| کد مطلب: ۴۶۸۰۲

جدید با اعتباری قدیمی/نگاهی به پلتفرم وال‌‏گلد که به‏‌پشتوانه تجربه و سرمایه‏‌های والکس و راه‏‌حل‌‏های نوآورانه به یکی از بازیگران متمایز بازار فروش طلای آنلاین تبدیل شده است

در چندسال اخیر پلتفرم‌های طلا با اثبات قابلیت‌ها و مزیت‌هایی مانند فراگیری، دسترسی، امنیت، به‌ویژه اعتماد کاربران با استقبال چشمگیری در کشور مواجه شده‌اند.

جدید با اعتباری قدیمی/نگاهی به پلتفرم وال‌‏گلد که به‏‌پشتوانه تجربه و سرمایه‏‌های والکس و راه‏‌حل‌‏های نوآورانه به یکی از بازیگران متمایز بازار فروش طلای آنلاین تبدیل شده است

در چندسال اخیر پلتفرم‌های طلا با اثبات قابلیت‌ها و مزیت‌هایی مانند فراگیری، دسترسی، امنیت، به‌ویژه اعتماد کاربران با استقبال چشمگیری در کشور مواجه شده‌اند. روند افزایشی تعداد سکوهای فعال این حوزه و میزان کاربران آن‌ها هم همچنان ادامه دارد؛ تا جایی که هر چندوقت یک‌بار بازیگر جدیدی وارد این زیست‌بوم می‌شود. پلتفرم‌ها هرچقدر از محدودیت‌های معاملات در بازار سنتی خودشان و کاربران را راحت‌ کرده‌اند، به سد بانک مرکزی به‌عنوان رگولاتور خورده‌اند.

نهادی که به‌‌جای حمایت و تسهیل شرایط برای این کسب‌وکارها هربار مانع جدیدی در مسیر توسعه آن‌ها قرار می‌دهد. بااین‌حال پلتفرم‌ها نه‌تنها از ادامه فعالیت و خدمت‌رسانی به مردم ناامید نشده‌اند بلکه در ارائه سرویس‌های متنوع خلاق، نوآورانه و رقابتی هستند. تا جایی که فعالیت بسیاری از سکوهای معامله آنلاین طلا حتی در دوران جنگ 12 روزه هم متوقف نشد و بسیاری از این پلتفرم‌‌ها همزمان با تعطیلی بازارهای مالی بیشتر از قبل توانستند کمک حال مردم در گیرودار بحران‌هایی مانند قطعی درگاه‌‌های پرداخت ریالی باشند.

چه‌بسا بعضی از آنان مانند وال‌گلد ضمن ارائه خدمات و سرویس‌هایی نوآورانه نه‌‌تنها مدیریت دارایی را برای کاربران ممکن کردند، که به آنها با اعطای وام فوری به‌پشتوانه طلاهایشان از نظر نقدینگی نیز کمک کردند. وال‌گلد به‌عنوان یکی از بازیگران اصلی بازار آنلاین طلای آب‌شده در آن روزها میلیاردها تومان اعتبار در اختیار کاربرانش قرار داد تا ناچار به فروش دارایی‌هایشان نشوند. قیمت‌گذاری پویا و متعادل، وثیقه‌گذاری طلا در بانک کارآفرین برای دریافت وام و امکان مشارکت در تولید طلا هم از دیگر قابلیت‌های ویژه این پلتفرم است. 

متولدشده از دل تجربه‌ای رمزارزی

وال‌گلد بازیگر تازه متولدشده در بازار آنلاین طلای آب‌شده است که عمرش هنوز به یک‌‌سال نرسیده، اما در همین مدت توانسته با ارائه خدمات نوآورانه‌ و متفاوت‌ از رقبا، نزدیک به دو میلیون کاربر جذب کند. وجه تمایز این پلتفرم از دیگر سکوهای معامله طلا، در ارائه خدمات و راه‌حل‌‌های نوآورانه، برای مدیریت دارایی‌های کاربرانش است که به پشتوانه سال‌ها تجربه و فعالیت مدیرانش در بازار کریپتو و صرافی رمزارزی والکس به‌دست آمده است.
 
والکس یکی از بازیگران شناخته‌شده در بازار رمزارز ایران است که از سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را شروع کرده و تاکنون بیش از سه میلیون کاربر را جذب کرده است. این صرافی به‌دلیل امکانات متنوع در معامله بیش از ۱۰۰ رمزارز و قابلیت تبادل در بازارهای تتر و ریال، یکی از گزینه‌های مناسب برای معامله‌گران بازار رمزارزهاست. همچنین با تخصیص اعتبار خرید کالا با وثیقه رمزارز و ارائه همکاری دستیار هوش مصنوعی به کاربران خود، در تسریع نقدشوندگی دارایی‌ها و مشاوره برای خرید کمک می‌کند.
_DSC4720 copy

تولد در سایه محدودیت‌ها   

مدیران والکس فعالیت هفت‌‌ساله خود را فقط به دارایی‌های کریپتو محدود نکردند؛ بلکه به فکر فراگیری دسترسی مردم به سایر دارایی‌ها ازجمله مسکن و طلا نیز بوده‌اند. توکنایز کردن مسکن، یکی از اهداف بلندمدت آنهاست. ایده‌ای که پیاده‌سازی آن البته به‌دلیل رفع چالش‌های حقوقی و معاملاتی این نوع دارایی مقداری زمان‌بر است. بردیا احمدنیا، هم‌بنیان‌گذار صرافی والکس هم در گفت‌وگو با «هم‌میهن» به این موضوع اشاره می‌کند و می‌گوید: «برای معامله آنلاین مسکن، به وکالت کاربر برای خریدوفروش نیاز است که چالش‌های حقوقی دارد.
 
از سویی‌دیگر، باتوجه به اینکه بازار مسکن ایران در دوران رکود خود قابلیت معامله‌ای‌ خود را از دست می‌دهد و عرضه و تقاضا در آن دچار مشکل می‌شود، به طریق اولی توکنایز کردن این‌قبیل دارایی‌ها هم چالش‌های بلندمدت دارد‌.» 
با آگاهی از این موضوع، مدیران والکس در پی عملیاتی‌کردن ایده سرمایه‌گذاری در مسکن به‌عنوان نوعی پس‌انداز بلندمدت‌ بر بستر فناوری و مبتنی بر شرایط حقوقی و ملکی برآمدند. آنها علاوه بر مسکن، خریدوفروش آنلاین طلا را هم هدف‌گذاری کردند. در ابتدا برای تحقق این هدف سعی کردند تا امکان معامله طلای آب‌شده را در والکس فراهم کنند. اما به‌دلیل اینکه از نظر قانونی و مجوزدهی امکان معامله هم‌زمان طلا و کریپتو در بستر یک پلتفرم وجود نداشت، کسب‌و‌کار دیگری با نام «وال‌گلد» راه‌اندازی کردند. درحالی‌که مجوز فعالیت پلتفرم در اواخر شهریورماه سال گذشته صادر شد، توسعه محصول مهرماه و عرضه آن هم آذرماه کلید خورد. آغاز به‌کار رسمی وال‌گلد با مسدودسازی درگاه‌های صرافی‌های رمزارز، ازجمله والکس هم‌زمان بود. 
 
درواقع فعالیت وال‌گلد نیز در همین وضعیت از دی‌ماه سال گذشته زیر فشارهای رگولاتوری بر فین‌تک‌ها آغاز شد. بلاتکلیفی در قانون‌گذاری کماکان وجود داشت تااینکه بانک مرکزی برای بازگشایی درگاه‌ها، شرط‌و‌شروط پنج‌گانه‌ای وضع کرد که یکی از مهم‌ترین‌شان ارسال داده‌های کاربران به شرکت شاپرک بود. این شرایط با انتقادات تند و جدی اکثر فعالان زیست‌بوم فین‌تک طلا، کارشناسان و تحلیل‌گران اقتصاد دیجیتال کشور مواجه شد؛ چراکه‌ به‌اعتقاد آن‌ها حفظ امنیت و اعتماد کاربران ایجاب می‌کرد که اطلاعات درخواستی در اختیار سازمان‌ها و نهادهای دیگر قرار نگیرد. درنتیجه درگاه صرافی‌های رمزارزی محدود و کوچکی که این شرط را قبول کردند، فعال شد. 
صرافی‌های دیگر هم از روش‌های جایگزین برای ارائه خدمت به مشتریان خود استفاده کردند. بردیا احمدنیا، عضو هیئت‌مدیره و مدیر اجرایی وال‌گلد، با اشاره به این موضوع، تجربه صرافی والکس را شرح می‌دهد که در دوران محدودیت‌های بانک مرکزی به یاری‌شان در پلتفرم وال‌گلد آمده است. او توضیح می‌دهد: «در بحران مسدودی درگاه‌های والکس، اجازه ندادیم هیچ‌گونه خللی در تسویه کاربران ایجاد شود. چراکه از پیش با نوآوری و نگرش فناورانه، روش‌های جایگزین ارائه سرویس‌ به کاربران را طراحی و پیاده‌سازی کرده بودیم.» 
 
مدیران و متخصصان فنی در والکس در ادامه از همین تجربه در راه‌اندازی و خدمات‌دهی وال‌گلد نیز استفاده کردند. تجربه‌هایی که به‌گفته احمدنیا، به پشتوانه سال‌ها فعالیت در فضای محدود و پرفشار بازار کریپتو به‌دست آورده بودند و با همین نگرش هم وارد سرمایه‌گذاری در بازار آنلاین طلا شدند. او در این زمینه می‌گوید: «طی هفت‌سال فعالیت در والکس، به‌عنوان یکی از بازیگران اصلی بازار رمزارز،  تجربه‌های مختلفی به‌دست آوردیم.
 
از بسته‌شدن درگاه‌هایمان گرفته تا حمله‌‌های متعدد به زیرساخت‌هایمان. حتی در سال ۱۳۹۹ برخی نهادها و جریان‌ها تلاش می‌کردند رمزارزها را در دسته قمار جای دهند و دادوستد آن‌ها را ممنوع سازند. همه این تجربه‌ها امروز و در مقطعی که بعضی تصمیم به محدودکردن فعالیت‌های پلتفرم‌های طلا گرفتند، به کمک وال‌گلد آمده است. درحقیقت موفقیت امروز ما به‌پشتوانه تجربه‌های موفق والکس رقم خورده است.» 
این تاثیرگذاری به‌خوبی در عملکرد وال‌گلد مشهود است. آمار و ارقام نشان می‌دهد، این پلتفرم با وجود فعالیت کوتاه‌مدت‌اش توجه و اقبال کاربران زیادی را به خود جلب کند؛ تا جایی‌که تقریباً ۲۰۰ هزار بار در پلتفرم‌های مایکت و کافه‌بازار دانلود شده است. نکته تأمل‌برانگیز اینکه، در روزهای ابتدایی شروع به‌کار وال‌گلد، ۶۰ درصد از کاربران وال‌گلد همان کسانی بودند که در والکس هم عضویت داشتند؛ این موضوع نشان‌دهنده کیفیت مطلوب و رضایت‌بخش تجربه کاربری والکس است. ولی ‌به‌مرور زمان و با جذب سایر مشتری‌ها، این نسبت به حدود 40 درصد رسیده است. 

فناوری در خدمت یک بازار جذاب

بازار طلا در طول تاریخ همیشه یکی از جذاب‌ترین بازارهای دادوستد در همه جهان بوده است. تا پیش‌از‌این مردم برای معامله طلا تنها یک‌راه داشتند و آن‌هم مراجعه به بازارهای قدیمی و سنتی بود. حالا اما می‌توانند به‌صورت 24 ساعته و آنلاین از پلتفرم‌های مختلف، طلا بخرند و در جای امنی به‌اسم بانک کارگشایی، ذخیره کنند.
پلتفرم‌های آنلاین خریدوفروش طلای آب‌شده به‌دلیل توجهی که به حفظ جایگاه و اعتبار خود نزد کاربران‌شان دارند، از هر مسیری می‌کوشند تا محدودیت‌ها را از سر راه بردارند، سرویس‌هایشان را بهبود بخشند و در همه شرایط در دسترس باشند. مدیران وال‌گلد نیز مانند اغلب پلتفرم‌های طلا با چنین رویکردی به‌سمت معاملات آنلاین طلای آب‌شده رفتند.
احمدنیا به تشریح تفاوت‌های بازار سنتی طلا و صندوق‌‌های طلا با پلتفرم‌‌های پیشگام آنلاین طلا می‌پردازد و توضیح می‌دهد: «بازار سنتی به‌طور ناگزیر در شرایط بحران و جنگ تعطیل می‌شود؛ زیرا ریسک فعالیت بالا می‌رود. منطق اقتصاد دیجیتال متفاوت‌تر است. اینجا حرف اول و آخر را نوآوری می‌زند و کسب‌و‌کارها در هر شرایطی ابزارهای متنوع، انعطاف‌پذیر و راهکارهای جایگزین می‌یابند. تقریباً همه پلتفرم‌های آنلاین طلا نیز با وجود بسته‌بودن درگاه‌های واریز ریالی، موفق شدند مسیر تسویه ریالی کاربران را باز نگه دارند و به آنها خدمات ارائه دهند.» با وجود فعالیت سایر سکوهای طلا، وال‌گلد سعی کرده است تا با قابلیت‌های متنوع و متعدد، تجربه کاربرانش را از سایر پلتفرم‌ها متفاوت‌تر و جذاب‌تر کند.

قیمت‌گذاری پویا 

وال‌گلد هم‌زمان با اوج‌گیری تبلیغات پلتفرم‌های طلا در اتوبان‌ها و اماکن عمومی، برای جذب کاربر بیشتر شروع به‌کار کرد، اما مدیریت این پلتفرم تمرکز خود را بر برنامه‌ریزی بلندمدت و پیاده‌سازی یک روند مناسب و شفاف برای تامین و عرضه طلای کاربران گذاشت. به‌عبارت‌دیگر، مدیران وال‌گلد کاربران راضی را به کاربران زیاد ترجیح دادند و سعی کردند به‌جای جذب انبوهی از کاربران به‌مدد تبلیغات، با قیمت‌گذاری متعادل، شفاف‌ و ساختن پشتوانه قوی برای معاملات اعتماد کاربران را جلب کنند. 
از سویی، چون قیمت‌گذاری طلا در ایران، چه در بازارهای سنتی و چه در پلتفرم‌های آنلاین، همواره با نوسانات شدید، تحولات سیاسی و اقتصادی، ریسک بالا و نبود شفافیت در داخل و خارج تاثیر می‌پذیرد، در وال‌گلد نحوه منبع تامین و قیمت‌گذاری طلا اهمیت زیادی دارد. به همین منظور قیمت‌گذاری در این پلتفرم اول از همه بر مبنای نرخ انس جهانی طلا انجام می‌شود. تیم وال‌گلد از آخرین و جدیدترین تغییرات جهانی قیمت طلا یک پیش‌بینی و تحلیل به‌دست می‌آورند و متناسب با موجودی تامین‌کننده طلای فیزیکی قیمت‌گذاری می‌کنند. 
 
به‌عبارت‌دیگر، در وال‌گلد مکانسیم قیمت طلا را هج می‌کنند که یک استراتژی مدیریت ریسک است و با باز کردن موقعیت‌های مخالف در یک دارایی از آن برای کاهش زیان‌های احتمالی در برابر نوسانات بازار استفاده می‌‌کنند. این فرآیند آن‌قدر برای تیم وال‌گلد اهمیت دارد که هر سه‌شنبه در بالاترین سطح، جلسه قیمت‌گذاری و نوع تامین در وال‌گلد برگزار می‌‌شود تا مناسب‌ترین قیمت برای معامله طلا اعلام شود. طبق اعلام مدیران وال‌گلد، قیمت‌گذاری در این پلتفرم براساس الگوریتم و کاملاً پویاست که در آخر، هم کاربر، هم پلتفرم سود می‌برند. آنها می‌گویند پویایی قیمت‌گذاری و تامین و تحویل 24 ساعته در وال‌گلد، مزیت قابل‌توجه‌‌شان با سایر پلتفرم‌هاست. 
درواقع تیم وال‌گلد با مدیریت ریسک در معاملات چه برای کاربران و چه برای پلتفرم، شفافیت و سلامت معاملات را مدنظر قرار داده است. به این صورت که در صورت پیشی‌گرفتن موجودی طلای کاربر از طلای پلتفرم، مثلاً در روزهای تعطیل، تیم وال‌گلد شروع به هج کردن با سایر بازارهای در دسترس می‌کند. 
حد و سقف مدیریت ریسک نیز در اینجا به میزان فروش طلا از سمت کاربر به پلتفرم بستگی دارد؛ وال‌گلد چنین برنامه‌ریزی کرده که در صورت شرایط بحرانی و نیاز فوری کاربر به برداشت طلا و ریال، از ذخیره طلای خود به کاربر تحویل می‌دهد. به‌عنوان مثال، اگر وال‌گلد تحت مالکیت خود 20 کیلوگرم طلا و ۱۰۰ میلیارد تومان پول در کنار ۱۰۰ کیلوگرم ذخیره طلای کاربرانش را در بانک کارگشایی داشته باشد، در برهه‌هایی همانند جنگ ۱۲ روزه که امکان دسترسی به بانک و بورس برای نقدشوندگی طلا یا سایر دارایی‌ها نبود، از محل نقدینگی و ذخایر خود نیاز مردم به پول و طلا را تامین می‌کند. 

ضمانت وام و طلاسازی 

یکی از مهم‌ترین خدمات وال‌گلد به کاربران، پرداخت وام فوری است. کاربران وال‌گلد می‌توانند طلای خریداری‌شده در این پلتفرم را در بانک کارآفرین وثیقه بگذارند و وام بگیرند. این بانک به‌ اعتبار وال‌گلد به کاربرانش وام می‌دهد و در صورت نکول، در بازپرداخت اقساط هم درگیر می‌شود. یعنی این اختیار را دارد تا از ذخیره طلای کاربر برای بازپرداخت استفاده کند. درحالی‌که بانک کارگشایی به‌ازای هر یک‌گرم طلا فقط ۴۰۰ هزار تومان وام می‌دهد، اما کاربران وال‌گلد می‌توانند ارقام بیشتری را در قالب تسهیلات بانکی با ضمانت طلای خودشان دریافت کنند. همچنین وال‌گلد برای اینکه کاربران بدون فروش طلای خود بتوانند نیازهای کوتاه‌مدت خود را به نقدینگی رفع کنند، مبالغی را به‌مدت حداکثر یک‌ماه در اختیار آنها قرار می‌دهد. 
 
مزیت دیگر وال‌گلد برای کاربرانش، سرویس طلاساز است. این پلتفرم با یک تولیدکننده طلا قرارداد دارد و کاربرانش از طریق این سرویس و با اختیار خودشان، طلا را در اختیار طلاساز قرار می‌دهند و سود مشارکت در تولید دریافت می‌کنند. قابل ذکر است که شمش‌های مورد استفاده و ذخیره‌شده در وال‌گلد از مرکز مبادله طلا و ارز، ذیل بانک مرکزی تهیه می‌‌شود و دارای استانداردهای جهانی هستند. 

تسویه در جنگ  

مدیران و تیم والکس صرفاً با موانع رگولاتور در حوزه رمزارز درگیر نبودند و نیستند؛ بلکه در معامله آنلاین طلا هم با سنگ‌اندازی‌های رگولاتور دست‌وپنجه نرم می‌کنند. ممنوعیت واریز شناسه‌دار و تعیین متولی‌های گوناگون و غیرثابت برای نظارت بر فعالیت پلتفرم‌های آنلاین خریدوفروش طلا ازجمله اقدامات معیوب و محدودکننده رگولاتور در ماه‌های اخیر است. 
در شرایطی که بازار سنتی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری در دوران جنگ ۱۲ روزه تعطیل بودند و محدودیت‌های گسترده‌ای بر درگاه‌های پلتفرم‌های آنلاین طلا وضع شده بود، برخی کسب‌و‌کارها با راهکارهای نوآورانه و از مسیرهای جایگزین، امکان واریز و برداشت را برای کاربرانشان فراهم کردند. برای مثال، وال‌گلد در تمام دوران جنگ و پس از آن بدون وقفه خدمات و سرویس‌های لازم را ارائه داد. این پلتفرم امکان واریز شناسه‌‌دار و کارت‌به‌کارت را فراهم کرد و در حوزه برداشت نیز کاربران می‌توانستند تا سقف ۵0 میلیون تومان از حساب خود خارج کنند.
 
حتی با اعلام آتش‌بس نیز مسدودی درگاه پلتفرم‌ها رفع نشد تا اینکه در اواخر تیرماه درگاه آنها دوباره فعال شد. علاوه بر زیان مالی جنگ برای این کسب‌وکارها محدودیت جدیدی هم به‌تازگی برای آن‌ها در سقف برداشت طلا از بانک کارگشایی ایجاد شده که پلتفرم‌ها را بیش‌ازپیش درگیر چالش‌های مالی، برندینگ و اعتماد کاربران کرده است.
احمدنیا با اشاره به تاثیرات سیاست‌ها و اقدامات نهادهای نظارتی و رگولاتور بر عملکرد پلتفرم‌ها، تاکید می‌کند میان شدت رگولاتوری و نوآوری، رابطه‌ای معنی‌دار وجود دارد.
او می‌گوید: «رگولاتوری با قانون‌گذاری سرسختانه و غیرمنعطف در اقتصاد دیجیتال مانع نوآوری بوده است. به هر میزان که سطح کنترل‌ها افزایش یابد، نوآوری هم کاهش می‌یابد. پلتفرم‌های آنلاین طلا سرویس‌های جانبی بیشتر، روش‌‌های معاملاتی متنوع‌تر و به‌طورکلی نوآوری‌ ارائه می‌کنند و در شرایط بحران نیز تمام هدف‌شان اعتماد کاربرانشان است. بنابراین می‌توان گفت، ازآنجاکه در اقتصاد دیجیتال حفظ اعتبار، اصلی حیاتی است، کسب‌و‌کارهای طلا هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم مختلف را تقبل می‌کنند و درمقابل با راه‌حل‌های نوآورانه رضایت مشتریان و مخاطبانشان را جلب می‌کنند.» 
 
افزایش تقاضا برای نقد کردن دارایی‌ها و بسته‌شدن درگاه‌های بانکی تنها چالش پلتفرم‌های طلا در روزهای جنگ نبود؛ بلکه آن‌ها در ارتباط با بازارهای تامین طلا هم دچار مشکل شدند. به همین دلیل وال‌گلد در زمان تعطیلی بازار سرمایه، بازارهای تامین خود را در استان‌های یزد و مشهد فعال‌تر کرد. حتی بازارهای تامین از خارج کشور را هم فعال کرد. همچنین به خاطر ملی شدن اینترنت در یک بازه چهار روزه از جنگ ۱۲ روزه و عدم دسترسی به بازارهای جهانی برای قیمت‌گذاری عملیات تسویه در وال‌گلد بسته شد.
 
البته وال‌گلد در روزهای دیگر جنگ توانست با کاربران معادل ۵۰ میلیارد تومان تسویه کند. به گفته بردیا احمدنیا، عضو هیئت‌مدیره و مدیر اجرایی وال‌گلد، این پلتفرم در روزهای جنگ، علاوه بر ارائه خدمات واریز و تسویه ریالی، به شیوه‌های دیگر نیز از کاربران خود حمایت کرد و مزیت‌های خود را نسبت به رقبا ـ به‌ویژه کسب‌وکارهای سنتی ـ نشان داد. این پلتفرم از همان ساعات ابتدایی بحران، پرداخت اقساط و جریمه دیرکرد را به حالت تعلیق درآورد و به ۳۴۰۶ کاربر خود، درمجموع 54/5 میلیارد تومان اعتبار نقدی اختصاص داد تا آنان ناچار نشوند برای تأمین نقدینگی، دارایی‌هایشان را بفروشند.  
 
احمدنیا همچنین با اشاره به تأثیر محدودیت‌ها بر عملکرد پلتفرم‌ها در روزهای ابتدایی جنگ می‌گوید: «چهار روز پس از شروع جنگ و ملی‌شدن اینترنت، نه‌تنها بازارهای داخلی، بلکه ارتباطات مالی نیز قطع شدند. هیچ پلتفرمی نیز امکان فعالیت عملیاتی و ارائه خدمات نداشت. باوجود این، در هشت‌روز باقی‌مانده، تقریباً تمام پلتفرم‌ها با اتکا به منابع ریالی یا پشتوانه‌های مالی خود، روند تسویه و عملیات کسب‌وکار را از سر گرفتند.» مدیر اجرایی وال‌گلد، امکان واریز شناسه‌دار در پلتفرم وال‌گلد را یکی از مهم‌ترین نوآوری‌‌هایی می‌داند که این پلتفرم از تجربه‌های والکس اخذ کرده است.
 
احمدنیا در این خصوص توضیح می‌دهد: «روز سوم یا چهارم پس از مسدودی درگاه‌ها، براساس تجربه رمزارزی‌مان، واریز  شناسه‌دار را برای کاربران ایجاد کردیم. ما براساس روانشناسی مخاطب و رفتارشناسی کاربران می‌دانستیم هنگامی که بحرانی فراگیر ایجاد می‌‌شود و فشار روحی، روانی و اضطراب جمعی بالا می‌رود، در وهله نخست باید سرویس‌های مورد نیازشان را در اختیارشان بگذاریم تا آسوده‌‌خاطر باشند و در ادامه نیز راه‌حل‌های جایگزین معرفی کنیم تا مطمئن شوند که پلتفرم همراه‌شان است و امکان واریز و برداشت همچنان فراهم است. برهمین اساس راه‌حل‌ واریز شناسه‌دار را عملیاتی کردیم.»

نوبت رگولاتور 

 در نتیجه فشارهای همزمان بانک مرکزی بر صرافی‌ها و پلتفرم‌های طلا، مدیران و تیم والکس و وال‌گلد در روزهای ابتدایی فعالیت این پلتفرم هنوز آمادگی جداسازی و تعریف تیم جدید برای وال‌گلد را نداشتند. اما به‌مرور و با جداسازی تیم این دو پلتفرم از یکدیگر، وال‌گلد با حضور و فعالیت یک تیم ۳۵ نفره مشغول به خدمت‌رسانی است. پلتفرم‌های آنلاین طلا ازجمله وال‌گلد در جنگ 12روزه هم کارآمدی‌ خود را اثبات کردند و از نظر فعالان، همین موضوع هم ایجاب می‌کند که نهادهای نظارتی و دستگاه‌های قانون‌گذاری و سیاست‌گذاری، برداشت‌ها و ارزیابی‌هایشان درباره نقش و جایگاه این کسب‌و‌کارها را اصلاح کنند.
به‌گفته احمدنیا، وال‌گلد در دوران جنگ با هموارکردن مسیر دسترسی کاربران به دارایی‌هایشان و به‌موازات آن، امکان‌پذیر کردن پرداخت و واریز، شرایط تحمیلی و دشوار ناشی از جنگ و تصمیم‌های رگولاتور را به‌خوبی مدیریت کرد.
 
از طرف‌دیگر، با توجه به اینکه سندباکس‌ وزارت صمت برای پلتفرم‌های آنلاین خریدوفروش طلا در تابستان سال ۱۴۰۳ راه‌اندازی شده و در اردیبهشت‌ماه امسال، چهار پلتفرم ازجمله وال‌گلد موفق به اخذ مجوز این محیط تنظیم‌گری شده‌اند، فعالان حوزه و مدیر اجرایی وال‌گلد هم محیط آزمایشی سندباکس‌ها را یکی از راه‌حل‌هایی می‌دانند که سیاست‌گذاران می‌توانند برای فهم و شناخت بهتر پلتفرم‌های آنلاین طلا و بهبود کیفیت مقررات‌گذاری‌ها و قاعده‌گذاری‌های خود از آن بهره گیرند. 
به‌نظر می‌رسد هم‌اکنون که کسب‌وکارها در حال بازیابی و تقویت تاب‌آوری خود هستند و به‌تازگی ره‌نگاشت تنظیم‌گری فین‌تک‌ها منتشر شده، زمان مناسبی است تا رگولاتور از نگاه و رویکرد محدودگرانه خود به کسب‌وکارهای اینترنتی ازجمله پلتفرم‌های طلا دست بکشد و از ظرفیت‌های این حوزه برای تقویت اقتصاد دیجیتال بهره بگیرد. 

به کانال تلگرام هم میهن بپیوندید

دیدگاه

ویژه فناوری
پربازدیدترین
آخرین اخبار