| کد مطلب: ۵۰۰۸

فعالان خصوصی

فعالان خصوصی

بسته تشویقی برای تجار فساد در واردات چای کاهش تراز آب خزر

selahvarzi

بسته تشویقی برای تجار

اتاق بازرگانی بسته تشویقی را برای سال ۱۴۰۲ در نظر گرفته است که بخشی از تجار می‌توانند با استفاده از آن در نمایشگاه بین‌المللی حضور فعال‌تری داشته باشند. حسین سلاح‌ورزی، نایب‌رئیس اتاق بازرگانی گفت: «بازار ارز نوسانات بسیاری را در ماه‌های اخیر تجربه کرد که به‌دلیل کمبود در عرضه و کاهش درآمد حاصل از صادرات نفت اتفاق افتاد، اما اگر صادرات غیرنفتی تسهیل شود می‌توان به اقتصاد ملی کمک کرد. برگزاری نمایشگاه اکسپو ایران در اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۲ به معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری با کشورهای هدف می‌پردازد و شرکت‌های تجاری به صورت تجمیع‌شده در داخل کشور می‌توانند توانمندی‌های خود را به نمایش بگذارند. براساس این بسته تشویقی، تجار و صاحبان بنگاه‌های خرد و متوسط برای حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی مورد حمایت قرار می‌گیرند و بخشی از هزینه حضور در رویدادهای کشورهای هدف پرداخت می‌شود تا فرصتی برای معرفی توانمندی‌های تولیدی کشور باشد.»

hasani sadegh

فساد در واردات چای

درحالی‌که کشور با کمبود ارز دست و پنجه نرم می‌کند، گزارش‌هایی در مورد واردات بی‌رویه برخی کالاها به گوش می‌رسد. صادق حسنی، مدیر اجرایی سندیکای چای گفت: «برحسب وظیفه در دیدار با وزیر جهاد کشاورزی در دی‌ماه موضوع را به صورت کتبی به وزیر گزارش دادیم و وی هم دستور رسیدگی را صادر کردند، اما مشخص است که در تجارت چای کاسه‌ای زیر نیم کاسه وجود دارد، چگونه ممکن است که تولید کشور حدود 26 هزار تن باشد و 33 هزار تن صادر شود؟ در شرایطی که با بحبوحه کمبود ارز مواجه هستیم، 98 هزار تن چای با ارز نیمایی وارد کشور شود، از این رو ضرورت دارد که دستگاه‌های نظارتی به این موضوع ورود کنند. طبق مستندات در اختیار و آمار استخراج‌شده از گزارش‌های رسمی گمرک جمهوری اسلامی ایران؛ در 11 ماه گذشته 98 هزار و 701 تن چای باارزش میانگین 5 دلار و 84 سنت وارد شده است. این میزان واردات چای در شرایطی انجام و در دی و بهمن‌ماه بسیار پرسروصدا شد که واردات چای را ممنوع اعلام کردند اما در همین دی‌ماه حدود 11 هزار تن چای وارد شد.»

kavyanpoor

کاهش تراز آب خزر

آمارها و گزارش‌ها نشان می‌دهد که در چند سال گذشته خشکسالی در ایران به شمال کشور هم رسیده است. تقریبا همه استان‌های شمال با بحران آب مواجه هستند. محمدرضا کاویان‌پور، رئیس موسسه آب گفت: «دریای خزر روند نوسانی دارد، اما به‌طور میانگین هر سال ۲۰ سانتی‌متر کاهش تراز داشته‌ایم. افت تراز دریای خزر در حدود ۲۰ سانت است. اما دریای خزر روند نوسانی دارد و به‌طور میانگین هر سال ۲۰ سانتی‌متر کاهش تراز داشته‌ایم. در سال گذشته 4/1 درجه افزایش دما را شاهد بودیم و این افزایش دما و این افزایش تبخیر، مسائل گریزناپذیری است. غیر از اقداماتی که در سطح دولت‌ها اتفاق می‌افتد هر کشوری باید برنامه‌هایی به‌صورت مجزا در خصوص دریای خزر اجرا کند.»

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی