| کد مطلب: ۷۱۶۴

دو مامور انتظامی به شهادت و ۴ تروریست به هلاکت رسیدند

در پی حمله تروریستی به کلانتری۱۶ زاهدان

در پی حمله تروریستی به کلانتری۱۶ زاهدان

صبح روز گذشته یک تیم تروریستی ۴نفره که قصد ورود به کلانتری ۱۶ زاهدان را داشت، با مقاومت کارکنان انتظامی روبه‌رو شد و پس از هلاکت تمام تروریست‌ها اقدام کور تروریستی آنها ناکام ماند. ساعاتی بعد گروهک تروریستی جیش‌العدل مسئولیت این حمله را برعهده گرفت. در اطلاعیه این گروهک تروریستی به جزئیات این حمله اشاره‌ای نشده است.
جیش‌العدل گروهک تروریستی است که از سال 1391 و با انهدام گروهک تروریستی جندالله و اعدام سرکرده آن، عبدالمالک ریگی، از بقایای این گروهک به وجود آمد و فردی به نام صلاح‌الدین فاروقی سرکردگی آن را برعهده دارد. صلاح‌الدین فاروقی با نام اصلی عبدالحمید ملازاده، اهل راسک سیستان‌وبلوچستان است. برادر فاروقی به اتهام شرکت در ترور مولوی مصطفی جنگی‌زهی (رئیس پایگاه بسیج شهرستان سرباز) بازداشت و اعدام شد؛ سپس فاروقی به پاکستان گریخت و در آنجا جیش‌العدل را تشکیل داد. گروهک جیش‌العدل در یک دهه گذشته عملیات‌های تروریستی متعددی را انجام داده که به شهادت ده‌ها تن از مرزبانان ایرانی و دادستان زابل منجر شده است. در 24 بهمن 1397 این گروهک با خودروی انتحاری به اتوبوس کارکنان قرارگاه قدس سپاه حمله کرد که شهادت 27 نفر و زخمی شدن 13 نفر نتیجه آن بود. این گروهک دارای روابط نزدیکی با عربستان سعودی است و شبکه العربیه گزارش‌های خبری مستقیمی از عملیات‌های این گروهک منتشر کرده است. پایگاه خبری فرانسوی Intelligence online در سال 2012 نوشت: «بندر بن‌سلطان رئیس دستگاه اطلاعاتی سعودی افزایش فعالیت خود در منطقه بلوچستان ایران را از جنبه حمایت از یک گروه بنیادگرای مخالف ایران با هدف برهم زدن ثبات این کشور آغاز کرده است.» پایگاه خبری فرانسوی Intelligence online نوشت: «بندر بن سلطان از دستگاه اطلاعاتی پاکستان (ISI) خواست تا عناصر جیش‌العدل را درخصوص جنگ‌های چریکی آموزش داده و سلاح لازم را برای اجرای حملات در داخل ایران در اختیار آنها قرار دهد.» با وجود عادی‌سازی روابط ایران و عربستان‌سعودی در سال جاری انتظار می‌رفت عملیات‌های تروریستی این گروهک که خود را حامی و مدافع معارضین سوری و مخالف حمایت ایران از دولت بشار اسد معرفی می‌کند کاهش یابد.
روابط عمومی و تبلیغات قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه در خصوص این حادثه بیانیه‌ای صادر کرد و به اطلاع‌رسانی در خصوص این حادثه پرداخت. براساس گفته‌های یک منبع اگاه به خبرگزاری فارس وابسته با سپاه پاسداران، ساعت ۷:۱۵ یک تیم ۴نفره تروریستی با پوشش ارباب‌رجوع عملیات خود برای حمله به کلانتری ۱۶ زاهدان را آغاز می‌کنند. ابتدا تروریست‌ها با پرتاب مواد منفجره به در و داخل دژبانی به سمت کلانتری حمله می‌کنند. دو تروریست وارد محوطه می‌شوند و دو تروریست دیگر به سمت برجک نگهبانی کلانتری می‌روند. تروریست‌ها تجهیزات کامل اعم از مواد منفجره و تعداد قابل‌توجهی نارنجک به همراه داشتند و رفتارشان نشان می‌دهد کاملاً آموزش‌دیده بودند. زمانی که اولین تروریست کشته می‌شود، مهاجم همراهش یک نارنجک آماده انفجار را زیر جسد قرار می‌دهد تا از نیرو‌های پلیس هنگام مواجهه با جنازه‌ها تلفات بگیرد. درگیری بین تروریست‌ها و پلیس تا ساعت ۹:۳۰ ادامه پیدا می‌کند و در نهایت با کشته شدن هر چهار مهاجم مسلح پایان می‌یابد. در این حادثه یک نفر از عوامل کلانتری به نام ستوان علی کیخا و یک سرباز وظیفه به نام مبین رشیدی به شهادت رسیدند. یک نفر از نیرو‌های پلیس و دو نفر از مردم نیز در این حادثه زخمی شدند. با عملکرد به‌موقع مدافعان امنیت، اهداف تروریست‌ها در تسخیر کلانتری و انبار مهمات و همچنین وارد کردن تلفات قابل‌توجه ناکام ماند. امنیت اطراف کلانتری به حالت عادی برگشته و کلانتری ۱۶ کوی شهدا در حال حاضر مشغول خدمات‌رسانی است. این کلانتری در نزدیکی مسجد مکی زاهدان قرار دارد.
علیرضا مرحمتی، معاون امنیتی و انتظامی استانداری سیستان‌وبلوچستان نیز در خصوص این حادثه گفت: حدود ساعت ۷:۱۵ صبح دیروز چهار فرد مسلح ناشناس اقدام به این حمله کردند که با حضور به‌موقع نیروهای امنیتی و انتظامی اوضاع تحت کنترل قرار گرفت. عامل انتحاری در حمله به کلانتری ۱۶ زاهدان در کار نبوده و افراد مسلح ناشناس با استفاده از نارنجک، وارد برجک نگهبانی کلانتری شدند. افراد مسلح با استفاده از نارنجک به بخش ورودی و انتظامات کلانتری حمله کردند و با اقدام متقابل نیروهای انتظامی در همان نقطه زمین‌گیر شدند و به محوطه راه نیافتند. در این حمله یکی از افراد نیروی انتظامی به شهادت رسیده است.
فدا حسین مالکی، نماینده مردم زاهدان و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با بیان اینکه آرامش در شهر زاهدان برقرار است، گفت: تروریست‌ها به‌دنبال اختلاف‌افکنی در میان مردم هستند تا از این طریق امنیت منطقه را به مخاطره اندازند. در این عملیات تروریستی، افراد با برنامه‌های از پیش تعیین شده با ورود به کلانتری با ماموران درگیر شدند که این درگیری چند ساعت به طول انجامید. همه مهاجمین تروریست به هلاکت رسیدند. هدف این افراد و گروهک‌ها از انجام اقدامات تروریستی کاملاً مشخص است و آنها به دنبال اختلاف‌افکنی بین مردم هستند تا امنیت منطقه را تحت تاثیر قرار دهند. برخی در تلاشند از وقایع اخیر زاهدان موضوع دوقطبی شیعه و سنی و یا قومیت‌ها را مطرح کنند؛ اما با توجه به هوشیاری مردم استان و علمای شیعه و سنی موفق نخواهند شد و دشمنان همچون گذشته در این سناریو شکست می‌خورند. اکنون اوضاع امنیتی در زاهدان تحت کنترل بوده و آرامش در این شهر برقرار است و امیدواریم ابعاد این حمله تروریستی هر چه سریعتر برای مردم روشن شود.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی