| کد مطلب: ۳۰۲۰

از جامعه چه خبر؟

از جامعه چه خبر؟

موج جدید کرونا نیامده است پرستاران بیکار شده افزایش دو برابری خشم

yoonesian masood

موج جدید کرونا نیامده است

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم‌پزشکی تهران گفته، هنوز شواهدی قوی مبنی بر زمان وقوع پیک جدید بیماری کرونا و شدت آن در کشور وجود ندارد و نباید بدون شواهد علمی دراین‌باره پیش‌بینی کرد. به‌گزارش ایلنا، مسعود یونسیان، استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم‌پزشکی تهران درباره آخرین وضعیت بیماری کرونا گفت: «به‌جای اینکه پیشگویی کنیم، باید اولین سیگنال‌ها را که دریافت کنیم و بسیاری آن را نمی‌بینند، اعلام کنیم. چند مولفه وجود دارد که ممکن است تعیین کند آیا موج جدیدی در راه است یا خیر؟ نخستین مولفه تغییرات در واریانت‌ کنونی در سطح‌جهانی و منطقه‌ای است که در سطح‌جهانی چنین چیزی را به وضوح مشاهده نکردیم. در سطح‌منطقه‌ای، در اروپا به‌ویژه در آلمان و فرانسه واریانت جدیدی حکمفرماست. در منطقه خاورمیانه اطلاعات دقیقی از اینکه چه واریانتی غالب است، نداریم.»

sohrabi ehsan

پرستاران بیکار شده

یک فعال کارگری گفته: «این چه رویه‌ای است که دولت، نیروهای مورد نیاز خود را ازطریق نیروهای شرکتی جبران می‌کند، با حقوق ناچیز آنها را به‌خدمت می‌گیرد و بعد به‌راحتی آنها را کنار می‌گذارد؟ این سیستمِ جبرانِ کمبود نیرو هم در وزارت‌بهداشت وجود دارد، هم در وزارت آموزش‌وپرورش.» معاون وزارت بهداشت روز گذشته از مهاجرت ۵۰۰پرستار در ماه خبر داد و به کمبود ۱۰۰هزارنفری پرستار در کشور اشاره کرد. احسان سهرابی با تاکید بر اینکه اخراج این پرستاران بعد از کار در دوران سخت شیوع کرونا بی‌انصافی است، گفت: «در شرایط بسیار سخت کرونا که دستگاه‌های دولتی با دستورالعمل‌ها و مصوبات دورکار می‌شدند، پرستاران نه‌تنها در خطرناک‌ترین شرایط کار می‌کردند، بلکه حتی به‌دلیل کمبود نیرو، امکان استفاده از مرخصی استحقاقی هم نداشتند. شنیدن خبر تعدیل پرستارانی که در خط‌مقدم تلاش برای نجات جان انسان‌ها بودند و بیش از دو سال سخت‌ترین فشارها را تجربه کردند، ناامید‌کننده است و نشان داد مسئولانی که در دوران کرونا بارها از تکریم پرستاران گفتند، امروز دیگر به صحبت‌های خود پایبند نیستند و حالا که نیازشان به این نیروهای زحمتکش تمام شده، آنها را به خانه‌های خود فرستادند.»

yaghoobi hamid1

افزایش دو برابری خشم

یک روانشناس و عضو هیئت‌علمی دانشگاه شاهد گفته، میزان خشم، پرخاشگری، افسردگی و احساس ناکامی در ایران بالاست و بعد از کرونا میزان این اختلالات در آمریکا چهاربرابر و در ایران حداقل دوبرابر بیشتر شده است. حمید یعقوبی ادامه داد: «افزایش مشکلات روانی در جامعه ایران، دلایل مختلف اقتصادی و اجتماعی دارد و وضعیت سلامت‌روان در ایران در سال‌های اخیر رو‌به‌افول بوده است.» او گفت: «همزمان با مشکلات اقتصادی و اجتماعی، همه‌گیری کرونا هم وضعیت سلامت‌روان جامعه ایران را بدتر کرد. به‌خصوص سلامت‌روان نوجوانان و جوانان به‌مراتب بدتر شده است. کرونا باعث ایزوله‌شدن جوانان و نوجوانان شد. درنتیجه وضعیت سلامت‌روان این دسته از افراد ازجمله دانش‌آموزان و دانشجویان که قرنطینه بودند و به‌صورت مجازی آموزش می‌دیدند، آسیب بیشتری دید.»

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی