| کد مطلب: ۴۴۱۲

دیپلمات‌ها

دیپلمات‌ها

واکنش به سفر رئیسی به چین غیبت ایران در مونیخ احتمال لغو روادید با روسیه

ned price 2

واکنش به سفر رئیسی به چین

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به سفر ابراهیم رئیسی به چین گفت: «همکاری با چین در چارچوب 1+5 دقیقاً به این دلیل بود که برنامه هسته‌ای ایران چالشی برای آمریکا و چین است. درباره اهداف این سفر صحبتی نمی‌کنم و آن را به تهران و پکن واگذار می‌کنم. در مورد ایران، همکاری با چین در چارچوب 1+5 دقیقاً به این دلیل بود که برنامه هسته‌ای ایران چالشی برای آمریکا و چین است. ایران برای سیستم بین‌المللی چالش‌های دیگری نیز ایجاد می‌کند که بر چین هم تأثیر می‌گذارند. این چالش‌های ایران، آمریکا را نیز به‌شدت نگران می‌کند. ما معتقدیم مهم است که جهان اعلام کند پیشرفت‌های هسته‌ای ایران، تلاش‌های این کشور برای صدور تروریسم و تأثیرگذاری بد در سراسر منطقه و فراتر از آن، موردقبول نیست و جهان از آن حمایت نمی‌کند.»

ahmadi

غیبت ایران در مونیخ

کوروش احمدی، کارشناس مسائل بین‌الملل در مورد دعوت نشدن ایران به کنفرانس مونیخ گفت: «رئیس کنفرانس مونیخ راجع به دعوت نشدن ایران به دو عامل اشاره کرده است که یکی از آنها برجام است.» او گفته است قبلاً یعنی در زمانی که مذاکرات در حال انجام بود، ایران را دعوت می‌کردیم. این ظاهراً به این معنی است که وقتی برجام منتفی یا معلق است دلیلی نمی‌بینند که ایران را دعوت کنند. این دعوت نشدن به کنفرانس مونیخ در ادامه روندی است که از شهریور گذشته شروع شده است. این موضوع حاکی از آن است که این روند به‌جای اینکه سیر نزولی پیدا کند، روند صعودی یافته و به نظر می‌رسد که اروپایی‌ها و حتی تا حدودی آمریکا قصد سرعت دادن به این روند و تشدید آن را دارند. البته اقدامات جدید در جهت سرعت دادن به این روند و برجسته‌تر کردن آن از سوی کشوری‌ چون آلمان چندان غیرمنتظره نبود. می‌دانیم که هم رئیس‌جمهور آلمان و هم صدراعظم آن کشور و هم وزیر امور خارجه آن متفقاً طی ماه‌های اخیر مواضعی بسیار تند و رادیکال در مورد دولت ایران و مسائل مربوط به ایران ابراز کرده‌اند.

jalali kazem

احتمال لغو روادید با روسیه

سفیر تهران در مسکو از احتمال لغو روادید میان ایران و روسیه خبر داد. کاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه در یک کنفرانس خبری گفت که مسکو و تهران ممکن است بر سر لغو روادید میان دو کشور در سال ۲۰۲۳ به توافق برسند و در حال حاضر ایران منتظر پاسخ روسیه به این موضوع است. او در پاسخ به سؤال خبرنگار تاس که پرسید «آیا دو کشور در خصوص لغو روادید در سال جاری به توافق خواهند رسید؟» اظهار کرد: «چنین دیدگاهی وجود دارد.» جلالی تصریح کرد: «ما به‌عنوان جمهوری اسلامی ایران موافق لغو روادید بین دو کشور هستیم و حتی گام‌هایی در این زمینه از جانب خود برداشته‌ایم. ما در انتظار نظر مقامات روسیه هستیم. اگر مسکو مانند ما آمادگی خود را اعلام می‌کرد، می‌توانیم ظرف مدت کوتاهی لغو روادید را اعلام کنیم.»

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی