| کد مطلب: ۲۳۳۸

حملات موشکی به مراکز تروریست‌ها

حملات موشکی به مراکز تروریست‌ها

سپاه درباره عملیات موشکی به مواضع حزب دموکرات کردستان و کومله اطلاعیه صادر کرد

سپاه درباره عملیات موشکی به مواضع حزب دموکرات کردستان و کومله اطلاعیه صادر کرد

موج جدیدی از حملات توپخانه‌ای و موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه مواضع گروهک‌های تروریستی مستقر در اقلیم کردستان عراق از سر گرفته شده است. در این حملات بامداد روز دوشنبه مواضع حزب دموکرات کردستان و کومله در سلیمانیه و اربیل عراق هدف حملات موشکی و پهپادی قرار گرفت. در موج پیشین که از دوم مهرماه آغاز شد و در چند مرحله تا 16مهرماه ادامه داشت، نزدیک به 40نفر از اعضای این گروهک‌ها کشته و حدود 200 نفر نیز زخمی شدند. این حملات موجب اعتراض دولت مرکزی عراق و احضار سفیر ایران در بغداد شد.

16مهرماه خبرگزاری تسنیم نزدیک به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به نقل از یک منبع مطلع دراین‌باره گفت: «حملات سپاه پس از انهدام اهداف از پیش‌تعیین‌شده، متوقف شده است و ادامه آن منوط به رفتار آتی مسئولان اقلیم شمال عراق خواهد بود.» در این حملات مقر حزب دموکرات در «کوی سنجق» در نزدیکی اربیل با موشک و همچنین مقر حزب کومله در نزدیکی شهر سلیمانیه با پهپاد مورد حمله قرار گرفته است. حملات مهرماه در پی درگذشت مهسا امینی، دختر کُرد سقزی و حملات نظامی این گروه‌ها به پایگاه‌های مرزی صورت گرفت. بنابر اعلام این گروه‌ها اعضای آنها در اعتراضات شهرهای مرزی نیز حضور داشته و به هدایت و سازماندهی برخی اقدامات تروریستی پرداخته‌اند. سپاه، حملات موشکی و پهپادی را در واکنش به اقدامات این گروه‌ها می‌داند.

در حمله روز گذشته، طارق حیدری، شهردار كوي‌سنجق اعلام کرده که حداقل پنج موشک به مواضع حزب دموکرات پرتاب شده است. رویترز نیز در گزارشی به نقل از او، کشته شدن دست‌کم یک نفر و زخمی شدن ۱۰ نفر را در این حملات تایید کرده است. برخی منابع نیز از آتش سنگین توپخانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مناطق مرزی شهرستان پیرانشهر در استان آذربایجان غربی خبر داده‌اند.

عدم سکوت نسبت به فعالیت‌های گروه‌های تروریستی

کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ظهر دیروز ضمن اذعان به اینکه از طریق رسانه‌های خبری در جریان این حمله قرار گرفته است و از جزئیات آن اطلاع ندارد، اظهار داشت: «پیش از این ایران تاکید کرده بود که امنیت سرزمینی خودش به‌ویژه در مناطق و شهرها و روستاهای مرزی و تهدیداتی که از ناحیه اقلیم کردستان عراق متوجه جمهوری اسلامی ایران خواهد شد، نسبت به فعالیت‌های گروهک‌های تروریستی تجزیه‌طلب سکوت نخواهد کرد و مبتنی بر قوانین و مقررات بین‌المللی از امنیت خودش و از امنیت شهروندانش دفاع خواهد کرد و طبیعتاً چنین اقدامی در همین چارچوب صورت گرفته است.» کنعانی در این واکنش از ارائه اطلاعات بیشتر توسط دستگاه‌های ذی‌ربط سخن گفت که قاعدتاً منظور او نیروی زمینی سپاه پاسداران بوده است.

گروه‌ها و احزاب کردی از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی به برخورد مسلحانه با ایران روی آوردند و حتی طی دوران جنگ تحمیلی با رژیم صدام حسین همکاری داشتند. در دفاع مقدس، مقابل ملت ایران صف‌آرایی کردند و طی عملیات‌های تروریستی مکرر به اهداف نظامی و غیرنظامی در خاک ایران حمله کردند. گروهک‌های حزب دموکرات کردستان و کومله هرچند در ظاهر از تجزیه ایران دفاع نمی‌کنند و مدعی فدرالیسم برای ایران هستند، اما اقدامات علیه شهروندان ایرانی و همکاری با دولت‌های متخاصم نظیر رژیم صهیونیستی و همچنین عدم زمین گذاشتن سلاح و اقدامات نظامی رویکرد خشنی بوده که تاکنون از آن دست برنداشته‌اند. وزارت اطلاعات در ماه‌های گذشته از همکاری گروهک کومله با دستگاه امنیتی اسرائیل برای خرابکاری در تاسیسات هسته‌ای اصفهان و دستگیری تیم مرتبط خبر داد که هرگز از سوی کومله تکذیب نشد. حزب پاک تنها گروهک کردی است که رسماً از تجزیه ایران سخن می‌گوید. در سال 75 قرارگاه حمزه سیدالشهدا نیروی زمینی سپاه به‌فرماندهی شهید احمد کاظمی، عملیاتی را در عمق خاک عراق علیه مقر حزب دموکرات در کوی سنجق انجام داد که موجب شد تا سال‌ها عملیات‌های مسلحانه مرزی این گروه‌ها علیه ایران به حالت تعلیق درآمد.

پس از سرنگونی رژیم بعثیِ صدام حسین ایران موفق شد قرارگاه نظامی سازمان منافقین در اشرف را تخلیه و آنها را از منطقه خارج کند و این گروهک پس از خلع سلاح با حمایت آمریکا توانست در کشور اروپایی آلبانی مستقر شود. از همان زمان ایران خلع سلاح و عدم فعالیت نظامی گروهک‌های تروریستی کردی را از اقلیم کردستان عراق خواسته است، اما فشارها و مذاکرات نتوانسته این روند را تسریع کند. به‌همین دلیل از سال 1398 ایران تقریباً هرساله حملاتی را به مقر و پایگاه‌های استقرار این گروه‌ها داشته که شدیدترین آنها در مهرماه امسال اتفاق افتاد. نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران اوایل ماه مهر پیش از آغاز حملات برون‌مرزی به مواضع احزاب کرد در اقلیم کردستان عراق اعلام کرده بود که این عملیات «تا دفع موثر تهدید و برچیده شدن مقرهای گروهک‌های تروریستی و اقدام مقامات اقلیم به تعهدات و مسئولیت‌های خود، با قاطعیت ادامه خواهد داشت.»

نیروی زمینی سپاه در مرحله نخست این حملات با محوریت قرارگاه حمزه سیدالشهدا(ع) حملات موشکی، توپخانه‌ای و پهپادی خود علیه مواضع گروهک‌های تروریستی را آغاز کرد و در همان مرحله اول، بنا بر اعلام سردار پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه، 73 موشک بالستیک تاکتیکی از جمله موشک‌های فتح360 را به مقرهای تروریست‌‌ها شلیک کرد که در این میان 18 موشک سهم مقر مرکزی حزب تروریستی دموکرات کردستان ایران مستقر در کوی سنجق کردستان عراق بود. شدت حملات سپاه علیه مراکز فرماندهی، آموزش و تجمع گروهک‌های تروریستی در اقلیم کردستان عراق به‌قدری بوده است که تنها در یک مورد، مقر فرماندهی گروهک تروریستی پاک (حزب آزاد کردستان) به‌طور کامل نابود شده است.

علاوه بر این، در حملات مهرماه، مقر گروهک‌های تروریستی کومله، پژاک و پاک نیز شاهد حملات سنگینی بود و نیروی زمینی تاکنون در چند مرحله، با آتش سنگین یگان‌های رزمی خود مقرهای گروهک‌های تروریستی در اقلیم شمال عراق را هدف قرار داده است که موجب وارد آمدن خسارات جانی و مالی فراوانی به این گروهک‌ها شده است. شدت حملات سپاه به‌حدی بود که فقط در مرحله اول، 30 تروریست کشته شده و 200 تروریست دیگر زخمی شده‌اند.

اطلاعیه سپاه

روابط عمومی کل سپاه با اعلام خبر آغاز عملیات موشکی و پهپادی نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه مقرها و مراکز تروریست‌های تجزیه‌طلب ضدایرانی در اقلیم شمال عراق، آورده است: «در پی تداوم بی‌عملی‌ها و برخی غفلت‌های آشکار و بعضاً تعمدی مقامات اقلیم شمال عراق در برخورد با فعالیت‌های گروهک‌های تروریستی ضدانقلاب و ضدایرانی تجزیه‌طلب که سال‌هاست برای توطئه و تعرض علیه ملت ایران در سرزمین اقلیم لانه کرده‌اند؛ به‌رغم عملیات ماه گذشته، مجدداً تروریست‌ها در حال تحرک و اقدام برای ایجاد ناامنی در ایران اسلامی برآمده‌اند. لذا با توجه به شرایط و اشراف اطلاعاتی و برنامه‌ریزی عملیاتی از صبح امروز (دوشنبه) مقرها، مراکز و همچنین معابر حمل و انتقال سلاح و مهمات تروریست‌ها به ایران مورد اصابت عملیات موشکی و پهپادی رزمندگان اسلام قرار گرفت.» این اطلاعیه افزوده است: «یگان‌های عملیاتی قرارگاه حمزه سیدالشهدا نیروی زمینی سپاه این عملیات را پس از هشدار‌های مجدد در جلسات دیپلماسی و امنیتی مشترک اخیر مبنی بر تعطیلی اردوگاه‌ها، خلع سلاح و اخراج گروهک‌ها از منطقه و تاکید بر عدم بر هم خوردن امنیت و آرامش مردم شمال عراق و متاسفانه عدم مشاهده اقدام عملی و عینی موثر از طرف مقابل، آغاز کرده‌اند.»

این اطلاعیه با تاکید بر اینکه «در عین حال اشرار و تروریست‌های مزدور استکبار جهانی همچنان به شرارت‌های مسلحانه علیه جمهوری اسلامی ایران ادامه داده‌اند» تصریح کرده است: «ازآنجاکه امنیت مرزی و داخلی کشور از خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران است، ادامه این وضعیت را تحمل نخواهیم کرد.» روابط عمومی کل سپاه در ادامه این اطلاعیه با اشاره به توصیه‌های صورت‌گرفته به مسئولان و دولت مرکزی و اقلیم عراق و همچنین ساکنان منطقه برای فاصله‌گرفتن از محل استقرار مراکز و فعالیت تروریست‌ها، تاکید کرده است: «خلع سلاح و برچیدن بساط تروریست‌ها از تعطیلی مقرها تا اقدام اطمینان‌بخش مقامات اقلیم نسبت به دورسازی تروریست‌های مزدور و جنایتکار از منطقه، خواسته‌ی مشروع، قانونی و قطعی نیروهای مسلح و ملت عزیز ایران بوده و انتظار است مقامات اقلیم شمال عراق با اقدامات عملی خود، ثبات و امنیت پایدار منطقه را مورد صیانت و پشتیبانی قرار دهند.» این اطلاعیه در پایان تاکید کرده است: «بار دیگر از مسئولین دولت مرکزی و اقلیم شمال عراق می‌خواهیم در راستای حفظ حسن همجواری و برقراری امنیت مرزهای مشترک دو کشور نسبت به تعهدات خود در قبال جمهوری اسلامی ایران عمل کنند تا از وارد آمدن خسارات بیشتر به مردم دو کشور و برهم‌خوردن آرامش و امنیت به‌واسطه حضور تروریست‌ها در منطقه جلوگیری به‌عمل آید.»

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی