| کد مطلب: ۶۴۶۷

نگاه خارجی

نگاه خارجی

آنچه در این ستون می‌خوانید، دیدگاه‌های رسانه‌‌های خارجی است که صرفا جهت اطلاع‌رسانی منتشر می‌شود و این دیدگاه‌ها موضع روزنامه «هم‌میهن» نیست.

آنچه در این ستون می‌خوانید، دیدگاه‌های رسانه‌‌های خارجی است که صرفا جهت اطلاع‌رسانی منتشر می‌شود و این دیدگاه‌ها موضع روزنامه «هم‌میهن» نیست.

Reuters Logo

شایعه‌ای که تکذیب شد

ایالات متحده و ایران روز پنج‌شنبه به فاصله کوتاهی از یکدیگر، گزارشی مبنی بر نزدیک شدن به یک توافق موقت که بر اساس آن تهران سرعت برنامه هسته‌ای خود را در ازای لغو محدود تحریم‌ها کاهش می‌دهد، رد کردند. سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید با اشاره به مقاله‌ای در وب سایت میدل ایست ‌ای مستقر در لندن گفت: «این گزارش نادرست و گمراه‌کننده است. هر گزارشی مبنی بر توافق موقت نادرست است.» نمایندگی ایران در سازمان ملل نیز در مورد این گزارش تردید کرد و گفت: «نظر ما همان اظهارنظر کاخ سفید است.» مقامات آمریکایی و اروپایی از زمان شکست مذاکرات غیرمستقیم آمریکا و ایران در مورد احیای توافق هسته‌ای سال 2015 بین ایران، بریتانیا، چین، فرانسه، آلمان، روسیه و ایالات متحده، به دنبال راه‌هایی برای مهار برنامه هسته‌ای تهران هستند. این توافق با هدف جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای، تهران را ملزم به پذیرش محدودیت‌های برنامه هسته‌ای و بازرسی‌های گسترده‌تر سازمان ملل در ازای پایان دادن به تحریم‌های سازمان ملل، ایالات متحده و اتحادیه اروپا کرد. یکی از راه‌حل‌های ممکن، توافق موقتی بوده است که براساس آن ایران محدودیت‌های کمتری را برای برنامه هسته‌ای خود در ازای کاهش کمتر تحریم‌ها نسبت به معاهده 2015 می‌پذیرد. میدل ایست ‌ای به نقل از دو منبع ناشناس گفته بود که ایران و ایالات متحده «به توافقی بر سر یک توافق موقت» دست یافته‌اند. در این گزارش آمده بود که ایران غنی‌سازی اورانیوم با خلوص 60 درصد یا بالاتر را متوقف می‌کند و در ازای آن صادرات حداکثر یک میلیون بشکه نفت در روز و دسترسی به «درآمد و سایر منابع مسدود شده در خارج از کشور» را به‌دست آورده و متعهد می‌شود که به همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه دهد. به واسطه انتشار گزارش میدل ایست ‌ای، قیمت نفت بیش از سه دلار در هر بشکه کاهش یافت. این وب‌سایت نوشته بود که مذاکراتی به رهبری راب مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و امیرسعید ایروانی، سفیر ایران در سازمان ملل متحد انجام شده است که نشان‌دهنده تغییر موضع ایران از گفت‌وگوی مستقیم با مقامات آمریکایی است. سخنگوی وزارت امور خارجه از اظهارنظر در مورد چنین مذاکراتی خودداری کرد و تنها گفته که این وزارتخانه راه‌هایی برای ارسال پیام‌ها به ایران دارد، اما جزئیات محتوای آنها یا نحوه تحویل آنها را توضیح نداد. دو مقام ایرانی نیز به رویترز گفتند که پیشرفت‌هایی حاصل شده است، اما هیچ توافقی قریب‌الوقوع نیست. همچنین شنیده شد که مالی و ایروانی حداقل سه بار در هفته‌های گذشته ملاقات کرده‌اند، اما جزئیاتی ارائه نکردند. یک مقام ارشد ایرانی گفته: پیشرفت‌هایی حاصل شده است و ما پیشنهادات و پیام‌هایی را با آمریکایی‌ها رد و بدل کرده‌ایم. با این حال، جزئیات زیادی وجود دارد که باید در مورد آنها بحث کنیم. توافق سال 2015 که سقف غنی‌سازی اورانیوم ایران را به 67/3درصد کاهش داد، در سال 2018 توسط آمریکا کنار گذاشته شد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا تحریم‌های ایالات متحده را برای متوقف کردن صادرات نفت ایران دوباره اعمال کرد. ایران از آن زمان تاکنون ذخایر اورانیوم غنی‌شده تا 60 درصد را انباشت کرده است و دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل نیز رگه‌هایی از اورانیوم با غنای 7/83 درصدی را پیدا کرده است که نزدیک به 90 درصد است که به‌عنوان درجه ساخت بمب در نظر گرفته می‌شود.
آنتونی بلینکن، وزیر امورخارجه آمریکا نیز روز پنج‌شنبه گفت‌وگویی با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل داشته است که طی آن نتانیاهو تاکید کرده، اسرائیل خود را به هیچ نوع توافقی بین ایران و آمریکا متعهد نخواهد دانست. طبق بیانیه‌ای که دفتر نخست‌وزیری رژیم اسرائیل درباره این گفت‌وگو منتشر کرده است، نتانیاهو «بر موضع تغییرناپذیر خود تاکید کرد که بازگشت به توافق هسته‌ای موجب متوقف شدن برنامه هسته‌ای ایران نخواهد شد و هیچ توافقی با ایران برای اسرائیل که هر کاری برای دفاع از خود انجام خواهد داد، الزام‌آور نخواهد بود.»

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی