مصائب و مواهب صبر/معرفی شمارههای ۱۷۸ و ۱۷۹ مجله مدیریت ارتباطات
آخرین شماره ماهنامه تحلیلی، آموزشی و اطلاعرسانی «مدیریت ارتباطات» در ۷۰ صفحه و با آثار و گفتارهایی از مقصود فراستخواه، موسی اکرمی، بهروز غریبپور، حمیدرضا نمازی، امیرحسین خداپرست، کامبیز نوروزی، نادیا فغانی، آرش آبائی، مسعود سپهر، قادر باستانی و... منتشر شد.

آخرین شماره ماهنامه تحلیلی، آموزشی و اطلاعرسانی «مدیریت ارتباطات» در 70 صفحه و با آثار و گفتارهایی از مقصود فراستخواه، موسی اکرمی، بهروز غریبپور، حمیدرضا نمازی، امیرحسین خداپرست، کامبیز نوروزی، نادیا فغانی، آرش آبائی، مسعود سپهر، قادر باستانی و... منتشر شد.
پرونده ویژه این شماره به «صبر» اختصاص پیدا کرده است. مقصود فراستخواه در یادداشتی با عنوان «شکیبایی، سوگ و غمخواری» بدین نکته اشاره کرده که در شرایط فعلی، ایران باید به «صبوری خلاق» بهمثابه «یکی از شاخههای مبارک سطحی از قابلیتهای عالی شناختی، هوش هیجانی و حاصل پرورش احساسات بشری» و «ترکیب بهینهای از عاطفه و آگاهی» دست یازد تا بتوان بدانچه آنتونیو داماسیو، روانعصبشناس شهیر پرتغالی آن را «انسجام قوی» مینامد، دست یافت. از نظر داماسیو، نتیجه این «مغز با احساس» چیزی میشود در مایههای «آرامش در توفان».
بر این اساس فراستخواه نیز ما را به «شکیبایی جمعی» دعوت میکند: «شکیبایی جمعی نوعی حس همدردی و همیاری است؛ غوطهور شدن در غم، اما با روحی خلاق که ما را به همنوایی، همیاری و غمخواری وامیدارد.» موسی اکرمی در همین زمینه به پردازش «طرحی از فلسفه شکیبایی» همت گمارده و بدین نکته اشارت داشته که «فرمان مطلق یا قاعده زرین اخلاق آن اصل بنیادینی است که هم خاستگاه، هم معیار تکلیفی چون شکیبایی است».
از نظر اکرمی البته در کنار فلسفه اخلاق وظیفهگرای کانتی، در فلسفه اخلاق فضیلتگرای ارسطویی هم توجه قابلتأملی به مسئله شکیبایی شده است: «شکیبایی در فلسفه اخلاق فضیلتگرای ارسطویی جلوهای از فضیلت خویشتنداری بهصورت یک ویژگی روانی اکتسابی است که باید با تمرین و عقلانیت در انسان پدید آید. این نگرش که پرورش و رشد فردی از راه آموزش، تمرین و خوگیری را برجسته میکند، با رویکردهای روانشناختی معاصر سازگار است.» با این همه اکرمی اضافه میکند این نکته را که ابهامهای موجود در نظریه ارسطو را باید با ایجاد پیوندی میان اخلاق ارسطویی و اخلاق اسپینوزایی برطرف کرد.
محسن محمودی نیز در این پرونده یادداشتی از دیوید هرند را ترجمه کرده که سه اثر ادبی «در انتظار گودو» بکت، «جیبی» آرچیبالد مکلیش و «افسانه سیزیف» کامو را که همگی بر موضوع «انتظار بیپایان و صبر حاصل در جهانی پوچ و بیمعنا»تمرکز دارند، مورد تحلیل قرار داده است. امیرحسین خداپرست در یادداشت خود با نام «تدبیر بهجای تقدیر» به سوءتفاهمهای چهارگانهای اشاره میکند درباره فضیلت اخلاقی صبر. این چهار سوءتفاهم عبارتند از: صبر در برابر ظلم، صبر در برابر اشتباههای شخصی و تصمیمهای نادرست، صبر چونان ضعف و تسلیم که به انفعال فرد در مواجهه با دشواریها میانجامد و صبر در مقابل بهسازی امور، یعنی وضعیتی که فرد به شرایط موجود مشتمل بر بیعدالتی و نقض حقوق رضایت میدهد و به گزینه ترجیح بد بر بدتر در همه امور شخصی و اجتماعی میرسد.
هما شهرامبخت که در حوزه مطالعات ادیان پژوهش میکند، اما در متنی با تیتر «پذیرش، تحمل، بخشش» به مقوله «صبر در آیین ذن» اشاره کرده و نوشته است: «صبر در اعمال ذن نهان است و مدیتیشن، بهعنوان یکی از مهمترین تمرینات ذن، به فرد کمک میکند تا صبر را درونی سازد. در حین مدیتیشن، فرد میآموزد که ذهن را آرام کرده، از افکار و احساسات آگاه شود و بدون قضاوت آنها را مشاهده کند.»
از دیگر بخشهای این شماره مجله «مدیریت ارتباطات» هم میتوان به گزارشی از دهمین کنفرانس روابط عمومی و صنعت با محوریت نقش روابطعمومیها در ناترازیها، یادداشتهایی درباره روابط عمومی و مدیریت اطلاعات و گفتوگو با سعید صادقی عضو هیئتمدیره میلی درباره ششمیلیونی شدن این پلتفرم خریدوفروش طلای آبشده اشاره کرد. در این آخری صادقی گفته، ظرفیت جذب 40 میلیون کاربر را داریم و خود را بازیگری جدی در مسیر توسعه اقتصاد دیجیتال ایران میدانیم.