| کد مطلب: ۳۰۰۲

سیاستمداران

سیاستمداران

عفو در کنار قصاص در قرآن اثرگذاری شفافیت بر تصمیم‌گیری‌ها از آینده اعتراضات بیمناک هستم

soroosh hadi

عفو در کنار قصاص در قرآن

هادی سروش، استاد فقه و فلسفه حوزه علمیه قم در یادداشتی با عنوان «دقت‌های عقلانی و اخلاقی در اجراء حدود شرعی» به ضرورت توجه به صدور احکام و اجرای آن پرداخته است. در بخشی از این یادداشت آمده است: «اجرای حدود شرعی مثلا بر سارق و یا زانی و یا قاتل و یاغی و محارب و… یک مسئله رها شده و بی‌حد و مرز نیست تا هر کسی با انگیزه‌های دینی مجاز به حریم‌شکنی باشد یا هر کسی که بر کرسی قضاوت نشسته بتواند با اِعمال سلیقه بر جان مردم حکم راند.» علاوه بر این سروش چنین نوشته است: «در قرآن آیه ۴۵ مائده در باب قصاص است، در آنجا؛ در عین اینکه قصاص را عامل حیات می‌داند اما سخن از عفو و برادری و نیکی و احسان، و در نتیجه رحمت خدا دارد؛ فمن عفی له من اخیه شیء فاتباع بالمعروف و اداء الیه باحسان ذلک تخفیف من ربکم.»

mir mohamad sadeghi hosein

اثرگذاری شفافیت بر تصمیم‌گیری‌ها

حسین میرمحمدصادقی، سخنگوی پیشین قوه قضائیه در گفت‌وگو با خبرآنلاین درباره ضرورت شفافیت درمقابله با فساد در کشور گفت:«در ایران این‌طور شده که متاسفانه در حوزه‌های مختلف تصمیماتی گرفته می‌شود اما فرآیند رسیدگی به این تصمیمات مشخص نیست و از فشار افکار عمومی هم نمی‌ترسند؛ البته شفافیت فقط مربوط به قوه قضائیه نیست، به نظرم در همه نهادهای دولتی و نهادهای وابسته به نظام باید همه‌چیز شفاف باشد، همان‌طور که مذاکرات صحن مجلس از رسانه‌ها پخش می‌شود خیلی خوب است که این اتفاق برای کمیسیون‌ها، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام هم بیفتد. اگر در همه سازمان‌ها و وزارتخانه‌هایی که برای سرنوشت مردم تصمیمات گرفته می‌شود، شفافیت وجود داشته باشد، تصمیم‌گیری‌ها بهتر خواهد شد، مثلاً اگر آرای قضات منتشر شود تا توسط حقوقدانان قابل نقد باشد، کمک می‌کند تا برای صدور آرای متقن توسط قضات توجه بیشتری شود.» وی در ادامه افزود:«لذا اصل شفافیت خوب است و اگر آقای اژه‌ای آن را در قوه قضائیه و نهادهای وابسته به آن شروع کند، سبب جلب اعتماد مردم به صحت عملکردها در قوه قضائیه خواهد شد.»

Afroogh1

از آینده اعتراضات بیمناک هستم

عماد افروغ، جامعه‌شناس و تحلیل‌گر سیاسی در گفت‌وگو با اقتصادنیوز درباره آینده اعتراضات تصریح کرد:«اگر با همین فرمان جلو برویم و این طرف فقط اعتراضات سلبی خود را مطرح کند و ‌هیچ‌وجه ایجابی از خود بروز ندهد و به یک سازماندهی و یک بیانیه روشن سلسله مراتبی نرسد، در نهایت توان مواجهه اصحاب قدرت را شدیدتر هم می‌کند و فرصت تازه‌ای را هم ایجاد نمی‌کند. مگر اینکه تبدیل به جنبش شود. خواسته‌های خود را مطرح کند. روشنفکران و دانشگاهیان هم ورود پیدا کرده و هدایت و رهبری فکری کنند. آن وقت است که خیلی اتفاقات مبارکی رخ می‌دهد. اما تا همین حدی هم که هست به نظر می‌رسد اتفاقاتی را رقم زده باشد.حداقل در کوتاه‌مدت که اینگونه بوده است. اما من مقداری از آینده‌اش بیمناک هستم. گشت ارشاد جمع شده، نظام به این نتیجه رسیده که باید تحولاتی رخ بدهد. افرادی آزاد شده‌اند که خوب است. اگر به همین روال بخواهد پیش برود و تبدیل به حرکت درستی نشود در نهایت ممکن است قدرت مواجهه سخت نظام را هم افزایش دهد.»

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی