| کد مطلب: ۶۴۰۴

دیپلمات‌ها

دیپلمات‌ها

واکنش به بازگشایی سفارت‌ ایران

Vedant Patel

واکنش به بازگشایی سفارت‌ ایران

ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا دولت بایدن بازگشایی سفارت‌خانه ایران در عربستان سعودی در پی توافق دو کشور برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک را به‌عنوان یک کانال ارتباطی با ایران در نظر می‌گیرد و آیا این موضوع می‌تواند موجب تسهیل امور در این زمینه شود، گفت: «ما همواره گفت‌وگوی مستقیم و دیپلماسی را، از جمله میان ایران و دولت‌های منطقه تشویق کرده‌ایم. تبادل سفرا گام تعجب‌آوری در روند این‌گونه گفتمان نیست.» پاتل ادامه داد: «ما همچنان امیدواریم که گفت‌وگو بتواند به تنش‌زدایی و افزایش ثبات منطقه کمک و به نگرانی‌های دیرین منطقه‌ای رسیدگی کند.» واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به این موضوع در پی این انجام می‌شود که روز گذشته، خبرگزاری فرانسه‌ به نقل از منبع دیپلماتیک در ریاض اعلام کرد در سایه توافق اخیر تهران و ریاض، ایران روز سه‌شنبه سفارتش در عربستان را بازگشایی می‌کند. این منبع که نخواست نامش فاش شود تاکید کرد که بازگشایی سفارت ایران در ریاض روز سه‌شنبه ساعت ۶ بعدازظهر(به وقت محلی) با حضور سفیر جدید ایران در این کشور انجام خواهد شد.

Gilad Erdan

بحث توافق موقت

نماینده اسرائیل در سازمان ملل با مطرح کردن اظهاراتی جنگ‌طلبانه علیه ایران، مدعی شد که «توافقی موقت» برای رسیدگی به موضوع برنامه هسته‌ای ایران مورد بحث است. گیلاد اِردان در کنفرانس سالانه اورشلیم‌پست در نیویورک درباره توافق بر سر موضوع برنامه هسته‌ای ایران گفت: خبر بد این است که این روزها درباره توافقی موقت صحبت می‌شود. این موضوع برنامه هسته‌ای ایران را متوقف می‌کند اما باعث بازگردانی اورانیوم غنی‌شده و توانمندی‌های هسته‌ای ایران نخواهد شد و در عوض، آنها(ایران) از مزایای اقتصادی بهره‌مند خواهد شد. ادعای اردان درباره توافق موقت در حالی مطرح می‌شود که مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین میان ایران، شرکای توافق و آمریکا چند ماه است که به دلیل برخی مسائل حل‌نشده با وقفه روبه‌رو شده است. طرفین توافق در مدت اخیر اشاره‌ای به‌وجود احتمال توافقی موقت در وین درباره احیای توافق هسته‌ای نکرده‌اند.

abdolahian

ایران منزوی نمی‌شود

وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگویی با اشاره به اینکه سیاست جهانی برای به انزوا کشاندن ایران با شکست مواجه شده است، گفت، ایران با بهره‌بردن از چارچوب‌های مختلف چندجانبه‌گرایی از جمله از طریق عضویت در گروه بریکس و سازمان همکاری شانگهای از ظرفیت‌های آنها برای ارتقای همکاری‌ها بهره‌مند خواهد شد. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگو با پرس‌تی‌وی در پی دیدار با همتایانش از کشورهای مختلف در حاشیه سفر دوروزه‌اش به کیپ تاون آفریقای جنوبی برای شرکت در نشست بریکس گفت: حضور فعالانه ایران در سازمان همکاری شانگهای، در اتحادیه اقتصادی اوراسیا و اخیراً در بریکس نشان‌دهنده این است که سیاست جهانی به انزوا کشاندن ایران شکست خورده است. امیرعبداللهیان افزود: کشورها و اتحادها بر اساس منافع خودشان عمل می‌کنند. پیام صریح ما این است که نمی‌توان جمهوری اسلامی ایران را به انزوا کشاند و به حاشیه راند.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی