الزامات تعامل با نسل نو/ شماره تازه فصلنامه روابط عمومیهای ایران منتشر شد
دومین شماره از فصلنامه «روابط عمومیهای ایران» منتشر شد. محوریت این شماره درباره نسل زد است و در سلسله میزگردها، یادداشتها و مقالههایی درباره راهبردها و اقدامهای روابط عمومیها در مواجهه با تغییر ذائقه مخاطبان، به این موضوع کلیدی پرداخته است.
دومین شماره از فصلنامه «روابط عمومیهای ایران» منتشر شد. محوریت این شماره درباره نسل زد است و در سلسله میزگردها، یادداشتها و مقالههایی درباره راهبردها و اقدامهای روابط عمومیها در مواجهه با تغییر ذائقه مخاطبان، به این موضوع کلیدی پرداخته است. فصلنامه روابط عمومیهای ایران، به صاحبامتیازی دبیرخانه شورای اطلاعرسانی دولت بهصورت تخصصی موضوعات مربوط به روابطعمومیها را بررسی میکند و در شماره دوم خود، ویژه پاییز نسل زد را دستمایه بررسی قرار داده است.
در سرمقاله این شماره فصلنامه روابط عمومیهای ایران به قلم محمد گلزاری آمده: «روابط عمومیهای دولتی به عنوان نهادهایی که میان دولت و مردم نقش واسطهگری ایفا میکنند، وظیفهای حیاتی در انطباق با این تغییرات دارند. اگر این نهادها نتوانند خود را با نیازها و انتظارات نسل جدید هماهنگ کنند، خطر فاصله گرفتن از جامعه و کاهش اعتماد عمومی دولت را تهدید میکند.»
محمد رهبری نیز در یادداشتی نوشته «نســل زد، اشــتراکات و تفاوتهایــی بــا نســلهای پیــش از خــود دارد؛ بــه دلیــل زندگــی در یــک جغرافیــای مشــترک و زیســت در یــک محیــط فرهنگــی مشــابه، اشـتراکاتی بـا نسـل پیشـین خـود دارد، امـا همزمـان بـه علـت تحـولات فناورانـه، جامعهپذیـری متفاوتـی پیـدا کـرده و ویژگیهـا، ارزشهـا و نگرشهـای متفاوتـی بــا نسلهای پیــش از خــود دارد. فناوریهای جدید بخش جداییناپذیری از زندگی آنها است و همین باعث شده تا این نسل جدید بیش از نسلهای پیشین در معرض تحولات و رویدادهای جهانی باشد.»
یکی از مقالههای این شماره با عنوان «اینترنت چگونه نسل زد را به این شکل ساخت؟» دکتر محمدحسین یادگاری، عضو هیئتعلمی دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی نوشته «شــرایط پدیدآمــده بــرای نســل زد، آنــان را جســورتر و باجرئتتــر و بــا اعتمادبهنفــس بیشـتری بـه پیـش بـرده اسـت. همچنیـن، تضـاد بیـن آزادطلبـی ایـن نسـل و سـاختارگرایی جامعـهای کـه مدیـران و مسـئولانش متعلـق بـه نسـلهای قبلترنـد، برخوردهـای اجتماعـی و متضــادی را در بیــان خواســتههای ایــن نســل در آینــده میتوانــد پدیــد آورد.»
در این شماره علیاصغر سیدآبادی، امیرحسن موسوی و مجتبیعلیزاده که هر سه متخصص حوزه کودک و نوجوان، ارتباطات و روابط عمومی هستند، در میزگردی مفصل از این گفتهاند که روابط عمومیها باید از تفاوتهای نسل زد آگاه باشند. در بخشی از این میزگرد میخوانید: تصویری از روابط عمومی در اذهان عمومی شکل گرفته و فعالان روابط عمومی هم چون عمدتاً ازسمت رسانه آمدهاند، یک تعارض منافع ذاتی بین روابط عمومی و رسانه در ماهیت کارشان وجود دارد. خبرنگار بهدنبال حقیقت است و روابط عمومی بهدنبال پنهان کردن. درواقع شکلگیری یک جبهه خیر و شر. اگر بخواهم تعریف کلاسیک روابط عمومی را بیان کنم به این شرح است: روابط عمومی محلی است برای ارتباط مبتنی بر نفع مشترک برای ذینفعان یک سازمان یا یک نهاد برای ساختن روابط مبتنی بر نفع مشترک».
گردانندگان فصلنامه روابط عمومیهای ایران در شماره تازه مجله خود تلاش کردهاند تا بحثی عمیقتر راجع به نسل زد در جامعه ایران ارائه کنند و از این حیث، مقالات باکیفیتی در این فصلنامه ارائه شده است. ازجمله اینکه مقالههایی با عنوان «نسل زد و انقلاب رسانهای آن؛ بایستهها و الزامات اطلاعرسانی» و «نسل زد و مصرف رسانهای و کنش سیاسی در ایران»، «مهارتهای ارتباطی نسل در محیط کار حرفهای»، «تاثیر فرزندان نسل زد بر هزینههای ارتباطی و فرهنگی خانوادهها»، «تضاد هویتی نسل زد و تاثیر آن بر روابط بیننسلی»، در شماره دوم فصلنامه روابط عمومیهای ایران آمده است.
بهجز اینها، در فصلنامه روابط عمومیهای ایران یادنامهای نیز برای برای حمید نطقی، شخصیت ممتاز و کمنظیر عرصه روابط عمومی تدارک دیده شده است. خواندن این شماره از فصلنامه روابط عمومیهای ایران برای مسئولان و مدیران روابطعمومیها، روزنامهنگاران، و خوانندگان عادی آموزنده است.