دارند که در ساعت اوج بار به ناترازی کمک کنند و در این راستا مشوق‌های برق سبز را در دستور کار داریم که سرعت بازگشت سرمایه دارد.

سخنگوی صنعت برق درباره ناترازی و احتمال وقوع خاموشی در کشور گفت: برای جلوگیری از خاموشی برنامه‌ریزی‌های متعددی صورت گرفته؛ به‌طوری‌که علاوه بر طرح‌های سال گذشته با پویش با انرژی جوایز ارزنده‌ای را برای مشترکان در نظر گرفته‌ایم و پیش‌بینی می‌کنیم که میزان مصرف ۱۰ درصد کاهش یابد.

وی درباره وضعیت صادرات برق در شرایط تجارت برق اضافه کرد: براساس اولویت داخل میزان صادرات برق تنظیم می‌شود و در حال حاضر در حداقل میزان صادرات قرار داریم؛ به‌طوری‌که ۵۰۰ تا ۶۰۰ مگاوات برق صادر و همچنین وارد می‌کنیم. در حال حاضر از ترکمنستان و ارمنستان برق را دریافت می‌کنیم و برنامه‌ریزی کرده‌ایم که ۵۰۰ مگاوات واردات داشته باشیم.

به گفته او، میزان ناترازی برق به طور متوسط حدود ۱۰ هزار مگاوات در تیرماه و مردادماه است، تاکید کرد که امیدواریم امسال را با اقدامات مدیریت مصرف و همکاری مردم بدون خاموشی پیش ببریم اما نیازمند همراهی مشترکان هستیم.

وی گفت: براساس مصوبه هیئت وزیران از ۱۵ خرداد تا ۱۵ شهریور برنامه کاهش ساعت اداری ادامه دارد.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی