| کد مطلب: ۲۶۵

حرکت در جهت نابودی اسرائیل، سیاست کلان ایران است

روزنامه هم‌میهن ، منتشر کننده آخرین و بروزترین اخبار داخلی و خارجی.

سردار اسماعیل کوثری در گفت‏‌وگو با «هم‏‌میهن»:

حرکت در جهت نابودی اسرائیل، سیاست کلان ایران است

سردار اسماعیل کوثری، نظر متفاوتی در مقایسه با احمد زید‌آبادی دارد. اسماعیل معتقد است که دشمنی خصومت ایران با اسرائیل تنها زمانی از بین می‌رود، که اسرائیل نابود شده باشد. کوثری، مواجهه با اسرائیل وظیفه شرعی و دینی می‌داند.

‌ آیا منازعه با اسرائیل به بخش جدایی‌ناپذیری از ماهیت جمهوری اسلامی تبدیل شده است؟ منظور اینکه، آیا به‌نظر شما با تغییر سیاست نزاع و حرکت به‌سمت نوعی تعامل، نظام معنایی جمهوری اسلامی دچار فروپاشی خواهد شد؟

خصومت با اسرائیل از نظام جمهوری اسلامی تفکیک‌ناپذیر است؛ تا زمانی که رژیم اشغال‌گر قدس از بین نرود، سیاست کلان نظام جمهوری اسلامی، حرکت در جهت ازبین‌بردن این رژیم است. این سیاست هم علت دارد و یک تصمیم احساسی نیست. به یک ملت، آن هم ملتی مسلمان ظلم شده است. اینها، چه یهودی، چه مسیحی چه مسلمان، داشتند در یک سرزمین زندگی می‌‌کردند. بعد از جنگ جهانی دوم، انگلیس و آمریکا طوری در سازمان ملل وانمود کردند که کشوری را که صاحبانش فلسطینی‌‌ها بودند، دست صهیونیست‌‌ها سپردند. جمهوری اسلامی براساس مکتب رهایی‌بخش تشیع و اسلام ناب محمدی شکل گرفته و طرفدار مظلومان است. ملت فلسطین مظلوم واقع شده و شش ملیون نفر آواره شده‌اند. کجای انسانیت قبول می‌‌کند که اینها آواره باشند و افرادی دیگر سرزمینی را اشغال کنند و کشور جدید شکل دهند؟

‌ به‌لحاظ ایدئولوژیک، این منازعه قابل فهم و دفاع است. ترکیه یا کل کشورهای عربی منطقه هم این منازعه را به‌لحاظ نظری دارند، اما در تاکتیک، در راستای منافع ملی‌‌شان، سیاست‌‌ عادی‌سازی روابط با اسرائیل را در پیش گرفته‌‌اند.

ترکیه کجا چنین منازعه‌‌ای با اسرائیل دارد؟ ترکیه یک لحظه می‌‌رود در بغل این، یک لحظه می‌‌رود در دامان آن یکی. سیاست ترکیه در قبال اسرائیل درست نیست. کشورهای عربی هم فقط حرف می‌‌زنند. عربستان می‌گوید ما خادم حرمین هستیم اما در عمل می‌‌بینیم که همان سیاست‌‌های آمریکا و اسرائیل را عملی می‌‌کند. این چه نوع مسلمانی است؟ اینها فقط در شناسنامه مسلمان هستند.

‌ کشورهای عربی با وجود خصومت ایدئولوژیک با اسرائیل، در برهه‌‌ای تصمیم گرفتند به‌نفع منافع‌‌شان دست به عادی‌سازی روابط بزنند. آیا امکان تصمیم مشابه در جمهوری اسلامی وجود دارد؟

اینها انتخاب کرده‌‌اند که از اسلام سوءاستفاده کنند، ولی در عمل با جنایتکاران همراه شوند. این کجایش ایدئولوژی است؟

‌ ما هم در چهار دهه گذشته فرازونشیب‌‌هایی در ارتباط با اسرائیل داشته‌ایم. در ماجرای «مک‌فارلین» ایران قرار بود از اسرائیل در ازای آزادی گروگان‌‌ها اسلحه بگیرد. آیا می‌‌توان گفت که این به‌معنای عدم وجود یک سیاست واحد منازعه با اسرائیل در جمهوری اسلامی است؟

کجا ما از اسرائیل اسلحه خریدیم؟ حضرت امام همان موقع محکم این موضوع رد کرد. چرا این کار را کرد؟ امام نگذاشت دیداری با مک‌فارلین صورت بگیرد. این سیاست اصلی نظام جمهوری اسلامی است که رهبری مشخص می‌‌کند.

‌ از نظر شما نقطه پایان این خصومت کجاست؟

از بین رفتن رژیم اشغال‌گر قدس و حاکمیت مردم فلسطین به‌دست خودشان.

‌ یعنی قائل به این هستید که اگر راه‌‌حلی در منطقه به‌نتیجه برسد، اعم از طرح دودولت یا رفراندوم، ایران حاضر است خصومت را کنار بگذارد؟ این یعنی مساله خصومت با اسرائیل ماهوی است؟

مردم فلسطین باید همگی تصمیم بگیرند و آواره‌‌های فلسطینی برگردند. نظر ما این است که رفراندوم بگذارند و هر تصمیمی گرفته شد را عملی کنند. طرح دوملت اصلا مشروعیت ندارد. یک ملت وجود دارد و آن هم ملت فلسطین است.

‌ به‌نظر می‌‌رسد منازعه بین ایران و اسرائیل تشدید شده و این خصومت به تهران کشیده شده است...

بالاخره چون آنها ضربات سنگینی از ما خوردند، چنین کارهایی را انجام می‌دهند. باید بدانند این‌طور نیست که فقط جنایت کنند و مردم فلسطین را قتل‌عام کنند؛ البته در هر درگیری، تلفاتی هست. نباید این‌گونه فکر کنیم که ما فقط باید به کشورداری‌‌مان برسیم و اینها هر جنایتی خواستند، بکنند و کاری به آنها نداشته باشیم. ما براساس آیات و احادیث می‌‌گوییم اینها تجاوزگر هستند و مردم فلسطین باید جایگزین اینها شوند. اسرائیلی‌‌ها ضربه‌‌های بزرگ‌تری از ایران خورده‌‌اند. یک‌سری کارها هست که نمی‌‌شود گفت؛ اما دارد انجام می‌‌شود. وقتی شما وارد زمین فوتبال می‌‌شوید، این‌طور نیست که اصلا گل نخورید، اما اگر محکم باشید، برد با شماست.

شکل‌گیری بلوک ضدایرانی ناتوی عربی دوباره در دستورکار قرار گرفته و عادی‌سازی روابط با اسرائیل هم مزید بر علت شده است. این وضعیت چه پیامی دارد؟

این کشورهای عربی خودشان چه هستند که بخواهند ناتو درست کنند؟ این کشورها درمقابل یک یمن پابرهنه، جنگی که قرار بود 6‌روزه تمام کنند را هفت سال ادامه دادند. کشورهای عربی اصلا چه توانی دارند؟ ما می‌‌خواهیم با کشورهای همسایه رابطه داشته باشیم؛ اما اگر می‌‌خواهند بروند در دامن آمریکا و اسرائیل، ما نمی‌‌توانیم جلوی‌شان را بگیریم. آمریکا رو به افول است و اسرائیل هم رو به نابودی است.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی