| کد مطلب: ۲۰۹۶۲

عباس صوفی نماینده همدان و فامنین:

نمایندگان مجبور به ارائه طرح می‎شوند

نمایندگان مجبور به ارائه طرح می‎شوند

عباس صوفی، نماینده همدان و فامنین و عضو کمیسیون عمران درباره اظهارنظر مجید انصاری، معاون حقوقی رئیس‌جمهور درباره «تعامل دولت با مجلس و اولویت‌دار شدن لوایح دولت» با هم‌میهن گفت‌وگو کرد که در زیر آمده است:

‌تعامل بین دولت و مجلس چقدر بر خروجی مجلس در رفع مشکلات جامعه و خواسته‌ها تاثیرگذار است؟

اساساً تعامل سه قوه، مجلس، قوه‌قضائیه و دولت لازم و ملزوم یکدیگر است. قانون اساسی نیز تعامل بین قوا را تعریف کرده و همکاری آنها کار اجرایی را پیش می‌برد. دولت بدون مجلس نمی‌تواند اقدامی انجام دهد و به مصوبات قانونی مجلس نیاز دارد. از سوی دیگر دولت و مجلس نیاز به حمایت قوه‌قضائیه دارند. اصلاً امکان ندارد که دولت و مجلس جدای از هم به موفقیت دست پیدا کنند.

در حال حاضر مردم شرایط سختی دارند، رؤسای سه‌قوه باید در حوزه‌ معیشت، مسائل اقتصادی، کنترل تورم، مسکن، مالیات و حتی در حوزه توجه به وضعیت معلمان، نظامیان و کارمندان هم‌فکری و همکاری داشته باشند. به‌عنوان نمایندگان مردم وظیفه داریم، در کنار دولت در راستای حل اجرایی مسائل و مشکلات قدم برداریم. موفقیت دولت، موفقیت تمام نظام است و حاصل آن آرامش و آسایش مردم است و افزایش رضایتمندی و وفاق را در پی خواهد داشت. ما از این درخواست آقای انصاری استقبال می‌کنیم، چراکه هیچ وقت اختلاف موجب رشد و پیشرفت نبوده است.

مجلس و دولت حق ندارند به دلیل رفتار حزبی یا رفتار مبتنی بر مباحث فردی اختلاف داشته باشند. دولت و مجلس باید بدون تفکر حزبی و اختلافات موضوعات را پیگیری کنند تا رضایتمندی در جامعه افزایش یابد. آقای پزشکیان بارها اعلام کرده که «من صدای مردم هستم.» صدای مردم یعنی توجه به وضعیت معیشت، شرایط اقتصادی، و مشکلات مردم. به همین سبب انتظار ما از پزشکیان و دولت این است که به این شعار پایبند باشند تا مردم در کوتاه‌ترین زمان اثرات این شعار را همین امسال ببینند.

‌آیا مجلس به جای ارائه «طرح»، «لوایح» را در اولویت قرار می‌دهد؟

وقتی دولت لایحه‌ای درباره موضوعات مورد نظر جامعه به مجلس ارائه نمی‌کند نمایندگان مجبور به ارائه طرح می‎شوند. اگر ببینیم که دولت با درک صحیح از مسائل و مشکلات برای حل آن لوایح را به مجلس ارائه می‌کند، دلیلی ندارد مجلس طرحی بنویسد. نمایندگان دولت در کمیسیون‌های تخصصی مجلس حضور دارند و در جریان مشکلات مطرح‌شده در کمیسیون‌ها هستند. بیشتر طرح‌هایی که از سوی مجلس مطرح می‌شود در راستای حل مشکلات است. در 4 ماهی که مجلس دوازدهم تشکیل شده، می‌گوییم تکلیف مشکلات معلمان به عنوان تربیت‌کننده سرمایه‌ها و آینده کشور را مشخص کنید. دولت باید به این موضوعات توجه کرده و لوایحی در راستای موضوعات مطرح‌شده به مجلس ارائه کند.

‌تنها چالش دولت و مجلس بر سر ارائه لایحه است؟

خیر. گاهی قانون وجود دارد اما رعایت نمی‌شود. به عنوان مثال هم‌ترازی حقوق‌ها قانونی است که دولت رعایت نکرده است و حتی 3 ماه است که بازنشستگان نگرانی بسیاری دارند. این دولت است که باید با درک مشکلات مجلس را درگیر مصوبات و بررسی لوایح خود کند. وقتی مجلس به این نتیجه برسد که دولت کارآمدی لازم را دارد و مشکلات را می‌شناسد دلیلی برای ارائه طرح نمی‌بینند. البته دولت تازه شروع به کار کرده است.

‌با توجه به شرایط حاکم در مجلس اولویت نمایندگان بررسی لوایح است یا طرح‌ها؟

صددرصد اولویت با لوایحی است که از سوی دولت به مجلس ارائه می‌شود. مهم این است که لوایح مبتنی بر مشکلات مردم باشد که قطعاً مورد استقبال و حمایت مجلس قرار می‌گیرد. اولویت مجلس و دولت باید حل مشکلات صنفی، مسکن، معیشت و اشتغال مردم باشد.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی