| کد مطلب: ۴۷۷۳

فعالان خصوصی

فعالان خصوصی

450 سال انتظار 99 درصد سویا وارداتی است نیاز خوزستان به صنایع پایین دستی

mashhadisharif mohammad

450 سال انتظار

براساس گفته رئیس انجمن اسقاط و بازیافت خودرو حدود 14 میلیون خودرو فرسوده در کشور داریم و ظرفیت اسقاط خودرو در کشور ما 30 هزار دستگاه در سال است. محمد مشهدی‌شریف، رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو گفت: «اکنون ۱۲ هزار خودرو در طرح جایگزینی خودرو‌های فرسوده انجام و به اتمام رسیده است. حدود ۹ تا ۱۰ میلیون موتورسیکلت فرسوده داریم، ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه سواری فرسوده و ۵۰۰ هزار دستگاه وسایل حمل‌ونقل عمومی و کامیون فرسوده در کشور وجود دارد. با توجه به صحبت‌های وزارت صمت مبنی بر اینکه از ابتدای امسال تاکنون حدود ۲۵ هزار و ۶۰۰ دستگاه در قالب قرعه‌کشی برای جایگزینی خودرو‌های فرسوده اختصاص داده شده است، رد می‌کنیم چراکه هنوز قرعه‌کشی مرحله سوم اعلام نشده است. اگر ۱۴ میلیون را تقسیم بر ۳۰ هزار کنیم، تقریبا ۴۵۰ سال طول می‌کشد تا وسایل نقلیه فرسوده اسقاط شوند.»

yousefi mohammad

99 درصد سویا وارداتی است

این روزها قیمت گوشت و مرغ به دغدغه اصلی مردم تبدیل شده و یکی از دلایل گرانی این اقلام وارداتی بودن نهاده دامی است. محمد یوسفی، رئیس هیئت‌مدیره انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی با بیان اینکه 99درصد سویا مورد نیاز بازار از طریق واردات تامین می‌شود، گفت: «مشکل اصلی سویا تامین ارز است. از یک ماه پیش تقاضای مرغ افزایش یافته است. البته باید توجه داشت که معمولا در ایام نوروزی قیمت‌ها هم افزایش می‌یابد که در سال جاری نباید از عامل کمبود نهاده غافل شد. در ضمن دولت ذخایر کافی مرغ دارد، بنابراین جای نگرانی بیشتر وجود ندارد. در حال حاضر قیمت مرغ آماده برای طبخ، ۷۰ هزار تومان و مرغ زنده نیز ۴۵هزار تومان است. عامل اصلی در قیمت مرغ، نهاده‌ها هستند که تحت کنترل دولت است یعنی مرغداران باید از سامانه بازارگاه نهاده‌ها را تهیه کنند که اگر در زمان نیاز و به اندازه کافی باشد می‌توان در مورد تولید و قیمت پیش‌بینی کرد. اما هنوز امکانات درستی برای رساندن آذوقه وجود ندارد و مرغداران مجبور به تهیه نهاده‌ها از بازار آزاد هستند که قیمت آن نیز روزانه تغییر می‌کند.»

amoori shahla

نیاز خوزستان به صنایع پایین دستی

بسیاری از کارشناسان عقیده دارند که دیگر دوره صنایع پرمصرف گذشته و کشور باید به سمت توسعه صنایع پایین‌دستی حرکت کند. شهلا عموری، رئیس اتاق اهواز می‌گوید: «زنجیره صنایع بزرگ فولاد، پتروشیمی و کشاورزی در استان خوزستان تکمیل شده و این استان برای رشد اقتصاد صنعتی نیازمند صنایع پایین‌دستی مبتنی بر دانش نوین است. استان خوزستان به‌عنوان یک استان صنعتی که ریشه فعالیت‌های آن به یک قرن گذشته برمی‌گردد، باید عرصه جدیدی از فعالیت‌های صنعتی مبتنی بر توانمندی‌های بخش خصوصی را شاهد باشد.» او با بیان اینکه به‌رغم برخورداری خوزستان از صنایع بزرگ، همواره هزینه تمام‌شده تولید برای صنعت بسیار بالا است گفت: «این موضوع توانمندی محصولات ایرانی تولیدشده در استان خوزستان برای حضور در بازارهای صادراتی را تحت تأثیر قرار داده است. محدودیت‌های استفاده از انرژی بیش از هر زمان دیگری، واحدهای صنعتی استان خوزستان را با چالش روبه‌رو کرده است.»

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی