| کد مطلب: ۵۳۵۵۵

پادآرمانشهر تفاوت/معرفی شماره ۱۸۵ ماهنامه مدیریت ارتباطات

یکصدوهشتادوپنجمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات، به مدیرمسئولی امیرعباس تقی‌پور و سردبیری علی ورامینی منتشر شد.

پادآرمانشهر تفاوت/معرفی شماره ۱۸۵  ماهنامه مدیریت ارتباطات

یکصدوهشتادوپنجمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات، به مدیرمسئولی امیرعباس تقی‌پور و سردبیری علی ورامینی منتشر شد. این شماره مهرماه مدیریت ارتباطات است که دو پرونده خواندنی دارد؛ بی‌توجهی سیاست‌مداران به دیدگاه‌های افکار عمومی معترض به نسل‌کشی اسرائیل در غزه و بررسی انتقادی شبکه اجتماعی تصویرمحور پینترست که این روزها محبوب است ولی پشت نقاب ظاهری‌اش، همه‌چیز نگران‌کننده است.

پرونده ویژه این شماره به پینترست اختصاص دارد، شبکه‌ای که در آغاز نه‌صرفاً یک پلتفرم اجتماعی، بلکه موتور جست‌وجوی بصری و مخزن الهام برای رویاها و ایده‌ها بود؛ فضایی آرام و خلاق برای کشف، خرید و الهام. اما با رشد پرشتاب و تغییر در الگوریتم‌های آن، موجی از نقدها علیه آن راه افتاد که طیف گسترده‌ای دارد؛ از تبعیض درون‌سازمانی تا گسترش اطلاعات نادرست، و همین‌طور ترویج کمال‌گرایی بصری و تأثیرات روانی آن بر کاربران. در این پرونده، مجموعه‌ای از مقالات بین‌المللی با ترجمه فارسی گردآوری شده است.

فرانسوا بروگر با ارجاع به تجربه شخصی خود از تبعیض در پینترست، از «سقف شیشه‌ای» پنهان این شبکه نوشته است. راب هورنینگ در یادداشت خود در The Inquiry، پینترست را نمادی از میل به تملک تصاویر و تثبیت آرزوها از راه تصاحب دیجیتال توصیف کرده و آن را عامل تشدید فرامصرف‌گرایی می‌داند که حتی بر هویت کاربران اثر می‌گذارد. تیری برنفو، فعال حوزه برندینگ، از یکنواخت‌سازی محتوا در پینترست و زوال خلاقیت طراحان هشدار داده است.

همچنین تامار ویلتون و آروی هولتون در مقاله‌ای در AJPH، با اشاره به ترکیب عمدتاً زنانه کاربران این پلتفرم و قدرت تأثیرگذاری بصری آن، پینترست را بستری بالقوه خطرناک برای گسترش اطلاعات نادرست به‌ویژه در زمینه سلامت معرفی کرده‌اند. پرونده دوم این شماره به پرسش مهمی می‌پردازد؛ چرا با وجود اجماع افکار عمومی جهانی علیه نسل‌کشی در غزه، این جنگ یا بهتر است بگوییم جنایت و نسل‌کشی، بیش از دو سال طول کشید؟ در سلسله‌ای از مقالات، یادداشت‌ها و گفت‌وگوها، نویسندگان تلاش کرده‌اند چرایی تضعیف اثرگذاری افکار عمومی را واکاوی کنند.

مسعود سپهر، جامعه‌شناس سیاسی در مقاله‌ای به نشانه‌شناسی قدرتمندترشدن افکار عمومی پرداخته و نوشته، افکار عمومی روزبه‌روز بیشتر نسبت به ستمگری و رنج دیگر انسان‌ها، حساس‌‌تر می‌شود. در این پرونده تقی ‌آزادارمکی، جامعه‌شناس، از نقش افکار عمومی در ساختارهای سیاسی و اجتماعی گفته و توضیح داده که رسانه‌ها و نهادهای رسمی چگونه این جریان پویا را مدیریت و جهت‌دهی می‌کنند. فرهاد محرابی، پژوهشگر و مدرس ارتباطات نیز موضوع حمایت‌های جهانی از غزه را دستمایه بررسی‌ای تطبیقی با جامعه ایران قرار داده و نوشته، شکاف میان نظام بازنمایی سیاسی و وجدان اخلاقی جامعه مانع از آن می‌‌شود که ایرانیان که از جنایات اسرائیل علیه فلسطینیان خشمگین و آزرده‌اند، مانند دیگر کشورها به خیابان بیایند.

دراین‌باره، نیوشا طبیبی از پیشی‌گرفتن وجدان از سیاست در اروپا، به‌ویژه میان افکار عمومی نوشته است. مدیرمسئول ماهنامه مدیریت ارتباطات در سرمقاله شماره ۱۸۵ ماهنامه مدیریت ارتباطات، از 10سالگی کنفرانس حرفه‌ای‌گرایی در مدیریت روابط عمومی نوشته و از آن به جریانی برای روشن‌کردن مسیر آینده یاد کرده است. سردبیر ماهنامه در مقاله‌ این شماره به بسط و توضیح پدیده «جامعه نمایشی» پرداخته و راه رهایی از آن را، نه در خاموش‌کردن صفحه‌ها، که در فهم دقیق‌تر سازوکارهای نمایش و تبدیل آن به ابزاری برای بازاندیشی و مقاومت دانسته است. در این شماره بابک گلدوزیان، پژوهشگر رسانه، مقاله‌ای درباره حکمرانی فناورانه و آینده اجتماعی ایران دارد.

فرید ناصر، فیلمساز و پژوهشگر سینما نیز درباره متحول‌شدن روزنامه‌نگاری به‌واسطه تغییر در ساختار‌های روایی به‌خصوص فرم سه‌پرده‌ای، نوشته‌ای خواندنی دارد.  در این شماره گزارشی با تیتر «بیرون از حصار»، بحث‌های نفیسه آزاد، فاطمه علمدار، علی بیغش و حامد طاهری‌کیا درباره جریان علمی پرجنب‌و‌جوش جامعه‌شناسی بیرون از دانشگاه انعکاس یافته است. در این شماره می‌توانید گزارشی درباره موانع بانک مرکزی برای کسب‌و‌کارهای فین‌تکی نیز بخوانید.

به کانال تلگرام هم میهن بپیوندید

دیدگاه

ویژه فرهنگ
پربازدیدترین
آخرین اخبار