| کد مطلب: ۱۰۵۱۲

وزیر عصبانی شد، رئیس مخلوع

وزیر عصبانی شد، رئیس مخلوع

مهران تیشه‌گران رئیس فدراسیون برکنارشده ناشنوایان می‌گوید همه اتفاقات با مجوز حراست وزارت ورزش بوده است

مهران تیشه‌گران رئیس فدراسیون برکنارشده ناشنوایان می‌گوید همه اتفاقات با مجوز حراست وزارت ورزش بوده است

کمتر کسی تصور می‌کرد که فدراسیون ناشنوایان ایران با چنان حاشیه‌ای روبه‌رو شود که رئیس فدراسیونش در عرض کمتر از ۲۴ ساعت برکنار و سرپرست این رشته از سوی وزیر ورزش معرفی شود. ماجرا از این قرار است که مسابقات قهرمانی دوومیدانی ناشنوایان آسیا به میزبانی تهران در روزهای پنجم و ششم آذرماه در ورزشگاه انقلاب برگزار شد اما انتشار ویدئویی از یک ورزشکار قزاقستانی خانم که بدون حجاب اسلامی در این مسابقات حضور داشت، باعث شد تا رئیس فدراسیون ناشنوایان ایران از سمتش برکنار شود. بسیاری عنوان کردند داوران مرد نیز در این مسابقات حضور داشتند که تیشه‌گران، رئیس برکنارشده فدراسیون ناشنوایان ایران در گفت‌وگو با هم‌میهن علاوه بر تکذیب این خبر می‌گوید، کار اشتباهی نکرده که بابتش شرمنده باشد و همه اتفاقات پیش‌آمده کاملاً با مجوز حراست وزارت ورزش بوده است. اینکه تا پیش‌ازاین مسابقات، پوشش ورزشکاران زن غیرخارجی در کشور ایران چطور بوده و چه کسی این فیلم را گرفته و منتشر کرده را در این گزارش مورد بررسی قرار داده‌ایم.

حاشیه‌ بی‌دلیل

مسابقات قهرمانی دوومیدانی ناشنوایان آسیا به میزبانی تهران در روزهای پنجم و ششم آذرماه در ورزشگاه آفتاب ِ باشگاه انقلاب برگزار شد. در این مسابقات مردان هفت کشور رقابت کردند و در رقابت‌های زنان هم نمایندگان ژاپن و قزاقستان با حریفان ایرانی مسابقه دادند. زنان خارجی، با پوشش آزاد و استاندارد این رشته مسابقه دادند. همزمان، زنان ایرانی با حجاب اسلامی مشغول دویدن و رقابت با سایر رقبا بودند. تا اینجای کار مشکلی وجود نداشت تا اینکه تصاویری از پرنده قزاقستانی در ماده پرش ارتفاع در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که با پوشش آزاد و لباس جهانی این رقابت‌ها با موفقیت از مانع ۱۷۰ سانتیمتری عبور کرده بود. همین اتفاق کافی بود تا جنجال عجیبی، فدراسیونی را فرابگیرد که بی‌اغراق کم‌حاشیه‌ترین فدراسیون ۳۰سال اخیر بوده است. در کمتر از ۲۴ ساعت، رئیس فدراسیون ناشنوایان ایران به‌دلیل بی‌حجابی ورزشکار قزاقستانی حین مسابقات برگزار شده در باشگاه انقلاب، از سمت خود برکنار شد.

مهران تیشه‌گران، رئیس فدراسیون برکنارشده‌ی ناشنوایان در گفت‌وگو با «هم‌میهن» درخصوص برکناری‌اش معتقد است، اصلاً کوتاهی‌ای نکرده که برکنار شود و قصوری مرتکب نشده است: «متاسفانه اتفاقی که افتاد اصلاً موضوع غیرعادی و خارج از عرفی نبود که بخواهند من را برکنار کنند. من اصلاً در مجموعه‌ی مسابقات حضور نداشتم که بخواهم ورزشکاری را کنترل کنم که با چه نوع پوششی در مسابقات حاضر شده است. ضمن اینکه این مسابقه با نظارت کامل حراست وزارت ورزش در حال انجام بود. اگر کوتاهی رخ داده، صادقانه عرض کنم اصلاً قصور از سوی من نبوده است. چنین موضوعاتی به‌هیچ‌عنوان زیر نظر رئیس فدراسیون نیست بلکه مقامات حراستی باید چنین مسائلی را پیگیری کنند». برخی رسانه‌ها بعد از برکناری رئیس فدراسیون ناشنوایان، دلیل این برکناری را حضور داوران مرد ایرانی در این رخداد اعلام کردند. تیشه‌گران در ادامه‌ی این مصاحبه چنین موضوعی را رد می‎کند: «اگر حتی یک داور مرد یا هر مردی با هر مسئولیتی، در این مسابقات قیدشده حضور داشت، من را اعدام کنید؛ چون من کاری را که می‌کنم تمام قوانین کشور و ضوابطش را رعایت می‌کنم. اصلاً اینطور نیست که بابت موضوعی دروغ بگویم چون به اخلاقیات پایبند هستم. این موضوع را نیز باید اشاره کنم که در کشور خودمان، بارها دیده شده که خانم‌های بی‌حجاب به بانک مراجعه می‌کنند و مشکلی هم پیش نمی‌آید. حالا یک آدم با عرض معذرت مریض، ویدئوی ورزشکار قزاقستانی را با سوءنیت خاص منتشر کرده تا حاشیه‌سازی کند. من با قاطعیت می‌گویم، اشتباهی مرتکب نشدم».

سایر مسابقات چطور است؟

سوال مهمی که این یکی، دو روز اخیر در شبکه‌های اجتماعی مطرح شده، این است که سایر مسابقات بین المللی در بخش زنان که با میزبانی کشور ایران برگزار شده، چطور بوده است؟ پوشش زنان غیرایرانی در این مسابقات به میزبانی کشورمان، چه تفاوتی با مسابقات مذکور داشت؟ تیشه‌گران چنین پاسخ می‌دهد: «می‌دانید چرا می‌گویم تخلفی نکردم؟ چون پوشش زنان خارجی در مسابقات بین‌المللی در کشورمان همیشه همینطور بوده است. زنان خارجی هیچ‌گاه با پوشش و حجاب کامل در مسابقات بین‌المللی شرکت نمی‌کنند که حالا بابت انتشار این ویدئو جنجال به راه افتاده است. ضمن اینکه ما چه‌توقعی داشتیم؟ توقع داشتیم ورزشکار قزاقستانی با حجاب کامل در مسابقات شرکت کند؟ ضمن اینکه من باز هم به شرافتم قسم می‌خورم که هیچ مردی در سالن برگزاری مسابقه، چه ایرانی و چه خارجی حضور نداشت. من پنج سال خالصانه تمام سختی‌ها را به جان خریدم، اما دستمزد من یک برکناری شد که هیچ نقشی در آن نداشتم.»

چه کسی فیلم را گرفت و منتشر کرد؟

سایت رادیوفردا به‌عنوان اولین رسانه ـ البته طبق اعلام خودش ـ اظهار داشت که این تصاویر به صورت اختصاصی در اختیارش قرار گرفته تا بی‌حجابی ورزشکار قزاقستانی را رسانه‌ای کند. تیشه‌گران، رئیس خلع‌شده فدراسیون ناشنوایان ایران چنین مسئله‌ای را رد می‌کند: «این فیلم که به‌شکل مخفیانه از ورزشکار قزاقستانی گرفته شده اصلاً با هدف خاصی گرفته نشده است، بلکه با سوءنیت خاصی از آن استفاده شد. ماجرا از این قرار است که یکی از مربیان تیم ملی قزاقستان از ورزشکار خودشان فیلم گرفت تا نقاط ضعف و قوت فنی را آنالیز کنند، اما آنها این فیلم را در اینستاگرام منتشر کردند و برخی افراد سودجو از این ماجرا سوءاستفاده کردند. تعجب من از این است که بارها زنان ورزشکار خارجی به ایران آمدند و با همین پوششی که حالا تصاویرش منتشرشده، شرکت کردند اما هیچ مشکلی پیش نیامد؛ اما حالا که این ویدئو منتشر شده، من را برکنار کردند».

برکناری غیرقانونی

رئیس برکنارشده فدراسیون ناشنوایان ایران اما می‌گوید، برکناری او غیرقانونی است چراکه نه مجمعی برگزار شده و نه حکمی ازسوی هیئت‌رئیسه دریافت کرده است: «برکناری من ازسوی وزارت ورزش و جوانان، قانونی نیست و وزیر ورزش دراین‌زمینه عجله کرد. درخصوص برکناری من باید مجمع فوق‌العاده تشکیل شود و آن‌ها تصمیم بگیرند که من باشم یا خیر. وزیر نباید بدون اینکه من را صدا بزند و علت را جویا شود، حکم برکناری بدهد.» بااین‌حال کیومرث هاشمی از حاشیه ایجادشده چنان عصبانی است که در عرض چند ساعت جانشین تیشه‌گران را هم معرفی کرد. علیرضا خسروی، به‌عنوان سرپرست فدراسیون ناشنوایان خیلی زود معرفی شد تا کارش را تا زمان برگزاری دوباره انتخابات این رشته انجام دهد؛ موضوعی که چندان به مذاق تیشه‌گران خوش نیامد: «اطرافیان من فکر می‌کنند من چه گناهی مرتکب شده‌ام که بعد از ۳۰ سال کار خالصانه در ورزش کشور، باید به یکباره و در عرض ۲۴ ساعت برکنار شوم. متاسفانه هجمه‌ای روی من وارد شد که فقط یک نفر برکنار شود تا شاید جو بخوابد. اما من بازهم می‎‌گویم چنین مسابقاتی با مجوز کامل وزارت ورزش برگزار شد و تمام قواعد بین‌المللی نیز رعایت شده بود. هیچ موضوع خارج از عرفی نیز رخ نداد که بابتش شرمنده شوم، چون پیش‌ازاین نیز بارها ورزشکاران خارجی زن، با همین مدل حجاب در مسابقات دیگر شرکت کرده بودند.» موضوعی که نباید به‌راحتی از کنارش گذشت، این است که بارها مسابقات بین‌المللی در بخش زنان در کشور ایران برگزار شده و زنان ورزشکار خارجی نیز با همین پوشش عرف خودشان در مسابقات حضور یافتند و مشکلی هم پیش نیامده بود، اما حالا با انتشار تصاویری، به نوعی وزیر ورزش با تصمیمی که گرفت سعی در معرفی مقصر این رخداد داشت؛ رخدادی که نامتعارف بین‌المللی نبود.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی