| کد مطلب: ۱۶۱۸

داستان اوین چه بود؟ ابهام‌های یک آتش‌سوزی

شب ملتهب اوین و ایران.

شب ملتهب اوین و ایران. شنبه شب زندان اوین آتش گرفت. این آتش سوزی با حساسیت بسیار زیاد افکار عمومی همراه بود و بسیاری از مردم با استرس و نگرانی زیاد این حادثه را دنبال می‌کردند.

تا کنون اطلاع رسانی قابل قبولی درباره آتش‌سوزی اوین صورت نگرفته است و درعین حال ابهام‌های فراوانی درباره این آتش سوزی وجود دارد.

ماجرایی که به شکل رسمی از این ماجرا روایت شده این است؛ ساعت ۲۱:۱۰ شنبه ۲۳ مهرماه، درگیری بین تعدادی از زندانیان بند ۷ اوین (محکومان مالی) با زندانیان بند ۸ (سارقان) به وجود می‌آید. این درگیری سرانجام به سو استفاده برخی از زندانیان منجر می شود و انبار لباس و کارگاه کارآفرینی زندان را آتش می زنند. آتش‌سوزی گسترده می شود و به بند هشت سرایت می‌کند.

درباره این حادثه ابهام‌ها و پرسش‌هایی وجود دارد که قاعدتا دستگاه قضایی، سازمان زندان ها و مسئولان زندان اوین باید هر چه زوتر شفاف سازی کرده و گزارش دقیقی از همه جزئیات این حادثه منتشر کنند.

۱- آن چه که در زندان رخ داده بحث اعتماد افکار عمومی بسیار حائز اهمیت است. ساعت دو ونیم شب تیم صدا و سیما موفق شد وارد زندان اوین شده و گزارش تهیه کند. چرا هیچ وقت در مواردی از این دست روزنامه‌نگاران مستقل اجازه تهیه گزارش پیدا نمی‌کنند؟ دیشب سردبیر خبرگزاری قوه قضائیه هم با موبایل خودش فیلم تهیه کرد. دیشب روزنامه‌نگاران حتی نتوانستند به محدوده اطراف اوین وارد شوند. چرا شرایط یکسانی برای خبرنگاران در تهیه گزارش‌هایی از این دست ایجاد نمی‌شود؟

۲-تیم صدا و سیمادر گزارش خودش شیشه‌های کارگاه را نشان می‌دهد و می‌گوید رسانه‌های خارج از کشور می‌گویند صدای انفجار مهیبی آمد که همه جا را لرزاند، اما شیشه‌های کارگاه سالم است و اگر چنین انفجاری رخ داده بود چرا این شیشه‌ها باید سالم بماند. اما خبرگزاری فارس نوشته که در میانه آتش ‌سوزی و درگیری با نیروهای حفاظت تعدادی از زندانی ها فرار می‌کنند. آنها در ضلع شمالی زندان که کوه وجود دارد، وارد میدان مین می‌شوند. گفته می‌شود که صداهای انفجار شنیده شده مربوط به همین موضوع بوده است.

۳- دست کم دو بار صدای انفجار از داخل اوین به گوش رسید. فیلم‌های مردم این صداها را ضبط کرده است. علت این صداهای مهیب چه بود؟ آیا انفجاری رخ داده بود؟

۴- فیلم‌هایی که مردم از اطراف محوطه اوین می‌فرستادند صدای بی وقفه تیراندازی می‌آمد. علت تیراندازی چه بود؟

۵-دیشب و در حالی که آتش‌سوزی همچنان ادامه داشت خبرگزاری ایرنا به نقل از یک مقام ارشد امنیتی نوشت آتش سوزی دربند نگهداری اراذل واوباش صورت گرفته است. درحالی که زندان اوین بند اراذل و اوباش ندارد. این مقام گفته که شرایط تحت کنترل است و آرامش در زندان برقرار است. چطور می توان اعتماد کرد که آرامش برقرار است درحالی که هنوز آتش مهار نشده و معلوم نیست چه اتفاقی برای زندانیان درگیر رخ داده است. قطعا این حادثه جزییات فراوانی دارد که مکتوم مانده است.

۶-گفته می‌شود زندان اوین از چند روز قبل ملتهب بود. آیا وجود التهاب در زندان صحت دارد؟ علت آن چه بود؟

۷-اگر آن طور که مقامات رسمی می‌گویند درگیری بین زندانیان رخ داده است که به چنین خشونت و چنین خرابی‌هایی منجر شود، این درگیری که در لحظه رخ نداده است. قطعا از روزهای قبل بگو مگو و جدال‌هایی صورت گرفته است. مقامات زندان اوین چرا نتوانستند این مسئله را پیشگیری کنند؟

۸-گفته شده گلوله های ساچمه ای به سمت زندانیان شلیک شده است. آیا این مسئله صحت دارد؟

۹-این دومین اتفاق در کمتر از یک ماه در کشور است. مورد قبلی به درگیری زندان لاکان رشت بر می گردد که کشته و زخمی بر جای گذاشت. درگیری گروهی از زندانیان محکوم به قصاص در زندان لاکان رشت با یکدیگر به جدالی تمام عیار تبدیل شد و برای ساعتی کنترل بخشی از زندان را از دست مأموران خارج کرد. در این نزاع دسته‌جمعی تعدادی از زندانیان جان خود را از دست دادند و تعداد دیگری نیز مصدوم شدند. در همین ماجرا از درگیری گارد ضدشورش با زندانیان در زندان لاکان رشت و کشته و زخمی شدن شماری از زندانیان به‌این علت گفته میشد

۱۰-امینت زندانیان اوین چگونه تامین می‌شود. شرایط زندانیان بند عمومی به چه صورت است؟ امنیت زندانیان سیاسی چگونه است؟ برخورد زندانبان‌ها با زندانیان چه چارچوبی دارد؟ تفکیک زندانیان مختلف چقدر رعایت می‌شود؟ گارد ضد شورش در چه شرایطی می‌تواند ورود کند و حدود و اختیاراتش برای مقابله با زندانیان چقدر است؟

۱۱-یاسر هاشمی در اتاق ایران من کلاب‌هاوس از مرخصی عجیب برادرش، مهدی هاشمی که در بند ۷ و ۸ زندان ⁧ اوین ⁩ محبوس بوده، خبر داده است. او گفته که وقتی مهدی هاشمی روز جمعه به زندان اوین مراجعه کرده، به او گفته‌اند فعلا نمی‌خواهد بیایی، در مرخصی بمان!. تاکنون ادعای یاسر هاشمی تائید و یا تکذیب نشده است.

۱۲- آتش سوزی زندان اوین همزمان شد با خبرهای ضد و نقیض و البته شایعات فراوان. به خصوص که اوین محل نگهداری تعداد زیادی از زندانیان سیاسی است. درعین حال بسیاری از معترضان روزهای اخیر در این زندان نگهداری می کنند. این اتفاق نگرانی فراوان مردم را برانگیخت و باعث شد گروه هایی از مردم به سمت زندان اوین حرکت کردند. حادثه آتش سوزی بسیار گنگ و مبهم بود و همین مسئله به حساسیت موضوع افزود. درحال حاضر بازار شایعات داغ است و این مسئله ضرورت تهیه یک گزارش دقیق از سوی مسئولان را دوچندان کرده است.

۱۳- شاید لازم باشد آماری دقیق از وضعیت زندان اوین برای افکار عمومی اعلام شود. این که اوین چه تعداد زندانی دارد. چه تعداد از این زندانیان سیاسی،مالی،سرقت، قصاص و ...است؟

۱۴-ماجرای مین گذاری اطراف اوین چیست؟ چرا باید اطراف زندان مین‌گذاری شود؟ آیا این مسئله صحت دارد؟ اگر بله، چه منطقی وجود داشته که اوین مین‌گذاری شود.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی