| کد مطلب: ۳۳۲۱

خـائن به دموکـراسی

خـائن به دموکـراسی

آیا گزارش کمیته ششم ژانویه مقدمات محکومیت ترامپ را فراهم می‌کند؟

آیا گزارش کمیته ششم ژانویه مقدمات محکومیت ترامپ را فراهم می‌کند؟

در هفته‌هایی که کمیته حقیقت‌یاب حمله ششم ژانویه به کنگره آمریکا گزارش خود را درساختمان کپیتال‌هیل به اتمام می‌رساند، دونالد ترامپ که در مرکز این تحقیقات قرار داشت به‌هیچ‌عنوان نه احساس خطر می‌کرد و نه تغییری در رفتارش ایجاد کرد. ترامپ در اقامتگاهش در پالم‌بیچ‌فلوریدا، شکست نامزدهای مورد حمایتش در انتخابات میان‌دوره‌ای را نادیده گرفت و اعلام کرد دوباره برای ریاست‌جمهوری 2024 نامزد می‌شود. رئیس‌جمهور پیشین با خوشحالی تمام و بدون هیچ شرمندگی، برنامه شامی را برای کانیه وست، خواننده رپی که اظهارات ضدیهودش بحث‌برانگیز شده و یک جوان نئوفاشیست به نام نیک فونتس میزبانی کرد.
ترامپ اصرار دولت برای اثبات اینکه اسناد محرمانه و طبقه‌بندی‌شده‌ای را به‌عنوان وسایل شخصی خود از کاخ سفید به اقامتگاهش برده به سخره می‌گرفت. در نهایت هم اعلام کرد، خبر بزرگی دارد تا از آخرین فریب خود پرده‌برداری کند. قدیم‌ها این خبرهای بزرگ حول تاسیس دانشگاه ترامپ، استیک ترامپ و آب معدنی ترامپ‌آیس می‌چرخید. اما این‌بار نوبت نسخه محدودی از کارت‌های تجاری دیجیتالی بود که پرتره‌های ترامپ را به شکل یک فضانورد، کلانتر و یک ابرقهرمان به قیمت هر کدام 99 دلار به فروش می‌رساند. به گفته دیوید رمنیک در گزارش نیویورکر، ترامپ این گام را هم با حرف‌های پیش‌پا افتاده شروع کرد: «سلام به همگی، من دونالدترامپ هستم، احتمالا محبوب‌ترین رئیس‌جمهور شما در تمام دوران، بهتر از لینکلن، بهتر از واشنگتن.»
ترامپ یک بسازبفروش خجالتی و سوژه تمام‌مدت رسانه‌های زرد بود که در نهایت با رسیدن به مقام چهل‌وپنجمین رئیس‌جمهور آمریکا به یکی از شفاف‌ترین چهره‌های مشهور آمریکا تبدیل شد. ترامپ کار خاصی برای پنهان کردن خلق و خوی متمایزش انجام نمی‌دهد و نژادپرستی، زن‌ستیزی، بی‌صداقتی، خودشیفتگی، بی‌کفایتی، ظلم، بی‌ثباتی و فساد را به‌راحتی نمایش می‌دهد.

بیگانه با شرمساری

علت ماندگاری ترامپ، طفره رفتن از ویرانی‌ای که به بار آورده و محکومیت قانونی‌ای است که شاید به یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های او برمی‌گردد:‌ ترامپ بی‌حیاست. «هیچ‌وقت عذرخواهی نکن و هیچ‌وقت توضیح نده» از خصوصیات اوست. اولین رئیس‌جمهور فریبکار آمریکا هم نیست. اولین رئیس‌جمهور بی‌تفاوت و اولین رئیس‌جمهور دروغگو هم نیست. اما بی‌حیاترین رئیس‌جمهور آمریکاست. پشیمانی‌اش هم قابل هضم نخواهد بود. ترامپ در برابر رسوایی بی‌حس است و واکنشی ندارد. در 19 دسامبر 2022، کمیته حقیقت‌یات حمله ششم ژانویه اتهامات جدیدی را علیه ترامپ مطرح کرد:‌ «ممانعت از رسیدگی قانونی، توطئه برای فریب دادن دولت ایالات‌متحده، توطئه برای اظهارات غلط و بالاتر از همه تحریک، معاونت و تسهیل در یک شورش.»
برای اولین بار در تاریخ آمریکا، کنگره آمریکا یک رئیس‌جمهور سابق را برای محکومیت قانونی به وزارت دادگستری ارجاع می‌دهد. ارجاعات جنایی به وزارت دادگستری از صلاحیت قانونی برخوردار نیستند اما می‌توانند نقش مهمی در تحت فشار قرار دادن جک‌اسمیت، بازرس ویژه‌ای که توسط مریک‌گارلند، دادستان کل آمریکا منتصب‌شده، داشته باشد تا کیفرخواست صادر کند. گزارش کمیته حقیقت‌یاب مدرک محکمی به مجموعه شواهدی اضافه می‌کند که اقدامات و اهداف ترامپ را توضیح می‌دهد. مثلا‌: کمیته ششم ژانویه دریافت هوپ‌هیکس که نمونه یک مشاور وفادار است چند روز پیش از روز حمله، ترامپ را تشویق می‌کرده تا هوادارانش را به تظاهرات مسالمت‌آمیز دعوت کند. هیکس در پیامکی به یک مشاور دیگر می‌نویسد: «دوشنبه و سه‌شنبه چندین بار (به ترامپ) گفتم ولی نپذیرفت.» وقتی که هیکس رفتار ترامپ را برای شورش به‌پا کردن زیر سوال برد و به پیامدهای آن برای میراثی که باقی می‌گذارد اشاره کرد، رئیس‌جمهور پیشین اولویت‌هایش را به وضوح بیان کرد: «اگر ببازم میراث من برای هیچ‌کسی مهم نخواهد بود. میراث من اهمیتی ندارد. تنها مسئله مهم، پیروزی است.»
ترامپ اقدامات کمیته ششم ژانویه را دست‌کم می‌گرفت و آن را به‌رسمیت نمی‌شناخت. در پلتفرم فضای مجازی‌اش «تروث‌سوشال» برای طرفدارانش نوشت: «جمهوری‌خواهان و میهن‌پرستان در سراسر این سرزمین باید با قدرت و با اتحاد در برابر اراذل و اوباش این کمیته بایستند. آنها نمی‌دانند کسانی که عاشق آزادی‌اند، دور من جمع شده‌اند. به من قدرت می‌دهند. چیزی که مرا نمی‌کشد، قوی‌ترم می‌کند.» تجربه به وضوح نشان می‌دهد که ترامپ به همین روش ادامه خواهد داد؛ انحراف، انکار و سرزنش شاکیان، حتی اگر به این معنی باشد که آخرین روزهایش را در اتاق پژواک خالی می‌گذراند. خیلی اهمیت ندارد که گزارش کمیته ششم ژانویه نشان می‌دهد حتی دایره نزدیکان ترامپ، از دادستان کل گرفته تا دخترش از عمق توهمات خودستایانه‌اش خبر داشتند. ترامپ توبه نمی‌کند. او حتی قرار نیست تغییر کند، اما اهمیت گزارش کمیته ششم ژانویه در ایجاد یک سابقه تاریخی و عمق شواهد و مدارک آن، داستانی از یک حمله عمدی و هماهنگ‌شده به دموکراسی آمریکایی است که می‌گوید به سادگی می‌توانست به آدم‌ربایی یا ترور مقامات ارشد منتخب، جسارت پیدا کردن گروه‌ها و نظامیان تندرو و بیشتر از همه با استناد به توهم یک انتخابات دزدیده‌شده، به یک کودتا ختم شود.
کمیته حقیقت‌یاب در تحقیقاتش تنها نبود. بسیاری از روزنامه‌نگاران به‌طور مداوم در به‌هم‌پیوستگی حقایق کمک کردند. اما احضار برخی از شاهدان باعث شد کمیته ششم ژانویه بتواند به جزئیات جدید و درخشان بی‌شماری دست پیدا کند. مثلا در اواسط دسامبر 2020، دادگاه عالی آمریکا شکایتی را که از سوی ایالت تگزاس مطرح شده بود و در آن شمارش میلیون‌ها صندوق رای را به چالش می‌کشید، رد کرد. ترامپ از این شکایت حمایت کرده بود اما همانند بسیاری از شکایات مشابهی که در ایالت‌های دیگر ثبت شده بود، رد شدند. کسیدی هاچینسون، که مستقیما برای مارک مدوز، رئیس دفتر کاخ سفید، کار می‌کرد، در جلسه استماع ششم ژانویه تعریف کرد که ترامپ از این تصمیم عصبانی شده بود: «ترامپ چیزی شبیه این گفت که نمی‌خواهم مردم بدانند که ما باختیم، مارک. شرم‌آوره. چاره‌ای برایش پیدا کن. باید چاره‌ای پیدا کنیم.» در مقیاس بزرگ، این گزارش ماجرای این است که چگونه ترامپی که از شکست در برابر جو بایدن، تحقیر شده بود، با وجود قسم خوردن برای خدمت به کشور، مردم را تهدید کرد و شورشی را راه انداخت تا خود را در قدرت نگه دارد.
علت شکل‌گیری این کمیته و کار آن بسیار ساده است: در 6 ژانویه 2021، هزاران نفر در حمایت از ترامپ و براساس یک اتهام توطئه‌برانگیز و کاملا ساختگی مبنی بر اینکه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در ماه نوامبر از او دزدیده شده، به سمت ساختمان کپیتال در واشنگتن دی‌سی، پایتخت آمریکا، حرکت کردند. تظاهرات‌کنندگان از موانع پلیس عبور کردند، پنجره‌ها و درهای ساختمان کنگره را شکستند و در راهروهای کنگره دویدند تا انتقام نتیجه انتخابات را از معاون رئیس‌جمهور، سخنگوی مجلس سنا و دیگر سیاستمداران مجلس آمریکا بگیرند. در نتیجه این شورش هفت نفر جان خود را از دست دادند. نزدیک به 114 نفر از مجریان قانون مجروح شدند. 6 ماه بعد، مجلس نمایندگان برای تشکیل کمیته‌ای حقیقت‌یاب رای‌گیری کرد تا تمام جوانب حوادث آن روز از جمله نقش رئیس‌جمهور پیشین در راه‌اندازی این شورش تحقیق کنند. اولین تلاش در مجلس سنا برای تشکیل کمیته با مقاومت شدید میچ مک‌کانل، رهبر اقلیت جمهوری‌خواهان مجلس سنا، روبه‌رو شد. با وجود حمایت شش سناتور جمهوری‌خواه این کمیته نتوانست 60 رای مورد نیاز را به دست آورد. در نهایت در 30 ژوئن 2021 کمیته حقیقت‌یاب تشکیل شد. در تصمیم‌گیری برای روند تحقیقات، بنی‌جی‌تامپسون، رئیس این کمیته از ایالت می‌سی‌سی‌پی به همراه لیز چینی (محافظه‌کار و دختر دیک‌چینی، معاون رئیس‌جمهور پیشین آمریکا) و هفت عضو دیگر به بازه‌ای از کمیته‌های حقیقت‌یاب در گذشته نگاهی انداختند؛ از جمله کمیسیون ترور جان‌اف‌کندی در سال‌های 1963 تا 1964. جلسه استماع واترگیت در سال 1973، جلسه استماع ایران‌کنترا در سال 1987 و به‌ویژه کمیسیون 11سپتامبر از سال 2002 تا 2004. کمیته حقیقت‌یاب ششم ژانویه با استخدام بازرسان وزارت دادگستری و مجریان قانون بیش از هزار مصاحبه و گفت‌وگو را در روند بررسی حوادث انجام دادند.

ترامپ چقدر مقصر است؟

اعضای کمیته حقیقت‌یاب ششم ژانویه همچنین اصرار داشتند که بررسی کنند آیا ترامپ برای استفاده از اختیارات ضروی‌اش برای لغو آرای انتخابات، فراخواندن گارد ملی هنگام حمله به کنگره و راه‌اندازی یک شورش برنامه‌ریزی کرده بود یا نه. اینکه ترامپ در زمان حمله به ساختمان کپیتال هیچ اقدامی نکرده صرفا از روی عدم توانایی‌اش در رهبری است یا یک استراتژی عمدی برای برانگیختن هرج و مرج است تا در کاخ سفید باقی بماند؟
برای تحقیقات کمیته ششم ژانویه فوریتی در تقویم مشخص شد و اعضای آن امیدوار بودند گزارشی را قبل از انتخابات میان‌دوره‌ای 2022 کامل و منتشر کنند. اما حجم شواهد و مدارک موجود این کار را غیرممکن کرد. اعضای کمیته می‌دانستند زمان زیادی ندارند. این احتمال وجود داشت که جمهوری‌خواهان اکثریت را در مجلس به دست آورند و مک‌کارتی، جانشین نانسی‌پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا شود. در نتیجه آن احتمال، صدور مجوز مجدد برای کمیته داده نمی‌شد. احتمال دیگر نیز تشکیل جلسه استماع دیگری در مقابل برای تلافی کردن این جلسه وجود داشت. با شروع کار کمیته، خیلی زود مشخص شد که رهبری جمهوری‌خواهان در مجلس با امتناع از انتصاب اعضا برای این کمیته مرتکب یک خطای تاکتیکی شده است. حتی جمهوری‌خواهان کم‌سروصداتر از جوردن هم قدرت کند کردن تحقیقات، موضوعات مورد بحث با دموکرات‌ها و انتصاب کارکنان کمتر تهاجمی را داشتند. به جای آن، کمیته‌ای با هفت دموکرات و دو جمهوری‌خواه ضدترامپ تشکیل شد و با یکدیگر با هارمونی نسبی همکاری کردند و از هدف مشترک و ظرفیت‌های کمیته نمایندگان مجلس به‌طور کامل استفاده کردند.
با این حال این کمیته با موانع قابل پیش‌بینی روبه‌رو بود. حامیان وفادار ترامپ از شهادت دادن امتناع کردند و جمعیت زیادی از عموم مردم آمریکا پس از تحقیقات قبلی، استیضاح، رسوایی‌ها، خبرهای فوری از شنیدن حماسه‌های پایان‌ناپذیر دونالد ترامپ نیز خسته شده بودند. پس کمیته ششم ژانویه قرار بود توجه چه کسی را جلب کند؟ چه نکته دیگری باید مشخص می‌شد؟ در آمریکای قطبی‌شده چه کسی باید متقاعد می‌شد؟‌ برخی از اعضای کمیته مثل جیمی رسکین، از ایالت مریلند اصرار داشتند که هدف اصلی این تحقیقات پیدا کردن حقیقت است. نتیجه‌گیری دادستان‌ها و رای‌دهندگان از آن حقایق خارج از اختیارات کمیته است.
اعضای کمیته مشخص کردند که در جلسات استماع نمی‌توانند از روش‌های قدیمی استفاده کنند و روزبه‌روز شاهدان را برای پاسخگویی در جایگاه بنشانند. آنها نیاز داشتند تا اپیزودهای چندرسانه‌ای مجزا، خوش‌ساخت و سرعتی را برای برجسته کردن جنبه‌های مختلف حمله به ساختمان کپیتال بسازند؛ درباره ریشه‌های حمله به ساختمان کنگره، بودجه آن، رفتار رئیس‌جمهور، میزان دخالت ملی‌گرایان سفیدپوست، شبه‌نظامیان و سایر گروه‌های تهدیدآمیز تحقق کنند. اعضای کمیته توافق کردند که در دوران درخشش تلویزیون، نیاز دارند سریال‌های چندقسمتی را بسازند که دراماتیک، در دسترس، دقیق، پر از شواهد و متقاعدکننده باشند. در حالت ایده‌آل، کمیته ششم ژانویه روایتی را ارائه می‌دهد که صرفا برای موعظه افرادی که تغییر گرایش داده‌اند، نیست، بلکه برای اطلاع‌رسانی میلیون‌ها آمریکایی است که نسبت به جریان بی‌پایان سروصدا، تقلب، هیجان و تشنج، دروغ‌گویی و هرج و مرجی که این دوران به‌شدت قطبی‌شده را به‌وجود آورده، اطلاع‌رسانی کند.‌ این کمیته همچنین فهمید که یک جمعیت اقلیتی این جلسات استماع را تماشا می‌کنند. آنها نیاز داشتند این جلسات را به‌گونه‌ای برگزار کنند که تکه‌های تقطیع‌شده آن در فضای مجازی منتشر و وایرال شود. آنها به لحظات و کاراکترهای به یادماندنی نیاز داشتند. به گفته یکی از کارکنان «ما نیاز داشتیم که مسائل را زنده کنیم.» برای کمک به این موضوع، کمتیه یک مشاور استخدام کرد، جیمز گولدستون، تهیه‌کننده تلویزیونی متولد بریتانیا. گولدستون خبرنگار بی‌بی‌سی در ایرلند شمالی و کوزوو بود. گولدستون همچنین استیضاح بیل کلینتون را پوشش داده بود. کمیته تصمیم گرفت تا جلسات استماع را فیلمبرداری کند و گولدستون در میان کسانی بود که کمک کرد لحظات کوتاه و پرشور را از میان گفت‌وگوها انتخاب کند، به همان روشی که یک روزنامه‌نگار از نقل‌قول‌ها یا صحنه‌هایی برای زنده کردن قطعه‌ای از نثر روایی استفاده می‌کند. کمیته ششم ژانویه در ارائه‌های خود از دوربین‌های نظارتی گرفته تا ترافیک رادیویی پلیس تا ایمیل‌ها و توئیت‌های مقامات دولت، شخصیت‌های رسانه‌های راست‌گرا، رهبران نظامی و حمله‌کنندگان به ساختمان کنگره استفاده کرد.
گزارش منتشرشده کمیته ششم ژانویه مولف واحدی ندارد. در عوض یک تلاش مشترک است که توسط تیمی از بازرسان و کارکنان نوشته شده که نظرات اعضای کمیته را به آن اضافه کرده است. با اینکه فاقد صدای میانجی‌گر و ثابتی است، روایتی غافلگیرکننده و غنی است، غنی‌شده با جزئیات قصد و نیت بدخواهانه،‌ توطئه سیاسی، خشونتی تهوع‌آور و نابخردی انسانی. شکی نیست که مورخان با خواندن این صفحات جشن می‌گیرند. باید دید وزارت دادگستری با این شواهد چه می‌کند.
شورش در ساختمان کنگره آمریکا پیامد سنگینی برای لیبرال‌دموکراسی و حاکمیت قانون دارد تا جایی که تحلیل‌گران نمی‌توانند برای آن پیشینه‌ای تاریخی برای درک بهتر ملتی که در وضعیت بحرانی مداوم قرار دارد، ارائه دهند. خودشیفتگی و خشم ترامپ را با ال‌گور مقایسه کنید که تصمیم دیوان عالی مبنی بر واگذاری انتخابات به جرج‌دبیلیوبوش را با متانت و وقار «به خاطر اتحاد ملت و قدرت دموکراسی» پذیرفت. چیزی که حوادث 6 ژانویه 2021 را بسیار نگران‌کننده می‌کند حمله‌کنندگان توسط رئیس‌جمهور ایالات متحده، دونالد ترامپ تحریک شده بودند که همچنان در میان جمهوری‌خواهان محبوبیت دارد و مدعی بازگشت به کاخ سفید است. وقایع 6 ژانویه اوج کمپین طولانی‌مدتی بود که تعداد و اعضای حلقه داخلی‌اش علیه مشروعیت انتخابات‌های آمریکا رهبری کردند. قدرتمندترین سلاح این کمپین تضعیف خود حقیقت بود، شیطنت و حیله‌گری در به‌کارگیری از تئوری‌های توطئه و حقایق جایگزین.

چشم‌ها به وزارت دادگستری آمریکا دوخته شده

ارجاعات جنایی و گزارش کمیته ششم ژانویه ممکن است مسیر مشخص و روشنی را به‌سمت متهم شدن دونالد ترامپ ارائه ندهند. اما نقشه راهی برای یک سازمان تحقیقاتی با ابزارهایی است که می‌تواند نزدیک‌ترین افراد به رئیس‌جمهور سابق را وادار به همکاری کند و شواهد بیشتری را به‌دست آورد. دو اقدام پایانی این کمیته عملا ترامپ را به خیانت به کشور متهم می‌کند و به وزارت دادگستری توصیه می‌کند که 4 اتهام جنایی مختلف را علیه رئیس‌جمهور پیشین پیگیری کند. همزمان با وزارت دادگستری، این کمیته، کنگره آمریکا را تشویق می‌کند تا با استفاده از متمم 14 قانون اساسی، ترامپ برای همیشه از خدمت مجدد در مقام ریاست‌جمهوری منع می‌شود.
گزارش 845صفحه‌ای درحالی‌که از ارائه چنین توصیه‌هایی خودداری می‌کند اما ردی از افراد و توطئه‌چینی‌هایشان که در تلاش بودند از انتقال قدرت جلوگیری کنند به جای می‌گذارد.
کاری که کمیته ششم ژانویه انجام داده ارجاع رئیس‌جمهور سابق برای تعقیب کیفری به دلیل نقش او در تلاش برای برانگیختن شورش علیه ایالات‌متحده یا سیستم قانونی آن است. جف رابینز، وکیل دادگستری که هم عنوان دادستان فدرال و هم مشاور تحقیقاتی مجلس سنای آمریکا خدمت کرده، می‌گوید: «در سراسر آن خیانت نوشته شده است.»
ارجاعات کیفری و حتی مجموعه شواهد گسترده‌تری که در این گزارش گنجانده شده، صرفا پیشنهاداتی برای وزارت دادگستری هستند. این وزارتخانه تحقیقات گسترده و کمتر قابل‌مشاهده خود را دارد و به گفته مریک گارلند، دادستان کل آمریکا «دخالت غیرقانونی هر شخص یا نهادی که در انتقال قدرت نقش داشته‌اند» را بررسی می‌کند.
سنگینی وزنه شواهد ارائه‌شده به همراه استدلال مفصلی که به تمام ابعاد غیرقانونی بودن توطئه‌چینی‌ها پرداخته و در اختیار مردم آمریکا قرار گرفته است، می‌تواند بر وزارت دادگستری فشار بیاورد. کمیته ششم ژانویه در مجموع اعلام کرد شواهد کافی وجود دارد که ترامپ را به تحریک شورش، ممانعت در روند قانونی و به دلیل دروغ‌های ترامپ درباره پیروزی در انتخابات و تلاش‌ها برای ارائه فهرست‌های جعلی رای‌دهندگان، به توطئه برای فریب ایالات‌متحده و توطئه برای اظهارات نادرست متهم کند. با این حال کمیته ششم ژانویه از ارجاع اکثر نام‌هایی که در طول تحقیقات 18ماهه به شخصیت‌های اصلی تبدیل شدند، خودداری کرد. مثلا مارک مدوز، رئیس دفتر ترامپ، تعدادی از وکلای ترامپ از جمله رودی‌جولیانی و جفری‌کلارک وکیل وزارت دادگستری؛ وکیلی که آماده بود زمانی که رئیس‌جمهور پیشین او را به سمت دادستانی کل منصوب کند، تحقیقاتی را درباره ادعاهای بی‌اساس تقلب در انتخابات آغاز کند.
گزارش کمیته ششم ژانویه درحالی‌که افشاگری‌های شگفت‌آوری مطرح شده در جلسات استماع در تابستان گذشته را ارائه می‌دهد، جزئیاتی درباره تلاش‌ها برای تحت فشار قرار دادن مقامات ایالتی برای تغییر نتیجه انتخابات در بر دارد. تعیین‌کننده مسیر پیش‌رو، جک اسمیت، بازرس ویژه! است که برای نظارت بر تحقیقات وزرات دادگستری در حوادث ششم ژانویه و همچنین تحقیقات درباره اسناد محرمانه‌ای که دونالد ترامپ در اقامتگاه مارالاگوی خود نگه‌داری می‌کرد، منصوب شد. وزارت دادگستری اختیارات و محدودیت‌هایی دارد که کمیته ششم ژانویه نداشت،‌ به‌ویژه ارائه پرونده‌ای که می‌تواند 12 عضو هیئت منصفه‌ای را متقاعد کند که رئیس‌جمهور پیشین گناهکار بوده است. وزارت دادگستری ابزاری دارد که کمیته ششم ژانویه در اختیار نداشت، مانند حکم بازرسی برای ضبط تلفن‌هایی که حاوی پیام‌های رمزگذاری شده است. در عین حال هیئت منصفه بزرگی وجود دارد که می‌تواند برای شاهدانی که احضار می‌شوند، در صورت امتناع از شهادت تبعاتی مانند زندان در پی داشته باشد. به گزارش پایگاه خبری هیل، باربارا وکیل سابق در این‌باره می‌گوید: «آنها با ارائه مصونیت می‌توانند افراد را مجبور به شهادت کنند.»
هرگونه اتهامی علیه ترامپ می‌تواند با یکسری آزمایشات قانونی شروع شود، مثلا اثبات نیت کار ساده‌ای نخواهد بود. وزارت دادگستری باید با دفاعیات ترامپ مبنی بر حق آزادی بیان یا اتکا به توضیح مشاورانش برای پیگیری استراتژی‌های حقوقی جدید مبارزه کند. رابینز می‌گوید فکر نمی‌کند کسی بتواند بگوید که 4 اتهام مطرح‌شده علیه رئیس‌جمهور پیشین را به‌راحتی می‌توان ثابت کرد. به گفته رابینز با اینکه شواهد بسیار محکم و هولناکی وجود دارد که ترامپ را مقصر می‌داند، اما این به آن معنی نیست که رئیس‌جمهور پیشین دست‌ خالی است و نمی‌تواند از خودش دفاع کند.
تیم ترامپ استدلال‌های حقوقی و حقیقی را ارائه می‌دهند که او اساسا به‌خاطر سخنرانی کردن متهم شده است. اینکه سیاستمداران همیشه از عباراتی مانند «با تمام قدرت بجنگید» استفاده می‌کنند. اینکه سیاستمداران همیشه از هواداران‌شان می‌خواهند حمایت خود را با تظاهرات در خیابان‌ها نشان دهند.» با توجه به اینکه وزارت دادگستری به‌تازگی به اطلاعات بسیاری دست یافته که از کمیته ششم ژانویه درخواست کرده بود، هر اقدامی از سوی این نهاد می‌تواند ماه‌ها طول بکشد. به گفته رابینز وزارت دادگستری، بازپرس ویژه و کارکنان‌شان بسیار محتاطانه حرکت می‌کنند. هیچ‌کس در وزارت دادگستری و در دفتر بازپرس ویژه نمی‌خواهد برای رئیس‌جمهور سابق آمریکا پرونده کیفری باز کند و بازنده از آن بیرون بیاید.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی